Fysioterapi og mediepåvirkning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Overlege Bård Kulseng, St. Olavs hospital 2012
Advertisements

Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Teknologi i klasserommet
Pressekontoret  En redaksjon bestående av 6 journalister  Skriver nyhetssaker og magasiner på oppdrag  Hjelper oppdragsgivere med å identifisere godt.
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
… vitenskapen ikke gir rom for å tro på Gud.
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Sommervikar i Blend.
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
Fysisk aktivitet og helse
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
FRISPARK Du, jeg, fysioterapien – og det bortenfor…
Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
Markedsføring og pressearbeid
Tips til ekstern kommunikasjon. Hvem er journalisten?
PRESENTASJONSTEKNIKK. FORBEREDELSER PLANLEGG UT I FRA:
Vi får Norge til å gro! Fornying av Norges Bondelag – på hugget Uttalelse fra Nordland.
Å skrive en sakpreget tekst
Velg sjøveien - medieomtale og annonsering Informasjonssjef Anne Kristin Hjukse Oslo Havn KF.
Hverdagsrehabilitering
- Hovedrolle eller birolle
Omstilling uten nedbemanning
Helse og sykdomsbegrepet
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
Mestring og forebygging av depresjon
Hvilken mulighet har vi til å påvirke markedet? Ved informasjonsleder NFF, Harald Nyquist Seminar NFF avdeling Akershus - Sundvollen 24. september 2005.
Hvordan ivareta resipienten i ventetiden…….
University of Tromsø – Faculty of Medicine uit.no NAFKAM Når pasienten beveger seg ut i det alternative, hva da…? Vinjar Fønnebø Professor NAFKAM, Universitetet.
Muntlige presentasjoner
IA konferanse et friskere arbeidsliv
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
OM UHO og påvirkning av omgivelsene Temakurs om markedsføring for NFF, 9. juni 2005 Ingeborg Dybvig,informasjonssjef UHO.
Informasjonsarbeid i NFF Introduksjon til EZ publish Ved informasjonsleder Harald Nyquist IT-ansvarlig Kaare Øystein Trædal og avdelingsleder Oslo, Henrietta.
Informasjons- virksomhet og mediekontakt Ved informasjonsleder NFF, Harald Nyquist Ditt verv – dine redskaper.
NORSK FYSIOTERAPEUTFORBUND - et forbund i bevegelse Møte med TV og kontaktpersoner i Østfold Eilin Ekeland Forbundsleder September 2005.
Målrettet mediearbeid - Hvordan selge dine saker til pressen
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Markedsføring og pressearbeid Modul 5 Avslutning 1 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 5.
1 Erfaringer med mediene Hvordan få frem sin forskning og sitt budskap Toril Aalberg Institutt for sosiologi og statsvitenskap Presentasjon på NTNU’s forskningsformidlingskonferanse.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
10 regler for å skrive for web
VI SKRIVER PRESSEMELDINGER informasjonssjef Erik Hansen Byrådslederens avdeling Kommunenes Hus, 17. oktober 2001 Oslo kommune Byrådet.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Bedre med en dårlig fungerende farmasøyt enn ingen farmasøyt?
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Tema: Kommunikasjon i team
2+2= 5 Felles markedsføring av sjøtransport Anne Kristin Hjukse, informasjonssjef Oslo Havn.
Krise: fare & mulighet.
Fra forskning til forretning Oslo, 13. Mai 2003 Perler for svin eller gråstein til gull Jo Klaveness Professor i farmasi Innhold: Dagens situasjon Viktige.
Nyhetsartikkel.
”the beginning of the wisdom lies not in the answer, but in the question”
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Presseskrivet. presseskrivet Til hvem Når sende Innhold Oppfølging.
Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om fugleinfluensa Gunhild Wøien Kommunikasjonsdirektør Folkehelseinstituttet
… Gud ikke er stor For opptak:
Politisk påvirkning.
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Pårørende til pasienter med (alders)demens Hvordan ivareta en forsømt gruppe bedre? Sigurd Sparr Geriatrisk Avdeling UNN. Leder Nasjonalforeningen demensforbundet.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Hvilke plattformer bruker dere?
Å få barn Skal – skal ikke ????
Selvbilde Start med å forklare begrepet selvbilde. Les gjerne opp fra teksten i kursmateriellet om hva den amerikanske psykologen Wigfield fant ut i studie.
Sett inn video fra Vimeo:
Roede-kurs på arbeidsplassen
Venner & valg Velkommen.
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Utskrift av presentasjonen:

