Høgskolen i Oslo Læringssenteret – - forskjellig fra ”tradisjonell bibliotektjeneste”? Avd. JBI 19.10.2005 Kari Mitchell, underdirektør; Tanja Strøm, hovedbibliotekar.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Høgskolen i Oslo Hvordan matcher studenters trening i kunnskapsbasert praksis med yrkeslivets krav? ved Anett Kristin Kolstad, 1. bibliotekarstipendiat.
Advertisements

Fra universitetsbibliotekar til førstebibliotekar
1 NVBF’s FORÅRSKONFERANCE – 8. JUNI 2004, REYKJAVIK, ISLAND AT SKABE ORGANISATIONER MED MENNESKER I CENTRUM – MEDARBEJDEREN OG BRUGEREN ORGANISASJONSKULTUR.
Hydro Oil & Energy Stavanger, Redusert sykefravær – Nærværsarbeid i O&E Offshore Forpleining.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Samarbeid folke- og skolebibliotek v/ biblioteksjef Guri Sivertsen Haugan, Levanger bibliotek Skal si litt om hva vi har gjort i Levanger, og hva vi.
FAMILIENS HUS Hvor: Hoff Terrasse 20 (Senter for familiebarnehager)
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Koordinerende enhet Brukerutvalget NLSH 13. Juni 2006.
Bibliotekansatte hvem er vi? Vi er mange forskjellige medarbeidere med forskjellig utdanning: Kontorutdannede, IT-utdannede, Bibliotekar – med bachelorgrad,
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
Kompetansekartlegging
Program Trygt læringsmiljø på nett ved høgskolelektor Hanne Maria BingenHanne Maria Bingen Gruppearbeid Vi deler oss i diskusjonsgrupper.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •E-post •PPS •NEL •Studentweb •Its learning.
Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap – i lys av bolognaprosessen og kvalitetsreformen Liv Gjestrum Høgskolen i Oslo Avdeling.
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Høgskolen i Oslo HiOs LÆRINGSSENTER – Bibliotek / IT / AV LÆRINGSSENTERET Snarveien til et nytt kunnskapsunivers v/ Kari Frodesen, spesialbibliotekar LS/P35.
Teamarbeid ved Avdeling for IT: Utarbeidelse av handlingsplaner Jan Høiberg Personalseminar, Hydra,
1 Kvalitetsreformen og UHR-B Status Fra Bologna til Hammerfest - kvalitetsreformen i UH-bibliotekene, HiO. 6. april 2006.
Ungdomstrinn i utvikling
BIs bibliotekmodell ved bibliotekdirektør Dagmar Langeggen Åpning biblioteket ved BI Trondheim, 11. november 2008.
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Sats på nettet Av Lars Egeland. Hvorfor satse på nettet ? zRask informasjon og kommunikasjon zMiljøvennlig zStor uavhengighet av tid og sted zFramtidas.
Bibliotek, digitale medier og læring: Lykkelig trekant? Det norske bibliotekmøte 2010 Hamar, Maren Hegna Kunnskapsdepartementet.
Hvordan arbeider bibliotekutdanningen ved HiO for å møte kompetansebehovet i UH-institusjonene? Innlegg på UHRBs åpne møte om kompetansebehov og kompetanseutvikling.
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
1 2 Utgangspunkt Definere hvilke behov for kompetanse UBiT vil ha behov for i framtiden Når disse er kartlagt er det mye enklere.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
