Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale Kursmøte 4
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 2 En klasse i ordforrådet ord for det som har en fysisk form Gi eksempler på substantiviske ord i barnets tidlige ordforråd Substantiviske ord
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 3 En annen klasse i ordforrådet ord for det som ikke har fysisk form Gi eksempel på relasjonsord i barnets tidlige ordforråd Relasjonssord
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 4 sitte ligge stå sove gå løpe hoppe sovne Hvordan øke innsikten om handlingsordenes betydinng? Hvordan øve på tegnene for handlingsord? Det er behov for mange slike ord som kalles verb Man er, man gjør, det skjer
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 5 Forutsetninger for denne type setninger Innsikt om at noen/noe kan være opphav til en handling og at en handling kan lede til en effekt Hva betyr dette? Oversett til egne ord. Barnet har en viss forståelse for forholdet årsak - virkning
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 6 Noen eksempler sove det er aktiviteten sove dukke sove dukken er den som sover sove seng sengen blir påvirket gi dukke dukken blir påvirket ikke sove protest mot handlingen
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 7 Hvorfor er det bra å kunne denne type setninger? Hvordan en handling er Hvem som er årsak til handlingen Hva handlingen fører til Fordi det er interessant for barnet å snakke om:
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 8 Tegn som pedagogisk verktøy Voksne er bevisste modeller Vis barnet toordssetningen håndled barnet