VIDEOKONFERANSE I UNDERVISNING OG VEILEDNING ved Nasjonalt senter for telemedisin Bodil Bach Regionkontakt Helse Øst Nasjonalt senter for telemedisin.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nye oppgaver for ergoterapeuter i kjølvannet av Samhandlingsreformen
Advertisements

Bedre tilbud i psykiatrien Ny samhandling Rapport fra fire dialogkonferanser Psykisk helsevern for voksne Stjørdal 13. mai 2009.
Samorganisering av sjeldenfeltet- hvilke muligheter gir dette for FOU? FOU- dag Frambu 5.april 2013 Odd Bakken og Terje Rootwelt Kvinne- og barneklinikken.
Psykisk helsevern i ny helsereform Dagsenterkonferansen 5
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
SAFO Sør-Øst SAFO konferansen 2012 MBO 2011.
Opplæringstilbud rettet mot pasienter og pårørende Nasjonal kursdatabase.
Rusavhengige en vanlig pasientgruppe?
Elektronisk samhandling
Landsforbundet Mot Stoffmisbruk Kariann Tingstein Generalsekretær Evaluering av rusreformen Veien videre til gode forsvarlige tjenester.
DEMENSPLAN 2015 ”DEN GODE DAGEN”
Fagseminar om samhandling 9. og 10. juni 2010 i Alta.
i overgangen barn/voksen, sett fra habiliteringstjenesten for voksne.
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Videreutdanning i supported employment Målrettet og systematisk oppfølging til arbeidsgiver og arbeidssøker Videreutdanningen tilbys av Høgskolen i.
DELPROSJEKT 2 HELSEFORETAK
TELEMEDISIN I REHABILITERING Bodil Helene Bach Rådgiver e-helse og telemedisin, NST Fra prosjekt til tjeneste……?
utvidet oppfølging av personer med varig funksjonshemning
Samarbeid mellom Lærings og mestringssentra og Vårres brukerstyrt senter LMS BUP Klinikk St. Olavs hospital  Dagskurs pårørende forskjellige diagnosegrupper.
Som bakteppe i arbeidet ved Voksenhabiliteringstjenesten
Nøtterøy kommune Helse- og sosial sektor
Basiskompetanse.
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
TROMS Ø Nettbasert kompetanseutvikling
Overvekt og folkehelse Modellutvikling for samhandling mellom 1. og 2. linjetjenesten e-helseseminar oktober 2008 Helse Midt-Norge Randi Storset Pierre.
Innenfor rammen av Fosen DMS, som består av: Desentraliserte spesialisthelsetjenester Avdeling for observasjon og etterbehandling Helhetlig kompetanseutvikling.
Organisering av elektronisk samhandling – hvordan få det til ? Svein Erik Wilthil, KS.
TELEMEDISIN I REHABILITERING
Oppsummering av FOU - prosjekt
FYSISK AKTIVITET FOR PERSONER MED DEMENS
Etter- og videreutdanning i kommunehelsetjenesten
TROMS Ø Kompetansebygging i og mellom tjenestenivåene - en mulighet for alle!
Arngunna Skiple Sunnaas sykehus HF - en vei videre DELPROSJEKT 3 Telemedisin som verktøy i samarbeid med førstelinjetjenesten – med fokus.
Personalenheten - Fagopplæring Møte på opplæringssted Hensikt med møtet avklares i forkant Deltakere på møtet Lærling Instruktør Faglig leder Tjenesteleder.
Samhandlingsreformen – en mulighet Samarbeid om tjenester på tvers av kommunegrenser Vektlegging av samhandling om pasientforløpet Kommunen ”bestiller”
Oslo Universitetssykehus HF Nærmere barn og unge i Norge har foreldre som sliter med psykisk sykdom eller rusproblemer. Mange av disse barna får.
God kommunikasjon – vær trygg
Erfaringer med bruk av videokonferanse i Helse Stavanger, Psykiatrisk klinikk Berit Lode Helland, opplæringskonsulent.
Etablering av øyeblikkelig hjelp døgntilbud i Fosnes kommune Med fokus på et helhetlig pasientforløp og kompetansebygging Gardermoen 4 juni-14 Anne Johanne.
Telemedisinsk brukerforum/seminar Bergen 16. november 2005.
Demensomsorgens ABC.
Telepsykiatri ! Bruk av telestudio ved Blakstad sykehus
Snåsa kommune Samarbeidskonferansen 2007 Hva skjer i kommunene og helseforetaket som påvirker framtidig samhandling? Blir det bedre tjenester og mer samhandling.
Erfaringer med samhandlingsreformen
Tale Teisberg, Helse- og omsorgsdepartementet
Virtuell avdeling et nødvendig bindeledd i oppfølging av den utskrevne multisyke eldre pasienten?
1 Alarmer til demente personer Pilotprosjekt Nasjonalt program for leverandørutvikling Dialogkonferanse 11 jan 2011 Bergen Spes rådgiver Per Waardal USHT.
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Høring om overgang fra egen bolig til sykehjem Hvordan fungerer samhandlingen mellom sykehusene og kommunen vedr. utskrivningsklare pasienter som venter.
Konferanse Tromsø mai 2010 Kai Brynjar Hagen 1 Kompetanseutvikling som samarbeidstiltak mellom Nordlandssykehuset og kommunene Kai Brynjar Hagen.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder,
Fylkesmøte NSF Sarpsborg Virtuell avdeling: Visjon: Flere gode år i eget hjem med høy kvalitet på kommunale helsetjenester.
informasjon fra Haugesund kommune1 Bjørgene omsorg- og utviklingssenter.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Stiftelsen Verdighetsenteret – omsorg for gamle Stiftet av Fagforbundet, Norges Røde Kors, Helle Bennets Allmennyttige fonn og GC Rieber fondene Registrert.
1 Pasientsikkerhetsvisitter Adm. dir. Einar Magnus Strand.
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
Department of Telemedicine Beate Nyheim Førstekonsulent Telemedisinsk Avdeling,RiTø Telegeriatriske nettverk.
Tittel på ditt foredrag Sted, dato Foredragsholder Stillingstittel.
Utfordringer i Samhandlingsreformen Erfaringer fra prosjektet “Digitale Fosen” Samfunnsdagen august 2011 Hans Donali Tilset - Studio Apertura.
Praksisnær omsorgsforskning Maren Sogstad Leder, Senter for omsorgsforskning, Østlandet.
Kontekst: Kompetanseprogram i Familiestøtte Utviklet ved KoRus-Øst. Igangsatt Målgruppe: Tjenesteutøvere og ledere innen rus og psykisk helse i kommuner.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Oppsummering av FOU - prosjekt
Lindrende behandling ved livets slutt
KVALITETSPOLITIKK for Rehabiliteringsklinikken
Oppsummering av FOU - prosjekt
Tannhelsetjenesten - Hedda Høvik, NST
TELEMEDISIN I REHABILITERING
Utskrift av presentasjonen:

