Council of Europe Common European Framework of Reference: learning, Teaching, Assessment 1998-2002 2007 Inger Langseth

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERK I NORSK HØYERE UTDANNING Nasjonal konferanse, Bergen, 25. – 26. januar 2010 Sjur Bergan, Europarådet.
Advertisements

Norwegian Ministry of Local Government and Regional Development Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – norsk.
Endgame - Lessons from Afghanistan Torbjørn L. Knutsen.
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
Everyone Print Kalle Snarheim.
Hvor kritisk er innholdet av omega-3 hos oss mennesker? Livar Frøyland Forskningsdirektør NIFES 8. Maring FagDag 29. november
CIP Large Scale Pilots … og litt til Et raskt overblikk NorStella 2/5/2012 Kjell Hansteen Mobil
OTH ord til handling Arbeidsplaner med konkrete mål og vurderingskriterier.
Régis Laurent Director of Operations, Global Knowledge Competencies include: Gold Learning Silver System Management Touch, flip and fold Håvard Haukeberg.
Gruppemedlemmer Gruppa består av: Magnus Strand Nekstad – s156159
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
Ledelsesinformasjonsystem
Emnesøk i online-kataloger Funksjonalitet sett i lys av IFLAs retningslinjer Kunnskapsorganisasjonsdagene 2000 Jon Anjer.
Mardi 6 novembre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco1 IKT og Læring og Undervisning 1/2.
Gitte Holten Ingerslev - DPU Tekst Forskerens og didaktikerens blik på mødet mellem tekst og læser.
Policy related questions •What is the relationship between school performance and policy variations? •How is reading literacy taught in Nordic classrooms,
Fra ARKTRANS til et Europeisk rammeverk for intermodal transport “Common Framework” 1.
‘The High North’ A Geographical-Political Concept, with Emphasis on Marine Resources Management Odd Gunnar Skagestad Deputy Director General Bergen, 28.
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
Making a Home Page. Why a Web Page? Easier to submit labs electronically (lack of color printers at university); Easier to submit labs electronically.
Diploma Supplement Ting å huske Ingenting skal fjernes fra standard oppsett Informasjon om DS skal være med på institusjonens.
Faktoranalyse Thore Egeland UiO/HIO 9 sept
 Hvorfor kommuniserer vi vitenskap?  Hvordan kommuniserer vi vitenskap?
International MSc in Chemical Engineering? Background –Continuing crisis in student recruitment –Desire to provide an international option, more international.
(1) Viability performance – reporting The Hydro Way Presented by Kirsten Margrethe Hovi 2008 June 3 rd.
Linked Data og UBiT Rurik Thomas Greenall, NTNU Library.
Konsortiet. Health and Social Education - Unlimited  Kunnskapsoversettelse  Vertikalt og horisontalt  Teori til praksis til teori  Tverrprofesjonelt.
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
Hva er Interaksjon Design?
Publikasjonsprosessen Frode Svartdal UiTø Publikasjonsprosessen Kvalitetssikring ”Peer review” – 2-4 eksperter innen faget vurderer Hva er bidraget?
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
AT WORK 1 Lærebok ● Arbeidshefte ● Cd-er ● Elevnettsted ● Lærernettsted.
European Qualifications Framework (EQF). EQF – Status 23. april 2008; EQF-anbefalingen formelt signert av presidentene i EU-parlamentet og Rådet.
Etelka Tamminen Dahl Nasjonalt søkerseminar 4. februar 2011
Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk og læringsmål i forskerutdanningen
Microsoft for akademia Rune Zakariassen Fagansvarlig for forskning og høyere utdanning Microsoft Norge.
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
Triggere Mutasjoner i basen. Triggers Triggers are stored procedures that execute automatically when something (event) happens in the database: : data.
Web Accessibility Initative (WAI) Flere akronymer.
WAI 2.0 Flere akronymer.. WCAG 2.0 Working Draft: Fire prinsipper Content must be perceivable Innholdet skal presenteres slik at det kan bli oppfattet.
1 About critical attitude when reading Lill Kristiansen, Prof. Dr. Scient Department of Telematics, NTNU Material was originally written.
Økonomiske forutsetninger Gullfaks landsbyen 2007.
EU-program Gjennom EØS-avtalen, bilaterale avtaler og nasjonale tiltak er Norge en aktiv partner i flere samarbeids- og utvekslingsprogrammer innen EU-området.
Netværksbaserede indsatser som integreret tilgang The grass is always greener on the other side …
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
Norwegian Ministry of Labour Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Klikk på utformingsfanen og velg først ikon; DEPMAL – norsk. Eller velg DEPMAL– norsk.
Læring Hvordan lærer DU best? Hvordan lærer ELEVENE best?
Programmering som skrivepraksis
Problem set 2 By Thomas and Lars PS: Choose the environment, choose many pages per sheet. Problem set 2 Exercise 11/29 Laget av: Thomas Aanensen og Lars.
Gründerskolen. What is Gründerskolen? Award winning study programme which aims to develop students’ theoretical and practical knowledge of entrepreneurship,
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Engelsk mal: Startside Alternativ 1 Norwegian Ministry of Local Government and Modernisation Ms Grete Ellingsen, Deputy Minister Ministry of Local Government.
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Dette er et eksempel på plassering av logoene.
CAMPAIGNING From vision to action.
Innføringsprosjektet
CCC-Bi-monthly Meeting Presentation on
Real World Harrison Bergeron
LO2 – Understand Computer Software
Kaveet Patel – Education Officer
Aboriginal Self Government and the Treaty Process
A sentence is a complete thought.
Advising Freshmen in the Second Semester
Developing an Educational Web Application for Student Training in Geographical Information Systems (GIS) Derek Morris Jr. , Edsel Norwood , Disaiah Bennett.
Introduction to Computers and Technology
Nottingham City Diabetes Service PLT Tuesday March 2017
Types of Sentences.
Prompt: Do you believe that culture contributes or detracts from an individual’s success? Write five sentences in which you state your opinion. Support.
Utskrift av presentasjonen:

