© Olympiatoppen1 Hvordan benyttet jeg kognitive teknikker i min karriere? Hovedløpsprosjektet 5. november 2011.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Det handler ikke om hvor GOD du er, men hvor GOD du ønsker å være!
Snakk sant om livet…… Omsorgsverdier ved livets slutt
Vi ser hverandre og erfarer at i Guds rike hører vi sammen
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Kari Pape Den gode assistenten
Sportslig organisering Senior Herrer Visjon Visjon : -Trivsel & fotballglede.
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Regattaforberedelser Norsk 40,7 Klubb v/ Jørn-Erik Ruud
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
VERDIGHETSPRINSIPPER
Kvinner Ser seg i speilet..
Terrenglandslaget «The Golden Chain»
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
TEAM BUILDING Egil Drillo Olsen.
Det gode Det rette Det rettferdige
Comfort Hotel TRONDHEIM.  Billed av High Tech = Ntnu.
Å skrive en god innledning
Mikrotesting Laura Arlov, Brukskvalitet, Skatteetaten
Hva er aktivitet og deltakelse?
Spøken som gir deg lykke!
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
av Petter Thoresen “Hankøseminarene” oktober 2008
Et ektepar først i sekstiårene feiret sin 35 års bryllupdag på en stille, romantisk liten restaurant. Plutselig dukket en liten, men svært vakker, fe opp.
En måte å lese Bibelen på
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
Tankens kraft Vi blir det vi tenker!.
Råd og tips til Team Jæren Styrkeprøven Roy Hegreberg.
Hvordan spille Yukigassen snøballkamp
2001 Pluss •Variert trening –Bane / skog / Intervaller •Kan trene sammen •O-teknisk i ukjent terreng •Relevant terreng i forhold til mesterskap •Bra innetrening.
Kapittel mai hos Reza og Heidi.
MEDARBEIDERSAMTALEN Planleggings-samtalen Oppfølgings-samtalen
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
Kjære Pappa. Rart å tenke på at du startet på bunnen en gang du også.
- Verdsettende ledelse
Rotarys formål Å utvikle vennskap som grunnlag for å gagne andre
Babysang & småbarnstrall
AD SIGNALER Innkast Ad markerer når ballen er ute av spill.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer Om Norsk Finansbarometeret 2012 Norsk Finansbarometer er en syndikert undersøkelse gjennomført.
Coachingsamtale © Stein Tore Nybrodahl 2003 Coachingsamtale.
Barns læring, voksnes ansvar!
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
O PPGAVE 20 Side Å KJENNE ( SEG ) IGJEN 1. Tror du de vil kjenne meg igjen etter at jeg har farget håret? 2. Han hadde gått seg vill. Han kjente.
O PPGAVE 19 Side 139. O PPGAVE 19 NYTTE ( M ) – NYTTE ( V ) – BENYTTE SEG AV – NYTTIG – NYTE ( V ) – GJØRE NYTTE AV – UTNYTTE ( V ) 1. Han liker å nyte.
Mestring og forebygging av depresjon
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
Oppgave 44 Preposisjoner og uttrykk.
1.Blir Gud æret gjennom det? 1Kor 10:31 2.Kommer jeg til å skamme meg over å gjøre dette når Herren kommer tilbake? 1Joh 2:28 3.Er det ”av verden”?Joh.
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Suksesskriterier.
Velkommen til innkommende president sin time.
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
For at denne skal virke må den brukes som fremvisning Klikk her.
Peace Research Institute Oslo Fordommer Fordummer Oslo, 23. november 2010 Rojan Ezzati.
Lederstil og Motivasjon.
GARDEROBE/GANG GI TRYGGHET TA ANSVAR VISE RESPEKT
Hvilken del av “vær stille” forstod du ikke??
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Pust Liv eller død.
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Studentlivs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Livsstilsending - uke 5 -
Varegg Nordnes Guttelagene 2006 Oppsummering etter sesongslutt 8.oktober.
Lederkurs - Studentliv1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Mentale og taktiske ferdigheter Betydning, sammenheng og praksis.
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
Utskrift av presentasjonen:

© Olympiatoppen1 Hvordan benyttet jeg kognitive teknikker i min karriere? Hovedløpsprosjektet 5. november 2011

© Olympiatoppen2 Hannes historie 1998 ”verdens beste o-løper” –Godt løp = seier –Trygg på at det var opp til meg 2001 ”en kommende stjerne viste seg frem” –Simone Luder tok sitt første VM gull 2003 ”hjernespøkelset tok plass” –Simone Luder gjorde rent bord 2004 ”mål om å gjøre mitt beste VM”

Hva førte det til hos meg? Fra prestasjonsfokus til resultatfokus –tryggheten forsvant –kunne ikke være sikker på å vinne Gjøre det lille ekstra –medførte at jeg gjorde flere feil Fokuserte på konkurrentene i stedet for arbeidsoppgavene –alle andre var plutselig veldig gode © Olympiatoppen3

4 Tilbake til VM Lars H Nielsen (tidligere roer) Jobbet med laget og enkeltutøveren Felles verdier: styrke, harmoni og tæl Endret fokus fra bom til treff Hva kjennetegner Hanne når hun går rett i postene? –Vilje, respekt, konsentrasjon, trygghet og GLEDE –Triggere –”I feel good” på startstreken

Pappa som sparringspartner Aksepterte negative tanker –”hilse på” og ”kaste på toget” Kun kontroll over egen prestasjon –Fokusere på mine arbeidsoppgaver VM 2004 – jeg lyktes med min målsetning og gjennomførte mitt beste VM

© Olympiatoppen6 Gode o-tekniske treninger (pappa) Tydelige spilleregler i gruppa –”stille i skogen” –Full konsentrasjon –Ta ansvar (byttet på å lede gruppa) –Stole på oss selv (løp uten poster) Sjekkliste –0-stille før start –Ta det med ro til 1. post –Sikre veivalg –Stopp når du er usikker –Ha alltid en tydelig siste sikre –sjekk retningen –Dersom du ser andre løpere, fokuser på deg selv –Ta det med ro etter en bom (kan aldri løpe inn det tapte) –Du er ikke i mål før du har tatt alle postene Les kartet! Back to basic – hva var min grunnopplæring?

© Olympiatoppen7 Oppsummering Gode rutiner knyttet til o-teknisk trening og mental ferdigheter i års alder ga meg de rette forutsetninger for å kunne utvikle meg til en topp internasjonal utøver Invester i kvalitet i denne perioden, det gir et forsprang det er vanskelig å ta igjen senere Tenk hele tiden o-teknisk trening sammen med mentale ferdigheter

© Olympiatoppen8 Takk for meg!