Metode.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Et prosjekt finansiert av Regionalt kompetansesenter
Hva er evaluering? Systematisk innhenting av data, for å si noe noe hvor vi er eller hvor vi vil, eller begge deler N.B. Vi vurderer og evaluerer kontinuerlig,
Forskningsmetoder: Oppsummering og utdypning
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Hvordan samle inn/produsere de data jeg trenger
Introduksjon Forskningsmetoder Frode Svartdal, UiTø H-2006
Enhalet og tohalet hypotesetest
Tre hovedtyper mål på variabler
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Forskningsmetoder: Oppsummering og utdypning
Vitenskapelige arbeidsmåter En innføring
Teknologi og forskningslære
Innføring i kvalitativ/kvantitativ metode
Reidun Tangen og Steinar Theie
Kvantitativ forskning
Kvalitativ metode i markedsforskning
Arbeidsmåter i naturfag
Analyse og tolkning av datamaterialet
STRATEGIER FOR DATAKOMBINASJONER
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
DATAKVALITET, RELIABILITET OG VALIDITET
Utdypende om design & statistikk Frode Svartdal UiTø April 2012.
Utdypende info, design & statistikk
ANOVA: Litt om design & statistikk
Fra forrige gang: Pre-test – post-test design med kontrollgruppe
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Eksperimentell metode - I
Eksperimentelle design Ikke-eksperimentelle design
Studentprosjekt Videreutdanningen Frode Svartdal UiT/Diakonhjemmet Høgskole H-2014.
Angell og Henriksen, Fysisk institutt Prosjekt FYS 21: Empirisk-matematisk modellering i skolefysikken Carl Angell (UiO) Øystein Guttersrud (UiO) Ellen.
1 Måling: Metoder Nivåer Validering Churchill kap. 9 Troye & Grønhaug kap. 5 Reve: Validitet i økonomisk administrativ forskning Litteratur:
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Testing, måling og forskningsdesign.
Presentasjon av data: deskriptiv statistikk
Kvalitative forskningsmetoder
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Oppsummerende kommentarer til Masterskolen Dag Wiese Schartum.
Innføring til forskningsmetode - fra spørsmål til design
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Testing, måling og forskningsdesign.  Hvor får vi vår informasjon om personligheten fra?  Hvordan evaluerer vi kvaliteten på disse målene?  Hvordan.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Samfunnsvitenskapelig forskningstradisjoner
Kartlegging og observasjon 2008 Tone Sunde. OBSERVASJON er et bindeledd som kobler teoretisk innsikt til praktisk erfaring (Gunnestad s 77)
SPSS-kurs. Program Dagen vil bli delt inn i fire bolker: Bolk 1 - 9:30-10:30 – Åpne/lagre datasett, datatyper, definere variable. Bolk 2 – 10:45-11:30.
M1 årskurs HVE 7. september 2009
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Forskningsmetode og statistikk: Bruk av forskningsmetode betyr å gjennomføre systematiske undersøkelser for å belyse problemstillinger. Sentrale elementer.
Kvalitativ forskningsmetode Induktiv metode Teori og hypoteser Empiriske sammenhenger Observasjoner ‏
Utvalg og datainnsamling Typer av data: Data innhentet for å belyse en spesiell problemstilling (egne data)‏ Data frambrakt uavhengig av problemstillingen.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
Naturvitenskapen Foto: Getty images/Thinkstock. Naturvitenskap i dagliglivet Diskuter: Er kunnskap om naturvitenskap viktig for Helse? Forbruk og produksjon?
Valg av forskningsdesign/ undersøkelsesopplegg. Beslutning om å gjennomføre en undersøkelse krever svar på følgende fem spørsmål: Hvorfor skal vi gjøre.
Testing og testbruk Espen Egeberg.
Forskningsdesign En plan eller skisse til hvordan en undersøkelse skal gjennomføres - er det vi kaller et forskningsdesign. Problemstillingen bestemmer.
Forskningsmetoder i psykologi
Kapittel 3 Metode.
Brukbarhetstesting og feltstudier
Forskningsdesign: eksperiment
Måling, målefeil Forskningsmetoder Frode Svartdal UiTø H-2006
Fra idé til publikasjon
MET 2211 Statistikk og dataanalyse
Psykologiske tester Frode Svartdal, UiTø 26/12/2018 FSv.
Måling, målefeil Forskningsmetoder Frode Svartdal UiTø V-2010
Kapittel 15: Valg av metode Kapittel 16: Stokastiske variabler
Håvard Hansen Doktorgradsstipendiat Institutt for markedsføring
Gjennomgang før eksamen
Utskrift av presentasjonen:

Metode

Kunnskap utvikles Kilder til kunnskap om arbeid og ledelse kommer fra Erfaringer Historie, tradisjon, tro Forskning Forskning drives av ønsket om kvalitativt god kunnskap Systematisk innhenting, analyse og vurdering av informasjon “Systematisk sunn fornuft”

Forskning som aktivitet Metode Systematisk innhenting og vurdering av informasjon Mål Identifisering av det aktuelle fenomenets natur, og/eller styrende prinsipper Vitenskapelig kunnskap skal være testbar og konsistent

Det klassiske eksperimentet Det ideelle forskningsdesignet i naturvitenskapelig inspirert forskning Består av Eksperiment- og kontrollgruppe(r) Randomisert utvalg av studieobjekter, samt tilordning til de respektive grupper Pretest, posttest, observasjoner Styrke: påvisning av årsaksammenhenger

Vanlige forskningsdesign Eksperimentelle Styrke: Intern validitet, årsaksammenhenger Svakhet: Ekstern validitet (generaliserbarhet) Pre-eksperimentelle Styrke: Ofte eneste praktiske mulighet Svakhet: Intern validitet (åpner for alternative forklaringer) Tverrsnittstudier Styrke: Ekstern validitet, rekker store grupper Svakhet: Vanskelig å bestemme årsaksretning Kvasieksperimentelle Ligner pre-eksperimentelle design

Kvantitative data Resultatet av en måleprosess, med tilordning av tallverdier Fire nivåer Nominal Ordinal Intervall Ratio (forholdstall)

Statistikk Deskriptiv Inferensiell Beskrive datasettet Frekvensdistribusjoner Sentraltendens Spredningsmål Distribusjonens form Inferensiell Tolking av datamaterialet Samvariasjon Sannsynlighetsfordeling

Kvalitative analyser Analyse av ikke-kvantifiserte data Eks.: tekst, bilder, film, lydspor Systematisering Eks.: “Grounded Theory”

Tester Evnetester Ferdighets- og kunnskapstester Personlighetstester Krav til tester Reliabilitet Validitet Normering Standardisert administrering

Fordeler ved testbruk Gjør det lettere å sammenligne personer Vitenskapelige instrumenter Rettferdig/objektive Gir data som kan lagres Kostnadseffektive

Ulemper ved testbruk Respondent kan mangle selvinnsikt, noe som gir svake data Respondent kan være syk Spørsmål kan være misforstått Respondenter har svart vilkårlig og tilfeldig Respondent kan prøve å “lure” testen