. Seema AS Fagforbundet 12.11.2012 www.seema.no. Hva binder oss sammen?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
De dårige følelsene. Veiene ut..
Advertisements

Imagine… Hvor vil vi være i 2027? Ungdomskonferanse 8.februar 2014 Lisbeth Reed, Vest-Agder fylkeskommune Prosjektleder for LIM-planen.
Fra introduksjonsbedrift til språkpraksis
Samspill og Samhandling
Seksualitet og samliv Ms-konferansen, Stjørdal 6.mai 2014
Omstilling uten nedbemanning
- handlinger og holdninger
KJØNNSROLLER Hva er det?.
Historien om Lebara • Etablert 2001 • Ledende på mobilsamtaler til utlandet, selger mobiltelefoni og telekort • Sterk vekst – betydelig kundebase • Bred.
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Studenters holdninger til fusk og plagiering i høyere utdanning
MANGFOLD I HVERDAGEN.
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
Språk og sosialisering
Fosterbarn, minoritetsbarn, barnevernsbarn, eller barn?
Introduksjonssenteret
Hvor tidlig? Hvor viktig?
Oversiktsforelesning-2003
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Diskrimineringsvernet i barnekonvensjonen og i norsk rett
11Jeg i arbeidslivet.
Refleksjoner rundt det flerkulturelle Norge
Biologiske og sosiale modeller for AI. Forskere begynte å studere verden rundt seg for å finne nye modeller for AI Bakgrunn: GODAI -Good Old Fachioned.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Oppvekstkonferansen 2012 – Bufdir Fosterbarn, minoritetsbarn, barnevernsbarn, eller barn? av Cecilia Dinardi fra Unge Duer De Unges Egen Rettighetsbase.
Likeverdige helse- og omsorgstjenester for innvandrerbefolkningen
al-Araki, Magid. Kulturanalyse Et Verktøy for God Kommunikasjon Mellom Mennesker. Oslo: Cappelen akademisk forlag, Familie, oppvekst og.
Barns læring, voksnes ansvar!
IKEA for de mange mennesker
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
1 Nye tider: endringer i arbeidslivet. 2 Samfunn i endring Stadig mer turbulente omgivelser Høyere endringstakt Større kompleksitet Slike omgivelser innebærer.
Fra ord til liv Februar 2010.
1 Jeg og samfunnet.
Drammen 20.september 2009 NAV Drammen – Mangfold og omdømme Elisabeth G. Holen NAV – leder Drammen.
Hvordan leverer helse-Oslo varer og tjenester til en flerkulturell by? v/leder Akhenaton Oddvar de Leon, Innvandrerrådet i Oslo
”jeg leser aldri – men jeg leser alltid”
Strategi for NRK Norges viktigste kilde til ny forståelse og felles opplevelser.
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
Tvangsekteskap 20.Mai 2009 Av Shilan Shorsh.
Kjell Erik Øie Statssekretær
Likestillings- og diskrimineringsombudet 13. juni 2014
Etikk i pedagogisk arbeid
Hvilket språk skal vi snakke til barnet vårt?
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
Hvorfor det utvidede likestillingsbegrep – presentasjon av LDOs veiledning Av Mona Larsen-Asp underdirektør Høgskolen i Lillehammer 24. april 2008.
Kvalifiseringssenter for innvandrere INN
Barnehageloven §2 tredje ledd Barnehagen skal ta hensyn til barnas alder, funksjonsnivå, kjønn, sosiale, etniske og kulturelle bakgrunn, herunder samiske.
Tenk deg en landsby der det bor 100 mennesker. Tenk deg også at disse representerte verdens befolkning slik den er i dag i alle sine variasjoner. Da ville.
L IKESTILLING Likestilling sett fra to studenters synspunkt 2008.
Workshop Sosiodynamisk fagkonferanse HiL 20. mai 2008.
Styrer og mangfold Styreakademiet 15. september 2005 Elisabeth Grieg.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
EN LITEN IDE SOM VOKSTE SEG STOR Som så ble til en aldri så liten kalender med jenter og kvinner... ”Pikekalenderen”
Medlemsutvikling PETS 2011
Strategi- og aktivitetsplan
Diskriminerings lovgivningen
Betydningsfulle andre / signifikante andre
HABITUS Habitus – våre sosiale og kulturelle disposisjoner.
Med utgangspunkt i Frederik Engelstad(2006)og Dag Østerberg (2000)
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
Fagforbundet; ”De gode holdningers forbund” (fra Fafo rapporten ”En mann- en stemme”) En presentasjon om samarbeidet mellom Fagforbundet og Norsk Folkehjelp.
Kjønn og etnisitet analytisk verktøy eller en tvangstrøye ?
Asperger syndrom og ADHD
Fremtiden. Fremtiden Ressursfokus vs mangelfokus.
Er prosessen som fører til at individer eller grupper
Ressursfokus vs mangelfokus
Ungdom med kort botid i Norge – NAFO – 21.10
Danning og voksenrollen i barnehagen
Utskrift av presentasjonen:

. Seema AS Fagforbundet

Hva binder oss sammen?

Hva er mangfold? Kjønn og alder Familiebakgrunn Etnisitet Religion Språk Kultur Funksjonsnivå Seksuell legning Oppvekst Utdanning Arbeidsnivå Personlighet

Språk Hvordan blir ulike mennesker kategorisert? Har vi ressursfokus, eller mangelfokus? Språk skaper virkelighet, som igjen påvirker vårt møtet med den andre. Språk skaper virkelighet, som igjen påvirker tiltak vi setter i gang. «De andre» Språk skaper muligheter og språk skaper utfordringer. Seema AS

Omdømme Seema AS

Se den andre med den andres blikk. Hva binder oss sammen? Evnen til å forstå den andres annerledeshet, og gjøre vår annerledeshet mer forståelig for dem. Relasjons og kommunikasjonskompetanse Det er skummelt og smertefullt å smelte isen. Seema AS

Kulturkompetanse for integreringsarbeidere La den andre få definere seg selv, sin kultur, sin virkelighet og sin historie. Forventninger til Norge Kvaliteten i møtene. Grovt skille mellom kollektiv og individorientert kultur – men det er nyansene og gråsonen som dominerer. Voksne og barn uten fremtidsbilder. Seema AS

Profesjonalitet Virkelighet + Faglighet Ikke Antagelse/myte + moralisering Seema AS

Å bli arkitekt av sitt eget liv. Seema AS Gjennom kompetanse- programmer, mentorskap og våre nettverk skal vi åpne dørene for jenter og kvinner med flerkulturell bakgrunn inn til arbeidslivet. Vi skal gjøre veien fra trygd eller utdanning til lønnet arbeid kortere for jenter og kvinner med flerkulturell bakgrunn.