Vedlegg 2 Fjorårets budsjettsprosess - alle komiteer 2009-02-16 www.easyquery.net ® - 2009 (rev:2.0.58) Fjorårets budsjettsprosess - alle komiteer 2009-02-16.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan sikre nødvendig kontroll med legemiddelutgiftene dersom bruken av individuell refusjon reduseres? FFO-seminar 24. mai 2007 “Hvor står vi – hvor.
Advertisements

I.
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Medlemsnettet Foreløpig må dere taste inn hele adressen. Direkte link kommer snart.
Kapittel 16. Det norske demokratiet vokser fram
Et prosjekt finansiert av Regionalt kompetansesenter
Venner som hjelper andre
Bokanmeldelser..
Hvordan intervjue en forsker?
Margrethe Jernes ITU-konferansen 2002: 2GO. Pedagogisk mobilitet. Oslo 17. og 18. oktober Morgensesjon - Kl Studenter fra ITU-hovedfagsforum.
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Folkemøte Aksjon 2004 Torsdag 30.september 2004.
Serviceerklæringer i Oslo kommune
8 Det politiske systemet i Norge
Ungdommens Bystyre 21 januar 2011 Erlend Jordal (Høyre)
Kjært barn har mange navn IKS v/ Ronald Nolet.
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
RHS-Seminar Alexandra
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
INF111 Innføring i nformasjonsteknologi Praktisk informasjon. Professor Kai A. Olsen, Høgskolen i Molde og Universitetet i Bergen.
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
Mini-Gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 28 uke 42, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra.
Arbeidsseminar om elevmedvirkning ELEVUNDERSØKELSEN Slik følger vi opp resultatene på Lambertseter videregående skole.
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
Nasjonsbygging og demokratisering (Del 2)
Nasjonsbygging og demokratisering (Del 3)
Vedlegg 3 Fjorårets budsjettsprosess - alle komiteer Svar fra representanter fra byrådspartiene ® (rev:2.0.70) Fjorårets.
Hvordan skal bydelsstyrene jobbe med budsjett for 2009?
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
1884 ALL MAKT I DENNE SAL!.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Budsjettarbeidet i 2005 Arbeidet i DKFU i forbindelse med budsjettet Strategi ved inngangen av året Historikk fra 2005 Konkrete resultater oppnådd Utgangspunkt.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Kommunehelsestjenesten i Oslo
10 regler for å skrive for web
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
100 lure ord å lære.
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
Trivselsundersøkelse - 08 Trivselsundersøkelse utført 8. desember leverte For alle utsagnene betyr score 1 at personen er totalt uenig og score.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Bedre med en dårlig fungerende farmasøyt enn ingen farmasøyt?
Hvordan bruker ulike aldersgrupper sosiale medier?
NY GIV Kroppsøving Byåsen vgs Ny-Giv kroppsøving, et prosjekt rettet mot elever med IV og karakteren 1 og 2..
Og.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
Folkevalgtopplæring for Bydelsstyremedlemmer Reglement for bydelsstyrene.
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
11:00 – 12:00Gjennomgang av hjemmeleksene, med gode eksempler fra erfaringer og forbedringspunkter v/Geir Halstensen.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Politisk arbeid i NEF. Bakgrunn SSE står ikke i umiddelbar fare for å bli lagt ned. Foreligger forslag om samlokalisering av hele OUS på Gaustad i 2025.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
BYRÅDETS BUDSJETTARBEID Finansbyråd Christine Meyer.
Vedlegg 4 Fjorårets budsjettsprosess - alle komiteer Svar fra representanter fra partier som ikke er i byrådet ® (rev:2.0.70)
Budsjettprosessen i Bergen kommune
Oslo kommune Helse- og velferdsetaten Kristin Sofie Waldum Helsesøsterkongress Effektiviseringsnettverk helsestasjons- og skolehelsetjenesten.
Om Norsk Finansbarometer 2010
Evaluering av sesongen 2009/2010 Holeværingen langrenn For styret: Ida Rosenvinge, mai 2010.
Nedre Eiker Kristin Høibakk Lokallagsleder og HTV.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
S TILLER TØFFERE KRAV TIL SKOLEELEVENE Side
20. november, dagskurs for arbeidsplasstillitsvalgte i barnehage/fagsenter Budsjett 2016.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Den lovgivende makten i Norge
Utskrift av presentasjonen:

Vedlegg 2 Fjorårets budsjettsprosess - alle komiteer ® (rev:2.0.58) Fjorårets budsjettsprosess - alle komiteer

