Metode
Kunnskap utvikles Kilder til kunnskap om arbeid og ledelse kommer fra Erfaringer Historie, tradisjon, tro Forskning Forskning drives av ønsket om kvalitativt god kunnskap Systematisk innhenting, analyse og vurdering av informasjon “Systematisk sunn fornuft”
Forskning som aktivitet Metode Systematisk innhenting og vurdering av informasjon Mål Identifisering av det aktuelle fenomenets natur, og/eller styrende prinsipper Vitenskapelig kunnskap skal være testbar og konsistent
Det klassiske eksperimentet Det ideelle forskningsdesignet i naturvitenskapelig inspirert forskning Består av Eksperiment- og kontrollgruppe(r) Randomisert utvalg av studieobjekter, samt tilordning til de respektive grupper Pretest, posttest, observasjoner Styrke: påvisning av årsaksammenhenger
Vanlige forskningsdesign Eksperimentelle Styrke: Intern validitet, årsaksammenhenger Svakhet: Ekstern validitet (generaliserbarhet) Pre-eksperimentelle Styrke: Ofte eneste praktiske mulighet Svakhet: Intern validitet (åpner for alternative forklaringer) Tverrsnittstudier Styrke: Ekstern validitet, rekker store grupper Svakhet: Vanskelig å bestemme årsaksretning Kvasieksperimentelle Ligner pre-eksperimentelle design
Kvantitative data Resultatet av en måleprosess, med tilordning av tallverdier Fire nivåer Nominal Ordinal Intervall Ratio (forholdstall)
Statistikk Deskriptiv Inferensiell Beskrive datasettet Frekvensdistribusjoner Sentraltendens Spredningsmål Distribusjonens form Inferensiell Tolking av datamaterialet Samvariasjon Sannsynlighetsfordeling
Kvalitative analyser Analyse av ikke-kvantifiserte data Eks.: tekst, bilder, film, lydspor Systematisering Eks.: “Grounded Theory”
Tester Evnetester Ferdighets- og kunnskapstester Personlighetstester Krav til tester Reliabilitet Validitet Normering Standardisert administrering
Fordeler ved testbruk Gjør det lettere å sammenligne personer Vitenskapelige instrumenter Rettferdig/objektive Gir data som kan lagres Kostnadseffektive
Ulemper ved testbruk Respondent kan mangle selvinnsikt, noe som gir svake data Respondent kan være syk Spørsmål kan være misforstått Respondenter har svart vilkårlig og tilfeldig Respondent kan prøve å “lure” testen