Fysioterapi og mediepåvirkning Ved informasjonsleder NFF, Harald Nyquist Temakurs om markedsføring 9. juni 2005

Hvorfor bør fysioterapeuter sørge for medieomtale? Temakurs om markedsføring 9. juni 2005

Medienes rolle We need not be theologians to see that we have shifted responsibility for making the world interesting from God to newspapermen – Daniel Boorstin, 1961 Temakurs om markedsføring 9. juni 2005

Mediepåvirkning – Spørsmålet er ikke om mennesket påvirkes av mediene, men hvordan det skjer Ragnar Waldahl - Mediepåvirkning Temakurs om markedsføring 9. juni 2005

Hva vet vi om virkningene? Halvparten er bortkastet – men du vet ikke hvilken halvpart Likevel - ti prosent av omsetningen er et vanlig markedsføringsbudsjett Påvirkning virker, men det er avhengig av at du forstår mottakeren Temakurs om markedsføring 9. juni 2005

Hvordan skjer påvirkning? Hvorfor bruker mange kvinner antirynkekrem når praktisk talt ingen av dem tror at det virker? Hvorfor bruker publikum så mye tid på helsestoff i media når de bare kan streife innom temaene helt overfladisk? Temakurs om markedsføring 9. juni 2005

Holdninger Kognitiv del - kunnskap Konativ del - handling Affektiv del – følelser Delene behøver ikke samstemme… Temakurs om markedsføring 9. juni 2005

NFF – geriljakrigere eller kontorister? Mye medieomtale krever en offensiv og kompromissløs linje NFF skal ikke støte medlemmer fra seg gjennom sleivete utspill Alle kan hevde noe, utfordringen er å handle Temakurs om markedsføring 9. juni 2005

Psykologiske sider Å tørre å påstå noe – å tro på seg selv Å frykte andre fremfor å våge selv Markedsføring er desperasjon? Markedsføring bekrefter våre valg Temakurs om markedsføring 9. juni 2005

Effektiv påvirkning Klare konklusjoner Gjenta budskapet Bruk bilder/fotografier Temakurs om markedsføring 9. juni 2005

Medienes rolle If we assume that news and truth are two words for the same thing, we shall arrive nowhere – Walter Lippmann, 1922 Temakurs om markedsføring 9. juni 2005

Hva blir til nyheter? Aktuelt – akkurat nå Vesentlig for publikum Nær publikum ”all news is local” Sensasjon Konflikt Elitepersoner Temakurs om markedsføring 9. juni 2005

Tittel Tekst NFF avd. Østfold 26. mai 2005

Tall Temakurs om markedsføring 9. juni 2005

Tiltak …og timing Temakurs om markedsføring 9. juni 2005

Finn feilen! – Fysioterapi er effektiv slanking Pressemelding: Mange av slankekurene som lanseres i media har kortvarig eller ingen effekt. Fysisk aktivitet og trening derimot har en langsiktig og helsefremmende virkning. Dette sier fysioterapeut Kari Straume Haugland i Norsk Fysioterapeutforbunds (NFF) faggruppe for kvinnehelse. Nylig var 80 norske fysioterapeuter samlet i Oslo for å konkludere hvilken rolle fysioterapeutene har i arbeidet mot den økende overvekten. – Mange studier viser at gjennomsnittsvekten i befolkningen stiger og antall overvektige øker. En av grunnene er at folk flest beveger seg mindre enn før. Vi kjører bil sitter ved PC og tilbringer masse tid foran TV'en. Dette vil fysioterapeutene gjøre noe med, sier Straume Haugland. Hun sier at utfordringen blant annet er å hjelpe de overvektige til å finne en balanse mellom plikten og lysten til å bevege seg. Samtidig må aktiviteten tilpasses livsfasene. Fysioterapeutene kan tilby individuell eller gruppetrening for overvektige. – Fysioterapeuten hjelper spesielt kvinnene med tilpasset trening før, under og etter svangerskapet. Det samme er tilfelle for overgangsalderen, sier Straume Haugland. Temakurs om markedsføring 9. juni 2005