® (rev:2.0.58) Fjorårets budsjettsprosess - alle komiteer

® (rev:2.0.58) Fjorårets budsjettsprosess - alle komiteer

® (rev:2.0.58) Fjorårets budsjettsprosess - alle komiteer

® (rev:2.0.58) Fjorårets budsjettsprosess - alle komiteer

® (rev:2.0.58) Fjorårets budsjettsprosess - alle komiteer

® (rev:2.0.58) Fjorårets budsjettsprosess - alle komiteer

® (rev:2.0.58) Fjorårets budsjettsprosess - alle komiteer

® (rev:2.0.58) Fjorårets budsjettsprosess - alle komiteer

® (rev:2.0.58) Fjorårets budsjettsprosess - alle komiteer

® (rev:2.0.58) Fjorårets budsjettsprosess - alle komiteer

® (rev:2.0.58) Fjorårets budsjettsprosess - alle komiteer

® (rev:2.0.58) Fjorårets budsjettsprosess - alle komiteer

® (rev:2.0.58) Fjorårets budsjettsprosess - alle komiteer

® (rev:2.0.58) Fjorårets budsjettsprosess - alle komiteer

® (rev:2.0.58) Fjorårets budsjettsprosess - alle komiteer

Andre forslag til endringer: (1) ® (rev:2.0.58) Fjorårets budsjettsprosess - alle komiteer Vi bør ha ett heldags seminar hvor budgettet kan gjennomarbeides fullt. Veldig vanskelig å besvare Qb-undersøkelse om dette tema. Budsjettprosessen må planlegges bedre neste gang. Særlig med tanke på arbeidet før byrådet legger frem budsjettet. Under parlamentarismen og flertallsstyre fører budsjettdiskusjonen i komiteen til få ell. ingen reelle resultat i forhold til budsjettvedtaket Til punkt 10: Det er ingen vits å bruke mer tid dersom det ikke er reell interesse fra flertallpartiene til å vurdere forslag fra opposisjonen. Opplegget kunne altså fungert dersom den politiske viljen haddde vært til stede. Slik det var nå var det etter mitt syn bortkastet tid. Som fritidspolitikker i KMBY er det ikke mer tid til overs. Så lenge de partiene som har flertall ikke åpner opp for reelle og ikke bare kosmetiske endinger er det bare demotiverende å bruke mye tid på budsjettarbeid i komiteene. Mer fokus på de store linjene og mindre fokus på detaljer. Ja - vi må ned på tjenestestednvå skal det ha noe mening. Innspill til komiteen fra bydelsstyrene må forbedres betydelig, både når det gjelder tidspunkt og hva de skal omfatte. Årets innspill ble stort sett bare ekstra papir, og ga få resultater.

Andre forslag til endringer: (2) ® (rev:2.0.58) Fjorårets budsjettsprosess - alle komiteer I relasjon til svaret, komiteen må da en mentaliseringsprosess der målet for budsjettet er klart og akseptert - utopia? hovedankepunkt: komiteene kommer inn altfor sent i budsjettprosessen frem til bystyrevedtak. Det må være mer detaljer. det bør også være slik at bydeler settes opp hver for seg i dag er det stor skjevfordeling mellom bydelene. Vi må også få se hva en skole sitt budsjett og hjemmesykepleie, grønne tat osv. Budsjettet må tydeligere si noe om kvaliteten på tjenesteområdet. Den største svakheten med budsjettarbeidet er at vi vedtar et budsjett på et overordnet nivå. Vi har liten eller ingen innsikt i om det budsjettet vi vedtar gir bedre tjenester til innbyggerne. Byrådet må lage samme malen på alle målene i de ulike byrådsavdelingene. I budsjettet for 2009 var ikke dette tilfelle. Vi bør få en oversikt over antall årsverk i de ulike byrådsavdelingene. Dette fikk vi tidligere. Byrådspartiene må ligge frem sine endringer til budsjettet på et mye tidligere tidpunkt. Så lenge de fremlegger sitt alternative budsjettforslag samme uken komiteen skal gi innstilling til budsjettet kommer vi dessverre ikke lenger med å gjøre budsjettarbeidet bedre. Budsjett forslagene fra partiene behnadles som pakker, enten stemmer man 100% for et helhetlig forslag, eller så stemmer man mot. Det er tullet å skulle stemme over enkeltheter og enkeltmål/formuleringer i et budsjett som danner en helhet. Budsjettprosessen i fjor var en skandale. De som laget opplegget for behandlingen har ikke skjønt parlamentarismen. Både for posisjon og opposisjon er det mye mer prinsipielt ryddig å kun forholde seg til eget budsjett og stemme for det, og stemme mot alle andre budsjettforslag. Bør i større grad få anledning til å gå inn i reelle diskusjoner om prioriteringer på de ulike områdene. - Partiene i posisjon var ikke forberedt på komitebehandlingen, hadde blant annet ikke tatt for seg målarbeidet. - Det var ikke noen form for tverrpolitisk samarbeide, hverken omkring mål\merknader\forslag. Noe som svekker budsjettets forankring i bystyret. - Det er opplagt at en rekke forslag kunne både posisjon og opposisjon sluttet seg til, men dårlig forarbeid + lite interesse fra posisjonen, havarerte hele prosessen.

® (rev:2.0.58) Fjorårets budsjettsprosess - alle komiteer