Statistikk på 20 2 timer PSY-1002

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

1 Måling av basisferdigheter i voksenbefolkningen – Et skråblikk på muligheter og begrensinger Måling av basisferdigheter i voksenbefolkningen – Et skråblikk.
Langt igjen? Om yrkesdeltakelse, inntekt og utdanning for mennesker med fysisk funksjonsnedsettelse Jon Erik Finnvold, NOVA Resultater fra.
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Eksperimentet Frode Svartdal UiTø © Frode Svartdal – H2005.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Litt mer om PRIMTALL.
Statistikk på 50 5 minutter
Statistikk og sannsynlighetsregning
Annonsetest Hytteliv nr Hytteliv • lesere –57 % menn - 43 % kvinner • i opplag •11 utgaver i året •Lesetid: 59 minutter* •Bladet.
Introduksjon Forskningsmetoder Frode Svartdal, UiTø H-2006
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Enhalet og tohalet hypotesetest
Vurdering av statistiske analysemetoder brukt i Læringslabens undersøkelser i videregående skole i Rogaland.
ART: Dokumentasjon av behandlingseffekt
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Eksempler, eksperiment
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø April 2014 © Frode Svartdal.
Kvantitativ forskning
Kapittel 14 Simulering.
Lbg/RHS- Evalueringskonferanse 19. og 20. november Midtveisevaluering høst 2002 Resultater fra en brukerundersøkelse Seilet/ Molde/ 19.nov.03/lbg.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
AITeL Studentaktivitet, raske tilbakemeldinger og åpenhet - er WIKI løsningen? Øyvind Hallsteinsen Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring.
MET 2211 Statistikk og dataanalyse
Analyse og tolkning av datamaterialet
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Utdypende om design & statistikk Frode Svartdal UiTø April 2012.
Attribusjon – grunnleggende prinsipper
Utdypende info, design & statistikk
ANOVA: Litt om design & statistikk
Forskningsrapporten Frode Svartdal UiT.
Randomisering av deltakere i eksperiment
Korrelasjon Frode Svartdal UiTø 2014.
Pilotprosjekt læreplan kjemiprosess i den videregående skolen (VGS)
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Anvendt statistisk dataanalyse i samfunnsvitenskap
Design evalueringsstudie ART 08/09 Frode Svartdal, Knut Gundersen Oppdatert 20. november 2008 Frode Svartdal.
Diskrete stokastiske variable
Kompetanseøkonomisk kretsløp Barnehage og grunnskole Videregående skole Høgskole og universitet Økonomisk vekst gir økt BNP Befolkningsvekst.
Kognitiv psykologi Frode Svartdal UiT 2014.
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen Vurdering 2.
Studentprosjekt Videreutdanningen Frode Svartdal UiT/Diakonhjemmet Høgskole H-2014.
Hovedideen Anta at en hypotese er riktig (H 0 ) Det er bare to muligheter, enten er H 0 riktig, ellers er den ”omvendte” hypotesen (H 1 ) riktig Gå ut.
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen, Vurdering 2.
Regresjonsanalyse Del 2
Presentasjon av data: deskriptiv statistikk
Korrelasjonelle metoder
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Hypotesetesting, og kontinuerlige stokastiske variable
Mål for sentraltendens:
Siste forelesning er i morgen!
Regresjon Petter Mostad
Kræsjkurs Del Ii Hypotesetesting
Stian Grønning Master i samfunnsøkonomi Daglig leder i Recogni.
Lekser – et viktig bidrag til elevenes læring, eller en unødvendig byrde for unge mennesker? Tom KlepakerKnut Alne, Tor Ivar Neppelberg Universitetet i.
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering Vi kan formulere:  Et tema – f.eks. ”Ungdom og bruk av data”  En hypotese – ”Gutter bruker.
Utvalg og datainnsamling Typer av data: Data innhentet for å belyse en spesiell problemstilling (egne data)‏ Data frambrakt uavhengig av problemstillingen.
Forskningsdesign: eksperiment
Hypotesetesting: Prinsipper
Korrelasjonelle metoder
Måling, målefeil Forskningsmetoder Frode Svartdal UiTø H-2006
Fra idé til publikasjon
MET 2211 Statistikk og dataanalyse
Forskningsmetoder Data: Måling og målefeil Frode Svartdal UiTø
Måling, målefeil Forskningsmetoder Frode Svartdal UiTø V-2010
Utskrift av presentasjonen:

Statistikk på 20 2 timer PSY-1002 Frode Svartdal April 2014

IKKE FÅ PANIKK!

EN MULIGHET

EN ANNEN MULIGHET

Hvorfor statistikk? Kunne lese forskningsartikler Forstå hva forskere snakker om Selv kunne gjøre forskning Kritisk tenkning Anekdotisk evidens er svært usikker Bekreftelsesbias Når er noe tilfeldig?

