Naturlig språk og gjenfinning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ordklasser i norsk Oversikt Leksjon II.
Advertisements

Tolkning av språklige ytringer i ulike kontekster
I dette shoppingcenteret hadde kvinner en unik mulighet til å velge seg ut en passende make blant forskjellige menn.....
Syntaktisk utvikling Syntaktisk utvikling handler om hvordan barn lærer seg å stille ord sammen til større innholdsmessige enheter som setningsledd og.
Stilistikk 4 En setning En ytring.
Skriftspråkstimulering og barnelyrikk
Noen matematiske nøtter
Leselos Ordforråd/metakognisjon
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Kommaregel 2 Vi setter komma etter en leddsetning som står først i en helsetning.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
LEDDSETNINGER Vedlejší věty.
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Utviklingspsykologi - oversikt 6.februar 01
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Lingvistikk på biblioteksfag
Setningsledd: Verbal, subjekt, objekt, indirekte objekt, predikativ, adverbial, konjunksjonal, subjunksjonal.
Ordklasser.
Språksystem og språkbruk
Leddenes semantiske roller
Hvordan skrive en effektiv kravspesifikasjon gsfc. nasa
Modell for analyse av elevtekster
Språket som system.
Noen utvalgte kompetansemål fra "Kunnskapsløftet” ”Eleven som forsker”
Kvalitetsrammeverket
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
1 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Metoden TSS Tegn som støtte Metoden TSS Tegn som støtte Kursmøte 1-4.
Kursmøte 1-2 Hvor er barnet på vei? – mot 3- 4åringens språklige nivå.
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
100 lure ord å lære.
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Litterære virkemidler
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Ordklasser Inndelingen
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Vedlegg 1 kompetanseveileder
Seniorrådgiver Espen Egeberg Avd. sammensatte lærevansker
Språk og leseplan 3.trinn Innlandet skole
Stilistikk 3 en del av den klassiske retorikken:.
Empirisme og koherens og fundamentalisme
EXFAC03-MVIT Tegn-tenkning om kommunikasjon. Kommunikasjonen snakker oss Ingen trafikk uten trafikkregler.
Språk og leseplan 2.trinn Innlandet skole
INF1800 Logikk og Beregnbarhet. Lærebok: Discrete Structures, Logic, and Computability Utdrag blir pensum. Obs: Første opplag inneholder mange feil, andre.
Kapittel 2 oppgave h Bind setningene riktig sammen og med logisk innhold.
BIND SETNINGENE RIKTIG SAMMEN OG MED LOGISK INNHOLD Kapittel 5 oppgave h.
Grunnleggende lese- og skriveopplæring LUB
Morfologi – formlære - ord
Morfologi Astrid Granly
Info om barn og begreper
BEDRE Å KUNNE LITT ENN INGENTING
Morfologi.
Rettslige aspekter ved informasjonsinfrastrukturer og semantisk interoperabilitet Dag Wiese Schartum.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Bli kjent med ordboka - en oversikt over innholdet i en tospråklig ordbok.
Sammensatte verb repetisjon. ----VERB  det første leddet i sammensetningen kan tilhøre mange ordklasser  Delta  Databehandle  Muliggjøre  Sykmelde.
Introduksjon til kognisjonsvitenskaper 5. forelesning
Språkarbeid I overgangen fra barnehage til skole.
Artikkel.
Leksikologi Fra Golden (1984): Hva vil det si å kunne et ord? I Hvenekilde, A. m.fl. «Kan jeg få ordene dine, lærer?» Oslo: Cappelen/LNU.
BILDEANALYSE Marie Moen Liane.
Virkemidler tegneserier.
Bli kjent med ordboka - en oversikt over innholdet
Andrespråkslæring i barnehagen
Norsk for nyankomne barn
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
FORELDREVEILEDNING Foreldreveiledere Oppstart torsdag
Å lære å lese og skrive Språkutvikling En objektiv ferdighet En individuell sak . Førstelektor Vigdis Alver HVL.
Utskrift av presentasjonen:

Naturlig språk og gjenfinning Tvetydighet Leksikalt nivå ”Jeg ble glad for rosen” Strukturelt nivå ”Talen til presidenten i Stortinget” Semantisk nivå ”Gutten traff mannen med kartet” Referensielt nivå ”Vet du hva klokka er?” ”Ved daggry oppdaget ”Snøgg” krysseren og fyrte av to torpedoer. Den sank umiddelbart uten overlevende”

Nivåer av språkbehandling Morfologisk nivå Ordenes meningsbærende komponenter Identifikasjon av grmmatikalske endelser Oppdeling av sammensatte ord Leksikalsk nivå Enkeltords staving og betydning Identifikasjon av ordklasse etc Stavekontroll

Nivåer av språkbehandling Syntaktisk nivå Korrekt sammensatte setninger Identifikasjon av ords rolle i setningen Identifikasjon av korrekt formede setninger Semantisk nivå Betydning av setninger Representasjon av setningers mening Pragmatisk nivå Setningens betydning i sin sammenheng