1 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Metoden TSS Tegn som støtte Metoden TSS Tegn som støtte Kursmøte 1-4.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 TEMA Voksne snakker om Barnet, barnets behov og følelser Kursmøte 2.
Advertisements

15 Notater og markeringer i teksten
– tidlig kommunikasjon
22 tips for den faglitterære forfatteren
Kommunikasjon – mennesker med alvorlig til dyp utviklingshemming Alternativ og supplerende kommunikasjon(ASK) utfordringer og muligheter.
Intensivt uttalekurs 40 timer 40x12 setninger.
SPRÅKLIG UTVIKLING. Begrepsutvikling  Begrepsinnhold  Symbol/ord.
Kontekst Basisbok Kapittel 3 Ord, bilde og lyd – sammensatte tekster
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
– det tidlige ordforrådet og den primitive grammatikken
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Kursmøte 5Verb Verb.
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot treordssetning På-vei-mot treordssetning Kursmøte 7.
Kursmøte 3 På-vei-mot f(x) setninger.
Kursmøte 4 TEMA Voksne snakker om Det barnet gjør.
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
Kursmøte 2 Kursmøte 2 Substantiv.
Lars Anders Kulbrandstad Høgskolen i Hedmark
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 6 Den gode samtalen Kursmøte 6 Den gode samtalen Kursmøte 6.
Kursmøte 1-4 Metoden TN Tegnsatt norsk.
TOLK I MØTE MED RETTSAPPARATET
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Utviklingspsykologi - oversikt 6.februar 01
Fonologi.
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
”Folkehelsesøstra i bevegelse fra barnehage til rådmann”
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Naturlig språk og gjenfinning
3 Les bedre.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 3 System i samtalen Kursmøte 3 System i samtalen Kursmøte 3.
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Kursmøte 6Adverb Adverb.
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 Kursmöte 3 TEMA Voksne snakker om Barnets kropp Kursmøte 3.
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 TEMA Voksne snakker om Det barnet er oppmerksom på Kursmøte 5.
1 Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson Kursmøte 4Adjektiv Adjektiv.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 2 Samtalen Kursmøte 2 Samtalen Kursmøte 2.
Kursmøte 3 Kursmøte 3 Konjunksjoner.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 5 Språklige handlinger Kursmøte 5 Språklige handlinger Kursmøte 5.
1 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Kursmøte 4 Samtaleemne Kursmøte 4 Samtaleemne Kursmøte 4.
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Ett skritt foran 4 Velkommen! Kursmøte 1-1.
Kursmøte 1-5 Kursmøte 1 Preposisjoner.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-2.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Om barnet som aktivt lærende Om barnet som aktivt lærende Kursmøte 1-3.
Kursmøte 1-2 Hvor er barnet på vei? – mot 3- 4åringens språklige nivå.
1 Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-3.
det første ordforrådet
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale Kursmøte.
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot Kursmøte 5 setninger der stedet er det sentrale.
Tegnenes artikulasjon
Maria Gripe.
Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl
Signatur 3.
Dysleksi og spesifikke språkvansker – samme vanske eller forskjellige vansker Utdrag og notater fra Bishop og Snowling 2004(Psychological Bulletin, 130,
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
Ett skritt foran 3 © Iréne Johansson 1 Ett skritt foran 3 Velkommen! Kursmøte 1-1 – den enkle setningen og samtalen.
Nettverkskurs Pinnelien barnehage Bergen, Sally Damslora
Tiltak for barn med språkvansker Unni Espenakk 07
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Improvisasjon F2C mandag Hege Hansson.
Grunnleggende lese- og skriveopplæring LUB
BEDRE Å KUNNE LITT ENN INGENTING
Ingvild Aas Grove 1 Helhetlig språklæring v/ Ingvild Aas Grove innhold form bruk.
Den første leseopplæringen.  Å skape mening med skriftspråket kommer ofte forut for konvensjonell skriving.
Bør man ønske seg en fremtid uten døvhet? Bioetikk og medisinsk teknologi Patrick Kermit Mangfold og inkludering.
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Emilios jobb som assistent
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Utskrift av presentasjonen:

1 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Metoden TSS Tegn som støtte Metoden TSS Tegn som støtte Kursmøte 1-4

2 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Tegn som støtte Metode fra Sverige for å forenkle avlesing for den som har blitt døv i voksen alder. Utviklet på tallet i Sverige

3 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson TSS i Ett skritt foran Tegn som støtte Et talt ord – et tegnet ord Tegn fra norsk tegnspråk Konstruert for å passe talen Bokstavering TSS følger talens grammatikk uten ordbøyninger

4 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Tegn som støtte Støtte i samtalen for den som har en språkvanske Overflodsinformasjon Langsommerere tempo Tydeligere turskifte

5 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Pedagogisk verktøy TYDELIGGJØRING: Konkretisering Tempo Avgrensede språklige enheter Håndledet ordinnlæring Tegn som støtte

6 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Verktøy for hukommelsen Tegnet gir tilgang – formidler kontakt – med det talte ordet spesielt viktig når man har vanskelig for å finne ord Tegn som støtte

7 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Reparasjonsverktøy i samtalen Sammenbrudd i en samtale kommer av feil i forståelsen mellom partene Tegnet kan ”oversette” eller formidle Tegn som støtte

8 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Starthjelp – å komme igang med det man vil si Tegnene kan motvirke at man hekter seg opp på første lyd, stavelse eller ord Tegn som støtte i Ett skritt foran

9 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Ulikheter mellom tale og tegn Det går ikke an å oversette direkte tale til tegn eller motsatt

10 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Innholdet i setningen skapes sekvensielt En setning bygges opp av at tegn følger på tegn i en tidslnje – som i en talt/skrevet setning Likheter mellom tale og tegn

11 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Innholdet i setningen skapes simultant Manuelle komponenter kombineres med ikke-manuelle komponenter På samme måte som prosodi i en talt setning Likheter mellom tale og tegn

12 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Betydninger i en tegnsatt setning skapes spatialt Man bruker rommet for å f.eks. vise størrelse i bevegelsen eller for å ”parkere” noen eller noe på et tenkt sted Dette kan ikke gjøres i en talt setning Ulikheter mellom tale og tegn