Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale Kursmøte.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 TEMA Voksne snakker om Barnet, barnets behov og følelser Kursmøte 2.
Advertisements

– tidlig kommunikasjon
Fra prøving og feiling til
18. En tyv på besøk Illustrasjoner: Ingrid Brennhagen 1Basiskunnskap 2012.
Fra prøving og feiling til
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
PRESENTASJONSTEKNIKK. FORBEREDELSER PLANLEGG UT I FRA:
– det tidlige ordforrådet og den primitive grammatikken
- Hovedrolle eller birolle
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Kursmøte 5Verb Verb.
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot treordssetning På-vei-mot treordssetning Kursmøte 7.
Kursmøte 3 På-vei-mot f(x) setninger.
Kursmøte 4 TEMA Voksne snakker om Det barnet gjør.
SØT-modellen Situasjonen nå Ønsket situasjonen Tiltak
Barna våre- det beste vi har i livet!
Kursmøte 2 Kursmøte 2 Substantiv.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 6 Den gode samtalen Kursmøte 6 Den gode samtalen Kursmøte 6.
Kommaregel 2 Vi setter komma etter en leddsetning som står først i en helsetning.
Kursmøte 1-4 Metoden TN Tegnsatt norsk.
TOLK I MØTE MED RETTSAPPARATET
”Når vi bestemmer selv”
Differensiering fordi…
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
LØFT ER TØFT særlig i SFO
Kapittel 19 Hva er klokka? Vet du hvor mye klokka er? Har du klokke?
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Kvalitet og brukermedvirkning
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 3 System i samtalen Kursmøte 3 System i samtalen Kursmøte 3.
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Kursmøte 6Adverb Adverb.
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 Kursmöte 3 TEMA Voksne snakker om Barnets kropp Kursmøte 3.
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 TEMA Voksne snakker om Det barnet er oppmerksom på Kursmøte 5.
1 Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson Kursmøte 4Adjektiv Adjektiv.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 2 Samtalen Kursmøte 2 Samtalen Kursmøte 2.
Kursmøte 3 Kursmøte 3 Konjunksjoner.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 5 Språklige handlinger Kursmøte 5 Språklige handlinger Kursmøte 5.
1 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Kursmøte 4 Samtaleemne Kursmøte 4 Samtaleemne Kursmøte 4.
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Ett skritt foran 4 Velkommen! Kursmøte 1-1.
Kursmøte 1-5 Kursmøte 1 Preposisjoner.
1 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Metoden TSS Tegn som støtte Metoden TSS Tegn som støtte Kursmøte 1-4.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-2.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Om barnet som aktivt lærende Om barnet som aktivt lærende Kursmøte 1-3.
Kursmøte 1-2 Hvor er barnet på vei? – mot 3- 4åringens språklige nivå.
1 Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-3.
det første ordforrådet
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot Kursmøte 5 setninger der stedet er det sentrale.
Tegnenes artikulasjon
tall mat.
ADVERB Han går inn. hvor=sted Tor skriver pent. hvordan=måte
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Ett skritt foran 3 © Iréne Johansson 1 Ett skritt foran 3 Velkommen! Kursmøte 1-1 – den enkle setningen og samtalen.
Litterære virkemidler
Grammatikk tirsdag 14. oktober Læringsmål: - Lære når du bruker og - Lære når du bruker å.
Vedlegg 1 kompetanseveileder
Artikkel. Bruk ulike kilder på en selvstendig måte Overskrift: Kort setning/frase som fremhever innholdet Første avsnitt: Hvem Hva Når Hvor Legg vekt.
Workshop, Dokka – 9. nov
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
MÅLRETTET MILJØARBEID
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Toddlergeometri Hva er det ?.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Den samfunnskapte virkelighet (2) Berit Bratholm.
Små barns vänskap - några utmaningar och dilemman Nationell familjecentralskonferens Svenska Mässan i Göteborg Anne Greve.
Kapittel 11 Dåp og konfirmasjon i Den norske kirke
PREPOSISJONER.
Infinitiv: er den UBESTEMTE tiden. Vi kan sette Å foran verb som står i infinitiv. Å si Det var en vakker vårdag, at lærer`n sa til klassen: Å jobbe Nå.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Velkommen – presentasjon av deg selv
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
Kapittel 2- Tid og tall I dette kapittelet skal du lære
Bindeord og tidsutrykk
Utskrift av presentasjonen:

Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale Kursmøte 4

Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 2 En klasse i ordforrådet ord for det som har en fysisk form Gi eksempler på substantiviske ord i barnets tidlige ordforråd Substantiviske ord

Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 3 En annen klasse i ordforrådet ord for det som ikke har fysisk form Gi eksempel på relasjonsord i barnets tidlige ordforråd Relasjonssord

Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 4 sitte ligge stå sove gå løpe hoppe sovne Hvordan øke innsikten om handlingsordenes betydinng? Hvordan øve på tegnene for handlingsord? Det er behov for mange slike ord som kalles verb Man er, man gjør, det skjer

Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 5 Forutsetninger for denne type setninger Innsikt om at noen/noe kan være opphav til en handling og at en handling kan lede til en effekt Hva betyr dette? Oversett til egne ord. Barnet har en viss forståelse for forholdet årsak - virkning

Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 6 Noen eksempler sove det er aktiviteten sove dukke sove dukken er den som sover sove seng sengen blir påvirket gi dukke dukken blir påvirket ikke sove protest mot handlingen

Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 7 Hvorfor er det bra å kunne denne type setninger? Hvordan en handling er Hvem som er årsak til handlingen Hva handlingen fører til Fordi det er interessant for barnet å snakke om:

Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 8 Tegn som pedagogisk verktøy Voksne er bevisste modeller Vis barnet toordssetningen håndled barnet