VIDEOKONFERANSE I UNDERVISNING OG VEILEDNING ved Nasjonalt senter for telemedisin Bodil Bach Regionkontakt Helse Øst Nasjonalt senter for telemedisin Bodil.bach@telemed.no

VIDEOKONFERANSE Videokonferanse defineres som toveis/flerveis lyd- og bildeforbindelse. Deltakerne kan se og høre hverandre, men er geografisk atskilt. Overføringsmuligheter via ISDN eller IP (Internettprotokoll) ISDN 384 kbps og IP 768 kbps Punkt – til punkt Flerpartskonferanser Oppkoblingsmuligheter er flere (fra utstyret direkte eller via MCU)

HVA GJØR NKU? Rådgivning, opplæring, tilrettelegging i forhold: VK løsninger (utstyr, innredninger etc) Nettbaserte verktøy Bruk av VK til fjernundervisning/veiledning Rammeverk (Helsekompetanse.no)

Hjelp til selvhjelp NKU skal bidra til at helsesektoren blir god på tilrettelegging av fleksible kompetansetilbud gjennom Hjelp til selvhjelp Ide – prosjektsøknad – kursutvikling – gjennomføring - evaluering – support

VIDEOKONFERANSE Fjernundervisning (Kurs,videre/etterutdanninger) Fjernundervisning til Arkhangelsk NST startet satsningen innen for området siden 1994 Ulike typer tilrettelegging har vært utprøvd.

