Retrospective and Challenges for Model-Based Interface Development Pedro Szekely.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Hvordan etablere nettbutikk med GoOnline Commerce
om | navigator™ xlreport™
Heidi Sitara Fjeldvig Renate Gulbrandsen
Flervalgsoppgaver – bedre kvalitet og mer effektiv undervisning?
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Kollaborativ Ruteplanlegging For egendefinerte brukergrupper Håkon Arneng Holmstedt, Vit.Ass. Høgskolen i Østfold.
Godt verktøy er halve jobben
Mobile portalløsninger (Internet Online Platform)
Grunnleggende spørsmål om naturfag
NAF-Data A/S Dynamics & Empowerment l Kort presentasjon av eBestilling-konseptet l Hvorfor Dynamics? l Hvorfor Empowerment? l Erfaringer med Empowerment.
UU av powerpoint, pdf og nettsider
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Java Server Faces (JSF) en introduksjon Frode Eika Sandnes.
Prototyping In 140 Sommerville kap. 8. Mål Forstå hensikten med prototyping i forskjellige utviklingsprosjekt Forstå forskjellen mellom evolusjonær og.
LocMoc : Avatar 3D – Visualisering av menneskelige bevegelser ved bruk av Java og Coin3D. En presentasjon av: Øivind Hoff Johansen og Jon Kåre Sørensen.
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Muntlige presentasjoner
Vurdering av pedagogisk programvare
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Innledning SIF80AP Future and HCI av Brad Myers m.fl.
Combining Compound Conceptual User Interface Components with Modelling Patterns - a Promising Direction for Model-based Cross-platform User Interface Development.
Mats B. Pettersen Jøran B. Sandberg SIF80AP
Sketcing Interfaces: Toward More Human Interface Design Av James A. Landay & Brad A. Myers.
UML og grensesnitt UML er standard for modellering innen objekt-orientert programvare kan UML også brukes til modellering av grensesnitt? fordel: bedre.
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Gruppe 3 – Presentasjon 2 Henning Kristiansen, Mats Lindh, André Hauge og Vegard Simensen.
Testing av system Gruppe 6 Henrik Bækhus Morten A. Iversen Mathias Bondeson Gunnar K. Kulleseid Svein Ivar Kristiansen Ronny Hulthin.
Automated Testing Tool & When to Stop Testing
Prosjekt og forskningsrapport
Mandag 8. November Powerpoint..
Flash og ActionScript - Nye muligheter Jostein Nordengen.
Flash og ActionScript - eksempler og oppgaver
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Allmøte på USIT Vortex 3.0 og nytt fritekstsøk for UiO Tomm Eriksen Webseksjonen, USIT 29. september 2011.
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
CARISMA Context-Aware Reflective Middleware System for Mobile Applications.
Eziz Annagurban Veiledere: Sven-Olai Høyland Carsten Helgesen
Skjemaendringer i systemer bestående av XML-data i relasjonsdatabaser Høgskolen i Gjøvik Master i Medieteknikk, Marianne Brattrud.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Og.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Grid Computing AliEn og Condor. Hvem, hva, hvor Jeg heter André Waage Sørensen Er tilknyttet Alice prosjektet på CERN Jobber med Grid teknologier som.
Objektorientert utforming In 140 Sommerville kap. 12.
Åpne læringsmiljøer- kunnskapskonstruksjon mellom verktøy, elever og lærere. Resultater fra LAVA Læring Ingvill Rasmussen, InterMedia, UiO.
Gruppe 1 IME - FORSKDOK. Gruppe 1: Rudi Bech Turid Nastad Harald Ueland Vegard Hartmann Lin-Charlotte Mikalsen Stian Frydenlund Lereng.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
1 GeoPortal – Rammeverk Introduksjon. 2 Teknisk rammeverk - Interoperabilitet Interoperabilitet evne til å kommunisere, kjøre programmer, eller overføre.
An approach to multimodal and ergonomic nomadic services Marco Riva og Massimo Legnani.
Helseinformatikk Øving 2. Studie av modeller GLIF –Protégé GEM – GEM Cutter.
Gamle systemer In 140 Forelesning Nr 19 Sommerville kap 26.
Realisme Bjørnar Sæther SGO 4000 H-05. Realismen i kontekst Realismen ble utviklet på 1970-tallet som et forsøk på å kombinere en strukturell analyse.
Objektorientert design
WEB og tilgjengelighet En kort intro. Tilgjengelighet/universell utforming Tilgjengelighet (fysisk) En side kan være tilgjengelig uten åvære UU, men UU.
Konstruksjon og Testing Torsdag 30. september 2004 Av Even Aasland Harald Ueland.
Hovedprosjekt 55E - BrowseFTP / Studenter: / Vidar Sæterbø / Oppgavestiller: / Vidar Sæterbø / Veileder: / Helge Hafting.
JADE-LEAP AmbieSense er et EU støttet forskningsprosjekt. I dette prosjektet prøver man å integrere nye typer teknologi for bruk på mobile enheter I den.
Trafikantens mobile sanntidssystem Presentasjon INF5261.
Kap. 9 – Computer Intelligence How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Tilganger i DIPS May Evensen leder Arb.gruppe Tilganger/DP Løsning IKT Rådgiver Avdeling for kliniske systemer.
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
Brukbarhetstesting og feltstudier
Dataanalyse CanSat.
Utskrift av presentasjonen:

