Et lite dypdykk i matematikk i TIMSS og PISA

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
… vitenskapen ikke gir rom for å tro på Gud.
Advertisements

Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Metakognitive læringsstrategier og tren tanken
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
Ledelsesinformasjonsystem
Grunnleggende spørsmål om naturfag
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Vi ønsker å presentere Excel som verktøy.
Dagsaktuell undervisning
Teori og Praksis Hvordan kobler vi pedagogikk, fagdidaktikk og fag med erfaringer fra og virkeligheten i skolen?
FORMATIV VURDERING.
TIMSS 2011 Matematikk og naturfag 8. trinn og 4. trinn Liv Sissel Grønmo Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Universitetet i Oslo.
Elevers læring av sannsynlighet i et IKT-miljø
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Hva i all verden har skjedd i realfagene? Norske elevers resultater fra TIMSS 2003 Liv.
Utdanning for informasjonssamfunnet – hvorfor digital kompetanse?
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Rett spor eller ville veier? Norske elevers prestasjoner i PISA Marit Kjærnsli Oslo 30.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
Den andre leseopplæringa
Hvordan hjelper vi barna våre med matematikk?
Triggere Mutasjoner i basen. Triggers Triggers are stored procedures that execute automatically when something (event) happens in the database: : data.
FOU prosjekt ved Sjøkrigsskolen
Lesing – lesetrategier. Aviser i undervisningen
HVOR VIKTIGE ER PISA- RESULTATENE? HVOR STOR VEKT SKAL VI LEGGE PÅ DEM? Jan Ubøe, professor i matematikk NHH.
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
Rett spor eller ville veier
mai 2005 OPP! konferansen Stjørdal Faggruppe for pasientopplæring og brukermedvirkning ?
Malen for fotballmodellen
Tidlig innsats i matematikk
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
Aktør-nettverk  Kort intro  Marc Berg (1997): On Distribution, Drift and the Electronic Medical Record  Margunn Aanestad (2003): The Camera as an Actor.
Nummer 8-10 H. Aschehoug & Co Sehesteds gate 3, 0102 Oslo
Prinsipper for sakkyndighet Thore Egeland Oslo, 13 feb 2009 “These are my principles. If you don't like them I have others”. Groucho Marx.
LÆRINGSTEORI Alle lærere har sin egen teori som de bygger sin undervisning på Bygger på erfaringer Trenger en teori for å ta gode avgjørelser til en hver.
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Matematikkvansker.
Sosialkonstruktivisme
Foreldreskole i matematikk - Du utgjør forskjellen! Eirin Anette Ekeberg
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO AKTUELLE UTFORDRINGER I MATEMATIKKFAGET Analyser fra TIMSS 2007 og PISA+ Ole Kristian Bergem.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
MM A estre mbisiøs atematikkundervisning MAM Novemberkonferansen 2015.
Ny læreplan Bygger som L97 på et sosial konstruktivistisk læringssyn Større metodefrihet.
Hvordan integrere utenlandske studenter? Ulike grupper: Utvekslingsstudenter (1 semester) Kvotestudenter (flerårige program) Individuelle studenter.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Find Fraud B4 it Finds You!
Oppfriskning av engelskferdigheter
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Kapittel 8: Merkeevalueringer
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Lesing i matematikkfaget
Altevatn-reguleringenTest: Changes in the flow of water: Effects on watercover and water velocity
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Fagdag 2016.
Relevant questions for the Reference Group
CAMPAIGNING From vision to action.
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
”Vi så det allerede i 1. klasse” Tidlig innsats i leseopplæringen
The Gains from International Trade
SS-generasjonen HL-senteret,
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Resultater for Rettsvitenskap &
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Kick-off Good morning everybody. Nice to see so many well known faces on a big day like this. My name is Audun Pettersen and I`m Head of Tourism.
National Academies Northstar Summer Institute
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
Engebråtenmodellen.
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Et lite dypdykk i matematikk i TIMSS og PISA Prestasjoner på ulike områder PISA – Mathematical Literacy TIMSS – Skolematematikk Eksempler på oppgaver

Matematikk ulike områder i PISA – 10. klasse Denne figuren viser prestasjonene til hvert av de nordiske landene for hvert av emneområdene (de fire sentrale ideene): Skalaen er differanse fra OECD gjennomsnittet. Ser her med enda større tydelighet at de norske prestasjonene ligger betydelig under våre nabolands prestasjoner. Det hederlige unntaket er emneområdet Usikkerhet. Denne profilen er for så vidt ikke overraskende, men den forteller samtidig at vår prestasjon på den totale skalaen like under det internasjonale gjennomsnittet i noen grad er en løgn. Det er området Usikkerhet som drar oss opp.

