HVORDAN NAV BISTÅR.. ved Sissel Røynstrand Rådgiver NAV Arbeidslivssenteret Rogaland
INKLUDERENDE ARBEIDSLIV Et arbeidsliv som har plass til alle som vil og kan arbeide.
Roller i det inkluderende arbeidsliv Arbeidstaker Arbeidsgiver Hovedaktører NAV trygd Legene BHT m.fl. arbeid Støttespillere
Tidsaksen Oppfølgings- Nytt Dialogmøte plan dialogmøte Aktivitets- 6 uker 8 12 6 måneder 1 år Vurdere det åpne arbeidsmarked, yrkesrettet attføring eller rehabilitering Aktivitets- plikt Ny vurdering Tilrettelegging Bedriftsinterne tiltak
Inkluderende arbeidsliv Tilrettelegging Krav
Utfordringer knyttet til Inkluderende arbeidsliv offshore Krav til helsesertifikat Tungt arbeid Skiftarbeid både for leder og ansatt Aldring i arbeidsstokk 24 timers samspill Spredd bosetning, avdelingskontor Lange friperioder kan minske tilknytning til jobb Alternativt arbeid på land, har vanligvis lavere lønn og mindre friperioder For lav kompetanse om bransjens særtrekk hos støtteapparatet, (NAV, primærlege)
Hvordan bistår Arbeidslivsentrene offshorevirksomheter Hjelp og bistand i arbeidet med utarbeiding av strategi og handlingsplan Lederopplæring Informasjon til ansatte Kompetanseoverføring mellom virksomheter og til NAV Utløser av virkemidler. Koordinator mellom det lokale Nav og virksomhet Veiledning i ”vanskelige” enkeltsaker, NAVs bistand tilpasses den enkelte virksomhet sine behov
Eksempler fra virksomheter Tett oppfølging av ansatte, Informasjonsskriv til ansatte Informasjonsmøter på plattform Informasjonsskriv til legen Oppfølgingsmøter mellom ledere og administrasjon etter hver tur Tett samarbeid med bedriftshelsetjeneste og bedriftslege
Erfaringer med noen aktuelle virkemidler Gradert sykemelding Aktiv sykemelding Tilretteleggingstilskudd (IA-bedrifter) Funksjonsvurdering i attføringsbedrift (IA-bedrifter) Dialogmøter
Det kan du selv trenge en dag …… Nav forventer ikke alltid det optimale, men at alle blir gitt en individuell vurdering og mulighet ut fra sin funksjonsevne. Det kan du selv trenge en dag ……