Retrospective and Challenges for Model-Based Interface Development Pedro Szekely

Introduksjon ● Model-based interface development tools er verktøy som benytter seg av fyldige representasjoner (oppgavespisifikasjoner, data -og relasjonsmodeller, presentasjon -og dialogspesifikasjoner etc.) for å hjelpe utviklere i arbeidet med utforming av brukergrensesnitt. ● Eksempler på slike verktøy kan være: – Automatisk brukergrensesnittgenerering – Automatisk hjelpesystemsgenerering – Brukergrensesnittrådgivning – Brukergrensesnittevaluering ● Til tross for en del sofistikerte verktøy har ikke denne typen blitt spesielt populær i kommersiell sammenheng.

Modellbasert Grensesnittutviklingsprosess

Retrospektiv: Automatiserte designverktøy (1) ● Har som hovedmål å automatisere så mye som mulig av design og implementasjon av brukergrensesnitt. ● Benytter seg av domene -og oppgavemodellene og genererer abstrakt og konkret grensesnittspesifikasjon. ● Brukes i hovedsak til å generere grensesnitt som benyttes til databasemanipulasjon.

Retrospektiv: Automatiserte designverktøy (2) ● Etter generering kan en designer benytte en “grensesnittsnekker” (interface builder) for å gjøre designet estetisk penere. ● Problemer: – Det er vanskelig (umulig?) å lage gode grensesnitt ved kun å benytte seg av domene -og oppgavemodellene. – Brukere vil gjerne ha brukergrensesnitt på en form som ikke lar seg automatisere. – Genererer et unødvendig stort antall vinduer.

Retrospektiv: Automatiserte designverktøy (3) ● Designutvikling bør ikke være 100% automatisert, heller et samarbeid mellom designeren og verktøyet. ● Verktøyet bør komme med forslag og alternativer, men det er designeren som tar avgjørelsene. ● Den abstrakte og konkrete spesifikasjonen bør være tilgjengelig for designeren. ● Spesifikasjonene må være mulig og tilpasse på all plan.

Retrospektiv: Spesifikasjonsbaserte verktøy (1) ● Gir designer tilgang på et kraftig språk for spesifisering av grensesnitt. ● Skal gi designer mulighet til å spesifisere alle tenkelige grensesnitt.

Retrospektiv: Spesifikasjonsbaserte verktøy (2) ● ITS, eksempel på spesifikasjonsbart verktøy ● Man mapper fra abstrakt representasjon (over) til konkret representasjon v.h.a. stilregler, som gjerne inneholder betingelser av typen “if the content is a choice, then construct a vertical group of a title, and something else, depending on which of the nested conditions match.”

Retrospektiv: Spesifikasjonsbaserte verktøy (3) ● Forskjellen på automatiserte og spesifikasjonsbaserte systemer er filosofien, modelleringsspråket er henholdvis lukket og åpent. ● Spesifikasjonsbaserte verktøy benytter seg gjerne av vinduklasser, slik at man ikke trenger å lagre regler for alle vinduene, bare klasser av vinduer.

Retrospektiv: Generering av hjelpesystemer ● Benytter seg av modellene som ble brukt til å konstruere selve brukergrensesnittet. ● Kan gjerne svare på spørsmål av typen “Hvordan gjør jeg X”. ● Noen systemer generer animasjoner som viser brukeren hvordan ting gjøre, andre genererer tekstlig hjelp – eller begge deler. ● Muligheten til å automatisere konstruksjonen av hjelpsystemer er en av hovedgevinstene ved å bruke modellbasert teknologi.

