MARING Ett dusin viktige forutsetninger for suksess i norsk marin ingrediensindustri SINTEF Havbruk Miniseminar i Oslo, 21. april 2008, Jostein Refsnes,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Seniorrådgiver Katrine Rese Shadidi, Forskningsrådet
Advertisements

Kommunikasjonsdirektør FHL
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
MARING Hvordan bransjen legger opp sitt næringspolitiske arbeid mot myndigheter og EU Fagsjef FHL-Maring Jon Aulie SINTEF Seminar 21 april 2008.
Johan Petter Barlindhaug Styreleder North Energy ASA Prof. II Nordområdesenteret v/Universitetet i Bodø Møter vi utfordringene med tyngde - eller er vi.
Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Statssekretær Anita Utseth, OED. SINTEF-seminar 13. mars 2007, Oslo
1 Nordlyskonferansen Kultur som vekstfaktor Johan Petter Barlindhaug Leder av regjeringens Distriktskommisjon.
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Et mangfoldig Rotary En god vei inn i det norske samfunn er gjennom kontakt og vennskap med nordmenn Kanskje Rotary er noe for deg?
Om attføringsbedriftenes fremtidsmuligheter etter NAV reformen og AVI meldingen ………… men også litt om organisasjonen, politikk mm Årskonferansen 2007,
Hva er Smart™.
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
Hummer på Kvitsøy - status
Fhl Vestnorsk 0311 Kjell Bjordal EWOS-GRUPPEN
Styrearbeid i Norwegian
Trøndersk lakseproduksjon - Sett i et internasjonalt perspektiv
Smart Grønn Vekst Paul Chaffey, Abelia. Smart Grønn vekst •Samlet 48 toppledere fra ulike bransjer i 24 timer •Skulle jobbe fram kommersialiserbare forretningsideer.
DI Fødevarer årsdag 7. november 2012 Jan Ove Rivenes Orkla Brands Nordic Fødevarebranchen FREMTIDENS VINDERHOLD Multinasjonal spiller på dansk bane - hvordan.
RDA: De store spørsmål Et blikk fra Universitetet i Tromsø på et kvarter Aase Tveito, Seniorrådgiver, staben til rektor og direktør.
INTERNASJONALE SUPERMARKEDSKJEDER SOM KUNDER
Arealavgift AqKva 2008 Havbrukskonferansen Geir Magne Knutsen.
Verdens beste sjømatnæring Geir Ove Ystmark direktør industri, FHL.
Ved Ola T. Heggem Statssekretær Landbruks- og matdepartementet Jordvern og arealpolitikken.
Norge som internasjonal biomarin ”Knowledge HuB”?
Introduksjoner, inspirasjoner og informasjoner… Kan introduksjoner være informative og inspirerende? Kan inspirasjoner være introduserende og informative?
TRYVANN VINTERPARK ER DET PLASS TIL ILDSJELER I NORGE?
Internasjonalt perspektiv Oslo, Audun Lågøyr Næringspolitisk direktør Byggenæringens Landsforening.
TROSOPPLÆRINGSPLAN FOR RØNVIK MENIGHET
Mulighetene ved et styrket biovitenskapelig miljø på Ås Arvid Hallén Forskningsrådet.
Teknologiutvikling for Lønnsom foredling av Oppdrettsfisk =
Regionale satsinger i EUs 7. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Anvendt økonomi Vår forskning handler om å utvikle et bedre grunnlag for rasjonelle beslutninger i næringsliv og offentlig forvaltning. Det dreier seg.
Endringer blant norske energiprodusenter - Hvorfor har de satset mye på fjernvarme og en del på vind og småkraft etter 2008? Elin Lerum Boasson CANES-brukermøte.
Merkeordningen Fairtrade Max Havelaar
Regional kapital i en global verden Noen innspill til lokaliseringsvalg.
Hvorfor er kompetase viktig frem mot 2020
© 2006 IBM Corporation Global åpenhet og samarbeid er framtidens business Morten Andreas Meyer – IBM.

Forelesning i mikroøkonomi.
Trivselsundersøkelse - 08 Trivselsundersøkelse utført 8. desember leverte For alle utsagnene betyr score 1 at personen er totalt uenig og score.
Fra forskning til forretning Oslo, 13. Mai 2003 Perler for svin eller gråstein til gull Jo Klaveness Professor i farmasi Innhold: Dagens situasjon Viktige.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
"Verdier fra havet - Norges framtid"
Havbrukspolitikk for økt norsk konkurransekraft Aqua Nor 9. august 2005 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Nytt MATprogram (2006 – 11) i Forskningsrådet Fokus på næringsutvikling og innovasjon innenfor: Fiskeri- og jordbruksbasert matproduksjon og foredlings-
EU - nye markeder - Aquacity/Innovasjon Høstkonferansen i Stavanger 12. oktober 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
”Innovasjonsmodell Rogaland”
Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Gjensidige, AquaNor august 2005.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Regionalavdelingen Foto: Bragdøya kystlag EUs Blå vekst og Norsk Maritim strategi Presentasjon på dagskonferanse om Blå vekst 5.juni Jon.
Dag Rune Olsen dekan.
Næringsrettet FoU for en bærekraftig og lønnsom sjømatnæring i vekst.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Nasjonal mulighetskonferanse for trebasert industri "Vårt grønne gull” Fremtidens kompetanse og rekrutteringsbehov Bernt Kristian Berntsen Norske Skog.
Bergensregionens innstilling til Hav 21, hotell Neptun 20/2.
Nærings- og fiskeridepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 1 Nærings- og fiskeridepartementet Seniorrådgiver Jan Henrik Skogen NHOs Anskaffelseskonferanse.
10 år med digitalisering «Fra pain til gain» Det går ikke lenger å vente til i morgen – ikke bare må du sikre deg, du må utnytte fordelene! Hva kan vi.
Høringsmøte fylkesdelplan for vindkraft i Nordland Mosjøen 4. september 2009.
”Næringsklynge fra Tromsø til Oslo - hvordan er det mulig?” - Erfaringer fra ei havbruksklynge i Nordland Nordområdekonferansen 2007 Bjørn G. Nielsen –
FREMTIDENS VINDERHOLD
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Regions of Knowledge i EUs 7. rammeprogram
Problemstillinger rundt IPR-håndtering ved Matforsk
SAMSPILL  SUKSESS.
Pioner på utvikling av bærekraftige løsninger
S3 metoden åpner muligheter
LMI-strategi
«Broen til fremtiden» Fremtidens verdiskapning og arbeidsplasser i marine næringer 22. mars 2019 Anne Berit Aker Hansen, NNN.
Utskrift av presentasjonen:

MARING Ett dusin viktige forutsetninger for suksess i norsk marin ingrediensindustri SINTEF Havbruk Miniseminar i Oslo, 21. april 2008, Jostein Refsnes, FHL Maring

MARING 1. Fokus på de fjelltopper som kan nås! Himalaya-klatring er for de få og gale. De fleste bør være fornøyd med Galdhøpiggen eller kanskje bare Ulriken. Alt for mange drømmer er blitt finansiert for å bringe dem til virkelighet, men akk så forgjeves. Mange mål innen norsk marin ingrediensindustri har vært for krevende i forhold til talenter og økonomisk evne.

MARING 2. Sikre gullet! Det blir rift om de gode råvarene – restråstoffet fra norsk fiskeri (fersk, giftfrie) Sikker råvaretilgang er en forutsetning Tilstrekkelig kvantitet Prosessering av restråstoffet vegg i vegg med de ferske råvarene Automatisèr, automatisèr, automatisèr!

MARING 3. Første trinn i en industriell vekst = halvfabrikata! Profesjonelt tilvirket halvfabrikata marine ingredienser er internasjonalt etterspurt Repetèrbar produktspesifikasjon i hver batch God og stabil leveringsevne Arbeidsdeling –ingen skam å la andre industrimiljøer i utlandet med stort hjemmemarked lage ferdigproduktet

MARING 4. Decommoditize the Commodity Det er ikke bare lov å tenke merkevare på et halvfabrikat – det er smart Eks.: GoreTex®, Aspartam®, Intel®, Xalar® (lakseolje fra Marine Harvest Ingredients), Epax® (Omega-3 konsentrater) Norge er god på råvarer og halvfabrikata, dvs. commodities. Men de må få et navn!

MARING Samarbeidsløsninger.

MARING Industrielle samarbeidsløsninger:

MARING 5. Delta i en bærekraftig kommersiell industristruktur! Antakelig er en norsk marin ingrediensbedrift lite forberedt på å makte alt som må gjøres for å få suksess Noen er flinke til å produsere, andre er best til å markedsføre, andre er best til å forske og utvikle Definere rollene i verdikjeden og bygge ansvarlige samarbeidskonstellasjoner Hvem kommer til å bli det første norske marine ingredienslokomotivet?

MARING 6. The Original Virgin Salmon Oil Corporation (case) Strategic Partners Produsenteierskap i markedsføringsselskapet Produsenter i et franchise-system

MARING 7. Gå til sengs med en trofast partner! Det er en meget lang og kostbar vei for et norsk marint ingrediens frem til å bli del av et etterspurt sluttprodukt Ingrediensprodusenten bør søke et partnerskap lenger ut i verdikjeden Partneren må være dyktig på sine ting og ha god økonomi og kultur til å være tålmodig, langsiktig, merkevareorientert og internasjonal

MARING 8. Dokumentasjon! Objektiv og profesjonell dokumentasjon av produktløfter er nødvendig Dokumentasjonen bør være forskningsbasert Stiftelsen RUBIN = attraktiv brobygger mellom industri og forskning Tracing-system for råvarene QA sertifikat (internasjonalt)

MARING 9. New opportunity - Cross Specie Feed Marine ingredienser fra èn type oppdrettsfisk = OK som ingrediens til bruk i fôr til en annen oppdrettsfisk (eks. laks til torsk) Lakseingredienser produsert i verdens ledende lakseland Norge = en ny business opportunity Krabbemel gjør torsken frisk og sterk!

MARING 10. Bland ikke kortene! Eksperimentering på operativ produksjonslinje er alt for kostbart og risikabelt Forskning = Forskning Produksjon = Produksjon NB! Ikke glem IPR-muligheten (prosess eller produkt) når det forskes og utvikles!

MARING 11. Forèn kreftene i en sterk bransjegruppe! Norsk marin ingrediensindustri med sine underleverandører og fag- og forskningsekspertise har lenge skuet i mange og forskjellige retninger MARING (FHL Marin Ingrediensindustri) er en ny bransjegruppe som har som mål å forene kreftene Enighet i samme retning gir styrke og gjennomslagskraft!

MARING 12. Markedet Europa-brukere av marine ingredienser fremstår ofte som konservative, trege, byråkratiske (EU-direktivene!) og lite innovative Vi må tenke i alternative strategiske baner Østen er sulten og mangler mye som vi har mye av Lær kinesisk!

MARING NORGE – en internasjonal autoritet innen marine ingredienser Vi er nærmere virkelighetens verden enn drømmeland!