Nasjonal forskerskole i lærerutdanning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Advertisements

Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
UH-nett Vest og Profesjonalisering gjennom internasjonalisering Det 72. norske bibliotekmøte på Hamar Lene Bakke.
Seksjonsleder/hygienesykepleier
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Læreren Rollen og utdannningen St. meld. nr. 11 ( ) kunnskap gir vekst
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen».
Søknadsfrist 26. mai 2008 Studiested Stord Du kan finne mer informasjon om skolen og studiene på KONTAKTPERSONER Bjørg Sørfonden Bye -
Nærings-ph.d. Haugesund, august Hva er Nærings-ph.d?  En ordning der NFR gir støtte til en bedrift som har en ansatt som ønsker å ta en doktorgrad.
Nordisk fagdidaktikk – konferanse Trondheim –
Kommentarer knyttet til forskningsmeldingen Kommentarer fra Henrik Jakobsen, professor, forskningsleder Avdeling for Realfag og Ingeniørutdanning Høgskolen.
Rune Nilsen prorektor.
Hvordan utdanne PhD-er til norske virksomheter? Leiv K. Sydnes Professor i kjemi Universitetet i Bergen Tekna-seminar i Oslo
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen». Nye rammeplaner for fem lærerutdanninger Praktisk-pedagogisk utdanning for allmennfag (PPU-A, ennå ikke vedtatt)
Nærings-ph.d Lise V. Sund ” Vilje til forskning ” …Samspillet mellom bedrifter og forskningsinstitusjoner skal styrkes gjennom etableringen.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Lesesenteret NASJONALT SENTER FOR LESEOPPLÆRING OG LESEFORSKING Orientering på møtet i Nasjonalt fagråd for lærerutdanning i Levanger,
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Naturfagsenteret NRLU Levanger 2. februar 2006
NAFOL nasjonal forskerskole i lærerutdanning
Å vitenskapeliggjøre lærerutdanningen UHR-seminar om Nasjonal forskerskole i lærerutdanning, Oslo, Thorolf Krüger.
VED NRLU:S ARBEIDSGRUPPE MELLOMRAPPORT VED ANNA-LENA ØSTERN TIL RÅDSMØTET 2 JUNI 2009 Nasjonal forskerskole for lærerutdanningene?
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
Satsning på Entreprenørskap Hibu, avd. Hønefoss Entreprenørskap som valgfag Entreprenørskap som valgfag Entreprenørskap for lærere i videregående skole.
Målbilde for byggstudiet ved NTNU i 2040
Sokrates Sokrates (EUs utdanningsprogram)
1 Kvalitetssikring av Tres og Y-vei - Momenter fra arbeidsgruppe i NRT.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Forsker og bedrift- et lykkelig ekteskap? Sven Samuelsen P2005 konferansen 9./10. februar 2006.
Forsker og bedrift- et lykkelig ekteskap? Sven Samuelsen P2005 konferansen 9./10. februar 2006.
Rekruttering og forskerutdanning i Norge Berit Hyllseth.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
1 Struktur og kvalitet i norsk forsker- utdanning sammenliknet med andre land. Hva er et godt doktorgradsmiljø? Rektor Torbjørn Digernes, NTNU Leder av.
PhD- utdanningen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet. Halvdagsseminar 7 mars - 06 Prodekanus Anne Marit Blokhus.
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Bergens medisinske forskningsstiftelse Internasjonaliseringsmidler for medisinsk forskning ved UiB & HB.
1 Forskerutdanning HF-fakultetet Professor Leiv Egil Breivik Engelsk institutt.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram: Hva vil vi egentlig med mobilitet på ph.d.- nivået? Internasjonaliseringskonferansen Anna.
Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram:
Nærings-ph.d.-ordningen Annette L. Vestlund, Divisjon for innovasjon.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Kompetanse for kvalitet Videreutdanning mill kr 37 nye tilbud høsten 2010, samlet 91 videreutdanningstilbud med omfang 30 studiepoeng Fire nye.
1 Forskerskoler, IDI 26. mars 2008 Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap Kjell Bratbergsengen Forskerskoler.
Regionale forskningsfond
Studentparlamentets handlingsplan Prioriteringer for utdanning Marianne Andenæs, leder av Studentparlamentet ved UiO Studiekomiteen
Faculty of mathematics and natural sciences Master education in ”offshore technology” in the Oslo region Anders Elverhøi Forskningsdekanus MNF.
Signaler fra Kunnskapsdeparte mentet  Universiteter og høgskoler må utvikle en faglig og strategisk profil  Regjeringen vil slå sammen en rekke institusjoner.
Internasjonaliseringsåret 2012 Internasjonalisering strategier og tiltak 2012.
NTNU – samarbeid med bransjen Fremtidens byggstudium Møte i policygruppe for bransjekontakt 14.oktober Tore Hoven Styreleder NLR.
INTPART et samarbeid mellom Forskningsrådet og SIU Internasjonale partnerskap for fremragende utdanning og forskning (INTPART) Berit Johne, Forskningsrådet.
Veien til Universitetet i Sørøst- Norge. Professor Rune Nilsen Leder for interimstyret for fusjonen mellom HBV og HiT.
Utviklingstrekk i forskningen og behovet for en ny evaluering Sølvi Lillejord Direktør, Kunnskapssenter for utdanning Informasjonsmøte Lysaker
InnovasjonNet Målsetting Deltagere Organisering Utdanningstilbud Seminarer Take-off.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
IPED sommeravslutning vår 2015 Rikets tilstand og utfordringer.
1 Forskningsbasert lærerutdanning som er praksisnær Per Ramberg Leder for NTNUs lærerutdanningsprogram.
Forskerutdanningen ved IME
Overordnet strategi SV-fakultetet
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Studieprogramråd ved NTNU UU 20. november 2017
Førstelektorprogram ved UiT
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Utskrift av presentasjonen:

Nasjonal forskerskole i lærerutdanning NAFOL Nasjonal forskerskole i lærerutdanning Presentasjon av forankring, ledelse, internasjonalisering og samarbeid Oslo, 25.02.09 v/ Kari Smith Kari Smith

Arbeidsgruppens medlemmer Kari Smith, UiB (leder) Jan Olav Fretland, HiSF Berit Karseth, UiO Torolf Krüger, HiB Anna Lena Østern, NTNU Kjærstin Åstveit (sekretær) Birgitte Levy (sekretær) Kort presentasjon av hver. Kari Smith

PhD EdD Tradisjonelt: bare et forskningsprosjekt (men dette har endret seg) Fra begynnelsen: opplæringsdel og forskningsdel Isolert (dette endrer seg noe med oppbygging av forskerskoler) Gruppen, fellesskapet, er gitt stor viktighet; en integrert del av programmet Mål: profesjonelle forskere Mål: Forskende profesjonsutøvere Uerfaren, mulig å gå direkte fra master (men der er mange unntak) Erfarne profesjonsutøvere (praktisk erfaring er et krav) Teoretiske spørsmål, praktisk orientering ikke nødvendig Praktisk orientering nødvendig, krav til et solid teorigrunnlag Avhandling, disputas Kari Smith

Krav til phd-graden i Norge Opplæringsdel (30 studiepoeng, åpning for mer) Deltagelse i aktive forskningsmiljøer Vitenskapelig avhandling (2.5 år heltid, frittstående arbeid, høyt internasjonalt nivå, ny faglig innsikt/kunnskap på høyt nivå) Individuell veiledning Doktorgradsprøve (disputas) Opptakskrav: Femårig master (eller tilsvarende utdanning) Det kan stilles ytterlige krav til opptak 3 års fulltidsstudier, maks. 8 år Idrettshøgskolen krever 40 studiepoeng Femårig master kan erstattes med hovedfag eller tilsvarende utdanning ra utlandet Særkrav ved idrettshøyskolen- idrettsvitenskap elller annen utdanning på samme nivå innenfor idrett Kunstnerisk programmet kreves dokumentert anerkjent kunstnerisk virksomhet Utdanning på høyeste nivå på kunstområdet fra Norge eller utlandet Kari Smith

Perioden for forskerskolen er 8 år. Fire kull på 25 studenter = 100 studenter På hvert kurs vil det i tillegg tilbys noen plasser for førstelektorkandidater. Ett årsverk relevant pliktarbeid fordeles over doktorgradsløpets 4 år. Fordelingen blir bestemt mellom stipendgivende institusjon, veileder og stipendiat. Hvert kull åpnes med et felles seminar for alle studenter. Ambisjonen er 4 internasjonale konferanser i løpet av 8 år, og 4 nasjonale konferanser. Forskerskolen vil arrangere et årlig seminar for alle veiledere Kari Smith

NAFOL, det samme som en nærings PhD? Nærings PhD ivaretar næringsrettet langsiktig grunnforskning Delfinansiering av næringslivet for doktorgradsprosjekt og nasjonale forskerkurs NAFOL ivaretar langsiktig samfunnsrettet grunnforskning mulig delfinansiering av lærerutdanningsinstitusjonene/ skoleeier Likhet i strukturene Kari Smith