”Ran” En TV-reporter viste dette diagrammet og sa: “Grafene viser at det har vært en voldsom økning i antall ran fra 1998 til 1999”. 2 poeng hvis: Konkludere med Nei For å få to poeng på denne oppgaven må man konkludere med at påstanden ikke er rimelig, og deretter gi et argument basert på dataene (hele grafen vises ikke, Vil vise tre oppgaver, det er umulig å ta fram noen som er typiske Alle frigitte oppgaver er lagt ut på vår hjemmeside Mener du at reporterens påstand er en rimelig tolkning av diagrammet? Gi en forklaring som støtter svaret ditt.

Matematikk ulike områder i TIMSS - 8. klasse

Matematikk ulike områder i TIMSS - 4. klasse

Eksempel på prestasjoner i Tall 8. klasse

Eksempel på prestasjoner i Tall 8. klasse

Eksempel på prestasjoner i Tall 4. klasse

Best i verden?

Matematikk i PISA og TIMSS – 4. klasse og 8. klasse TIMSS Norske elever skårer lavere enn int. gjennomsnitt Best på området Datarepresentasjon Svakest på områdene Tall og Algebra/Mønstre Norske elever presterer spesielt svakt i formell matematikk For eksempel på oppgaver som stiller krav om eksakte utregninger med tall 10. klasse PISA Norske elever skårer lavere enn OECD gjennomsnitt på tre av fire områder Best på området Usikkerhet Svakere enn de andre nordiske landene på de tre andre områdene

Gå litt nærmere inn på to aspekter: Anvendt matematikk versus ren matematikk Basiskunnskaper og ferdighetstrening i matematikk

Virkelige verden Matematisk verden Virkelig problem Løsning Fortolkning Forenkling Validering Transformering Klargjøre problemet Matematisk uttrykk Matematisering

Ren matematikk versus anvendt matematikk Anvendt matematikk er mer kompleks enn ren matematikk Anvendt matematikk (problemløsing, mathematical literacy) forutsetter En basis av grunnleggende kunnskaper og ferdigheter (ren matematikk) Mathematical literacy er ikke noe alternativ til ren matematikk

Mathematics teaching may be less effective than most of us would like; but we should hesitate before embracing the idea that school mathematics would automatically be more effective on a large scale if the curriculum focused first on “useful mathematics for all” (numeracy), with more formal, more abstract mathematics to follow for the few. Tony Gardiner 2004

Basiskunnskaper/ferdigheter Trening, gjentakelse, overlæring, drill, automatisering Land som skårer høyt i TIMSS Skoler som skårer høyt i PISA “The TIMSS 2003 results support the premise that successful problem solving is grounded in mastery of more fundamental knowledge and skills.” (Mullis mfl. 2004) ”Dataene indikerer at gode skoler legger større vekt på ferdighetstrening, vi kan gjerne kalle det ”drilling” av ferdigheter i matematikk.” (PISA-rapporten)

Konstruktivisme som læringsteori Rote learning, drill and practice, and passive listening to lectures can, as they always have, give rise to learning. Active learning can be mental, and so visible inactivity on the part of the learner is irrelevant… …the constructivist view of learning does not rule out any teaching techniques in principle. Paul Ernest 2002

L97 tekst, fortolkning, resultat TRENDER ”Elever som strever med multiplikasjons-tabellen, må likevel få arbeide videre med begreper og oppgaver som bygger på ideer om multiplikasjon. Mer vesentlig enn å pugge tabellen er det å forstå selve begrepet multiplikasjon og kunne bruke det.” ”Matematikk i dagliglivet” står som første målområdet i matematikkplanen

Back to basics? Anvendt matematikk Algebra Tall og tallregning Tallforståelse

Ren matematikk versus Anvendt matematikk En basis av grunnleggende kunnskaper og ferdigheter i ren matematikk er - en nødvendig betingelse - men ikke en tilstrekkelig betingelse for å anvende matematikk på problemer i dagligliv/samfunnsliv (Mathematical literacy

PISA og TIMSS PISA resultatene forteller oss at det norske skolesystemet ikke har lykkes svært godt i å fostre den matematiske kompetansen som elevene trenger i dagligliv/samfunnsliv (mathematical literacy) TIMSS kan på den annen side i større grad sies å gi en diagnose av hvor skoen trykker i forhold til den underliggende og nødvendige matematiske kompetansen som er knyttet til fakta, ferdigheter og begrepsforståelse i tall og tallregning TIMSS peker på at elevenes ferdigheter og forståelse på området tall bør stå svært sentralt framover. Denne kunnskapen er det rimelig at norske elever, som elever i andre land, tilegner seg relativt tidlig i skolen