Matrikkelen - innføring i Nordland

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Trykk på mus eller tastatur for neste bilde…
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Advokat Ann Helen Aarø ADVOKATFIRMAET HESTENES OG DRAMER & Co MNA
Tinglysing fast eiendom
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
Litt mer om PRIMTALL.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk August 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Vigo Driftsorganisasjon IKS
Sunndalsøra Registertjenester Per Ivar Larsen Sugar
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
Konvertering til ny matrikkel i Nordland Rica Hotell Bodø
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
Sentrum og byutvikling: balansens dilemma
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Temadag Lov om eigedomsregistrering - Matrikkellova Godkjenningsordninga for landmålarforetak GeoForum Hedmark og Oppland 27. april 2006.
Tidsfrister i planleggingen
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
Tinglysing fast eiendom
Dag Wiese Schartum, AFIN
Tjenestekonsesjon for Brukerstyrt Personlig Assistanse - BPA
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Samspill mellom de nye plantypene
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
Offentlighet.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
”Tremånederskontroll” UNN, 27. og 28. sept Viktig problemstilling - slik handlingsplanen ser det Ventetiden er lang ved mange hørselssentraler.
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Mattilsynets arbeid med PCN – status Samling for Norsk Landbruksrådgivning – Sarpsborg 10. nov 09 Terje Røyneberg Mattilsynet, Hovedkontoret Seksjon planter.
Rapportering til SSB og Udir. Brio-kontroller.
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
Hvordan opplever brukeren den elektroniske søknaden.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Gjennomgang av gruppeoppgaver 29. April Kvoter oppgave 1 Oppgave 1: Du ser i rapporten yhr_frav10 at en ansatt fortsatt har restferie i kvote 30.
Malverk intern produktopplæring
Arbeidsrutiner – regler for føring Trøndelagskartdagan – Olav Jenssen, Statens kartverk Steinkjer Delprosjektleder - Matrikkelprosjektet.
Lov om eiendomsregistrering Organisering i kommunen
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
Møte med miljørettet helsevern i Akershus,
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Andre funksjoner. Her kommer en beskrivelse av søkefunksjoner, knapper og annen funksjonalitet. 2.
Elektroniske dokumenter for tinglysing i fast eiendom
GIS  BIM Koordinatsystemer og georeferering
Bydelsseminar 2012 Plan- og bygningsloven
Barn som pårørende –lovendring
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Offentlighet og partsinnsyn
En oversikt over personopplysningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
JUR5620 Personvern - forelesning Prosessuelle personvernrettigheter; datakvalitet som prosessuell rettighet; Datatilsynets.
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven Studieadministrativt forum Kongsberg 23. januar 2009 Kortfattet papirnotat om diskriminerings- og tilgjengelighetsloven.
Lovgrunnlag Historikk Reglement/retningsliner for brukerutval/-råd
Avlevering i praksis KDRS-samling
GAB i Nordland Nils-Arnt Moen GEOFORUM 16. februar 2005.
(atg-nettverk nov-2011) –Årsmøte i Utdanningsforbundet Bergen mars Det deltar 111 delegater. –Årsmøtet er den viktigste arenaen for å være.
ABS-rapportering 2008 for Regionalnett
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
VERGEMÅL OG REPRESENTANTORDNING HOVEDTREKK I NYTT REGELVERK
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Utskrift av presentasjonen:

Matrikkelen - innføring i Nordland Rica Hotell Bodø 13.02.07

Matrikkelen I utgangspunktet en annen situasjon enn det som er tilfelle i dag der mange kommuner har etablert lokale baser. En sentral database - all matrikkelføring vil skje mot denne. Uthenting av data til direkte anvendelse eller til bruk gjennom andre systemer vil også skje mot Matrikkelen

Iverksettingsplan for Matrikkelen Fra 1. november 2006 iverksetting av små grupper av kommuner i prøvedrift. En kommune pr Kartkontor. 1. mars 2007 => iverksetting av Matrikkelen, kommune for kommune 1. juni 2007 versjon 2.0 av Matrikkelen ferdig 31. desember 2007 konvertering ferdig? 15. oktober 2006 – Versjon 1.0 ferdig utviklet Det er en målsetting å få gjennomført overgangen for alle kommuner i løpet av 2007, men det må inntil videre tas et visst forbehold om overgangen vil ta noe lengre tid.

