Verdivurdering, prioritering og beramming: La oss skille snørr og bart! Hans Christian Benestad Simula Research Laboratory En Begrepsavklaring for smidig.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagoppgave Justert formulering
Advertisements

PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
I.
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Vesentlige kapasitetsendringer i basisperioden 15. august 2011 George Nicholas Nelson.
Hei! Mange stiller oss spørsmål om hvordan man fyller ut avtalen mellom ny eier, TC og overdragelse fra gammel eier ved salg av plass. Her kommer oppskriften.
”Fra analyse til praksisfeltet”. ADVARSEL!!!!! ” et bilde sier mer enn tusen ord”
C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Jobs to be done Bli bedre på Product Backlog prioritering.
Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Normer, verdier og holdninger
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
Hvem skal oppdra selgerne?
Brann som grunnlag for design
HVORDAN BEHANDLER VI FJERNVARMEKUNDER Julemøte fjernvarmeforeningen IREN AANONSEN RAMBØLL ENERGI Alternative title slide.
Comfort Hotel TRONDHEIM.  Billed av High Tech = Ntnu.
Navn, Tittel, LEDELSE Workshop. Hva hvis ledelse ikke fantes? Må vi ledes? Hvorfor må vi ledes? Hva er forskjellen med og uten ledelse?
Nærhet, Kunnskap, Engasjement Smidige prosjekter... halleluja! …men hvor blir det av kunden? Erik Mong, Know IT Objectnet AS.
Smidighet vs ansvarsprosjekt Software 2012 Johannes Brodwall, Sjefsarkitekt Steria
Kontrakter i Smidig systemutvikling
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Hvem stakk av med produkteieren min?
Primus og prioriteringsmetoden Om utvikling av primus for å fange kulturhistorisk verdi, museal relevans og tilstand basert på metoden.
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Eksempel AOA (Activity On Arc)
EVALUERING AV PRODUKTER, PROSESSER OG RESSURSER. Gruppe 4 Remi Karlsen Stian Rostad Ivar Bonsaksen Jonas Lepsøy Per Øyvind Solhaug Andreas Tønnesen.
Prioriteringer i fakultetsadministrasjonen
Prognose av framtidig etterspørsel
Iterate.no The Lean Software Development Consultancy Prolog: Case 2 ‣ Et prosjekt fra gamledager ‣ Prosjektleder sa “Godt nok!” ‣ Kunden sa “Hva?? Skal.
Lyntale – Smidig november
Skjønner du ikke hva jeg sier sa du?
HVORFOR FORRETNING BØR BRY SEG OM KONTINUERLIGE LEVERANSER Smidig 2012 Sveinung Dalatun.
Fra virksomhetsmål til prioritert produktkø
Dinosauren tar innpå Reelle utfordringer når en vil jobbe smidig - og noen forslag til løsninger! Arve
Skillet mellom utvikling og drift: IT Norges største problem!
Scrum APressen Johannes Brodwall, Sjefsarkitekt Steria Norway.
ROOTS Johannes Brodwall, Kløne Steria Norway
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Konsept for oppfølging av risikoutsatte prosjekter i Nordic Kittil Skogen –
Prosjektbase for Vox – et fleksibelt IT-prosjekt (case fra virkeligheten) NSP Temadag 18.februar 2004 Ola Grumstad, PMP, Daglig leder HolteProsjekt Solutions.
Semesteroppgave i pers. data Gruppearbeid Plannlegging av gruppearbeid Prosjektoppgaven.
© Copyright 2009 Confirmit. All rights reserved. Produktkvaliteter For de som ønsker å være bedre enn konkurrentene sine Trond Johansen – Head of R&D Norway,
Anette Jacobsen Prosjektleder Statens Pensjonskasse
Forretningssiden må med! Hvordan vi innfører Scrum i BBS Smidig Oktober 2009.
Smidig overtakelse - eller som å åpne en Pandoras krukke?
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Et system for miljø verdivurdering og og sårbarhetsanalyse for marine arter og naturtyper Overordnet mål med forvaltningsplanen at den menneskelige aktiviteten.
Teknisk gjeld i smidige prosjekter Synliggjøre: Fremgang Hindringer
JOHN KENNY RI PRESIDENT GRANGEMOUTH, SCOTLAND.
Hvem stakk av med produkteieren min? Kjetil Moløkken-Østvold – Conceptos Consulting Smidig 2008, oktober, Oslo.
Diskrete stokastiske variable
Litt om prosjektarbeid DagWiese Schartum, AFIN (fritt etter Arild Jansens presentasjon fra DRI3001, 2007)
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Trond Pedersen Løsningsarkitekt. Den gode Brukerhistorien.
Ortering Mål: Se på forskjellige måter for sortering.
Multiconsult.no Vedlikeholdsetterslepet langs kommunale veier KS FoU-Prosjekt nr
A (12) B (10) C (12) D (9) E (18) F (11) H (10) G (11) I (7) FF3 SS8 FF5 FF7FS0 SF21 SS8 FF3 SS3 FF5SF12FS0 FS7 Vi har gitt et.
Stor, større, smidigere … Magne Jørgensen Simula Research Laboratory Universitetet i Oslo Scienta TRESS 90.
Den gode kunde Kompetanse, involvering og kultur Magne Jørgensen Simula Research Laboratory.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Hva har vi sett? Hvilke råd har vi gitt? Hjelper rådene?
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Utviklingsredaktør Helen Vogt 4. november 2013
Søknad: Årets Leanprosjekt
Utskrift av presentasjonen:

Verdivurdering, prioritering og beramming: La oss skille snørr og bart! Hans Christian Benestad Simula Research Laboratory En Begrepsavklaring for smidig iterasjonsplanlegging

Hva sier ”beste smidige praksiser” om iterasjonsplanlegging? Prioriter etter forretningsverdi + risikovurdering + muligheter for læring + tekniske hensyn …

Funker i relativt enkle situasjoner Eller løs ”ryggsekkproblemet” ABCDEFGHIABCDEFGHI Leveranse 1 Leveranse 2 Leveranse 3 Enighet om et endimensjonalt verdibegrep CDAEFBIHGCDAEFBIHG Kan da sortere med hensyn på dette kriteriet…og bruke denne sorteringen til å legge utviklingsoppgaver ut i tid Alle brukerhistorier er nyttige, men noen vil generere mer salg enn andre Sorterog fyll oppBeskriv Verdi Tyngde/kost Kapasitet

Litt vanskeligere tilfelle Nåverdianalyse eller lignende er beheftet med stor usikkerhet Prosjekter må typisk bruke subjektiv rangering (1-6, kritisk /ikke-kritisk, etc.) Resultat; 80% ”Kritiske” ønsker … Skaper støy… Vi må rette feil og forbedre funksjonalitet A,B og C for å holde på kundene Vi må ha nye features D,E,F for å selge til nye kunder Tjenesten må bli billigere å drifte: Vi må gjøre G,H og I

Hvordan ”prioritere”? Rangere brukerhistorier på en felles verdiskala: Kan være vanskelig og smertefullt Vagt verdikriterium -> Tilfeldigheter og inkonsistens Overstyring av domenekspertenes vurderinger PO tar en prinsipiell beslutning om hvilke verdikriterier som vektlegges i forestående iterasjoner: Bedre! Domenekspertenes verdivurderinger består Kombineres med PO’s prinsipielle prioriteringer når iterasjonsplaner fastlegges

Konsekvens for prosess Domeneeksperter rangerer brukerhistoriers verdi i henhold til veldefinerte kriterier Produkteier prioriterer verdikriteriene for gitte iterasjoner Beramming består i å velge brukerhistoriene som er mest verdifulle for de prioriterte kriterier Iterasjon 1Iterasjon 2Iterasjon 3 Overordnet forretningsmål NysalgSystemintegritetGjenkjøp ACDB

Eller for å si det enkelt…

For å oppsummere Takk for oppmerksomheten! Verdi vurderes opp mot forretningsmessige delmål, og er basert på domenekunnskap Prioritering av delmål er en taktisk manøver foretatt av PO/PL Beramming er en tilordning av brukerhistorier til iterasjoner, basert på Verdivurdering og Prioritering – kan være tilnærmet mekanisk