Helpdesk SIF8076 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor stor er en fisk? Yggdrasil Hvor stor er en fisk?  Vanlige kundetyper og prosjekter  Faktorer som påvirker.
Advertisements

Trykk på mus eller tastatur for neste bilde…
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Support, nye funksjoner og tjenester fra Uni Pluss
2 Leseferdigheter og lesevaner
Ebus Management Center En liten bruksanvisning for de enkleste funksjonene.
Nye Olweus dataweb en bruksanvisning Generell norsk (Q68T)
GoOnline publisering Hvordan komme i gang med GoOnline. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline Proffesional.
BraWeb Bestilling.
Litt mer om PRIMTALL.
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Hvordan intervjue en forsker?
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
1 21. mars 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 24: Logging TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2006 Anders Christensen, IDI.
Kundesenteret – en gullgruve for brukerinnsikt. Bruk kundesenteret for å lage en bedre tjeneste! 1.Kundesenteret kjenner brukerne best, utfordring å formidle.
Kontrollstrukturer (Kapittel 3)
Kapittel 6 Data Backup Service. Tradisjonell arkitektur •Mange klienter •En server (evt. et cluster) •Klientene tar backup m jevne mellomrom •Inkrementell.
Hobro februar 2010 Kurs om elektrokjemisk tæring
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
1 Forelesning nr 7 Statisk dokumentasjon TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Vår 2005 Anders Christensen, IDI.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 HOUSTON We have a problem.
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
31. januar 2002SIF8076 Planl&drift av IT-syst 1 Tjenester SIF8076 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
Resultater Kundesenter
1 7. april 2005 TDT4285 Planl&drift IT-Syst Forelesning nr 27 Backup TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2005 Anders Christensen, IDI.
1 8. februar 2005 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Forelesning nr 13 Skalerbarhet TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2005 Anders Christensen,
1 15. februar 2005 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Forelesning nr 17 Sentralisering eller desentralisering TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren.
13. februar 2004TDT4285 Planl&drift IT-syst (M15)1 Automatisering TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
1 4 March 2010 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 22: Ytelsesforvaltning TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2010 Anders Christensen,
30. januar 2004SIF8076 Planl/drift IT-syst (M11)1 Tjenstekonvertering TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
23. januar 2004TDT4285 Planl&drift IT-syst1 Tjeneroppgraderinger TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
1 26. april 2005 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 31 Ytelsesforvaltning TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2005 Anders Christensen,
8. januar 2002SIF8076 Planl&drift av IT-syst 1 Navnerom SIF8076 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
InOut og TeleComputing  Nøkkelferdige, rimelige Skolelinux-løsninger  Maskinvare (tjenermaskiner og tynnklienter)  Programvare  Installasjon av ferdig.
IN320 Statoil Hjemmekontor Gruppe1 1 Statoil Hjemmekontor -Ett Lite Skritt Videre.
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Muntlige presentasjoner
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
26. mars 2004TDT4285 Planl&drift IT-sys (M27)1 Programvaredepoter TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
1 19. januar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Forelesning nr 6: Dynamisk dokumentasjon.
23. januar 2004TDT4285 Planl&drift IT-syst (M08)1 Dynamisk dokumentasjon TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
1 22. februar 2005 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 19 Helpdesk TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2005 Anders Christensen, IDI.
1 14. februar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 16: Sentralisering eller desentralisering TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren.
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
NEWS Et uvurdelig hjelpemiddel i hverdagen. Hva skal vi gjennom i dag Hva er news? Hva brukes news til? Programmer og grupper Noen ord og uttrykk Noen.
Post 4, sykehuset Levanger
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Malverk intern produktopplæring
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Andre funksjoner. Her kommer en beskrivelse av søkefunksjoner, knapper og annen funksjonalitet. 2.
Problemstyring Problem Management
Adressering i kraftbransjen
7. februar 2004TDT4285 Planl&drift IT-syst (M14)1 Sentralisering eller desentralisering TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen.
Grunnkurs i webpublisering
Overvåking Feilhåndtering
BasWare PM bestillingssystem - selvstudiemateriell:
Hva bør en lærer være seg bevisst når det gjelder personvern?
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
1 21. februar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 19: Revisjonskontroll TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2006 Anders Christensen,
Krise: fare & mulighet.
1 26. januar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2006 Anders Christensen, IDI Forelesning nr 9: Tjenester.
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
En formel er gyldig hviss den sann i alle tolkninger Utsagnslogikk Tolkning = linje i sannhetsverditabell Altså: En formel er gyldig hviss den har T i.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
ASP-basert Helpdesk for Veterinærinstituttet ASP-based Helpdesk-system for Norvegian Veterinary Institute.
1 BasWare PM bestillingssystem - selvstudiemateriell: 1.Opprette anmodning/bestilling (denne presentasjon) 2.Godkjenne bestilling (egen presentasjon) 3.Utføre.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Utskrift av presentasjonen:

Helpdesk SIF8076 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI

Helpdesks rolle Helpdesk IT-drifts- stab Kunder Single point of entry Fysisk Telefon Web Chat Prosjekt- arbeid Avbrudds- styrt

Single point of entry – hvorfor Beholde kontroll over tempoet Gjøre det enklere for brukerne Prioritering mellom oppgaver Oversikt over hva som er utestående La avbrytelser bare ’ødelegge’ i en enkelt del av organisasjonen

Momenter ifm helpdesk Ikke alle har passende personlighet Tenk på plassering og interiør Beregn en ”tilstrekkelig” bemanning Annonser aktivt og målrettet Monitorer ytelse og metrikker

Egnede personligheter (?) If we stopped caring about the customers, maybe they would stop bothering us? Demotivational poster

Plassering og interiør (hvis fysisk!) Plassering Et område der mange passerer jevnlig Finn et ”nøytralt” område Interiør: Tilstrekkelig med rom og luft Vennlige farger og møbler Fjern ”hang-arounds” og ”gamle venner”

Hva er tilstrekkelig bemanning Forholdet mellom helpdeskstillinger og brukere: Ansatte ved forskning/univ: Studenter: ISP:

Annonsering og informering ”Ingen” leser dokumentasjon Dok’en må spesialdesignes Plassering Timing Repetering Variasjon Fokusering Korthet Forståelighet Relevans & nytteverdi

Metrikker for helpdesk Antall kunder pr helpdeskstilling Henvendelsesvolum Ferdigstillelsestid Ventetid til problemet er analysert Kunde-ventetid Persondifferensiert opplæringsbehov Hvor mange prosent av jobbene eskalerer?

Definer helpdeskens dekning Hvilke maskiner og applikasjoner? Hvem kan henvende seg? Hvorhen retter man feil (jobb/hjemme/reiser)? Når kan man henvende seg? Hvor lenge kan man regne med å vente? Hvordan eskaleres problemet?

Prosesser ifm helpdesk Manuskript eller program for samtale med klasser av brukere. Regler for eskalering av problemer. Database for oppfølging av prosessen med feilsøking/-retting; og bevaring av historikk (ticket-system) Opplæringsbehov blir identifisert og tatt håndtert.

Brukerstøtte – faser Velkomst Problem- identifisering Planlegging og utførelse Verifisering Velkomst- hilsen Klassifisering Beskrivelse Verifisering Alternativer Løsningsvalg Gjennomføring Av drift Av kunde Lukking

Velkomstfasen Ofte undervurdert (”det er jo bare et hallo”). Kritisk fase (lett å avvise brukerne). Kan lette neste feilmelding.

Problemidentifisering 1. Klassifisering – innenfor hvilket område ligger problemet. Kan delautomatiseres. 2. Beskrivelse – lag en kort, konsis beskrivelse av problemet. 3. Verifisering – sjekk at problemet kan reproduseres etter behov.

Utførelsesfasen Ulike løsningsforslag – foreslå en temporær, list mulige permanente løsninger. Ekspertoppg. Løsningsvalg – prioriter mellom løsningene, ta med bruker; og velg et løsningssett. Utførelse – la en Sysadm iverksette den valgte løsningen. ”Håndtverk”.

Verifiseringsfasen Sysadm-verifisering – den som har iverksatt løsningen må teste arbeidet sitt før tilbakemelding om at det virker. Bruker-verifisering – den som har feilmeldt må få sjansen til å teste og bør tilbakemelde om hvorvidt problemet er løst.

