HF-B. Hovedorganisasjones Fellestiltak- Bedriftsutvikling få til økt verdiskaping gjennom bred medvirkning fra de ansatte i bedriftene. HF-Bs målsetting.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prosjekt ”Kompetansetillitsvalgtes rolle og kompetanseprofil” Fellesforbundet, konferanse om fag- og yrkesopplæring 30.november 2010.
Advertisements

Medvirkning til utvikling Anja Kildal Gabrielsen, LO www. fellestiltak
Fra prøving og feiling til
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Generelt ved medarbeidersamtaler
KOM MED. KOM MED – Status før prosjektet  Godt arbeidsmiljø (ref. MU)  Gode tilbakemeldinger fra gjester  Ingen umiddelbare områder utpeker seg som.
- Hovedrolle eller birolle
En lærende organisasjon?
Ny IA-avtale – hvor står vi? Tor Idar Halvorsen Rådgiver i LOs Forhandlings- og HMS avdeling.
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
Karrieresenteret Ofoten Sentrumsgården 8512 Narvik Tlf:
BU 2000.
Senkarriere for seniorer 2011
Best sammen for reiselivet i Agder og Telemark
Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005.
Målsetting Gjennomføre et handlingsrettet program for å styrke konkurransekraften til handels- og servicenæringen i kommunane Askvoll og Hyllestad.
Morgendagens kompetanse
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Landsorganisasjonen i Norge
Samarbeid om bedriftens utvikling. Mange veier til suksess.
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
12-kommunesamarbeidett i Vestfold Strategisk plan
Det grenseløse oppdraget Kan et godt samarbeid bidra til å løse Oppdraget? Mette Nord, Fagforbundets arbeidsutvalg 13.mars.
Side 1 Veier videre for 9K Jørund K Nilsen Laholmen 14. mars 2003 Veier videre for 9K.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Landsorganisasjonen i Norge Et mer inkluderende arbeidsliv: Det skal være godt å jobbe Inkluderende arbeidsliv.
Forebyggende innsatser i skolen
Omstilling til nye arbeidssituasjoner Seniorrådgiver Kari Thoresen, Statskonsult, IT-avdelingen KORG-dagene mai 2001.
Ny IA-avtale ”Aktiviserings og nærværsreformen”
Forsøk med Utdanningspermisjoner/ Utdanningsvikariater Seniorrådgiver Kirsten Nieuwejaar, Arbeids- og velferdsdirektoratet 14. Oktober 2008.
SFS Nytt pkt. 3.2 og videre prosess
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Veileder i Trepartssamarbeid
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Forskningsbasert Kompetansemegling i Nordland – organisering og status Et samarbeid mellom: Nordland fylkeskommune Innovasjon Norge – Nordland Nordlandsforskning.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
PSG januar 2015: Torleiv O. Momrak, fung. prosjektleder, (Aust-Agder fylkeskommune)
Invitasjon til samarbeid - om arbeidslivsrelevans i studieløpet.
Modellkommunene Hva er unikt?
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
TARIFFAVTALER – HEMMENDE ELLER FREMMENDE FOR PRODUKTIVITETEN? Akademikernes inntektspolitiske konferanse februar 2015 Idar Kreutzer, adm. direktør, Finans.
Hydro Polymers Leif Hellebø Administrerende direktør Hydro Polymers AS og programstyreleder VS2010 Verdiskaping i samspill mellom ledelse og.
Prosjektarbeid Mediekommunikasjon 1, Kapittel 4. Hva er prosjektarbeid? Prosjektarbeid er å jobbe mot et mål innenfor en gitt tidsramme. Prosjektet kan.
IA-avtalen IA, Side 2 Myndighetene Arbeidstakere Arbeidsgivere.
Fornyet IA-avtale i 2014 Hva er nytt?. Fornyet IA-avtale i 2014 Hva er nytt?
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Vi gir mennesker muligheter Arbeid og helse – et tettere samvirke Strategi for Helsedirektoratets og Arbeids- og velferdsdirektoratets felles innsats for.
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
ÅrBegivenheterBakgrunn Avtaleregulering av forholdet mellom partene Gjensidig forståelse mellom partene og de nasjonale politiske myndigheter.
Fra uønsket deltid til heltidskultur Jostein Bø/HR-sjef i Asker kommune.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Hva bør være bestemmende? Systemutvikling: Hva bør være bestemmende? (og hvem bør bestemme?) Dag Wiese Schartum Avdeling for forvaltningsinformatikk, Senter.
Arne Bugge Amundsen Samhandling mellom de tre øverste styringsnivåene Fremlegg til styreseminar 20/
Oppsummering av FOU - prosjekt
Trepartssamarbeidet i IA-avtalen
Verdiskaping i samspill mellom ledelse og ansatte
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
Kvalitetskommuneprogrammet
Innovasjon Tillit Bred medvirkning.
Samarbeid og medbestemmelse
Oppsummering av FOU - prosjekt
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Økonomi Moss kommune som arbeidsgiver
Velkommen til workshop 1: Digital kompetanse i kommunene
Tillitsvalgte og verneombud - vår rolle i omstillingsprosesser
Utskrift av presentasjonen:

HF-B

Hovedorganisasjones Fellestiltak- Bedriftsutvikling få til økt verdiskaping gjennom bred medvirkning fra de ansatte i bedriftene. HF-Bs målsetting er å være en faglig og økonomisk støtteordning for bedrifter og bransjer.

Utvikling av samarbeidet mellom LO og NHO Avtale om produksjonsutvalg i 1945 Samarbeidsprosjektet LO/N.A.F. i årene Tiltak knyttet til Tilleggsavtale I "Avtale om bedriftsutvikling " siden 1982 Innebar et skifte fra en struktur-orientering til en prosess eller dialogorientering.

Utvikling av samarbeidet mellom LO og NHO Struktur-orienteringa innebar en vektlegging av konkrete organisasjonsmessige ordninger og formaliserte beslutningsprosesser, eks. styrerepresentasjon. Dialog-tilnærming innebar større vekt på deltakelse i de bedriftsinterne prosesser som skaper de spørsmålene det skal besluttes om.

Utvikling av samarbeidet mellom LO og NHO Bransjesatsningen sprang del ut av et ønske om å legge mer tyngde i Tilleggsavtale I, og dels utfra et opplevd behov for i sterkere grad å engasjere forbund og landsforeninger i bedriftsutvikling.

Hva er nytt i bransjestrategien? Større nærhet og kjennskap mellom nivåene i utviklingsarbeidet forankring i bransjespesifikke strategier og behov sterkere oppfølging og veiledning av enkeltbedrifter rekruttering av flere bedrifter

Hva er nytt i bransjestrategien? Bransjeprogrammene skulle være uttrykk for en felles forståelse og strategi mellom bransjepartene basert på identifikasjon av spesifikke bransjebehov. Hva skiller HF-Bs bransjeprogram fra andre program?

HF-Bs bransjeprogram de er partsbaserte de stiller krav til medvirkningsbaserte arbeidsformer de opererer med bredere resultatmål, dvs de har et verdiskapingsbegrep som omfatter mer enn økonomi.

Premisser for samarbeidet Erfaringer viser at de beste utviklingsresultater oppnås der løsninger er utviklet i et nært samarbeid mellom partene i bedriften og der de berørte arbeidsgrupper er trukket inn i prosessene. Samarbeid og involvering bør starte så tidlig som mulig i utviklingsarbeidet, helst før selve planleggingen av arbeidet settes i gang. Stikkordene her er eierforhold, forankring, motivasjon og forbedring.

