Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 Kursmöte 3 TEMA Voksne snakker om Barnets kropp Kursmøte 3.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 TEMA Voksne snakker om Barnet, barnets behov og følelser Kursmøte 2.
Advertisements

I.
Hva må til for å få et godt tallbegrep?
Internett for nybegynnere
– tidlig kommunikasjon
Tom Rune Kongelf Tallbegrepet
4 Bruk øynene riktig.
En innføring i spillet: Lag En Setning
Lilandspeiderne Informasjon.
FLYTÅRN Vi fikk ei stor eske inn på avdelinga, som Rainer foreslo
Flersidet øyepeketavle
Hvordan intervjue en forsker?
Månedsevaluering november 2011
– det tidlige ordforrådet og den primitive grammatikken
- Hovedrolle eller birolle
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Kursmøte 5Verb Verb.
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot treordssetning På-vei-mot treordssetning Kursmøte 7.
Kursmøte 3 På-vei-mot f(x) setninger.
Kursmøte 4 TEMA Voksne snakker om Det barnet gjør.
Kursmøte 2 Kursmøte 2 Substantiv.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 6 Den gode samtalen Kursmøte 6 Den gode samtalen Kursmøte 6.
Kursmøte 1-4 Metoden TN Tegnsatt norsk.
Synger du sammen med meg
Bokpresentasjon Oslo.
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
Kodegjennomgang Thommy Bommen & Jarle Søberg Computas AS.
Vi startet med å spørre dem: Hva er bra med kaninboys?”
Klart språk og brukerinvolvering Frokostseminar DIFI Oslo 11. juni 2014.
En multimedia presentasjon
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 3 System i samtalen Kursmøte 3 System i samtalen Kursmøte 3.
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Kursmøte 6Adverb Adverb.
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 TEMA Voksne snakker om Det barnet er oppmerksom på Kursmøte 5.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 2 Samtalen Kursmøte 2 Samtalen Kursmøte 2.
Kursmøte 3 Kursmøte 3 Konjunksjoner.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 5 Språklige handlinger Kursmøte 5 Språklige handlinger Kursmøte 5.
1 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Kursmøte 4 Samtaleemne Kursmøte 4 Samtaleemne Kursmøte 4.
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Ett skritt foran 4 Velkommen! Kursmøte 1-1.
Kursmøte 1-5 Kursmøte 1 Preposisjoner.
1 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Metoden TSS Tegn som støtte Metoden TSS Tegn som støtte Kursmøte 1-4.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-2.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Om barnet som aktivt lærende Om barnet som aktivt lærende Kursmøte 1-3.
Kursmøte 1-2 Hvor er barnet på vei? – mot 3- 4åringens språklige nivå.
1 Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-3.
det første ordforrådet
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale Kursmøte.
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot Kursmøte 5 setninger der stedet er det sentrale.
Tegnenes artikulasjon
I dag snakker vi om psykiske problem:
UKE 2 1.TRINN MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG UKAS MÅL:
En historie om folkediktning og eventyr
Ett skritt foran 3 © Iréne Johansson 1 Ett skritt foran 3 Velkommen! Kursmøte 1-1 – den enkle setningen og samtalen.
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
Grammatikk tirsdag 14. oktober Læringsmål: - Lære når du bruker og - Lære når du bruker å.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Lesing og lesestrategier
Matematikk/literacy LUB
Månedsplan for Froskene Mai 2015
BEDRE Å KUNNE LITT ENN INGENTING
Problemløsning.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
Skriveopplæringen på 1.trinn Sørbø skole 2015/2016.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
j. Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 2 oppgave b Sett inn adjektivene i riktg form
Utskrift av presentasjonen:

Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 Kursmöte 3 TEMA Voksne snakker om Barnets kropp Kursmøte 3

Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 2 Det kompetente barnet Aktiv Kreativ Trener seg selv Styrer de voksne ALLE BARN

Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 3 Vi snakker om barnets kropp ofte, ofte Det kommer en rev ruslende tuslende Oppover den lange, bratte bakken med en gås på nakken og biter en liten gris som sier pip pip …magen brystet armer hånden fingrene… Regler er bra

Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 4 Fingrene… og den lille lanken –hvordan bruker vi tegn ? Tommeltott slikkepott langemann gullebrann og lille Petter spillemann Den første lille grisen fikk lov til å gå på isen. Den andre lille grisen fikk lese avisen. Den tredje lille grisen fikk jakka til polisen. Den fjerde lille grisen fikk slått av litt på prisen. Den femte lille grisen Fikk bare slutte visen, og visen slutter her. Og derfor kan den aldri bli lenger en den er Regle

Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 5 Lille foten og… –Hvordan bruker vi tegn? Tittill Tottill Tillerot Negelfru og Store gubben hesten Regle

Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 6 Vi snakker til små barn på en spesiell måte – hvordan gjør vi det med tegn ? Korte setninger Enkle setninger Mange spørsmål – som ikke er spørsmål Mange repetisjoner Spesielt ordforråd

Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 7 Vi bruker et spesiellt ordforråd – hvordan bruker vi tegn ? Lydhermende ord feks [vov vov] [brrr] [tøff tøff] Barneord feks pippipp vovov pus ord med enkel lydstruktur feks mommo goggo (samme mønster som mamma) ”kose”ord feks lanken(hånden)

Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 8 Hvorfor forenkler vi vår måte å snakke på til små barn? Barnet styrer oss – vi vil : Vekke barnets intresse Gjøre det lettere for barnet å forstå Gjøre det lettere for barnet å lære språk

Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 9 Hva betyr det? Det kompetente barnet – ALLE barn – behøver voksne som er Ett skritt foran