Gjennomgang av kontrollrapporter Frist for oppretting 01.02.06 Rapportene sendt ut ultimo oktober 2005

Matrikkel registerkontroller Kontroll 1. Eiendom med feil eiendomstype ut fra utfylt felt for eiendomsnummer Kontroll 2. Seksjon har ikke teller/nevner utfylt for sameiebrøk Kontroll 3. Adresse mangler representasjonspunkt Kontroll 4. Adresse mangler G-peker Kontroll 5. Adresse med flere enn én aktiv G-peker, utenom seksj Kontroll 6. Adresse som har G-peker til utgått eiendom Kontroll 7. Matr-adr knyttet til en edm med en annen identifikasjon Kontroll 8. Matr-adr med annet enn blank eller 0001 - 9999 i festenr. felt Kontroll 9. Slettet gamle matr-adr u/koord, u/bygg, u/DSF-merke -Utføres av SK Kontroll 10. Gateadresse med et annet enn blank eller bokst A – Å i bokst-feltet Kontroll 11. Gateadresse som har undernummer Kontroll 12. Bygning uten koordinat (status 0, 1, 2, 7, 8 og 9) Kontroll 13. Bygning mangler G-peker (bygg tatt i bruk) Kontroll 14. Bygning mangler A-peker (gjelder bygg tatt i bruk) Kontroll 15. Boligbygg med peker til samme adresse Kontroll 16. Gammel bygningstype (900-serien) må omkodes Kontroll 17. Koordinater som har feil koordinatsystem Kontroll 18. Bygning med gammel næringsgruppekode (tall-kode) -Utføres av SK Kontroll 19. Kontrollrapporter LokalGAB-Kjøres rett før konvertering Kontroll 20. Eiendom har adresseverdig bygning, mangler adresse Kontroll 21. Adresse uten knytning til bygning Kontroll 22. Seksjonert eiendom uten knytning til adresse Kontroll 23. Seksjonert eiendom uten knytning til bygning Kontroll 24. Adresse uten Spredt/Tett-kode -Utføres av SK Kontroll 25. Adresse mangler kretsopplysninger Kontroll 26. Eiendom som har peker både til gate- og matrikkeladresse Kontroll 27. Flerbolighus (ut fra bygningstypen) med 0 eller 1 bolignummer registrert Kontroll 28. Bolignummer uten A-peker Kontroll 29. Bolignummer uten G-peker Kontroll 30. Eneboliger eller våningshus som har mer enn ett bolignummer Kontroll 31. ”Boligbygningstype” uten bolignummer Kontroll 32. Bolig med peker til eiendom og adresse, eiendom har ikke har peker til samme adresse Kontroll 33. Bestående eiendom uten hjemmelshaver/fester eller aktuell eier/fester, og som ikke er seksjonert eller registrert som fellesareal Kontroll 34. Bygg med K-ref u/knytning til Sefrak-objekt og Sefrak-objekt u/knytning til bygning Kontroll 35. Adresse i bolighus som ikke peker til bolignummer Kontroll 36. Bygning med feil bolignummerering Kontroll 37. Bygning med usikker bygningstype ”U” Kontroller som viser ulike typer feil som innkonsistens manglende relasjoner fullstendighet.

Kvalitetskrav til GAB-data Matrikkelkontroller 37 stk Må rettes: 1-17 (Avvik type 1, data vil bli avvist ved import inn i matrikkel) Bør rettes: 18-37 (Avvik type 2, data vil bli importert, men kan lage problemer i systemet/for brukerne) Eksempel Eiendom uten eier/feste Boliger uten leiligheter osv Manglende overføring av boligadresser til folkeregister pga feil i bolignummerering/inngangsnr

