Karakterer – hva gjør de i andre land? Noen eksempler

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Termer på Terminus Terminologi i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket UHR og NPHs konferanse om kvalifikasjonsrammeverket Bergen 25. – 26. januar 2010.
Advertisements

Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
VIRCLASS prosjektet The Virtual Classroom for Social Work in Europe Ide – innhold – søkeprosesser – samarbeid med mediesenteret Presentasjon på Seminaret:
Sted, land Arrangement og dato Du reiser aldri alene Skal fortelle…
Student Exchange Programme
Copyright Mercell AS 1 Oslo,13. April 2007 Bergen,13. April 2007 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Tid til forskning Mer krevende balanse etter Kvalitetsreformen? Per O. Aamodt.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Norsk Ergonomiforenings handlingsplan Knut Inge Fostervold Leder NEF.
NRØA møte Oslo november 2008 Mona Majgaard / Theo Schewe Kandidatundersøkelser NRØA.
m arkedsføringshuset HalvBirken 1 Evaluering HalvBirken 2010.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Doble bachelorgrader – formelle krav og muligheter Beth Linde Studie- og forskningsseksjonen.
Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap – i lys av bolognaprosessen og kvalitetsreformen Liv Gjestrum Høgskolen i Oslo Avdeling.
Leif Erik Nohr Juridiske rammer for utveksling av helseinformasjon - et nordisk overblikk Leif Erik Nohr
1 Norge i utakt? – et europeisk overblikk Se: H L-K 2000: Norge i utakst?
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Frafall i norsk høyere utdanning med fokus på realfag og teknologi Elisabeth Hovdhaugen.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Helge Sigurd Hansen, Studieavdelingen Frafallsundersøkelsen ved HF- og SV-fakultetet Presentasjon 4. februar 2010 for den ”Nasjonale arbeidsgruppen for.
Utveksling – for deg som vil noe mer!
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Hvordan reise på utveksling fra UMB? 1.
Studier av innovasjon, forskning og utdanning
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Den nye studiehverdagen: virkninger av Kvalitetsreformen Innlegg på nasjonalt studieveilederseminar.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Bedre læringsmiljø og større læringsutbytte etter Kvalitetsreformen? Elisabeth.
UNIVERSITETET I OSLO Institutt for statsvitenskap Bjørn Erik Rasch: Karaktersetting: Erfaringer og undersøkelser fra statsvitenskap 1. Karaktersetting.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
HØGSKOLEN STORD/HAUGESUND Ask & Haugen 1 Internasjonalt samarbeid innen e-læring fører an mot en felles europeisk studiearena Towards Lisbon 2010 NVU-konferansen,
1 Kommentar til statsbudsjettet: Et sykere Norge Kjetil Bjorvatn Institutt for samfunnsøkonomi NHH 10. oktober, 2006.
AN INTRODUCTION TO NATO
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Nasjonal standard for kodeverk i fagskolen
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Muligheter for tilrettelegging Sosial- og helsedirektoratet Snart Student? Informasjon om høyere utdanning og funksjonsnedsettelse. September – men.
EUs ungdomsprogram Aktiv ungdom Et program for ikke-formell læring Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir)
Copyright Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører ! Oslo,30. august 2007 Bergen,30. august 2007 Side 1.
VIRCLASS PROSJEKTET Anne Karin Larsen, HIB
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Kvalitetsreformen møter virkeligheten – pedagogiske endringer, studiefrafall og.
Forskning på fagskole. NUFHS møte Arne Roar Lier Høgskolen i Oslo og Akershus
1 Struktur og kvalitet i norsk forsker- utdanning sammenliknet med andre land. Hva er et godt doktorgradsmiljø? Rektor Torbjørn Digernes, NTNU Leder av.
1 Praksis i ingeniørutdanningen, NRT okt 2007 NITOs syn på praksis Bjørn Olsen, fagsjef Pål Espen Bondestad, leder NITO Studentene.
Kringsjå studentby – fra bomaskin til frilufts studentby
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Å studere etter Kvalitetsreformen Per Olaf Aamodt.
1 Gruppe 5: Hvor detaljert bør beskrivelsen av det norske rammeverket for kvalifikasjoner være? Innledning ved Eirik Lien seniorrådgiver Studieavdelingen.
NORDPLUS NABO. Hva er Nordplus Nabo Et program som skal stimulere til oppbygging av langsiktig og forpliktende nettverkssamarbeid mellom Norden og Baltikum.
Velkommen Norge i ny drakt.
Noen råd til essayskrivingen. formalia 1)Essayet skal ha hode, kropp og hale 2)Kort og informativ tittel 3)Alle sitater skal ha referanser til forfatter,
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Stjernøutvalget: Et blikk på de demografiske forutsetningene Fagseminar i KD Mandag.
NetCom kutter surfeprisene i Europa
EU Den europeiske union.
Using the personalized system of instruction in an introductory programming course Hallgeir Nilsen Universitetet i Agder.
Begrepsavklaring Workshop godkjenning godskriving innpassing jevngodhetsvurdering faglig godkjenning erstatte i utdanningsplan fritak fullt fritak.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Har Kvalitetsreformen bidratt til redusert frafall og økt studieinnsats? Elisabeth.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
Generelle karakterbeskrivelser og nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk: sammenheng eller motsetning? UHRs karakterseminar 28. oktober 2009 seniorrådgiver.
NRØA møte Karakterrapport for bachelorstudiene i økonomi og administrasjon 2008 NRØA møte 2-09 Stavanger, NRØA arbeidsutvalg Theo Schewe.
SØF-rapport nr. 03/13 Karakterbruk og kvalitet i høyere utdanning av Bjarne Strøm Torberg Falch Trude Gunnes Marianne Haraldsvik SØF-prosjekt nr. 2150:
Kunnskap for en bedre verden Karakterundersøkelse for masterutdanning i teknologi 2015 Ø. Gregersen, G.Ø. Kløkstad, S. Hervik, H.E. Plesser og I. Pettersen.
Kvalifikasjonsrammeverket
Et kompetansenettverk for studenters suksess i høyere utdanning
Det nasjonale karaktersystemet
Professor Tor Egil Førland, UiO
Referansegruppe 14. desember
1.
Utskrift av presentasjonen:

