Www.kith.no ~samhandling for helse og velferd Standardiseringsbehov - Kjernejournal Bjarte Aksnes.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Produkter for en bedre hverdag…
Advertisements

Standardisering for å forenkle utveksling av studenter i Europa
Møte med komut Trondheim
Samhandlingsarkitektur for helsesektoren
Terminologi og kodeverk
Forslag til sikkerhetsaktiviteter i SSP for 2005 Sjefrådgiver/avd.sjef Bjarte Aksnes, KITH.
SSP SSP 2008 Bjarte Aksnes. SSP Grov oversikt – SSP •SSP-tilskuddet dekker: •Driftstiltak •Prosjekter/Utviklingstiltak.
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Produkteier vs virksomhetsarkitekt
SSP – status 2009 og planer 2010 Brukerforum Programleder Bjarte Aksnes.
Elektronisk henvisning og epikrise
Catherine Janson daVinci Consulting AS
Airlift AS, hovedkontor: Førde Lufthavn, 6977 Bygstad | Tel: | Fax: | Helikoptersikkerhet.
ELIN-k Erfaringskonferanse ELIN-k meldinger og sykehusets EPJ- konsekvenser for arbeidsflyt Erfaringer så langt! Gardermoen, 15. februar 2011.
Status tekniske løsninger Medisinske kvalitetsregistre
Christine Bergland divisjonsdirektør e-helse og IT Helsedirektoratet
Og Tilgangsprosjektet og Tilgangsprosjektet Gjermund Lanestedt Prosjektleder – Tilgangsprosjektet Utdanningsdirektoratet.
SINTEF Teknologi og samfunn
Brukerforum SSP, 28. mai Status Test & godkjenningsordningen 2008 Av Magnus Alsaker.
Hovedpunkter Hva er HL7 Oversikt over HL7 Behovet for nasjonale tilpasninger KITH’s rolle.
test- og godkjenningsordningen
Erfaringskonferanse Veien Videre: Erfaringsutveksling, utfordringer og muligheter knyttet til utbredelse av PLO-meldingene.
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
Geir Klaussen PLO-meldinger PROSJEKT FUNNKe
Adressering av meldinger
Er sertifisering viktig?
Biblioteksøk – fjernlån Svein Arne Brygfjeld Nasjonalbiblioteket
Biblioteksøk – status Svein Arne Brygfjeld Nasjonalbiblioteket.
Brukerforum 21. april 2005  Annebeth Askevold HelsIT, Metodikk for utvikling av nye standarder Av Annebeth Askevold Brukerforum Oslo 21. April.
Brukerforum Vigdis Heimly, SSP, strategi Av Vigdis Heimly.
ICF lanseringskonferanse SHdir 29. januar 2004 Bjørn Buan ICF, veien videre.. Bjørn Buan KITH.
Målsetninger Formål er å etablere et naturlig startsted for søk etter informasjon om IT i helse- og sosialsektoren. Den skal være en dynamisk og ”levende”
Brukerforum vår 2006 Annebeth Askevold Orienteringssaker Av Annebeth Askevold, KITH Brukerforum, 8. mai 2006.
Brukerforum SSP Status, Metodikk, Nasjonal godkjenningsordnng Av Bjarte Aksnes, KITH.
SSP møte 10. oktober 2006 Ståle Leitvoll.
Brukerstøtte  Kodeansvarlig på sykehusavdelingen  Primær brukerstøtte på lokalnivå  Øvrig brukerstøtte:  Diskusjonsgruppe på internett  Telefax -
Standardisering i KS Line Richardsen, KS. KS Folkestyre og regional utvikling eKommune 2009 Standardiseringsaktiviteter i regi av KS Standardiseringsinitiativ.
Budsjett SSP Vigdis Heimly, Budsjett 2005, standardiserings- og samordningsprogrammet Av Vigdis Heimly.
Brukerforum Agenda Status for SSP 2006, Vigdis Heimly, KITH Nasjonal IKTs strategiplan og forholdet til standardiseringsarbeidet, Tore Totland,
Nasjonal IKT Fagforum Arkitektur Virksomhetsarkitekt Torill Kristiansen 10. desember 2009 Innspill til SSP.
Strategi og samhandlingsarkitektur
Standardisering og arkitektur. SSP 2008 Av programleder Standardiserings- og samordningsprogrammet Avdelingssjef Bjarte Aksnes, KITH.
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
Standardisering – hvorfor det?
Organisering av elektronisk samhandling – hvordan få det til ? Svein Erik Wilthil, KS.
28. Oktober 2008Øvre og Nedre Eiker kommuner 1 Jeg elsker Elin. Hvorfor har hun ikke flere elskere??
Strategi for elektronisk samhandling i kommunene
Kommunenes behov nå – og i framtiden
Tjenesteorientert arkitektur Hvordan statistikkproduksjonen støttes og forbedres av en tilpasset IT arkitektur Nordisk statistikermøte København.
Relansering av eFaktura B2B. Nord Europas ledende meldingsformidler Itella leverer elektroniske informasjons- løsninger og -tjenester i ti nordeuropeiske.
ARKMIN Server Geir Kjetil Hanssen SINTEF Tele og Data MARSIKT – INTRA – SHIPLOG II-møte 20 november 2001.
Hvordan kan vi best overføre denne hendelsen til våre to andre nødetater?
Nasjonalt meldingsløft – status pr november -08
Forutsetninger i forbindelse med prosjektetablering
Regionale E-helseseminar 2008 Synliggjøring og deling av kunnskap om elektronisk samhandling Rådgiver Kjersti Engeseth, avdeling IT-strategi.
Om KITH Kompetansesenter for IT i helse- og sosialsektoren
Nasjonalt meldingsløft Seniorrådgiver Ellen Strålberg.
Meldingsløftet i Helse Nord Strategiske grep for å tilrettelegge meldingsutveksling med pleie- og omsorgssektoren.
HelseOmsorg21 Et kunnskapssystem for bedre folkehelse Arnfinn Sundsfjord NFE-HS Oslo mars 2015.
Leverandørmøter - EPJ Én til én-møte - april 2016.
Gjennomgang av anbudsprosess for innkjøp av ny mottakssentral for trygghetsalarm i Kristiansund kommune P rosess og vurderinger Atle Betten, Rådgiver/Prosjektleder.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Oktober 2000 Prioriterte grupper - opplæring IKT og lokaldemokrati.
Utfordringer Interkommunalt samarbeid Samhandlingsreformen.
Standardisering – hvorfor det?
Standardisering – hvorfor det?
Standardisering – hvorfor det?
Ny gjennomføringsløsning for eksamen og prøver
Utskrift av presentasjonen:

~samhandling for helse og velferd Standardiseringsbehov - Kjernejournal Bjarte Aksnes

~samhandling for helse og velferd Forutsetninger for innspillet Uavhengig av hvilke tjenester og informasjon som legges i Kjernejournalen Uavhengig av teknologiske løsninger Enkel løsning først Mulighet for varierende grad av integrasjon med lokale systemer Lær av erfaringer – både gode og dårlige! Kjernejournal - standardisering og arkitektur

~samhandling for helse og velferd Standardisering av innhold Kjernejournal - standardisering og arkitektur Formål/Målgruppe/Bruksscenarier (Informasjons)behov Begrepsmodeller Informasjonsmodeller Standardisert datagrunnlag Vurdering av aktuelle datakilder Implementering av kjernejournal Mål for datakvalitet

~samhandling for helse og velferd Standardisering av funksjonalitet/teknisk Kjernejournal - standardisering og arkitektur Formål/Målgruppe/Bruksscenarier Prosessmodeller Funksjonelle modellerArkitektur og tekniske krav

~samhandling for helse og velferd Standardiseringsprosessen Følger standardiseringsmetodikk ved nyutvikling Gjenbruk og tilpasning der det er mulig (eks eResept, PLO) Innholdsstandarder uavhengig av syntaks Sertifisering Kjernejournal - standardisering og arkitektur

~samhandling for helse og velferd Arkitektur Må inngå i samhandlingsarkitekturen –Videreutvikles med nye elementer/tjenester/ standarder Må følge prinsipper fra sektorarkitekturen Må forholde seg til ulike teknologiske plattformer og modenhet hos aktørene Gjenbruk av elementer og løsninger –Eks standarder, kommunikasjonsløsninger mv. –EPJ-standarden Sentrale (el regionale) vs regionale løsninger Kjernejournal - standardisering og arkitektur

~samhandling for helse og velferd Kjernejournal - standardisering og arkitektur Takk for meg! KITH AS Sukkerhuset 7489 Trondheim Tel Fax