Lov om eigedomsregistrering - Regjeringen fremmer endringsproposisjon Stortinget vedtok i juni 2005 forslaget til ny lov om eigedomsregistrering. Loven har ikke trådt i kraft. Utkast til forskrifter har vært på høring i perioden 1.april – 1. august 2006. Miljøverndepartementet tar sikte på å fremme en endringsproposisjon for Stortinget høsten 2006. Departementet vil foreslå at den delen av loven som omfatter fritt landmålervalg tas ut, slik at oppmålingstjenester fortsatt vil være et kommunalt ansvar som i dag. Miljøverndepartementet vil som følge av dette utsette iverksettelsen av loven, og vil komme nærmere tilbake til tidspunkt. Innføring av matrikkelen er et sentralt punkt i den nye loven. Den enkelte kommune vil få angitt tidspunkt for overgang til matrikkelen. Departementet vil her vurdere en delvis iverksetting av loven, slik at det er lovgrunnlag for iverksettelse av matrikkelen i den enkelte kommune. Innføring av matrikkelen kan bli noe forskjøvet i tid. Statens kartverk vil gi nærmere orientering om nytt iverksettingstidspunkt. Når lovendringsforslaget er behandlet i Stortinget, vil Miljøverndepartementet legge ut forskriftene for ny høring med noe kortere frist, da de fleste bestemmelsene allerede er hørt. Spørsmål vedrørende endringsforslaget kan rettes til avdelingsdirektør Kurt Ellingsen, tlf 22 24 59 24/97 59 86 95 eller seniorrådgiver Dag Høgvard, tlf 22 24 59 17. Med hilsen Tom Hoel (e.f.) ekspedisjonssjef

”Pressemeldingen” (1) Regjeringen foreslår å endre lov om eiendomsregistrering. Regjeringen mener at eiendomsoppmåling fortsatt er best egnet som kommunal tjenesteyting. Dette vil sikre et likeverdig tilbud over hele landet.

”Pressemeldingen” (2) Ansvaret for oppmåling av eiendomsgrenser må fortsatt være et klart offentlig ansvar. Vi vil derfor ikke iverksette den privatiseringen som den forrige regjeringen fikk vedtatt, sier politisk rådgiver i Miljøverndepartementet Morten Wasstøl.

”Pressemeldingen” (4) Videreføringen av eiendomsoppmåling som en pliktig kommunal oppgave vil sikre et ensartet tilbud over hele landet og trygge rettssikkerheten i forhold til eiendomsregistrering, sier Wasstøl.

Etablere matrikkelen – og avløse GAB og DEK Kgl. res. (departementet innhenter fullmakt/delegasjon fra kongen) Iverksette nødvendige lovbestemmelser Iverksette et nødvendig sett med forskrifter for å sikre overgangen All saksbehandling skal fortsatt skje etter delingslovens regler og system

Hva må gjøres!! Gjøre det lovlig å føre matrikkelen som nytt offisielt register Lovfeste grunnlaget for konverteringen Lovfeste grunnlaget for kommunevis etablering Lovfeste Kartverket som sentral matrikkelmyndighet og kommunene som lokal matrikkelmyndighet

Følgende bestemmelser er satt i verk: § 1 om formålet med matrikkelen § 2 om virkeområdet til loven § 3 om definisjoner knyttet til matrikkelen. § 4 om innholdet i matrikkelen § 22 om generelt om føring av matrikkelen § 28 om tilsyn med matrikkelføringen § 30 om utlevering og behandling av opplysninger fra matrikkelen § 31 om bruk av matrikkelopplysninger i offentlig saksbehandling, mv. § 32 andre og tredje ledd om betaling for opplysninger fra matrikkelen § 50 om iverksetting § 51 femte ledd om overføring av eiendomsdata fra kommunene til staten

Forskrifter/overgangsregler DEL 1 § 1 Statens kartverk bestemmer når matrikkelen skal settes i verk for den enkelte kommune. For kommuner hvor matrikkelen er satt i verk, gjelder bestemmelsene i §§ 2 og 3. Kommuner kan før iverksettingen etter avtale med Statens kartverk føre matrikkelen sammen med GAB-registeret og eiendomskart. Føringen skal skje etter bestemmelsen i § 3.

