Menneske-Maskin Interaksjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Hvor stor er en fisk? Yggdrasil Hvor stor er en fisk?  Vanlige kundetyper og prosjekter  Faktorer som påvirker.
Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Når matematikk blir magisk
Litt mer om PRIMTALL.
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Sunndalsøra Registertjenester Per Ivar Larsen Sugar
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Egenskaper til stoff og tidsbegrep: En modell for aspekt i russisk Laura A. Janda UNC-Chapel Hill/University of Tromsø
Teknologiledelse 1 Hvordan utvikle produkter med høy designfokus Kristine Holbø SINTEF Teknologiledelse.
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Pendeltegning En utdøende kunstart?
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
© PROGRAM UTVIKLING as Vellykkede prosjekter leverer hyppig Johannes Brodwall, Steria Chief Scientist, Utvikler, Arkitekt, Sertifisert ScrumMaster.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Prinsesse eller pirat – et fritt valg!
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Forelesningsnotater SIF8039/ Grafisk databehandling
Foreløpige tall pr Randi Sæther
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Sketcing Interfaces: Toward More Human Interface Design Av James A. Landay & Brad A. Myers.
Månedsbrev Smørblomst
Software Requirements Elicitation
Klinisk skjema nyrebiopsiregisteret
Vokabular barneoppdragelse (m) bleie (f/m) blikk (n) bortskjemt (adj.)
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Velkommen til Medisinsk bibliotek
11 IKT-baserte læremidler Arne Ketil Eidsvik Avd. for lærerutdanning.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Malverk intern produktopplæring
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Andre funksjoner. Her kommer en beskrivelse av søkefunksjoner, knapper og annen funksjonalitet. 2.
Velkommen! 4/4/2017.
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
En oversikt over personopplysningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN.
A D V E N T U R E S in C Y B E R S O U N D As We May Think by Vannevar Bush.
Elevundersøkelsen ( ) UtvalgGjennomføringInviterteBesvarteSvarprosentPrikketData oppdatert 7. trinnVår , Symbolet (-) betyr.
Identifisere behov – og etablere krav
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Virksomhetsrapport August Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Økoprofil - en miljøvurderingsmetode
Kirsten Ribu Samfunnsinformatikk Mer om tilgjengelighet Kirsten Ribu HiO.
Brukermedvirkning In 140 Forelesning. Historie Skandinaviske tradisjon Sosio-teknisk metode NJMF-prosjektet( ) –Dataavtalen LO-NAF(i dag NHO) –Arbeidsmiljøloven.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
H. Trætteberg: "Brukbarhet", EiT1 Hallvard Trætteberg, IDI: Introduksjon til brukbarhet Onsdag 27. jan Laget for fag TDT4825 Eksperter i Team,
Design, protoyping og konstruksjon INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 4 oktober 2010.
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
Utviklingsprosesser INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 12 september 2011.
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Identifisere behov – og etablere krav
Brukbarhetstesting og feltstudier
Utskrift av presentasjonen:

Menneske-Maskin Interaksjon Vår 2001 MMI-delen av SIF8039 Dag Svanæs Institutt for Datateknikk og Informasjonsvitenskap, NTNU

Definisjon av usability: ISO 9241 ”The effectiveness, efficiency, and satisfaction with which specified users achieve specified goals in particular environments.” Anvendbarhet, Effektivitet, og Tilfredstillelse for: • Bestemte brukere • Med bestemte mål • I bestemte omgivelser.

Anvendbarhet Effectiveness The accuracy and completeness with which specified users can achieve specified goals in particular environments. Nøyaktighet og kompletthet (detalj/helhet) for: • Bestemte brukere • Med bestemte mål • I bestemte omgivelser.

Effektivitet Efficiency The resources expended in relation to the accuracy and completeness of goals achieved. Ressursbruk for å oppnå bestemte mål.

Tilfredstillelse Satisfaction The comfort and acceptability of the work system to its users and other people affected by its use. ”Behag” og ”akseptans” for: • Systemets brukere, og • Andre som blir påvirket av dets bruk.

Brukskvalitet (usability) Brukskvalitet = Den opplevde kvaliteten av et produkt i bruk. Hva kjennetegner høykvalitet programvare? Funksjonell: Setter brukeren i stand til å utføre sin oppgave Lite behov for hjelp, få “sammenbrudd” Lett å lære, lett å finne informasjon Kan vokse med brukeren Brukeren har alltid rett!

Symptomer på dårlig kvalitet Høy feilrate Målbart: Antall “sammenbrudd” pr. time “Sammenbrudd” = Når brukeren må fokusere på verktøyet og ikke på oppgaven. Mye stress Usikkerhet, utrygghet, utforutsigbarhet Ventestress Fremmedgjøring, negative holdninger “Jeg forstår ikke data”, “Jeg hater data”,,

Observerbare tegn på kvalitet “Flyt” (= lav feilrate) Grensesnittet er usynlig i bruk. Fokus er på oppgavene. Positive holdninger, jobbtilfredstillelse “Data er ok”, “Jeg får gjort det jeg skal” Kreativitet, arbeidsglede “Det er bare utrolig praktisk å kunne ....” “Jeg tenker bedre foran skjerm” “Hva gjorde de egentlig før retteprogrammene?”