Undervisningskatalogen “Flygende pingviner” Lokal organisering Automatiske funksjoner i forhold til aktiviteter: Påmeldinger/ tilbakemeldinger: Systemet skal ha automatiske påmeldingsmuligheter, slik at brukeren lett kan melde seg på både kurs, åpne forelesninger og godkjente utdanninger direkte fra sin PC. Det skal også være muligheter for direkte tilbakemeldinger til brukeren fra de aktuelle aktører i systemet. Booking av studioer: Brukeren skal ha mulighet til å direkte booking og registrering i de aktuelle studio. Betalingssystem: Når brukeren er registrert på tilbud med kursavgift etc, blir dette registrert og ekspedert gjennom systemet. Godkjenninger: Tilbud som er godkjent av forbund og statlige instanser må ha registrering av deltakelse. Dette gjøres direkte i systemet for å ha en systematikk i forhold til utstedelse av deltakerbevis. Registrering av aktiviteter: Idag er det utarbeidet en database for registrering av aktiviteter. Kontaktpersonene er ansvarlig for å sende dette inn hver måned for registrering og kan i ettertid hente ut sine egne opplysninger. I tillegg utføres evaluering av fjernundervisning med endel tilleggsopplysninger. All denne registreringen skal utføres direkte i dette systemet, slik at brukerne umiddelbart kan hente sine opplysninger når de måtte ønske det. “Booking” “Nummerkatalogen” NST “Organisasjonen” Brukerinstruksjoner - lokalt Opplæringskurs Undervisningskatalogen

Nasjonalt tilbud Annonserer ulike forelesninger, møter, kurs, videre og etterutdanninger Eksempler på fagområder; Autisme, Eldreomsorg, Demens, funksjonshemming og aldring, Psykiatri etc etc. www.undervisningskatalogen.no

www.helsekompetanse.no Innovasjon Norge og VOX Mintra as Den Nasjonale inngangsport til helserelatert utdanning og kurs Her kan man utvikle helsefaglige utdanningstilbud og gjennomføre undervisningsforløp Videreutvikling av tjenesten – bruk av nettbasert i kombi med videokonferanse. 5,7 mill i OFU midler fra Innovasjon norge Innovasjon Norge og VOX Mintra as

HVA BETYR SÅ DETTE? Organisasjon for tilrettelegging og markedsføring av tilbud til Helse Norge Plattform som kan håndtere tilbudene Studieadministrasjon Ferdige kursrom Teknisk/pedagogisk tilrettelegging Opplæring/support – skriftlig og ”menneskelig”

VIDEOKONFERANSE Møtevirksomhet Veiledning Samarbeidsmodeller Sykebesøk i studio Pårørendestøtte NST startet satsningen innen for området siden 1994 Ulike typer tilrettelegging har vært utprøvd.

VEILEDNING Kollegaveiledning Faglig veiledning Veiledning av pasienter og pårørende Enkeltvis Grupper (Sorggrupper) Som del av behandling/samhandling Oppfølging av pasienter Konsultasjoner (med eller uten helsepersonell)

Videokonferanse i psykiatrien Undervisning, veiledning og pasient-konsultasjoner Hyppigere kontakt på tvers av nivåene – faglige møter Ansvarsgrupper og ettervern Unngår akutt innleggelse (Se rapporten ”Etablering av tverrfaglig nettverk innen pasientrettet telepsykiatri”) Psykiatri ved bruk av videokonferanse Videokonferanse er testet ut og brukes i rutinetjenester innen psykisk helsevern både i Troms og Finnmark. Metoden brukes både for direkte pasientkonsultasjon og for opplæring av personell. Erfaringene fra prosjekt ”Etablering av pasientrettet telepsykiatri”, - bruk av videokonferanse for pasientrettet samhandling mellom spesialisthelsetjenesten og fire kommuner, viser at erfaringene er gode. Det er stor grad av tilfredshet med videokonferanse som arbeidsredskap, både med brukervennlighet og teknisk kvalitet. Det rapporteres om: hyppigere kontakt mellom nivåene i helsetjenesten, og bedre informasjonsutveksling kommune har unngått akutt innleggelse fordi pasienten er vurdert av psykiater ved bruk videokonferanse lettere tilgjengelighet for deltakere i ansvarsgrupper økt tilgjengelighet på lovpålagt § -vurdering hver 3. måned av pasienter som er utskrevet på tvunget ettervern lettere å gjennomføre møter for utarbeiding/oppfølging av individuell plan mindre opplevelse av faglig isolasjon i kommunene økt tilgjengelighet for kommunalt ansatte på eksisterende undervisningstilbud (se undervisningskatalogen.no), rådgivning og faglig veiledning ved behov desentralisert spesialistutdanning av fagpersoner (deler av spesialiseringen innen barnepsykiatere og voksenpsykiatri har vært gjennomført på videokonferanse i Nord Norge i flere år) Videokonferanse er velkjent og utprøvd som metode for samhandling. I Nord-Norge (særlig i Finnmark) brukes telemedisin i terapeutisk sammenheng. Potensialet for utbredelse er stort landet sett under ett.