Overgangsregler forts. § 2 Matrikkelen erstatter GAB-registeret og kommunens eiendomskart. Når det i lov eller forskrift direkte eller indirekte vises til GAB-registeret eller kommunens eiendomskartverk, skal bestemmelsen gjelde matrikkelen tilsvarende.

Overgangsregler forts. § 3 Føring av opplysninger i matrikkelen skal følge instruks fastsatt av Statens kartverk. Lov 23. juni 1978 nr. 70 om kartlegging, deling og registrering av grunneiendom (delingsloven), med tilhørende forskrifter, gjelder ellers så langt den passer.

Overgangsregler forts DEL II Lov 17. juni 2005 nr. 101 om eigedomsregistrering §§ 1, 2, 3, 4, 22, 28, 30, 31, 32 andre og tredje ledd, 50 og 51 femte ledd trer i kraft straks. DEL III Forskriften trer i kraft straks.

Kvalitetskontroll pr 01.02.2007 Det har i perioden vært stort engasjement i kommunene og 33 kommuner har sagt seg ferdig med matrikkelkontrollene Det er 7 kommuner som vi positivt vet at arbeidet ikke er påbegynt Vilje til samarbeid og klargjøring av register og kart for matrikkelen har vært stor og entusiastisk

Plan av 13.02.07for innføring av matrikkel I inneværende år iverksettes det 5 grupper av kommuner. Alle kommunene har innført EUREF som geodetisk grunnlag Iverksetting skjer i perioden uke 21 – uke 39 Merk alle kommuner benytter EUREF

Strategiske valg Plan for overgang til Euref89 Prosjekter ferdige og under arbeid

Strategiske valg Plan for overgang til Euref89

Matrikkelføring § 22: “Kommunen er lokal matrikkelstyresmakt og fører innhaldet i matrikkelen. Kommunen kan etter avtale overlate til annan kommune, til interkommunal styresmakt, eller til sentral matrikkelstyresmakt å føre matrikkelen på sine vegner. Kongen kan påleggje kommunar å samarbeide om føringa av matrikkelen.... Føring av opplysningar i matrikkelen kan berre utførast av person som er godkjend av sentral matrikkelstyresmakt. Ansvarleg landmålar eller tilsette i landmålarføretak som har utført oppmålingsforretning, kan ikkje matrikkelføre opplysningar om vedkommande forretning.” § 24: “Så snart oppretting av ny matrikkeleining og arealoverføring er ført i matrikkelen, skal kommunen sende melding om dette til tinglysing....

Opplæring i matrikkelføring Vi ser for oss opplæring i system og spesifikt regelverk i forkant av kommunens innføring av matrikkelen. Ot.prp.nr. 70 – ”Det er føreset ei opplæring i form av lokale kurs der ein samlar personar frå fleire kommunar, kombinert med opplæring knytt til den enkelte arbeidsplassen.”

Prøve - Konvertering Det vil gi nyttig erfaring og avdekke ”feil” i dataene. Feil som avdekkes rettes før endelig konvertering Det er mulig å kjøre flere prøvekonverteringer før endelig konvertering Konverteringsprogram kjøres fra Kartkontorene

Prosedyre før konvertering Oppdatere innstillinger i databasen for den enkelte kommune (for eksempel koordinat-system, senterpunkt…). Sjekke ut kommunens maskinplattform for alle brukere (også innsynsklienter). Besøk i god tid Opprette brukerkonti for alle de som fører matrikkelen og innsynsbrukere i kommunen.

Prosedyre ved konvertering ”Fryse” DEK og GAB i kommunen Hovedkonvertering Overføring av kommunens original DEK til FKK der dette er aktuelt . Oppretting og innlegging i QNT . Oppdatering av RiksGAB fra KommuneGAB.

MATRIKKEL I 1665 – 68 ble det satt opp en matrikkel på bygdeting over hele landet. I 1836 innført en revidert matrikkel ved lov. I 1863 ny matrikkel med hjemmel i lov. Min tro er at vi i løpet av 2008 har en matrikkel for hele landet med hjemmel i lov av 17.juni 2005?