Karakterer – hva gjør de i andre land? Noen eksempler Elisabeth Hovdhaugen Forsker, NIFU STEP 24. januar 2007

European Credit Transfer System Er opprinnelig både et overføringssystem for karakterer og for studiepoeng. Et studieår, tilsvarende 1600 arbeidstimer tilsvarer 60 studiepoeng. 60 studiepoeng = 20 vekttall. Norge var egentlig tilpasset ECTS studiepoengene allerede før Bolognaprosessen. I følge Berlinkommunikéet er ECTS det system for studiepoeng som bør brukes i alle land som deltar i Bolognaprosessen. Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Italia, Nederland, Norge, Malta, Slovakia, Slovenia, Tyskland Ungarn og Østerrike har til nå innført ECTS-poeng. Sverige planlegger innføring. Noen land har ikke nasjonale studiepoengssystem: Belgia, Bulgaria, England, Wales, Nord-Irland, Polen og Tsjekkia Tilpassningen byr på størst problem for disse.

ECTS-karaktersystem ECTS Grade Definition Percentage of students A Excellent Outstanding performance with only minor errors 10 % B Very good Above the average standard with some errors 25 % C Good Generally sound work with a number of notable errors 30 % D Satisfactory Fair but with significant shortcomings E Sufficient Performance meets minimum criteria Fx Fail Some more work required before credit can be awarded F Fail Considerable further work is required

ECTS-karakterer i Norge ECTS-karakterene har fått en kvalitativ fortolking i Norge. A = fremragende prestasjon B = meget god prestasjon C = god prestasjon D = brukbar prestasjon E = tilstrekkelig prestasjon Bare en strykkarakter, F, ikke bestått.

Bruken av skalaen i Norge Karakterfordeling A-F ved universiteter og høgskoler, lavere grad

Fagforskjeller i karakterer ved universitetene 2004/05 Karakterer 2004/05, lavere grad, etter studium I tillegg forskjeller i karaktersetting i samme fag mellom ulike læresteder.

Fagforskjeller i karakterer ved høgskoler 2004/05 Karakterer 2004/05, etter studium I tillegg forskjeller i karaktersetting i samme fag mellom ulike læresteder.

Fagforskjeller i karakterer ved universitetene 2004/05 Karakterer 2004/05, høyere grad, etter studium I tillegg forskjeller i karaktersetting i samme fag mellom ulike læresteder.

