Oppgaver 1)Vi anser hvert av de seks utfallene på en terning for å være like sannsynlig og at to ulike terningkast er uavhengige. a)Hva er sannsynligheten.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Advertisements

I.
Vesentlige kapasitetsendringer i basisperioden 15. august 2011 George Nicholas Nelson.
Øvelse i caseløsning Fred Wenstøp, BI
Klikk Aktiver redigering i meldingsfeltet.
1 Sannsynlighetsregning Gjenfinningssystemer og verktøy II Jon Anjer.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Kap 07 Diskrete sannsynlighetsfordelinger
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Kap 12 Korrelasjon / Regresjon
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Enhalet og tohalet hypotesetest
Grunnleggende spørsmål om naturfag
STATISTISK GENERALISERING
Hvordan får man data og modell til å passe sammen?
Hvordan får man data og modell til å passe sammen?
næringens samfunnsrolle
Statistikk og hydrologi
Kurs i praktisk bruk av Bayesianske metoder.
Oppgave 1: Terningsutfall
Denne koden skal gi svar på følgende:
Hvordan får man data og modell til å passe sammen?
Hvordan får man data og modell til å passe sammen?
Eksempel AOA (Activity On Arc)
Kompleksitetsanalyse
Mer grunnleggende matte: Forberedelse til logistisk regresjon
Om semesteroppgaven Krav til den avhengige variabelen
Kap 03 Beskrivende statistikk
Fasit 1) a)P(T>1)=P(T≠1)=1-P(T=1) = 1-1/6 = 5/6 ≈ 83.3%. Evt. P(T>1)=p(T=2)+P(T=3)+P(T=4)+P(T=5)+ P(T=6)=5/6. P(T=2 | T≠1) = P(T=2 og T≠1)/P(T≠1) = (1/6)/(5/6)
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Bærekraftig utvikling - forskerspiren
Diskrete stokastiske variable
M. kort viktig ellers minst fortsatt opp veien.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Og.
Hovedideen Anta at en hypotese er riktig (H 0 ) Det er bare to muligheter, enten er H 0 riktig, ellers er den ”omvendte” hypotesen (H 1 ) riktig Gå ut.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Sammenhenger, problemstilling og forklaringer Forelesning 6/
Presentasjon av data: deskriptiv statistikk
Bayesiansk statistikk Petter Mostad Overblikk Tilbakeblikk på sannsynlighetsbegrepet Hvordan gjøre Bayesianske analyser Analyser ved hjelp.
Hypotesetesting, og kontinuerlige stokastiske variable
Forelesning 4 HSTAT1101 Ola Haug Norsk Regnesentral
Siste forelesning er i morgen!
Regresjon Petter Mostad
Forelesning 5 HSTAT1101 Ola Haug Norsk Regnesentral
Forelesning 6 HSTAT1101 Ola Haug Norsk Regnesentral
Sannsynlighet og kombinatorikk
Kombinatorikk og sannsynlighet
Kræsjkurs Del Ii Hypotesetesting
Sannsynlighet og kombinatorikk
A2A / A2B M1 årskurs 4. november 2009
Operasjonsanalytiske emner Prognosemodeller basert på Tidsserieanalyse Rasmus RasmussenBØK710 OPERASJONSANALYTISKE EMNER1 Del 23Forecasting 1 - Mønster.
Stian Grønning Master i samfunnsøkonomi Daglig leder i Recogni.
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk Ørnulf Borgan Matematisk institutt Universitetet i Oslo Betinget sannsynlighet og uavhengige hendelser.
Statistikk Forkurs Hva er statistikk? undersøke registrere lage oversikt→ Presentasjon av informasjon formidle Arbeidet med statistikk kan vi dele.
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk Ørnulf Borgan Matematisk institutt Universitetet i Oslo Forventning, varians og standardavvik Tilnærming.
Sammenhenger, problemstillinger og forklaringer
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
Statistikk 2 Sentral- og spredningsmål
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
Sannsynlighetsregning 4
Figur 9.1 Sannsynlighet beregnes på en skala fra 0 til 1.
Kapittel 7: Hypoteseprøving
SIV : Ett gjennomsnitt Kapittel /12/2018 Fred Wenstøp.
SIV : Kategoriske variabler og normaltilnærmelsen
MET 2211 Statistikk og dataanalyse
MET 2211 Statistikk og dataanalyse
Utskrift av presentasjonen:

Oppgaver 1)Vi anser hvert av de seks utfallene på en terning for å være like sannsynlig og at to ulike terningkast er uavhengige. a)Hva er sannsynligheten for å få noe større enn en? Gitt at utfallet av et enkelt terningkast skal være større enn en. Hva blir sannsynligheten for at utfallet blir to? b)Hva er sannsynligheten for å få to seksere på to terningkast? c)Hva er sannsynligheten for at summen av to terningkast er mindre enn fire? d)Hva er sannsynligheten for å få minst en eneste ener på to terningkast? e)Hva hvis det i stedet var ti terningkast?

2) Alfaelva flommer over sine bredder i snitt hvert sjette år. Nedenfor Betavatn skjer det en skadeflom hvert tredje år. Alfaelva rinner etter hvert ut i Betavatn, så en sammenheng kan forventes. Det er gjort en undersøkelse der en har funnet ut at i 50% av dagene der det har vært skadeflom nedenfor Betavatn, så har Alfaelva runnet over sine bredder. Vil du si at hendelsene er uavhengige? Hvor sannsynlig er det at det er skadeflom nedenfor Betavatn i de dagene der Alfaelva har runnet over sine bredder?

3) En mener at p.g.a. klimaendring kan det være mulig at vannføringen i et gitt vassdrag har økt. En har 150 år med gamle data her, og 5 år med nye. De gamle dataene anser en som tilstrekkelig til å estimere sannsynlighetsfordelingen ganske bestemt. I stedet for å håndtere kontinuerlige årsverdier, vil vi her lage en grense fra de gamle data, og benytte på de nye. Vi henter derfor frem medianen årsmidlene til de gamle dataene, og bruker disse til å klassifisere hvert av de nye årene (under/over). For å bestemme om en økning har funnet sted, må vi sannsynliggjøre at årsmidlene oftere faller ovenfor denne grensen nå enn tidligere (da de falt over i 50% av tilfellene). a)Formuler null-hypotesen og alternativ hypotese. b)I alle fem nye år var middelvannføringen over gammel median. Hva blir p-verdien og hva sier den? c)Hva om man hadde en mistanke om at vannføringen hadde forandret seg, enten oppover eller nedover?

4) Vi har en teori om at sannsynligheten for en skadeflom over en gitt størrelse i løpet av ett år er null (en så skadelig flom skjer ikke). Vi forkaster denne hypotesen hvis p-verdien blir mindre enn 5% (d.v.s at testen har et signifikansnivå på 95%). Anta at vi ønsker en styrke på 80% når sannsynligheten egentlig er p=0.02. Hvor mange år med data trenger vi?

5) Vi har et sett med årsverdier for vannføringen forbi en gitt stasjon ( mill. m 3 ): {11.8, 7.3, 11.9, 12.1, 8.3, 7.3, 7.0, 14.3}. Gjennomsnitt=10. La oss anta dette er nok data til å benytte sentralgrenseteoremet. (Årverdier er summer av data igjen, som betyr at de også burde være noenlunde normalfordelte). a)La oss si at vi antar varians=8. Hva blir 95% konfidensintervall for forventningen til årsverdiene? b)Hvis vi antar som null-hypotese at forventningen er 13, hva blir da p-verdien for denne hypotesen? c)Hvis vi ikke visste variansen, men måtte estimere den fra data også (estimert til 8.0), ville du forvente at dette påvirket analysen i oppgave a)?