Hva er statistikk? Analyse av data «Studenter jobber i gjennomsnitt Tall som beskriver noe vi er interessert i Typisk fra mange observasjoner «Analyse» Organisere Vise Fortolke «Studenter jobber i gjennomsnitt 3,5 timer i uken med fag» «Studenter som trener gjør det bedre på eksamen enn studenter som ikke trener» «Det er en sterk sammenheng mellom karakterer på flervalg og essay»

Data, hva er det? Variabel Data Noe målbart (som varierer) Verdier på variabler vi er interessert i Karakterer: 4, 5, A, F, … Hvor mye man jobber: 30 timer/uke, 3 timer/dag, … Hvor mye man trener: 20 minutter/uke

Data Data = Signal + Støy Signal = Det vi måler (karakterer, effekt av terapi, etc.) Støy= Feil i målingene vi gjør Kristian veier seg 4 ganger 72,1 72,0 72,3 72,4 Kristian veier seg 30 ganger 72,1 72 72,3 72,4 72 72,1 71,9 72 72,1 71,3 72,1 72 72,2 72,2 72 72,1 71,9 72 72,1 72,1 72,1 72 72,2 72,2 72 72,1 71,9 72 72,1 71,8 72,2 Hvis støyen er tilfeldig, får vi et stadig bedre bilde av signal når antall observasjoner øker 72,0

Tilfeldig vs. reell effekt Anekdotisk evidens Klaus (31): «Nei, dette var bortkastet tid» Hanne (22): «Ja, for meg hjalp det» Hjelper aromaterapi mot statistikkaversjon? Per (19): «Vet egentlig ikke» Jens (21): «Nei, jeg merket ingen forskjell» Ingvald (20): «Litt, kanskje» Statistikk «En effektstudie fra Universitetet i Andeby viser at aromaterapi ikke har noen effekt mot statistikkaversjon»

Populasjon utvalg Studenter Studenter på denne forelesningen Alle studenter Studentene i Norge Studentene ved UiT

Statistikk Beskrivende statistikk Slutningsstatistikk Beskrive et utvalg Slutningsstatistikk Trekke slutninger fra et utvalg Studenter som fulgte seminar gjorde det bedre til eksamen enn studenter som ikke fulgte seminar «Studentene på PSY-1002 V-2002 fikk i gjennomsnitt 74% korrekt på flervalgseksamen» Det samme vil gjelde andre studenter som følger vs. ikke følger seminar

Statistikk: Gjennomsnitt, SD Beskrive en eller flere variabler i et utvalg Antall lesetimer/uke 50 studenter Karakterer GJENNOMSNITT STANDARDAVVIK

Statistikk: Korrelasjon Beskrive relasjoner mellom to variabler i et utvalg Antall lesetimer/uke 50 studenter KORRELASJON Karakterer

Statistikk: Gruppeforskjell Undersøke om det er en forskjell mellom to grupper på bestemte variabler Jenter Gutter 50 studenter, 25 jenter, 25 gutter Karakterer ? T-TEST

Statistikk: Regresjonsanalyse Undersøke om en eller flere variabler kan forklare andre variabler 50 studenter REGRESJONSANALYSE Alder Antall lesetimer/uke Karakterer Kjønn Prediktorvariabler Avhengig variabel

Statistikk: t-test Behandling  Angst R ? Kontroll  Angst Undersøke om det er en forskjell mellom to grupper på bestemte variabler Behandling  Angst 50 studenter med sosial angst R ? T-TEST Kontroll  Angst

Statistikk: Variansanalyse Undersøke om det er en forskjell mellom flere grupper på bestemte variabler CBT……………..  Angst 50 studenter med sosial angst R Medikamentell….  Angst ? Kontroll…………  Angst VARIANSANALYSE Tre grupper sammenlignes

Statistikk: Variansanalyse Undersøker om og hvordan to (eller flere) variabler virker sammen vs. hver for seg Eksempel Motivasjon: Høy vs. lav Oppgave: Enkel vs. kompleks Oppgave Enkel Kompleks Høy 20 deltakere Lav Motivasjon Avhengig mål: Prestasjon (0-40)

Variansanalyse: Hovedeffekter og interaksjon Oppgave Enkel Kompleks Høy 30 28 Lav 20 24 29 22 Motivasjon 25,5 25 26 Grand mean

Variansanalyse: Interaksjon 30 HØY MOTIVASJON 28 LAV MOTIVASJON 24 20 ENKEL KOMPLEKS Effekten av en variabel avhenger av nivåer på en annen variabel

F = Systematisk variasjon Variansanalyse Enkel Kompleks Høy 30 28 Lav 20 24 21 32 39 24 20 30 35 … To typer variasjon: Variasjon mellom gruppene («systematisk») Variasjon innen gruppene («tilfeldig, feil») F = Systematisk variasjon Tilfeldig variasjon