BoS22R.Vaagan JBI/HiO1 BoS22 Bibliotek- og informasjonsøkonomi Ta utgangspunkt i RBTs forslag til kvalitets-/resultatindikatorer og konsentrer deg om den.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 NVBF’s FORÅRSKONFERANCE – 8. JUNI 2004, REYKJAVIK, ISLAND AT SKABE ORGANISATIONER MED MENNESKER I CENTRUM – MEDARBEJDEREN OG BRUGEREN ORGANISASJONSKULTUR.
Advertisements

Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Innkjøpsseksjonen Innkjøpssystemet - historikk •Forprosjekt 1999 •Konkurranse 2000 •Pilotprosjekt •Implementering på alle skolene
Utfordringer for bibliotekene i det 21.århundre – presentasjon av BS Weblån Lillestrøm 19. november 2008.
Page 1 Hvilke faktorer påvirker tid til forskning? Bjørn Stensaker.
E-handel.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Ikt-enheten Status i dag.
Levanger kommune Kultur Service erklæring Bibliotektjenester - spørsmål Behov Formål med tjenesten Informasjonsbehov hos kommunens innbyggere Hjelpe brukeren.
”Nye biblioteklokaler – suksess eller katastrofe?”
RYFYLKEBIBLIOTEKET • Samarbeid organisert i Ryfylke IKS • Felles tekniske løsninger • Samarbeid om arrangement • MM3 + BS Weblån • E-bøker fra desember.
Integrering av informasjonskompetanse i undervisningen ved UiB Utdanningsavdelingen og Utdanningsutvalgets engasjement i UBs arbeid med Informasjonskompetanse.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Bibliotekreform 2014 INNHOLD OG TJENESTER.
Forskningsstøtte Forskningsbasert undervisning, studentaktiv forskning, forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) krever tilpassede bibliotektjenester. Forskningsbiblioteket.
Evaluering av B for bibliotek Thon hotel, Halden 25. september 2013.
Det flerspråklige bibliotek Nytt og nyttig-seminaret Fylkesbiblioteket i Akershus Oddbjørn Hansen og Runar Skrøvset.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - praktisk bistand Bydel Sagene.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - hjemmesykepleie Bydel Vestre.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - praktisk bistand Bydel Grorud.
Levanger kommune - Levanger bibliotek – Driftskomiteen Folkebiblioteket anno 2008 Hva er det?
Biblioteket som læringsrom. Bakgrunnsteppe for kvalitetsreformen Ønske om internasjonale standarder Voksende studentkull Skifte i pedagogisk fokus –Fra.
ILL/DDR.Vaagan JBI/HiO1 M.E.Jackson ”Research collections and Digital Information. Will there be a Role for Interlibrary Loan and Documentary Delivery.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - praktisk bistand Leverandør.
BIs bibliotekmodell ved bibliotekdirektør Dagmar Langeggen Åpning biblioteket ved BI Trondheim, 11. november 2008.
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Indikatorer som grunnlag for beslutninger i bibliotek Sammenlikning mellom humaniora- og samfunnsfagbibliotekene ved 5 universitetsbibliotek Harald Bøhn.
Brukere per årsverk i biblioteket Indikator A2. brukere per årsverk Mål Vise hvor store personalressurser som stilles til disposisjon for bibliotekets.
Bibliotek som støtte for forskning og utdanning. Fra en høgskolerektors ståsted Lise Iversen Kulbrandstad,
Ikke kortreist, men fortreist
Innkjøpsordningene og e-bøker Bibliotekmøte i Stavanger,
7/11 bibliotek Basert på oppgave skrevet av Sindre Søreide og Veronicha Angell Bergli.
Det flerspråklige bibliotek Bibliotekmøtet 2014 Clarion Hotell Ernst Kristiansand 11 mars 2014 Nisrin Maktabi Barkouki 1.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Folkebibliotekene vil: - være omstillingsdyktige - gi bedre tjenester til alle innbyggerne - demokrati -sosial utjevning.
Questback 2012 Questbacken er basert på svar fra de som har vært til veiledning ved Karrieresenteret i Nord- Trøndelag. Det var ca. 325 som svarte i 2012,
Kombinasjonsbibliotek i Berg To like bibliotek i to ulike bygder Tunnelen fra Senjahopen til Ersfjorden gjorde forbindelsen mellom bygdene.
Bib.økonomiR.Vaagan JBI/HiO1 Bibliotekøkonomi Hvorfor bibliotekøkonomi? Forholdet til informasjonsøkonomi og indikatorer Hva dekker bibliotekøkonomi? Blanding.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.
Høgskolen i Oslo Å måle kvalitet på bibliotekstjenester Mellom eksternt begrunnede og faglige begrunnede mål - forelesning BoS
Høgskolen i Oslo Læringssenteret – - forskjellig fra ”tradisjonell bibliotektjeneste”? Avd. JBI Kari Mitchell, underdirektør; Tanja Strøm, hovedbibliotekar.
Evans-kap-13R.Vaagan JBI/HiO1 Evans et al (2000) Management Basics for Information Professionals, ch. 13 Performance, quality and control Kvalitet: fra.
Didaktiske analysekategorier
Skolebesøk Presentasjon for HFs studieråd 31. mars 2011.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - praktisk bistand Leverandør.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - praktisk bistand Leverandør.
Hvorfor er skolebibliotek viktig?
NASJONALE INDIKATORER FOR NORSKE UNIVERSITET- OG HØGSKOLEBIBLIOTEK Kvalitet og statistikk På vegne av prosjektgruppen: Bente Saxrud, Handelshøyskolen BI.
Side 1 Hvor er vi… … og hvor vil vi Nytt bibliotek i Krona UKO
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
R.Vaagan JBI/HiO1 Evans & Zarnosky (2000) kap. 15: Evaluering 1990-tallet et evalueringstiår (evaluering, resultat, kostnadseffektivitet, akkreditering.
EEJR.Vaagan JBI/HiO1 Andrew Odlyzko: ”The Economics of Electronic Journals” First Monday, Aug 1997.
Samarbeidsavtale med tjenesteavtaler og rutiner
SAMLINGSUTVIKLING FOR SKOLEBIBLIOTEKARER Drammensbiblioteket
Resultatledelse med brukerfokus Tønsberg og Nøtterøy bibliotek Vigdis Gjelstad Jakobsen.
R.Vaagan JBI/HiO1 Evans & Zarnosky (2000), kap.11: anskaffelser Vevmateriale og digitale formater virker mest inn på anskaffelser (akkvisisjon) En bibliotekar.
1 Biblioteket NMH/BI Oslo Handelshøyskolen BI er en privat høyskole Biblioteket er en del av BIs Bibliotektjeneste Bibliotek for 150 ansatte og 5500 studenter.
FMR.Vaagan JBI/HiO1 Evans, Ward & Rugaas (2000) Management Basics for Information Professionals Chapter 15: Fiscal management.
OrensteinR.Vaagan JBI/HiO1 Orenstein, D. I. "Being in the Library Business. An Entrepreneurship Primer for Library Administrators", Library Administration.
DEF R.Vaagan JBI/HiO1 Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek  Nyt fra Nyhavn, nr.1, mars 2001 ss.4-20 og  Regjeringens IT-plan 1996  Samarbeidsprosjekt.
Studiebarometeret 2014 Resultater, metodikk og anvendelse Helge Sigurd Hansen 17.mars 2015.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Folkebibliotek.
Kulturnett MR Digitalt fortalt og Kulturminneløypa ved Jan Aakvik
Ressurser og læringsmiljø i HiST sitt kvalitetssystem Fellesmøte ledelsen, SKU og LMU Kjerstin Tobiassen.
Brukerundersøkelse Det flerspråklige bibliotek. Om undersøkelsen Undersøkelsen er gjennomført på web i perioden 19. oktober – 8. november Sendt ut til.
Nøkkel til Norge – biblioteket som integreringsarena Spesialgruppen for flerkulturelle bibliotektjenester (FlerKult)
Det flerspråklige bibliotek Siri Tidemann-Andersen
Kaite Stover Leder Lesersørvisavdelingen Kansas City Offentlige Bibliotek.
Lovdata Pro som studie- og eksamensverktøy
Teknisk beskyttelse.
Aktivitetsappen Presentasjon :28 1.
Utskrift av presentasjonen:

BoS22R.Vaagan JBI/HiO1 BoS22 Bibliotek- og informasjonsøkonomi Ta utgangspunkt i RBTs forslag til kvalitets-/resultatindikatorer og konsentrer deg om den første komponenten ”Bibliotekets utgifter” nr Kommenter utvalget. Er du enig/uenig? Burde det vært tatt med flere eller færre under denne komponenten? Velg deretter 2 ulike fag/forskningsbibliotek og prøv å anvende indikatorene 1-5 på disse. Er indikatorene mer eller mindre anvendelige for disse konkrete bibliotekene? Ta utgangspunkt i det utdelte budsjettet for Deichmanske bibliotek år Hvis du skulle utvikle ett sett kvalitets/resultatindikatorer for alle norske folkebibliotek basert på dette og ca. 1/3 skulle være økonomiske indikatorer, hvilke økonomiske indikatorer ville du velge og hvorfor? Ville det være forskjeller mellom disse økonomiske indikatorene og RBTs tilsvarende 5 parametre for fag/forskningsbibliotek nevnt ovenfor?

BoS22R.Vaagan JBI/HiO2 RBTs forslag til kvalitets/resultatindikatorer Bibliotekets utgifter –Utgifter til lønn og innkjøp/tilgang i forhold til eierinstitusjonens totalregnskap –Totale utgifter fordelt på totalt antall personer i målgruppen(e) –Utgifter til innkjøp/tilgang fordelt på totalt antall personer i målgruppene(e) –Del av utgifter til innkjøp/tilgang brukt på elektroniske ressurser –Forholdet mellom utgifter til innkjøp/tilgang og til lønn Bibliotektjenester –Åpningstider, besøk og bruk av bibliotekfaglig personale i de fysiske biblioteklokaler –Analoge og digitale dokumenters tilgjengelighet –Andel av bibliotekets utlån til egen brukere som dekkes fra egne fysiske samlinger

BoS22R.Vaagan JBI/HiO3 –Leveringstid til egen brukere for dokumenter som må lånes/kjøpes inn –Del av bibliotekpersonalets arbeidstid som brukes på direkte opplæring og undervisning av brukere –Elektroniske dokumenter og bibliotektjenester. Udef. Bruk av det fysiske og det digitale bibliotek –Del av spesifisert(e) målgruppe(r) som bruker bibliotektjenestene –Lån fordelt på potensielle brukere i målgruppen(e) –Bibliotekets fysiske (analoge) samlingers relevans for målgruppen –Bruk av bibliotekets digitale samlinger og tjenester –Bibliotekets bidrag i fjernlånssamarbeidet mellom bibliotek –Brukertilfredshet. Udef