BoS22R.Vaagan JBI/HiO1 BoS22 Bibliotek- og informasjonsøkonomi Ta utgangspunkt i RBTs forslag til kvalitets-/resultatindikatorer og konsentrer deg om den.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.
Google og katalogen : trussel eller nyttig verktøy Hans Martin Fagerli, Høgskolen i Oslo.
NOVAGate Erfaringer med flere samarbeidspartnere i å bygge opp en felles nordisk emneportal. Av Lisbeth Eriksen Norges.
Etter- og videreutdanning i kommunehelsetjenesten
Introduksjon Studiereise til Malmö og København, juni 2006 Malmö Högskola Handelshøjskolen i København.
Integrering av IKT i allmennlærerutdanning (uten PLUTO) Leikny Øgrim og Vibeke Bjarnø Haustseminar Stord
Informasjonsteknologi for lærere Erfaringer fra nettbasert samarbeid om valgemner Presentasjon på Haustseminar 2001, IKT i lærerutdanninga Monica Johannesen.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim, Monica Johannesen IT-seksjonen Personalseminaret, LU
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Tema D: Aktuelle omstillingsprosjekter, erfaringsdeling og informasjon: Ny IKT-organisering Elektronisk bestillings- og fakturasystem Oslo kommune Utviklings-
”HVA MENER DU?” FORSTÅ OG BLI FORSTÅTT
UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN Læringssenter – form eller innhold? Fagreferentseminar i Stavanger 25.april 2002 Innledning ved Anne Sissel Vedvik Tonning.
Fagreferentens arbeidsoppgaver i ei tid med nye læremetoder og nettbasert utvikling Hans Martin Fagerli Høgskolen i Oslo.
Kva er læringssenter? fysisk –grupperom –pc-arbeidsplasser personale –pedagogisk orienterte fagreferenter IKT-folk, forskningspersonale nye funksjoner.
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
Deichmanske bibliotek -Personalpolitikk
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Eli.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Vibeke.
Internasjonal satsing i Bydel Sagene
1 Biblioteket NMH/BI Oslo Handelshøyskolen BI er en privat høyskole Biblioteket er en del av BIs Bibliotektjeneste Bibliotek for 150 ansatte og 5500 studenter.
X10 webservices/IM -> mobilklient. Oppdragsgiver:
Høgskolen i Oslo Biblioteksvar.no Høgskolen i Oslo 23. januar 2008 Marie Solum Hansen Jørn Helge B. Dahl
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
1 Prosjekt ”DRIFTSAVDELINGEN - ORGANISERING 2009” Møte
Knut. H. Sørensen: Ungdoms bruk av dataspill, 10. jan Ungdoms bruk av online dataspill Knut H. Sørensen
Bachelorprosjekt - Våren 2008 Office SharePoint Server 2007 Gruppe 36 Vegard Ofstad Ernestina Osei-Assibey.
Høgskolen i Oslo Vi flytter til Pilestredet 35. Når skjer flyttingen l Undervisningen avsluttes i Pilestredet 56 i løpet av uke 50 l Siste dag studentene.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Lønn som fortjent? Live Rasmussen Foto: Fredrik Hovind Juell Layout: Torgunn Karoline Moe.
1. Muligheter og utfordringer på Furuset og i Bydel Alna
Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst.
Utskrift av presentasjonen:

Høgskolen i Oslo Læringssenteret – - forskjellig fra ”tradisjonell bibliotektjeneste”? Avd. JBI Kari Mitchell, underdirektør; Tanja Strøm, hovedbibliotekar

Hvem er vi? l Tanja Strøm –hovedbibliotekar, leder faglig utvikling l Kari Mitchell –underdirektør, daglig ansvar for Læringssenteret

Dagens tekst om Læringssenteret l Kari –organisasjon –læringssentermodell – historie, innhold l Tanja –teamorganisering –kompetanseutvikling

Fra bibliotek  læringssenter l Bakgrunn l Forbilder l FBI 2000 l 2005: Læringssenteret l ”Teaching and Learning” l Sheffield Hallam University Learning Centre l Treårig prosjekt i P52

HiO Læringssenteret

l Virksomheten knyttet til og regulert av bl.a.: –Strategiplan for HiO Strategiplan for HiO –HiOs budsjett –HiOs FoU-strategi , kap og 5.1HiOs FoU-strategi –Plan for Læringssenteret Plan for Læringssenteret –Læringssenteret - plan for personal- og kompetanseutvikling Læringssenteret - plan for personal- og kompetanseutvikling

Fysisk organisasjon – nå HiO Læringssenteret AV-tjenesten”Enhet Turid” LS P52LS JBI ”Enhet Ingrid” LS PPLS ØKSLS IU

Fysisk organisasjon – ca HiO Læringssenteret Framtidig ”Øvre campus” LS P52/JBI/AV-tjenesten Pilestredet 52 Framtidig ”Nedre campus” LS PP Pilestredet Park LS ØKS LS IU Pilestredet 35

Ansatte i Læringssenteret l Kategorier l Ulik kompetanse

Bibliotekansatte - alderssammensetning Fra undersøkelse foretatt i 2004

Brukerne - arbeidsplasser l Stort antall integrerte pc-arbeidsplasser l Gruppearbeidsplasser l Leseplasser

Brukerne – tilgjengelighet, sted l Brukerne kan - –legge hele sin arbeidsdag til høyskolen og læringssenteret – –eller arbeide hjemmefra med tilgang til læringssenterets ressurser

Brukerne – tilgjengelighet, tid l Åpningstider varierer – avhengig av personalressurser Åpningstider l Ønske om ”24/7”

Læringssenteretablering l Størrelsen spiller en rolle

Læringssenteretablering, forts. l Lokaler – sentralt plassert – fleksibilitet

Læringssenteretablering, forts. l All utvikling skaper utfordringer for personalet –Større enhet – økt behov for spesialisering –Ønske om en variert arbeidsdag

Læringssenteretablering, forts. l Samspill med avdelingene

Personalet - kompetanse l Teamarbeid l IT l AV l Pedagogikk l Formidling l Vevarbeid l Prosjektarbeid l Forhandlingsteknikk

Personalet - kompetansebehov l Pedagogisk kompetanse l FoU-støtte l IKT-kompetanse l Spesialisering l Publikumsbetjening l Markedsføring og kommunikasjon l Nettverksbygging

Personalet - arbeidsoppgaver l Veiledningsoppgavene omfatter – tradisjonell referansetjeneste – helpdesk for IKT og AV – ”Spør en bibliotekar””Spør en bibliotekar”

Personalet – arbeidsoppgaver, forts. l Mye mer undervisning enn tidligere Mye mer undervisning enn tidligere l Annerledes undervisning enn tidligere l Informasjonskompetanse Informasjonskompetanse

Bibliotekpersonale. Endringer innen bibliotekundervisning

Ønske fra undervisningspersonale: Hvem skal undervise i informasjonskompetanse?

Teamstrukturen l Team for: –BIBSYS, fjernlån og statistikk –Informasjon og publikumstjenester –Samlingsutvikling –Tidsskrifter og elektroniske ressurser –Undervisning

Teamstrukturen l Team er et middel, ikke et mål!

Fordeler l Bidrar til effektiv koordinering av Læringssenterets tjenester l Forenkler kommunikasjon og informasjonsflyt l Muligheter for at teamene i større grad kan organisere seg selv, og ha frihet under ansvar l Mulighet for å dra nytte av synergieffekter på bakgrunn av ulikheter i personlige egenskaper og faglig kompetanse (1+1=3). Teamroller.

Fordeler, forts. l Kan ha tverrfaglige ferdigheter på høyt nivå l Letter arbeidet med å skape et felles arbeidsmiljø og tilhørighet. l Muligheten til å arbeide mot felles mål og resultater l Mestre kompleksitet l Spesialisering!

Forbedringsmuligheter l Teamroller l Kommunikasjonen på tvers av teamene l Prosesser l Kunnskap om hva som stopper eller bringer en prosess videre.

Samarbeidspartnere l Undervisningspersonalet l IT-seksjonen l Innovasjonsrådet Innovasjonsrådet l Avd. JBI l Andre fag- og forskningsbibliotek l BIBSYS l Prosjekter l Underviser hos andre  

Vi har forsøkt å formidle noe om Læringssenteret ved HiO: l organisasjon l modell –historie –innhold l teamorganisering l kompetansebehov

Høgskolen i Oslo Takk for oss!