Tommelfingerregler for partsbasert utviklingsarbeid Forankring, både i "topp" og "bredde", er nødvendig Gjennomføringen av arbeidet er partenes felles ansvar Sett realistiske mål Husk god kommunikasjon Utvikling er en kontinuerlig prosess

Noen prinsippper: basere utviklingsarbeidet på faktiske behov i bedriften kartlegge status og utgangspunkt før bedriften går i gang med et eventuelt utviklingstiltak formulere mål og virkemidler i prosjektet formulere kortsiktige, lett oppnåelige mål, ved siden av de mer langsiktige

Noen prinsippper: definere og komme til enighet om hvilke områder som prosjektet skal konsentreres omkring, ikke minst for å unngå at prosjektet blir for omfattende informere og motivere alle ansatte sette av tid til erfaringsutveksling og evaluering av utviklingsarbeidet, både underveis og etter at det er gjennomført

Tiltak som HF-B støtter: Kartleggingskonferanser HF-B støtter primært bedrifter som etablerer en prosjektmedarbeiderordning Bransjeprogram Forskning i tilknytning til bransjeprogrammene Faglig støtte

Bransjeprogrammene - evaluering i 1994 Selv om det å få til mer medvirkning i utviklingsarbeid er vanskelig, så viser de fleste programmene både at det lar seg gjøre og at det også utvises stor oppfinnsomhet med å utvikle nye former. Ny og mer aktive former for arbeidstakermedvirkning er etablert i bransjer som ikke tidligere har en tradisjon for samarbeidsbasert bedriftsutvikling. (Kjøtt- og Fiskeindustri, Elektrobransjen.)

Bransjeprogrammene - evaluering i 1994 Har lagt grunnlag for en holdningsendring, men det er usikkert hvor dype og brede disse holdningsendringene er og hvor robuste de nye arbeidsformene er. Kompetanseoppbygging har stått sentralt i flere av programmene. Men det er ingen automatikk i at høyere kompetansenivå gir bred medvirkning.

Bransjeprogrammene - evaluering i 1994 Det som konkret er oppnådd varierer betydelig både mellom bransjer og mellom enkeltbedrifter innen samme bransje, fordi: Forutsetningene for samarbeidsbaserte bedriftsutvikling varierer Konkurransebetingelsene, markedsutviklingen og andre allmenne forutsetninger varierer De konkrete mål en har satt seg og de virkemidler som er valgt varierer mye.

Bransjeprogrammene - evaluering i 1994 Kunnskapen om samarbeidsbasert bedriftsutvikling gir begrensede generaliseringsmuligheter: Det som fremmer bedriftsutvikling ett sted under bestemte forutsetninger kan hemme det et annet sted under andre forutsetninger.

Bransjeprogrammene - evaluering i 1994 Styrke ved den norske samarbeidstradisjonen: Gjensidig tillit og nært samarbeid mellom partene i arbeidslivet. Svakhet ved den norske samarbeidstradisjonen: Konsensusprinsippet innen bedriftsutvikling skaper en slags «fredsplikt» mellom partene. Bedriftsutvikling blir lite politisert.

Bransjeprogrammene - evaluering i 1994 I en større undersøkelse av alle omstillinger i norsk arbeidsliv fra l viser at de fleste omstillinger var ledelsesstyrte. I langt de fleste bedriftene var både ledelse og tillitsvalgte fornøyde med resultatene. I de fleste tilfelle var tillitsvalgte involvert i og innforstått med omstillingene, og et mindre antall ansatte deltok.

Bransjeprogrammene - evaluering i 1994 Det er kanskje slik at deltakelse i utviklingsarbeid appellerer til få, og dessuten at det også er få det er bruk for? Kanskje er den hyppige bruk av ordet utviklingsORGANISASJON i seg selv med på å lede oppmerksomheten i retning av det formaliserte og formaliserbare og bort fra det prosessuelle.

Bransjeprogrammene - evaluering i 1994 Det er utviklet nye arenaer og nye samspillsformer. Skal dette ha livskraft må de gi handfaste resultater i form av at det øker bedriftens lønnsomhet, gir bedre arbeidsmiljø og reduserer sykefravær og turn-over, trygger arbeidsplassene, gir bedre kvalitet i produksjon og produkt, øker de ansattes kompetanse i vid forstand.