Feilaktige roller Trollet – skremme bort brukeren ved helpdesk Videresenderen – brukeren sendes i ring Antageren – vet hva feilen er før feilmeldingen er lest Ikke-verifisereren – feilsøker uten å verifiere problemet Ryktesprederen – som videresender feilmelding til andre Feil-retteren – som retter ting på konseptuell feil måte Feilskriveren – klarer å få inn skriveleifer i skripts og cmd Hit-and-run-Sysadm – kommer; taster; stikker (tester aldri) Ole Lukkøye – sysadm’en som lukker tickets i det stille

Parametre for prioritet Omfang – hvor mange er omfattet av feilen (1 – 5 – 100 – alle)? Alvor – hva er konsekvensen av ikke å rette den (skjønnhet – ubehag – feil – krise)? Hyppighet – hvor ofte oppstår det (kontinuerlig – daglig – månedlig – 1gang)?

Hjelpemidler Trendanalyse – for å forutsi fremtiden. Statistikk – for å si noe om et større antall maskiner/brukere. Kvalitativ feedback – hva mener de mest profilerte (og oftest flinkeste) brukerne?

SIF8076 Planl/drift av IT-syst20 Brukeradministrasjon SIF8076 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI

SIF8076 Planl/drift av IT-syst 21 Brukeradm en egen dimensjon Applikasjoner OS og hardware Brukere

SIF8076 Planl/drift av IT-syst 22 Brukerdimensjonen Uavhengig av tilgjengelige applikasjoner Uavhengig av hvilke maskiner som kjører hvilke OS og har hvilken HW Uavhengig av suborganisasjon Uavhengig av geografi

SIF8076 Planl/drift av IT-syst 23 Lokale adminbrukere Gir bruker privs på én maskin En viss sikkerhetsrisiko Tidvis eneste utvei ’Privilegier under ansvar’ Gjør dem oppmerksom på sitt ansvar... (og få det skriftlig)

SIF8076 Planl/drift av IT-syst 24 Brukerdatabase Felles brukerkonto ’overalt’ Felles passord ’overalt’ Kobles til autorativ database Unngå upersonlige brukere Bør ikke inneholde klartekst-passord

SIF8076 Planl/drift av IT-syst 25 Valg av passord Ha en minimum lengde Krev noen spesialtegn Forby bruk av ordliste-ord La brukeren selv velge passord Bruk vanskelige førstepassord Let etter gjettbare passord Tving frem regelmessige passordskift

SIF8076 Planl/drift av IT-syst 26 Bør brukeren velge passord? Ja: Lettere huske, unødvendig å skrive ned, kan gjenbrukes på flere systemer. Nei: Gjenbrukes på usikre systemer, Kan velge dårlige passord, kan beholde samme passord lenge.

SIF8076 Planl/drift av IT-syst 27 Oppstartsmiljø Enkelt, er bare et startpunkt Utbyggbart for brukeren Må dekke de flestes behov Koble tilbake ifm feilsøking/retting Bør ligge lokalt (må for sysadm) Være adskilt fra OS Adskill programoppsett fra brukere

SIF8076 Planl/drift av IT-syst 28 Typer av brukere Passive brukere. Godtar de de får. Aktive brukere. Bevisste om hva de vil ha. Eksperimenterer og konfigurerer. Finner feil og problemstillinger. Hjelpsomme brukere. Gir fornuftige feilmeldinger, og reparerer ting selv.

SIF8076 Planl/drift av IT-syst 29 Hjemmekatalogpartisjoner Geografisk nær bruker Adskille etter brukerprofil Større adm overhead Mindre optimal diskutnyttelse Adskille brukergrupper som ellers kunne skape problemer for hverandre

SIF8076 Planl/drift av IT-syst 30 Fjerning av filer Slette de største filene Slette de eldste (uleste) filene Slette de avledede filene Komprimere filene Flytte filene (se om noen klager) Kjøpe mer diskplass (dvs jukse :-)

SIF8076 Planl/drift av IT-syst 31 Diskkvoter Hard-limits. Kan ikke bruke over denne grensen – får ikke laget nye filer. Soft-limits. Får bare advarsel når grensen overskrides. Peer pressure. Offentliggjør hvem som bruker hvor mye diskplass. La parisjonene begrense plassbruken.

SIF8076 Planl/drift av IT-syst 32 Sletting av brukere Ta backup Gi en ’grace period’ Sett metadata (f.eks uid) i karantene Ta vare på metadata Sett opp evt forward – tidsavgrenset

SIF8076 Planl/drift av IT-syst 33 Sysadm-ettikette Ikke se umotivert på personlige data Informer når du har ’snoket’ Anonymiser logger om mulig Ikke gi info videre uten god grunn Unngå personkonflikter