Kapittel 3 oppgave b Bjørnstjerne Bjørnson (1932-1910)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1: Hvem hadde en far som var med på Eidsvoll i 1841?
Advertisements

Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Realismen Litteraturhistorien
Nasjonsbygging og demokratisering (Del 1)
Kapittel 28 Norgeskartet
Kapittel 3 oppgave j. (På bildet: Asbjørnsen og Moe)
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Camilla Collett
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Bodøs store komponist.
Nasjonsbyggingen på 1800-tallet
Amalie Skram «Karens jul».
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
Elizabeth I.
Romantikken
Taushetsplikt for frivillige
En presentasjon av May og Espen
Avdeling for sosionomutdanning
Kapittel 42 Religioner i Norge.
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
c. Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Kapittel 1 oppgave b Sett inn adjektivene i riktig form
Sett inn riktig form av adjektivene og substantivene, med artikkel hvis nødvendig Kapittel 8 oppgave c.
Kapittel 5 oppgave d Bruk riktig ord på riktig plass i riktig form.
Edvard Hagerup Grieg (1843 – 1907)
Sett inn riktig tid/form av verbene.
Kapittel 6 e) Sett inn sin, si, sitt, sine, hans, hennes eller deres.
Kapittel 2 oppgave e) Sett inn preposisjoner eller adverb
Sett inn riktig form av det refleksive pronomenet eller eiendomspronomenet Kapittel 10 oppgave c.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Johan Sebastian Welhaven
Henrik Ibsen Norsk verdensberømt forfatter
Henrik Ibsen.
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Kapittel 6 oppgave k Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Henrik Ibsen
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Realismen.
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
Repetisjon og fortsettelse!
Litteraturhistorie
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
REALISMEN
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Henrik Wergeland.
Fakta 10-20% av alle barn i Norge har så store psykiske problemer at det går utover hvordan de fungerer til daglig. 4-7% av dem trenger behandling.
Johan Borgen
Den norske romantikken
O PPGAVE 28 Side 151 – 152 Sett inn riktig form av det refleksive pronomenet eller eiendomspronomenet.
Litteraturen fra 1850 til 1900 En oversikt.
Fakta om Edvard Grieg Oppvekst Kjente verk Nasjonalromantikken Kildeliste Musikk Slutt.
Kapittel 6 Realisme og naturalisme –
Forestillingen om det norske Fra slutten av 1700-talet til 1870-åra.
Henrik Johan Ibsen Det moderne dramaets far. Ibsen i Skien Født 20.mars 1828 i Skien sentrum 1835 faren går konkurs og familien flyttar til Venstøp gård.
Førestillina om det norske Frå slutten av 1700-talet til 1870-åra.
Realismen Noreg frå jordbrukssamfunn til industrisamfunn Nye samfunnsklasser skapte ny dikting: - Borgarskapet med stor makt og rikdom - Arbeidarklassa.
REALISME Kjennetegn ved ulike retninger på 1800-tallet.
Undervisningsopplegget 17.mai om 17.mai. Hvorfor feirer vi 17.mai? Samtale med ungene om 17.mai og hva vi vanligvis gjør den dagen. Synge og øve på 17.mai.
AMTMANDENS DØTRE - Den første norske tendensromanen Camilla Collett.
BIBELEN.
Henrik Ibsen: EN FOLKEFIENDE
Sett inn riktig form av eiendoms- pronomenene
Hvorfor er Ibsen fortsatt så populær?
Romantikeren og jødeforkjemperen
Nasjonalromantikken Realismen / Naturalismen
NORSK LITTERATURHISTORIE
Panorama Vg2 Tendenser og faser : språklige forhold
DET MODERNE GJENNOMBRUDD - REALISMEN/NATURALISMEN (ca )
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 3 oppgave b Bjørnstjerne Bjørnson (1932-1910)

1. Det er viktig å kjenne (gammel) den gamle litteraturen som utgjør vår (kulturell) kulturelle bakgrunn. 2. (revolusjonær) Revolusjonære ideer om løsrivelse, uavhengighet og (egen) eget skriftspråk var ikke (allmenn) allmenne tanker i unionstiden.

3. Det var (kulturell) de kulturelle, (kunstnerisk) kunstneriske uttrykkene som hjalp folk til å føle at de hadde (felles) en felles identitet. 4. Forfatterne av eventyrene er (ukjent) ukjente, for eventyrene har vandret fra (muntlig) en muntlig forteller til (annen) en annen.

5. Ofte kan man finne de samme fortellingene i (ulik) ulike kulturer, men med (lokal) lokal variasjon. 6. Henrik Wergeland regnes som Nordens kanskje aller (stor) største dikter gjennom tidene.

7. Wergeland bidro til å gi nasjonaldagen (meningsfull) et meningsfullt innhold. 8. Wergeland tok i bruk (særnorsk) særnorske ord i tekstene sine. 9.Wergeland var (produktiv) en produktiv og (intens) intens dikter.

10. Camilla Collett kalte romanen for sitt livs lenge (tilbakeholdt) tilbakeholdte skrik. 11. I sin samtid ble Bjørnson ansett for å være (stor) større enn Ibsen. 12. Bjørnson var en av (god) de beste talerne Norge har hatt.

13. (ung) Den unge Amalie Skram ble presset av moren sin til å gifte seg med (rik) en rik skipskaptein som var mye (gammel) eldre enn henne. 14. Etter 13 års (ulykkelig) ulykkelig ekteskap ble Skram skilt. 15. Forrådt (1892) er (selvbiografisk) en selvbiografisk roman av Skram.

16. I Grimstad, denne (liten) lille sørlandsbyen, begynte Ibsen å dikte. 17. I utlandet skrev Ibsen (stor) de store, (kjent) kjente dramaene. 18. Med Brand og Peer Gynt innledet Ibsen sin (satirisk) satiriske og (kritisk) kritiske stil.

19. Ibsen tok opp (sentral) sentrale samfunnstemaer. 20 19. Ibsen tok opp (sentral) sentrale samfunnstemaer. 20. Fra å være (sosialkritisk) sosialkritisk, (realistisk) realistisk og (problemrettet) problemrettet ble dramaene etter hvert mer (psykologisk) psykologiske og (symbolsk) symbolske. Et dukkehjem