Retrospektiv: Modelleringsverktøy (1) ● ITS, som er det mest brukte verktøyet for modellbasert brukergrensesnittutvikling benytter seg ikke av et grafisk grensesnitt, men en teksteditor. Hvorfor? – Utviklere lærte seg språket fort. – Et grafisk grensesnitt ble utviklet, men sluttbrukerene ville ikke bruke det. – Teksteditoren var lett og lære og hadde kjekk funksjonalitet som klipp og lim, effektiv søking, global erstatting, enkel kommentering osv...

Retrospektiv: Modelleringsverktøy (2) ● Men erfaring med CASE-verktøy har vist at grafiske verktøy for modellering er praktisk under utvikling av store applikasjoner. ● Eksempel: Grizzly Bear – Forsøker å skjule modellen for utvikleren og gir han/hun muligheten til å tegne grensesnittet som i en tradisjonell “grensesnittsnekker”. – Verktøyet bygger grensesnitt basert på en demonstrasjon av hvordan applikasjonen skal brukes. – Er det første skritt på vei mot denne typen verktøy, men mye jobb gjenstår før det kan brukes til utvikling av større applikasjoner.

Retrospektiv: Designkritikere og rådgivere (1) ● Kan evaluere et design på mange felt, basert på modellene: – Egenskapsverifikasjon: Kontrollerer at grensesnittet har visse egenskaper (f.eks. at alle skjermbilder kan dukke opp) – Sluttbrukersimulering: Forsøker å forutse hvor lang tid en bruker vil bruke på forskjellige oppgaver, læringstid, sannsynligheten for feil osv. – Sjekking av rettningslinjer: Finner ting som f.eks. mangel av mnemonisk F i File.

Retrospektiv: Designkritikere og rådgivere (2) ● Designrådgivere kan sees på som pro-aktive kritikere. ● Istedet for å fortelle designerene hva de gjør feil, forsøker de å styre dem vekk fra dårlig design. ● Kompletterer spesifikasjonsbaserte verktøy slik at designeren slipper å lage spesifikasjoner på egenhånd. ● Blir istedet ledet av ekspertisen til de som lagde rådgiveren.

Utfordringer og muligheter (1) ● Så mye av dette forrige onsdag. ● Vi ser nye inn -og utenheter i horisonten. – Større og mindre utenheter – Tale, håndskrift og håndbevegelser vil bli brukt som input. ● Modellbaserte verktøy er i prinsippet bedre egnet for utvikling av fremtidens grensesnitt enn dagens “grensesnittskreddere”.

Utfordringer og muligheter (2) ● Oppgavesentrerte grensesnitt – Problem: Brukerene har vanskeligheter med å finne ut hvordan de skal bruke alle mulighetene i programmet. – Løsninger: Veivisere (Wizards f.eks. i Office) og guider (f.eks. hjelpesystemet i Office, søker etter hjelpeord, guiden kommer med forslag til hjelp) – I dag lages denne funksjonaliteten uavhengig av selve grensesnittet. – Bør kunne automatiseres.

Utfordringer og muligheter (3) ● Multiplatformstøtte – I dag: Designe den samme applikasjonen fra grunnen av for flere platformer. – Det ideelle hadde vært å fått til en automatisk konvertering. – Eksempel: Skalering til forskjellige typer utenheter (desktop > laptop > PDA > mobiltelefon)

Utfordringer og muligheter (4) ● Skreddersydde grensesnitt: Muligheten til å skreddersy og optimalisere designet til den kontekst det brukes i. – Designet kan skreddersys hos utvikler eller av sluttbrukeren selv. – Skreddersøm både på abstrakt og konkret nivå. – Forfatter mener det bør bli mulig med mer støtte for skreddersøm på sluttbruker -eller administratornivå.

Utfordringer og muligheter (5) ● Multi-modale grensesnitt – Et grensesnitt må kunne tolke input fra innenheter som tale og håndbevegelser. – I dag: Denne funksjonaliteten lages uten hjelp fra grensesnittverktøy.

Konklusjon ● Modellbaserte teknologier har til nå ikke blitt brukt i voldsomt stor grad. ● Men med nye inn -og utenheter kan denne teknologien få en ny vår. ● To utfordringer: – Det må lages applikasjoner som viser styrken til modellbaserte verktøy. – Man må ta for seg de utfordringer som er diskutert over.