Økonomi/Ressursbruk Kvalitet kan gi store besparelser Økt effektivitet/service Bedre arbeidsmiljø Fornøyde og motiverte medarbeidere Kvalitet koster litt Bevissthet om brukers situasjon Brukbarhetstesting, observasjon, prototyping Dårlig kvalitet koster mer Misfornøyde ansatte og kunder

Historikk Fokus på brukeren lite systematisert før 1980 Tidligst Xerox Parc 1975 -> Apple Lisa, Macintosh Brukbarhetslaboratorier Idag: Alle store fokuserer på brukbarhet Microsoft, Apple, Sun, Telnor,,, Fag ved alle store universitet Stanford, MIT, UiO, UiB, NTNU, Chalmers,,,

Hvordan er brukbarhet ivaretatt? Ingeniørtradisjonen (NTH) Ren funksjonalitet

Estetiske hensyn (Bauhaus) Pierangelo Caramia Kandinsky Hot Bertaa, Alessi Bauhaus

I begynnelsen var datamaskinen en regnemaskin Yrkesgrupper: Fysikere Matematikere Programmerere + etterhvert: Systemkonsulenter

Den gang en bug var en bug

Ny bruk av gammel teknologi

De første grensesnittene var fysiske

De første ikke-tekniske brukere

Visjoner og prototyper Lesehjulet

Visjoner og prototyper 1945: ”As we may think” Memex, V. Bush

Visjoner og prototyper 1963, Sutherland, MIT, TX-2 SketchPad - Grafisk editor http://www.sun.com/960710/feature3/sketchpad.html

Visjoner og prototyper Ca. 1965-75, D. Engelbart

Visjoner og prototyper 1969: Alan Kay, Dynabook

Visjoner og prototyper Ca. 1975-85, Xerox Parc

Metoder og teknikker Løkker med feedback fra bruk Brukermedvirkning I alle faser av produktutviklingen Planlegge iterative prosesser Forstå brukere og oppgaver Brukermedvirkning Gir eiendomsforhold til produkt Konkret tenkning Piler og bokser må suppleres med konkrete eksempler

Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon Følg en potensiell brukers hverdag med videokamera Intervju, analyse av eksisterende praksis Prototyping - Brukbarhetstesting Papirprototyper, “Wizard of Oz” Vertikale og horisontale prototyper Videokamera, verbale protokoller Logging av bruk Automatisk logging

Brukbarhetstesting

Usability Labs

Produkter av testen

Brukermedvirkning Inkludere brukere i designteamet Frikjøpe brukere. Fulle rettigheter “Design på arbeidsplassen” Ta med utviklere dit ting skal skje Tenke sosio-teknisk: Utvikle samtidig teknologi, brukere, og organisasjoner

Konkret tenkning I Utvikle konkrete scenarier Brukerkarakterer: Tenkte personer Alder, kjønn, høyde, vekt Interesser, mål Kompetanser, holdinger Tegneserier (storyboard) som framstilling Fortid: Hva har skjedd Hvem: Hvem er med Motivasjon: Hvorfor gjør de som de gjør Teknologi: Hva er teknologiens rolle

Storyboard - Fortell en historie

Konkret tenkning II Kommunisere gjennom konkrete skjermbilder/skisser De fleste brukere forstår ikke våre abstraksjoner Gjennom konrete eksempler blir det lettere å tenke Gjenbruk av skissemateriale i dokumentasjon og brukerveiledning

Scenario, Storyboard Hvem Hva Hvor Når

Bevissthet om valg Utbrodere 2-3 muligheter når man står fast Teste flere alternativer Lage flere prototyper Kvantitative og kvalitative tester Dokumentere for egen del begrunnelser for valg

Den rekursive diamanten Åpne opp for muligheter Gjøre begrunnede valg Idé Produkt Tid

Bevissthet om prosess Planlegge prosjekt med mange feedback-løkker og kartlegging av valg Føre dagbok over erfaringer, ideer og valg Jevnlig reflektere over prosessen Institusjonalisere nærhet til brukeren Lære om prosess til neste prosjekt

Nødvendige investeringer Utstyr Et par videokameraer med gode mikrofoner Enkel videoredigering “Scan converter” for å få skjermbildet inn på video Walkman med god mikrofon Kompetanseutvikling Kurs i brukbarhetstesting og analyse av video Kurs i enkle designteknikker som storyboarding og prototyping

Video utstyr (eksempler)

Konklusjoner Det er umulig å tenke seg til hvilke problemer som vil dukke opp under bruk. All testing er bedre enn ingen testing Hvis det noe du lurer på: Ikke tenk, men prototyp og test Tidlig testing er bedre enn sen testing Brukbarhetsproblemer forsvinner ikke Det er bedre å bli kvitt dem tidlig når prisen er liten enn å måtte fjerne de sent til en høy pris.

Litteratur • Jakob Nielsen: Usability Engineering AP Professional 1993 ISBN 0-12-518405-0 • Don Norman: The Design of Everyday Things, DoubleDay 1990, ISBN 0-385-26774 • Jenny Preece: Human-computer interaction Wokingham : Addison-Wesley, 1994. ISBN 0201627698. • Brenda Laurel: The Art of Human-Computer Interface Design, Addison-Wesley 1990, ISBN 0-201-51797-3