Walter Lippmann: ”But since all the immediate realities lie outside the direct experience both of the reporter, and of the special public by which most newspapers are supported, they have normally to wait for a signal in the shape of an overt act.” Av dette kan vi altså forstå at hvis du vil si noe gjennom mediene må du vise mediene til en ”åpenlys handling”. Du kan sitte og mene det du vil i år etter år, men først når du handler har mediene et utgangspunkt for en nyhetssak. Temakurs om markedsføring 9. juni 2005

Dine muligheter Rapporter med konklusjoner Statistikker Målsettinger som nås Kåringer Korrespondanse Overraskende løsninger Aktuelle kommentarer Temakurs om markedsføring 9. juni 2005

Garantert omtale …over tid Du gir begrunnete kommenterer til aktuelle helsepolitiske vedtak på din nettside Du sender slike kommentarer på e-post til dine kontakter (også presse) Du sender kommentarene som leserinnlegg Temakurs om markedsføring 9. juni 2005

Gjør journalistens jobb Skriv en sak/notat med en god tittel Ikke somle – en nyhet må være fersk Skriv relativt kort Tilby foto eller fotomulighet Temakurs om markedsføring 9. juni 2005

Hva er dine gratiskanaler? Egne nettsider E-post Andres nettsider (eksterne redaksjoner) Oppslagstavler Temakurs om markedsføring 9. juni 2005

Publikum elsker fysioterapeuten Fysioterapeuter er best til å redusere sykefraværet Ni av ti som har fått behandling anbefaler fysioterapi 93 prosent er fornøyd med fysioterapeutens serviceinnstilling 86 prosent ble bedre eller plagen forsvant etter behandling hos fysioterapeut (MMI 2004) Temakurs om markedsføring 9. juni 2005

t t NFF avd. Østfold 26. mai 2005

t t NFF avd. Østfold 26. mai 2005

Kortison eller fysioterapi mot ømme skuldre Kortison eller fysioterapi mot ømme skuldre? Fysioterapi er vel så bra som kortisonsprøyter ved behandling av skuldersmerter i allmennpraksis. Tom Sundar - Tidsskriftet Det er konklusjonen i en studie publisert i Annals of the Rheumatic Diseases. "Vondt i skulderen" er en vanlig årsak til at folk oppsøker lege. Men det er også en tilstand der meningene er delte om hva som er den beste behandlingen. To alminnelige, men ulike veier å gå, er å tilby pasienten enten kortisoninjeksjoner eller fysioterapi. - Kortisonsprøyter kan gi både smertelindring og funksjonsbedring, men effekten er kortvarig. På lang sikt er fysioterapi med hovedvekt på informasjon og trening et vel så effektivt, og kanskje også et tryggere alternativ, sier professor i fysioterapi Inger Holm ved Rikshospitalet. Temakurs om markedsføring 9. juni 2005

Fysisk trening av sykehjemsbeboere - har det noen hensikt. Jorunn L Fysisk trening av sykehjemsbeboere - har det noen hensikt? Jorunn L. Helbostad Tidsskr Nor Lægeforen 2005; 125: 1195-7 I en enkeltstudie hvor fysioterapi- og ergoterapiinnsatsen ble økt til det firedobbelte var det positiv effekt på funksjonen hos beboerne og en besparelse i pleieutgifter. Det er videre god dokumentasjon for effekt av trening på muskelstyrke og mobilitet. I flere studier er det påvist at lette fysiske øvelser sammen med toalettrening gir redusert inkontinens. Ingen studier viser at trening alene gir redusert falltendens blant sykehjemsbeboere. Det er imidlertid holdepunkter for å hevde at trening bedrer fysisk form og funksjon, kognisjon og atferd hos personer med demens. Trening bør gjennomføres for å opprettholde fysisk funksjon hos beboere i norske sykehjem. Man bør trene muskelstyrke, balanse og koordinasjon, utholdenhet og bevegelighet. Det viktigste treningsincitamentet vil likevel være aktiv deltakelse i dagliglivets situasjoner, for å hindre tap av selvstendighet. Temakurs om markedsføring 9. juni 2005

Komme i gang.. Du er en ressursperson – finn ut hvor Ikke gjør alt til påvirkningsoppgaver, noen ganger er eks. ressurs- og datamangel problemet Diskuter med kollegaer, finn støtte og motivasjon Sett realistiske mål Temakurs om markedsføring 9. juni 2005