Legg merke til import av strøm på vinterstid.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vår elektriske verden kap 5
Advertisements

Nyttig energi og fantastisk elektronikk
Energibruk i bygninger
Lansering Oslo 16. mars 2009 Jørgen Randers, BI Sverre Aam, SINTEF Steinar Bysveen, EBL.
ELEKTRISK ENERGI FRA FORNYBARE OG IKKE-FORNYBARE ENERGIKILDER UNGDOMstrinnet vurderingskriterier til underveisvurdering Navn:____________________________________________________________________.
VERDIGHETSPRINSIPPER
Hva er energi? Energi er det som får noe til å skje.
9(4) Energi Mål for opplæringen er at du skal kunne
Energisituasjonen i Norge idag
Energi.
Engia.
Morten Fossum, Trondheim Energi Fjernvarme AS
Velkommen til Newtondag!
Bondens gull •Et historisk CO2 nivå på 240ppm er økt til 390ppm. •Det brukes 84,7 millioner fat olje om dagen i verden, og 1 million fat bioetanol/diesel.
Side Av Karina Schjølberg
Fornybar energi sør Presentasjon for DK-samling, 16. jan 2010.
Bærekraftig utvikling
Velkommen til 2. dag på Engia
Hverdagsforestillinger
Nytt fag/ nytt forskningsområde, v. Olav Aaker
Geometriske figurer… Beregnet på småskoletrinnet, 1. eller 2. klasse
NTEs strategiske virksomhetsområder
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Fornybar energi: Bra for næringslivet, men hva med miljøet?
Kulebane Energi er stikkordet når kula skal følge en 4,5 m bane uten å falle ut. Energiloven sier at energi ikke kan oppstå eller forsvinne, men kun overføres.
Kulebane Energi er stikkordet når kula skal følge en 4,5 m bane uten å falle ut. Energiloven sier at energi ikke kan oppstå eller forsvinne, men kun overføres.
Elektrisk energi fra fornybare og ikke-fornybare energikilder
Etter forarbeid, undervisning i Newton-rommet og etterarbeid ønsker vi at dere har lært:
Velkommen 7. klasse til Newtondag!
Fysikk 1: Elektrisitet og energitransport
Ungdomsbevegelsen til Kirkens Nødhjelp
Vann, vind, sol og bio: Alt for Norge
NTNU 19/ Egil Olsen, Naturfagsenteret
Presentasjon 2009 Innbyggerakademiet i Øvre Eiker – utløser gode ideer.
Møte med OED 18. desember 2007 Jan Harsem / Terje Løkken.
Norsk Bioenergiforening Bioenergidagene mai 2014.
S ØV N Ta et bilde av taket ditt og send det til oss med følgende informasjon: Ved oppmåling, må vi vite målet nøyaktig opp taket og målingen langs takets.
Kap. 3 Energi og krefter - se hva som skjer!.
INF 295 Algoritmer og datastrukturer Forelesning 22 Teknikker for algoritmeutvikling Hans Fr. Nordhaug/ Ola Bø.
Oppsummering Klarte dere å løfte opp loddet med vindkraft?
Engia.
Alternativ og ikke riktig så alternativ energi
VEKSELSTRØMSGENERATOR
Bølgekraft Av Tor Ivar Seim.
Av: Trygve, Richard, Thomas og Lasse
ENERGI FOR FRAMTIDA - på veg mot ein fornybar kvardag.
Fornybar energi-utbygging - hjelper det klimaet? Professor Ånund Killingtveit CEDREN/NTNU SRN-seminar: Natur, klima og energi Håndtverkeren, Oslo 29. april.
BP donerer $ i humanitære forsyninger til New York og New Jersey Frelsesarmeen.
Høringsmøte fylkesdelplan for vindkraft i Nordland Mosjøen 4. september 2009.
Elektrisitetproduksjon i Noreg Læringsmål Forklare korleis elektrisk energi blir produsert og overført i Noreg Forklare funksjonen til transistorar, diodar,
til Newton energi- og havbruksrom i Midt-Troms
REPETISJON AV KOMPETANSEMÅLA
Kjære forskere!   Dere er invitert til øya Engia i forbindelse med prosjektet IEA – Energi for framtida. Som dere kanskje skjønner har dere en viktig.
I begynnelsen var Fortellingen…
Produksjon av elektrisk energi
Begreper Uttrykk med olje Hva er råstoffet Fleip eller fakta
Elektrisitet.
Energi for framtida.
En felles hydrogenstrategi for Vestlandet
Elektrisitet og magnetisme
En innføring i varmepumpas virkemåte og prinsipp
Gps eldre klokker i Norge
P = U ∙ I I Forsan så vi hvordan man produserer energi ved hjelp av vann. Nå skal dere lage deres eget lille kraftverk. OPPGAVE: Dere skal få så mye effekt.
Kulebane Innledning: Energi er stikkordet når kula skal følge en 4,5 m bane uten å falle ut. Energiloven sier at energi ikke kan oppstå eller forsvinne,
SAMSPILL  SUKSESS.
Havteknologi ved UiS
TEKNOLOGI, RESSURSER OG UTVIKLING UNDERVEIS GEOGRAFI KAP. 3.
Produksjon av elektrisk energi
Kjemiske reaksjoner Mål for økta:
Utskrift av presentasjonen:

Legg merke til import av strøm på vinterstid.

Positive argumenter: «fornybar energi, ingen forurensning» Negative argumenter mot bruk av solenergi: «Dyrt utstyr, plasskrevende, krever mye sol, utnytter ikke sollyset godt nok (vanlige solceller har en utnyttelseseffekt på ca 15% av sollyset), ømfintlig mot sand og støv»

Positive argumenter: «fornybar energi, ingen forurensning, Norge har mye tilgjengelig vannkraft» Negative argumenter mot bruk av vannenergi: «Ødelegger urørt natur, tørrlegger gytelever, oppdemning av landområder»

Positive argumenter: «fornybar energi, ingen forurensning, Norge har mye tilgjengelig vindkraft» Negative argumenter mot bruk vindenergi: «Stygge å se på, støyer, inngrep i naturen, tåler dårlig ekstremvær, ikke jevn produksjon, dreper en del rovfugl som blant annet havørn og hubro, forurensende produksjon av utstyret »

Læringsmålene: Vite forskjellen på energikilder og energiformer, og gi eksempler på dette. Kunne gi eksempel på hvordan energi fra vann og vind ble utnyttet i eldre tid. Vite prinsippet for hvordan en generator/dynamo produserer strøm. Kunne bygge opp et energiverk ut fra en tredimensjonal byggeanvisning. Kjenne til minst tre typer energikraftverk som brukes i verden i dag, og prinsippet for hvordan de produserer energi. Vite hva som ligger i begrepet fornybar energi. Vite om ulemper og begrensninger med bruk av vann-, vind- og solkraftverk. Tilbakemelding fra elevene – egenenvurdering: «Tommel opp», «tommel ned» eller «tommel vannrett».