SUNNAAS SYKEHUS HF/NST Pilotprosjekt rehabilitering – telemedisin Tverrfaglig samhandling Planlegging av innleggelser, utskrivning m/opplæring og veiledning, oppfølging Formål Prosjekt ”Telemedisin som verktøy i samarbeid med førstelinjetjenesten – utvidet oppfølging av personer med varig funksjonshemning” skal bidra til å bedre spesialisthelsetjenestens samarbeid med førstelinjetjenesten i kommunene innenfor denne pasientkategorien. Mål Prosjektet skal ved hjelp av IKT etablere en samarbeidsform mellom Sunnaas sykehus HF, helseforetak og førstelinjetjenesten, knyttet til innleggelse, utskriving og oppfølging av personer med varig funksjonshemminger. Delmål Velge ut aktuelle helseforetak og kommuner med bakgrunn i pasientgrunnlag og muligheter for videokonferanse, kartlegge nødvendig infrastruktur og gjøre nødvendig tiltak og installasjoner i forhold til nettkommunikasjon. Utarbeide og skrive avtaler med aktuelle helseforetak og kommuner. Utarbeide prosedyre for iverksetting av teknisk/praktisk opplæring av prosjektdeltakere, tilrettelegging av individuell plan for veiledningstjeneste, undervisning, dokumentasjon og samhandling. Utprøve utarbeidede prosedyrer i forhold til 3-5 pasienter. Gjennomføre kost-/nytteanalyse av tjenesten. Utarbeide en sluttrapport. Etablere en rutinetjeneste med bakgrunn i erfaringene av utprøvingen. Helsesenter Hjemme

IKT - BASERT PÅRØRENDESTØTTE Målgruppe: Pårørende som gir uformell praktisk hjelp og pleie til hjemmeboende pasienter Hensikten: Å sikre at pårørende og uformelle omsorgsytere får tilstrekkelig kunnskap til at de føler trygghet Å forebygge utbrenthet hos pårørende til pasienter med omfattende hjelpe- og pleiebehov. Å tilrettelegge for nettverksbygging og selvhjelpsgrupper blant pårørende og pasienter Å forebygge, evt. utsette innleggelse i sykehjem og sykehus "IKT-basert pårørendestøtte" er et pilotprosjekt i samarbeid mellom Nøtterøy kommune, Tønsberg kommune, Sykehuset i Vestfold HF, Høgskolen i Borås(Sverige) og Høgskolen i Vestfold. Prosjektet bygger på den svenske ACTION-modellen. Pilotprosjektperioden har vart i tre år, og ble avsluttet høsten 2005. På grunn av prosjektets vellykkethet er nå prosjektet tatt opp i 12-komuners-samarbeidet i Vestfold fylke. Prosjektet søker videre om penger fra Høykom da de ønsker å utvide tilbudet til de pårørende, ved å omhandle flere diagnoser, flere og bedre applikasjoner i databasen og de ønsker å samle alt på egen server i Vestfold.  I prosjektperioden var 19 familier inkludert. De ble utstyrt med hver sin PC med billedtelefon og et fagprogram som er spesialtilpasset den pårørende med et enkelt grensesnitt. Det er etablert et servicekontor med fagfolk(helsearbeidere) hvor deltagerne kan henvende seg ved behov. Alle deltagerne fikk dataopplæring, 3 timer x 3 dager. Eldste deltager er 87 år gammel. Vil du se med egne øyne hvordan prosjektdeltagerne takler bruken av IKT hjelpemidlene de har fått, se innslaget om prosjektet sendt på

TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN