Identitet, merkevarebygging og følelser Kjell Terje Ringdal Dinamo PR
Hvem er den mannen i bunad!? Han jobber med markedsføring og identitetsbygging av kommuner og regioner i Oslo, Valdres, Salten, Rauma/Åndalsnes, Narvik….
Hvorfor har han bunad?! Bunaden som symbol på regioner Bunaden som eksempel på identitetsutvikling Bunaden som håp?
STAMMEFOLK? ”Norge er et stammefolk” Julian Kramer, antropolog Den norske identitetsutviklingen: natur og region fremfor kultur og sentrum Nasjonen er skapt av distrikter fremfor byer.
Slå sammen kommuner eller regioner? Noen gode grunner: Infrastruktur Demografi Kultur Demokrati Næring
Enda en god grunn + politiske føringer + overføringer
Sagt på en annen måte Krise i næringslivet Folk flytter ut Færre flytter inn Befolkningen blir eldre Økonomien er dårlig Presses av innbyggeren …som nå ser på seg selv som kunde Vil ha mer deltagelse/demokratisk deltagelse
Kan man markedsføre et forvaltningsorgan? Kommunen skal drive lovpålagte tjenester Kan vi bli noe annet enn det vi alltid har vært Kostbart Slikt har vi aldri gjort Skal vi ”annonsere” oss til flere innbyggere? Kan kommunikasjon hjelpe oss??
Ja, sannsynligvis Identitet og følelser versus rasjonalitet. Følelseskomponent inn i de ”gode” grunnene
Hva er problemet i dag? Når noen er enige om de gode, rasjonelle grunnene til å slå byer i en region sammen, så legges det ut til folkeavstemning … også blir det nei Fordi de gode rasjonelle grunnene er dårligere enn det jeg føler i mitt hjerte
Hvordan bygger vi identitet Da bør vi først spørre: HVA er identitet ”Lik, en og samme” Felles sett av referanser og symbler En felles forhistorie Flagget, byen, fotballaget Hjertet er med!
Hva er utfordringene? Som å gjøre Fylkeskommunen sexy? Regioner blir for stort og uhåndterbart Mangler symboler (kommunevåpen, fotballaget, attraksjonene) For mange rasjonelle begrunnelser (helse, veier, økonomi, stordriftsfordeler)
Hva er mulighetene? Bunaden er et regionsbevis for at store områder kan skape identifikasjon ”Sørlandet” Sette seg store mål som favner mange Skape entusiasme Utvikle ikoner og symboler som gjelder mange Ha et makroperspektiv. Se det langt ute fra.
En merkevarebyggeprosess Hva er varen? Hvordan bygge/videreutvikle Sett et merke på den som kan kjennes igjen
Hva er dette? Vann, sukker, syre (karbondioksid), farge (E150d), surhetsregulerende middel (E338), aromaer (blant annet koffein)
Katedral eller steinhogging?
Eller til topps fordi det er sterkt?
Symbol-produsent Rosenborg – hele regionens lag Nidarosdomen Guggenheim-museet i Bilbao Start, et regionlag Qart-festivalen Valdres, Sansenes rike Narvik: Sterke opplevelser, Mount Everest
Hva gjorde vi i Narvik?
Det finnes en formel for overbevisning Klassisk gresk retorikk i moderne regionsbygging
Vårt råd Tydeliggjøring av de politiske/økonomiske motiver: Det er mange gode grunner Emosjonelt grunnlag: Dette blir fint! Engasjement: Involver folket. Gå sammen!