Målgruppen(e) Målgruppe(r) Lærere Skoleledere Lærerutdannere Andre relevante, individuell opptaksvurdering Lærere Skoleledere Lærerutdannere Kari Smith

Litt utfyllende informasjon NAFOL-studentene tas opp for en periode på fire år, minimum 25% av tiden utgjør forskningsrelevant yrkespraksis. Yrkespraksisen bør være knyttet opp mot det selvstendige arbeidet studenten skal gjennomføre i studiet, og skal være relevant for studentens doktorgradsprogram. Kari Smith

Internasjonalisering http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d7/Steel_globe_national_art_gallery.jpg Internasjonalisering NAFOL arrangerer en internasjonal konferanse hvert 2. år Stipendiater blir oppfordret til å ha et utenlandsopphold på minimum 3 måneder i løpet av stipendiatperioden Forskerskolen støtter stipendiater til aktiv deltagelse med presentasjon på internasjonale konferanser Veiledere og stipendiater publiserer i internasjonale journaler Forskerskolen tilbyr kurs på engelsk og åpner for utenlandske studenter Forskerskolen knytter til seg en (eller flere) professor 2 internasjonale stillinger Forskerskolen prøver å finne internasjonale bi-veiledere Kari Smith

Forankring Doktorgradsgivende institusjon Kari Smith Doktorgradsgivende institusjon Norges forskningsråd utlyser forankringen av forskerskolen (vertsinstitusjon) To perioder à fire år (styret anbefaler til NFR om fortsettelse ved samme institusjon eller ny forankring (e.g. for å styrke et annet miljø)) NAFOL skal ledes av en faglig ansatt ved vertsinstitusjonen med professorkompetanse og som er knyttet til lærerutdanningen

Styret Styret vil ha det overordnete ansvaret for NAFOL og vil bestå av seks personer: Styreleder med professorkompetanse og faglig tilknytting til lærerutdanningen fra en annen institusjon enn vertsuniversitetet To faglig tilsatte med minimum førstestillingskompetanse. med tilknytning til lærerutdanningen. Én av de to skal komme fra et annet land enn Norge Én representant for dekannivået i lærerutdanning som samtidig representerer og er oppnevnt av NRLU. Én samfunnsrepresentant Én doktorgradsstudent, valgt av og blant NAFOLs doktorgradsstudenter Ved stemmelikhet skal styreleders stemme telle dobbelt. NAFOLs leder er sekretær for styret uten stemmerett. Kari Smith

Økonomi Forskningsrådet vil kunne dekke følgende budsjettposter: Nasjonale og internasjonale seminarer, kurs workshops  Tiltak for internasjonalisering  Tiltak for å stimulere til utvikling av veilederfunksjonen  Frikjøp av leder for forskerskolen (normalt inntil 30% av årsverk pr. år)   Eventuelt midler til sekretariatsfunksjon (inntil 15% av årsverk pr. år)   Midler til å knytte postdoktorstipendiater til skolen (inntil ½ årsverks forlengelse av postdoktorperioden   Midler til løpende kvalitetssikring (styre) Noen stipendiatstillinger Kari Smith

Samarbeid med andre aktører NATED: Internasjonale og nasjonale konferanser Samlinger rundt spesifikke tema Akkreditering av utvalgte kurs fra NATED Invitere NATED veiledere til NAFOLs veiledersamlinger Gjensidig etisk ansvar å finne den mest passende forskerskole for stipendiatene Forskningsrådet (særlig gjennom FoU programmet) Utdanningsdirektoratet M.fl. NAFOL ønsker godt samarbeid med ulike partnere Kari Smith http://blueroof.wordpress.com/2006/11/

Oppsummering ✔Internasjonale og nasjonale evalueringer klargjør behovet for NAFOL. ✔ NAFOL er en profilert forskerskole I lærerutdanning ✔ Kandidatene avlegger en fullverdig PH.D eksamen ✔ NAFOL er sterkt knyttet til praksisfeltet, arbeidsplikt i praksisfeltet ✔ 25 studenter per kull, 100 doktorer etter 8 år ✔ NAFOL åpner for 1.lektorutdanning Positiv respons fra flere institusjoner ✔ NAFOL går inn for godt samarbeid med NATED og andre relevante miljøer og partnere Kari Smith

NAFOL, en spydpiss mot fremtiden hva gjelder forskningsbasert utdanning og undervisning i Norge www.dagsavisen.no Kari Smith