Council of Europe Common European Framework of Reference: learning, Teaching, Assessment Inger Langseth

Europarådet Kommunikativ Kompetanse Det Europeiske Rammeverket Språkpermen Forskning - publikasjoner ECML GRAZ - Kurs CEFR,2001

Rammeverket -global scale Beskrive en felles standard i forhold til språkferdighet, nivå på tester og eksamener Gjøre det lettere å sammenligne utdanningssystem i Europa Gjøre det lettere å forstå utdanningsnivå for utenforstående ( arbeidsgivere)

Felles referanse Basic A1- A2 Intermediate B1 – B2 Advanced C1 – C2 (Native speakerD1 - D2)

Eksempel - level A2 Can understand sentences and frequently used expressions related to areas of most immediate relevance (e.g. very basic personal and family information, shopping, local geography, employment). Can communicate in simple and routine tasks requiring a simple and direct exchange of information on familiar and routine matters. Can describe in simple terms aspects of his/her background, immediate environment and matters in areas of immediate need.

Self assessment grid for utdanningssystemet Gjøre det lettere å utarbeide læreplaner (lærere, UD) Gjøre det lettere å beskrive sine språkferdigheter mer nyansert( eleven, studenten, individet)

Felles referanse Hvert nivå deles inn i 6 kategorier Listening Reading Spoken Interaction Spoken production Written interaction Written production

Eksempel - level A2 Listening I can understand phrases and the highest frequency vocabulary related to areas of most immediate personal relevance (e.g. very basic personal and family information, shopping, local area, employment). I can catch the main point in short, clear, simple messages and announcements. Reading I can read very short, simple texts. I can find specific, predictable information in simple everyday material such as advertisements, prospectuses, menus and timetables and I can understand short simple personal letters. Spoken Interaction I can communicate in simple and routine tasks requiring a simple and direct exchange of information on familiar topics and activities. I can handle very short social exchanges, even though I can't usually understand enough to keep the conversation going myself. Spoken Production I can use a series of phrases and sentences to describe in simple terms my family and other people, living conditions, my educational background and my present or most recent job. Writing I can write short, simple notes and messages. I can write a very simple personal letter, for example thanking someone for something.

Sjekk lister - for den som skal lære og veileder Basert på I can dos Tilpasset nasjonale forhold (språkpermen) Sjekklister innen mange områder - presentasjoner, grammatikk, kommunikasjon Brukes underveis i læringsarbeidet Sjekklister for kulturell kompetanse er under utvikling

SPRÅKPERMEN Norsk språkperm - godkjent av Europarådet 2006 Nasjonalt senter for Fremmedspråk *