Danmark 13-skala ECTS 7-trinnsskala Betegnelse Beskrivelse 13 11 A 12 Karakter Betegnelse Beskrivelse 13 11 A 12 Den fremragende præstation Karakteren 12 gives for den fremragende præsentation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af fagets mål, med ingen eller få uvæsentlige mangler. 10 B Den fortrinlige Karakteren 10 gives for den fortrinlige præstation, der demonstrerer omfattende opfyldelse af fagets mål, med nogle mindre væsentlige mangler. 9 8 C 7 Den gode Karakteren 7 gives for den gode præstation, der demonstrerer opfyldelse af fagets mål, med en del mangler. D 4 Den jævne Karakteren 4 gives for den jævne præstation, der demonstrerer en mindre grad af opfyldelse af fagets mål, med adskillige væsentlige mangler. 6 E 02 Den tilstrækkelige Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets mål. 5 03 Fx 00 Den utilstrækkelige Karakteren 00 gives for den utilstrækkelige præstation, der ikke demonstrerer en acceptabel grad af opfyldelse af fagets mål. F -3 Den ringe Karakteren -3 gives for den helt uacceptable præstation

Sverige Sverige har ikke et nasjonalt karaktersystem, men det vanligste er et tregradig system: U = underkänd G = godkänd VG = väl godkänd Andra skalaer brukes i jus og tekniske fag. Men felles er at de generelt har få trinn, tre eller fire. Jus bruker U (underkjent) og B, Ba og AB. Tekniske fag bruker U (underkjent) og 3, 4, 5. Karakterene er målrelaterte, dvs de forholder til i hvilken grad bestemte mål er oppnådd.

Sverige, forts Pågående diskusjon om å innføre ECTS-karakterer i Sverige Utbildningsdepartementet og Verket for høgskole-service (VHS) har utrett saken og foreslår å gå over til en skala som tilsvarer ECTS fra 2010. Forholdsvis stor intern motstand mot det i universitets- og høgskolesektoren, saken er ennå ikke avgjord. Kritikk mot at en flergradig skala kan gi et mer fragmentarisk syn på kunnskap og vil innrettes mot det som kan graderes og måles, og dermed gi mer reprodusert kunnskap og ikke kritisk tenking og selvstendighet.

Studieprestasjoner bedøms vanligvis etter skalaen: Finland Studieprestasjoner bedøms vanligvis etter skalaen: 5 (A), utmerket 4 (B), godt, over gjennomsnittet 3 (C), godt 2 (D), tilfredsstillende 1 (E), tilfredsstillende som møter minimumsnivå Det er også mulig å gi bestått – ikke bestått, eller bruke en tregradig skala. Tidligere eksisterte det flere parallelle karakter-systemer, nå kan det se ut til at man stort sett bare bruker femgradig skala. Finland hadde dermed en skala som delvis passet med ECTS-skalaen fra før.

USA Stor høyere utdanningssektor, mange ulike typer institusjoner. Institusjonens renommé er ofte viktigere enn studentens karakter på vitnemålet. Variasjoner i bruk av karakterskalaen, men det vanligste karakterene på lavere grad A, B, C, og D som bestått karakterer, og F som stryk. På høyere grad (graduate studies) brukes stort sett bare A og B. I tillegg brukes + eller – i noen tilfeller, for å om det er en ”sterk” eller ”svak” karakter (eks: B+ eller B-). C er definert som en dårlig karakter på høyere grad. Karaktersettingen er kvalitativt forankret.

Oppsummering Flere land i Europa tilpasser seg ECTS-systemet for karakterer, som en effekt av Bolognaprosessen. Norge, Finland og Italia har innført en femgradig skala, Danmark en sjugradig. Foreløpig har det bare vært krav om å tilpasse seg ECTS-poengsystemet, ikke karakterskalaen (Berlinkommunikéet) Generelt problem ved innføringen er at mange land ikke har en nasjonal karakterskala. Det kan se ut til at anpasningen går lettere i land som hadde like mange eller flere karaktertrinn enn ECTS-skalaen enn i land som hadde færre karaktertrinn (bl a Sverige). Vil en lik skala i alle land virkelig kunne gi like karakterer, med tanke på at skalaen praktiseres ulikt i ulike fag og mellom ulike institusjoner innen samme fag (i Norge)?