Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Barns utvikling av algoritmer. (Fra Marit Johnsen Høines)
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Litt mer om PRIMTALL.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Kapittel 14 På tur i skogen
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Et bekymringsløst liv – er det mulig? Matteus 6,23-34
Tekster til kapittel 2.
Kontrollstrukturer (Kapittel 3)
Hobro februar 2010 Kurs om elektrokjemisk tæring
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
44 Hector om skikk og bruk I Norge
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Kapittel mai hos Reza og Heidi.
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
Illustrasjoner: Ingrid Brennhagen
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Om Norsk Finansbarometer 2014
Månedsbrev Smørblomst
Post 4, sykehuset Levanger
NESO FORMANNSKOLE Oddbjørn Toften
Vokabular barneoppdragelse (m) bleie (f/m) blikk (n) bortskjemt (adj.)
Kapittel 39 Samlivsformer.
Kapittel 42 Religioner i Norge.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 4 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
c. Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Kapittel 1 oppgave b Sett inn adjektivene i riktig form
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Tenn alle lysene! Julemesse, Misjonssalen Sandnes 29. november 2013 Asbjørn Kvalbein 1.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
1.Blir Gud æret gjennom det? 1Kor 10:31 2.Kommer jeg til å skamme meg over å gjøre dette når Herren kommer tilbake? 1Joh 2:28 3.Er det ”av verden”?Joh.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Samdata 2012 Somatikk.
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Hvilket språk skal vi snakke til barnet vårt?
Kapittel 6 oppgave k Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
Thon Hotel Backlund, Levanger
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Tanker til deg som studerer norsk
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Emilios jobb som assistent
Kapittel 1, oppgave a) Sett inn riktig form av substantivene
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m) Sett inn riktig form av substantivene. Diskuter gjerne hva disse ordene betyr: å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m) stråle (m) skarp (adj.) å takle mestring (m)

Hvem passer denne (bok) ___ for? Du kommuniserer fritt om mange (tema) ___. Du gjør noen eller mange grammatiske (feil) ___. Du ønsker å ta et skritt videre med det norske (språk) ___. Du ønsker å forstå og bruke hverdagslige (uttrykk) ___. Trollmor vil komme med en del (tanke) ___ i denne(bok) ___. 1. boka/boken 2. tema/temaer 3. feil 4. språket 5. uttrykk 6. tanker 6. boka/boken

Hun elsker (land) ___ sitt. (skip) ___ og (båt) ___ kaster loss når de har ligget ved ei (havn) ___ og skal ut og seile. Ute på (hav) ___ med åpne (seil) ___ må du møte det som kommer i din (vei) ___. Det kan komme (uvær) ___ i form av (kuling) ___ og (storm) ___. Etter (regn) ___ kommer alltid (sol) ___. 7. landet 8. Skip – båter 8. havn 9. havet 9. seil 9. vei 10. uvær 10. kuling 10. storm 11. regnet 11. sola/solen

Blir det (sol) ___ i morgen? Nå er jeg lei av alt (regn) ___! Strålene fra (sol) ___ er ganske skarpe i dag. (regn) ___, (regn) ___ og atter (regn) ___! Når barn lærer (språk) ___, lærer de det på en intuitiv (måte) ___. De fleste voksne lærer nye (språk) ___ gjennom grundig (undersøkelse) ___ av (språk) ___. 12. sol 13. regnet 14. sola/solen 15. Regn – regn – regn 16. språk 16. måte 17. språk 17. undersøkelse 17. språket

Etter (tolvårsalder) ___ skjer det noe med barnet. Fra denne (alder) ___ av er det vanskelig å lære helt korrekt (uttale) ___. Ved hvilken (alder) ___ begynner barna på skolen? De har mistet noe av sin barnlige (spontanitet) ___. Hvor lang (tid) ___ må man studere for å klare diverse (eksamen) ___? (tid) ___ flyr, ikke sant? Har du (tid) ___ til å komme i morgen? 18. tolvårsalderen 19. alderen 19. uttale 20. alder 21. spontanitet 22. tid 22. eksamener 23. Tiden 24. tid

Hvis du har lært andre (språk) ___ før, blir det lettere å lære nye (språk) ___. Hvor godt kan du (grammatikk) ___ i ditt eget (morsmål) ___? Opplever du at du får positive (tilbakemelding) ___, jevnlig (støtte) ___ og god (respons) ___? Helt fra man blir født, videre i (oppvekst) ___ og i voksen (alder) ___, prøver man å finne kulturelle (nøkkel) ___. Man finner (nøkkel) ___ for å kunne takle (liv) ___ og (tilværelse) ___. 25. språk 26. grammatikken 26. morsmål 27. tilbakemeldinger 27. støtte 27. respons 28. oppveksten 28. alder 28. nøkler 29. nøkler 29. livet 29. tilværelsen

Det er disse (nøkkel) ___ som gir følelsen av (mestring) ___ og (tilhørighet) ___, for man kjenner (nøkkelsystem) ___ i (land) ___. Når man skal flytte til et annet (land) ___, reiser man med alle disse gamle (nøkkel) ___ i (bagasje) ___. I det nye (liv) ___ i Norge må man begynne å finne nye (nøkkel) ___, og det må mange gjøre i voksen (alder) ___. 30. nøklene 30. mestring 30. tilhørighet 30. nøkkel- systemet 30. landet 31. land 31. nøklene 31. bagasjen 32. livet 32. nøkler 32. alder