Identitet, merkevarebygging og følelser

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
895 studenter på Universitet i Oslo deltok undervisningsåret 2009/2010 på emner hvor forelesningene på tatt opp og lagt på nettet (Podcastet) Alle disse.
Advertisements

Hvorfor skal du stemme? Skrevet av Hallvar Furø, Digital Medieproduksjon i Halden
I.
RESSURSER, NÆRINGER OG BOSETTINGER
Turminner.
De dårige følelsene. Veiene ut..
Christiane &Bianca 2013.
En innføring i spillet: Lag En Setning
Ei dramatisering Mathias– fritt etter Johan Herman Wessel
Laget av Embret Lund 1BAA. Hovedlærer når vi lærte det praktiske av ‘’gamle metoder’’ og var flink i det han viste oss. Det syntes også godt at han hadde.
Gudstjeneste med Skattejakt.
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
”Se, vi går opp til Jerusalem”
Jesus red på et esel – og ble hyllet
Kapittel 28 Norgeskartet
Flertallet av norske journalister har aldri brukt våre to mest sentrale innsynslover.
Noen matematiske nøtter
Generelt om Randaberg Kommunen
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Rådmannsrollen slik jeg ser den
"Ting er ikke altid slik, de synes å være."
Hva er vitsen med å gifte seg?
HISTORIKK Historikk: Solan Gundersen Vinterleker ble første gang arrangert i 1998 etter at hoppanlegget Sandeggbakken ble full restaurert og gjenåpnet.
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
IPT - Telemark Kartleggingsprosjekt IPT Paul Alfsen Njål Myrseth.
Kapittel 42 Religioner i Norge.
O PPGAVE 20 Side Å KJENNE ( SEG ) IGJEN 1. Tror du de vil kjenne meg igjen etter at jeg har farget håret? 2. Han hadde gått seg vill. Han kjente.
Workshop om Norges Omdømme 17. juni 2003 ”Merkevaren” Norge Hvorfor og hvordan Innlegg ved NHOs adm. dir. Finn Bergesen jr.
Hvis du dør i natt, tror du at du kommer til Himmelen?
Johannes 21,11-19.
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Fra ord til liv Februar 2010.
Mestring og forebygging av depresjon
Ny skole i Nordre Bydel - et bydelsprosjekt, ikke bare en ny skole…
Kjøreregler Visjoner Strategier Verdier STYRET 2012.
Hvordan finne den rette Jesuskirka 22. april 2007 Maren og Sven Weum.
Noen skeive blikk på byutvikling. Er vi i det hele tatt på ballen?
Levende vann Joh 4,10 Jesus svarte: "Om du hadde kjent Guds gave og visst hvem det er som ber deg om drikke, da hadde du bedt ham, og han hadde gitt deg.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
E-demokrati muligheter og realiteter Paneldebatt mellom nordiske IT ministere Reykjavik 26. august 2004 Morten Øgård Institutt for statsvitenskap Høgskolen.
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
”Skapt i Kristus” Efeserne 2,1-13
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Og.
Aldring med funksjonshemning i lokal kontekst Hege Gjertsen, Nordlandsforskning Problemstilling: Hvordan oppleves det å aldres med en medfødt eller tidlig.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Fra Olavsled og Olavsfestdager til OL - fylkeskommunens kultursatsinger Sentrale elementer i arbeidet med å gjøre Trøndelag til Europas mest kreative region:
Navn på nybygget.  Identitet  Tilhørighet  Skape en merkevare  Skape lyst til besøk Hvorfor trenger vi et navn?
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Sentral vs. desentral økonomifunksjon
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Regjeringens kontaktkonferanse Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene Oslo 23.mars 2004 Organisering av forvaltningsnivå og oppgavefordeling.
TITLE STERKE KLUBBER: VÅR UTFORDRING PETS D2250 – Førde ARC Fred Schwabe-Hansen.
God morgen! Tanker etter i går?
Samhandlingskonferanse 19. januar 2010 Hans Seierstad Ordfører Østre Toten KS Leder Oppland.
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Religionen og det levde livet Noen fortellinger og tanker om maskulinitet, familieliv og islam i Norge Elise Skarsaune, Reform.
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
Han sier: Jeg kaller dere ikke lenger tjenere, men venner.
Ulike visjoner for fremtiden …. ...men for å snakke om fremtiden, må man kjenne til fortiden...
PwC 11. august 2015 Hva ser dere som de 3 største fordelene i en ny kommune bestående av Alta, Kautokeino, Kvænangen og Loppa? Gruppearbeid – tegn fremtidsbilde.
Samkommune – det beste fra to verdener? Samrådingsmøte i Fjellregionene, Storstuggu, 25. november 2009.
Trysil- Utfordringer og muligheter.
Gang.
Selvbilde Start med å forklare begrepet selvbilde. Les gjerne opp fra teksten i kursmateriellet om hva den amerikanske psykologen Wigfield fant ut i studie.
Romerrikets nedgang og fall …
Utskrift av presentasjonen:

Identitet, merkevarebygging og følelser Kjell Terje Ringdal Dinamo PR

Hvem er den mannen i bunad!? Han jobber med markedsføring og identitetsbygging av kommuner og regioner i Oslo, Valdres, Salten, Rauma/Åndalsnes, Narvik….

Hvorfor har han bunad?! Bunaden som symbol på regioner Bunaden som eksempel på identitetsutvikling Bunaden som håp?

STAMMEFOLK? ”Norge er et stammefolk” Julian Kramer, antropolog Den norske identitetsutviklingen: natur og region fremfor kultur og sentrum Nasjonen er skapt av distrikter fremfor byer.

Slå sammen kommuner eller regioner? Noen gode grunner: Infrastruktur Demografi Kultur Demokrati Næring

Enda en god grunn + politiske føringer + overføringer

Sagt på en annen måte Krise i næringslivet Folk flytter ut Færre flytter inn Befolkningen blir eldre Økonomien er dårlig Presses av innbyggeren …som nå ser på seg selv som kunde Vil ha mer deltagelse/demokratisk deltagelse

Kan man markedsføre et forvaltningsorgan? Kommunen skal drive lovpålagte tjenester Kan vi bli noe annet enn det vi alltid har vært Kostbart Slikt har vi aldri gjort Skal vi ”annonsere” oss til flere innbyggere? Kan kommunikasjon hjelpe oss??

Ja, sannsynligvis Identitet og følelser versus rasjonalitet. Følelseskomponent inn i de ”gode” grunnene

Hva er problemet i dag? Når noen er enige om de gode, rasjonelle grunnene til å slå byer i en region sammen, så legges det ut til folkeavstemning … også blir det nei Fordi de gode rasjonelle grunnene er dårligere enn det jeg føler i mitt hjerte

Hvordan bygger vi identitet Da bør vi først spørre: HVA er identitet ”Lik, en og samme” Felles sett av referanser og symbler En felles forhistorie Flagget, byen, fotballaget Hjertet er med!

Hva er utfordringene? Som å gjøre Fylkeskommunen sexy? Regioner blir for stort og uhåndterbart Mangler symboler (kommunevåpen, fotballaget, attraksjonene) For mange rasjonelle begrunnelser (helse, veier, økonomi, stordriftsfordeler)

Hva er mulighetene? Bunaden er et regionsbevis for at store områder kan skape identifikasjon ”Sørlandet” Sette seg store mål som favner mange Skape entusiasme Utvikle ikoner og symboler som gjelder mange Ha et makroperspektiv. Se det langt ute fra.

En merkevarebyggeprosess Hva er varen? Hvordan bygge/videreutvikle Sett et merke på den som kan kjennes igjen

Hva er dette? Vann, sukker, syre (karbondioksid), farge (E150d), surhetsregulerende middel (E338), aromaer (blant annet koffein)

Katedral eller steinhogging?

Eller til topps fordi det er sterkt?

Symbol-produsent Rosenborg – hele regionens lag Nidarosdomen Guggenheim-museet i Bilbao Start, et regionlag Qart-festivalen Valdres, Sansenes rike Narvik: Sterke opplevelser, Mount Everest

Hva gjorde vi i Narvik?

Det finnes en formel for overbevisning Klassisk gresk retorikk i moderne regionsbygging

Vårt råd Tydeliggjøring av de politiske/økonomiske motiver: Det er mange gode grunner Emosjonelt grunnlag: Dette blir fint! Engasjement: Involver folket. Gå sammen!