Utført av InFact Knut Weberg Bruk av mediekanaler – Kommunevalget 2007 Redaktørforeningen Gjennomført 11. september 2007
InFact Tlf Undersøkelse intervjuer Nordmenn, + 15 år Vekting på kjønn, alder, geografi og partivalg 07 Feilmargin +/- 3,1% Telefoniundersøkelse gjennomført 11. september 2007 av InFact
InFact Tlf Hvilken grad benyttet du følgende mediekanaler for å orientere deg om politikk og partier før valget?
InFact Tlf Hvor stor nytte hadde du av denne informasjonen?* * = Kun besvart av respondenter som har brukt respektive mediekanal
InFact Tlf Hovedfunn Bruk Tradisjonelle kanaler - aviser og TV – er mest brukte kilder Nettaviser er 3. mest brukte, etterfulgt av radio, informasjon i posten og direkte kontakt med politikere. Blogger er minst brukte medium Valg av mediekanaler reflekterer tilgjengelighet og normal utbredelse
InFact Tlf Hovedfunn Nytte Aviser er i særstilling, ved at det både er mest brukt og gir mest nytte TV og Nettaviser viser lav nytte i forhold til høy bruksfrekvens Kontakt med politikere gir stor nytte, men er lite brukt Blogger gir lav nytteverdi, men nytten er dog høyere for de yngste ”Manuelle” medier gir større nytte enn elektroniske medier
InFact Tlf Konklusjon Bortsett fra aviser og blogger er det ingen sammenheng mellom bruksfrekvens og nytteverdi Bruk av mediekanaler reflekterer tilgjengelighet og generell utbredelse ”Manuelle” medier har høy nytte mens elektroniske medier scorer lavt på nytte Kvinner bruker alle kanaler i større grad enn menn unntatt nettaviser Kvinner anser nytteverdien større enn menn på samtlige kanaler unntatt radio