IKT i historiefaget. Hva kan Internett tilføre historiefaget? Ferdige undervisningsopplegg "Digitalskolen" (U i B)Digitalskolen Her er det lagt ut mange.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Fag / tema Musikk, samfunnsfag og norsk Trinn 2.trinn
Web 2.0 og Bibliotek 2.0 Frode Pettersen – Vårmøte 8.mai 2007.
- Og søking på internett
Et hjelpemiddel for å lage litteraturlister/kildelister.
Forskning og utvikling
EndNote Referanser i faglige arbeider Kristiansand Arthur N. Olsen.
- og noen norskblogger. Fra bloggen Dette likte jeg. Bildene. Ordspillene. Fortellinga fra din barndoms.
Informasjonskompetanse + smarte tips & triks….
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
En aksjon i regi av NLB. Leseglede er en unik opplevelse som alle bør kunne ta del i.
DaTaTing Hva er internett? •Verdensomspennende nettverk av nettverk. •I likhet med mennesker, kan ikke datamaskiner kommunisere med hverandre gjennom et.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Larvik bibliotek Foredrag om sosiale medier Kl – Seniornett Larvik Sliperiet: Datakafé Kl – Minikurs: facebook Kl –
Bli kjent med læringssenteret Kjør videosnutt, lagd av MK-bedriften Praxino! Kjør videosnutt Les serviceerklæringen! Av Eva Nordbye.
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
Velkommen til bibliotekkurs - Hjelp til effektiv læring.
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
Side 1 •Enhver forhandler bør ha en oppdatert oversikt over sine bruktbiler på egen hjemmeside. Noen har ikke etablert dette pr dags dato, andre er misfornøyd.
Søking og bruk av nettressurser Samfunnsfag og Historie Tirsdag 20. oktober 2009 Thrine Merethe Broch Bibliotekar
Jan Helge Luth Praktisk bruk av IKT i undervisningen
”Utryddelsen av de europeiske jødene”
AP - Arbeidsplan Vi jobber med arbeidsplanen nesten hver dag.
Teknologi og kompetanse Tool 1100 forelesning 25/10 – 2006
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •E-post •PPS •NEL •Studentweb •Its learning.
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Sammensatte tekster: Photo Story
Den Norske Skolen i London
Bruk av IKT i historieundervisning
Kildebruk og kildekritikk
Øving 6: Med utgangspunkt i Internett/Web teknologi skal vi se på hvordan vi kan opprette nye foretningsmodeller. Vi skal ta utgangspunkt i lærebok-produksjon.
Anette Kure Bibliotekar  Det dere gjør her ved Høgskolen er en forberedelse til og en øvelse i forskningsarbeid.  All forskning og alt akademisk.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Mons Og Marte i Regneskogen
Læreplanen Historie Vg2.
1 Brukerveiledning for Klubben onlines medlemsarkiv – en enkel innføring.
Internett i undervisningen – de vanskelige spørsmåla Utdanningstorget 4. februar 2004 Leikny Øgrim IT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning Høgskolen.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Bachelorstudium - faglærerutdanning for tospråklige lærere Avdeling for.
Kildekritikk A04 – V2006 Fagenhet for IKT. Nettressurser - kildekritikk På Internett kan hvem som helst publisere nær sagt hva som helst –Side om side.
Velkommen til bibliotekkurs - Hjelp til effektiv læring.
Sosiale medier (Web 2.0) – personvern – opphavsrett – nettvett…
MONA NIKODEMUSSEN – IKT i læring 1 – TEMA 3 –
 Format?  Layout?  Estetikk?  Program?  Visuell kommunikasjon?  Produsere, ikke bare konsumere?  Lage/gjøre, ikke bare se/høre?  Blir elevene.
RSS og Alerts JDD 21. mai Ting jeg skal si litt om RSS Alerts (TOC) Hvordan fungerer disse funksjonene? Hva kan de brukes til?
Målgruppen definerte vi som “den kulturinteresserte humanisten” -Universiteter og høyskoler har i dag ca elever til sammen i Oslo området. -De.
REFERANSETEKNIKK Forelesning for: Spesialpedagogikk tirsdag tirsdag Anette Kure.
Webatlas API En introduksjon for utviklere (og andre interesserte)
TIPS OM SØKING PÅ INTERNETT
Tekniske valg i applikasjonen Mine studier USITs allmøte 9.oktober 2014.
Digital historiefortelling Lillehammer 25. oktober 2007 Grete Jamissen – en kreativ ressurs i forskningsformidling, læring og utviklingsarbeid Kontakt:
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
123 Data - Førstehjelp Krokelvdalen Skole. Hva skal vi lære Slå på/av datamaskinen Hva som må til for å komme på internett Hvilke typer kommunikasjonsformer.
Harald Kaasa Hammer: Manual til redigering av nettstedet Først forklares hva de ulike elementene på nettsidene betyr. Så ser vi på mappene.
ALT ER PÅ NETTET..... OG HVAD KOMMER DET MIG VED???
Evaluering av informasjon på Internett Kildebruk og kritikk Universitetsbibliotekar Hilde Westbye Det juridiske fakultetsbibliotek Universitetet i Oslo.
2005 Informasjonsmøte mandag 5.12 Bachelorprogrammet i Utviklingsstudier.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Eli.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Vibeke.
Opphavsrett, personvern og kildekritikk Undervisningsopplegg A05, våren 2007 IKT-seksjonen, avd for LU, HiO.
IKT i KRL.
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
Opphavsrett, personvern og kildekritikk
INF-1400 Obligatorisk Oppgave 2
Pedagogikk 102 Våren 2009 Arbeidskrav og vurdering.
Fagartikkel – et eget prosjekt Noen påminnelser. Det jeg lurer på … … fører meg til problemstillingen Er det ingen ting jeg lurer på, undrer meg over,
Det digitale skolebiblioteket om å utvikle digitale bibliotektjenester til elever og lærere i grunnskolen.
Informasjon til fordypningsoppgaven
- Og søking på internett
Utskrift av presentasjonen:

IKT i historiefaget

Hva kan Internett tilføre historiefaget? Ferdige undervisningsopplegg "Digitalskolen" (U i B)Digitalskolen Her er det lagt ut mange oppgaver der elevene må bruke kilder fra Internett. Det gis også veiledning i bruk av Internett for både lærere, studenter og elever i grunnskole og videregående skole Oppdatert stoff F.eks. SvinesundprosjektetSvinesundprosjektet Enorme mengder stoff!

CD-ROM –f.eks. World War I/II, Okkupasjonen …. E-bøker –f.eks. E-bok og Skoleweb, NettgymnasetE-bok SkolewebNettgymnaset Ped. program og spill –kan ofte lastes ned fra Internett Hva kan Internett tilføre historiefaget?

Internett virkeliggjør nye former for samarbeid, kommunikasjon eller det å organisere sitt eget arbeid. Fra: ”Nettheftet”, Læringssenteret, Oslo 2001 muliggjør "Å la eleven lete etter stoff på Internett er som å slippe ham inn i et kjempemessig kaotisk bibliotek uten kvalitetssikring… på rulleskøyter! "

Utfordringer ved bruk av Internett Internett oppfordrer til fusk og en "klippe-og-lime-kultur" Ja – dessverre! Sjekk "skolesidene" (= fuskesidene)! Hva med en oppgave som ikke er kopiert, men som har tatt litt herfra og litt derfra?! "Hvis teknologien finner løsningen på oppgaven, svekkes elevenes egen tankevirksomhet - og også kvaliteten på læringsprosessene." Vi må: Forlange nøyaktig kildeangivelse! Forlange at stoffet skal være forstått og fordøyd! Forlange egne resonnement og konklusjoner! MEN: Det er lov til å sitere! –med kildeangivelse.

Elevene greier ikke å skille gullet fra grumset: Det sakses og siteres vilt fra "tvilsomme kilder"! "Enhver tenåring er nå bare et par tastetrykk unna ubegrensede mengder av historieforfalskninger" Erik Hobson, Aftenposten Absolutt nødvendig: KILDEKRITIKK og KUNNSKAP OM IDEOLOGIER Utfordringer ved bruk av Internett

Nødvendig å kunne: Bruke søkeverktøy! (omtale av de fleste: ) bl.a. trunkeringstegn og boolske uttrykk se Søker i flere søkeroboter samtidig: Copernic og Web Crawler Kildekritikk! Kildekritikk! Fra Kongsberg v.g.skoleKongsberg v.g.skole Fra Skolenettet for GrunnskolenSkolenettet Fra Skolenettet for videregående skole av Andreas LundSkolenettet Fra ”Læreren med digitalt grensesnitt” av John Harboe”Læreren med digitalt grensesnitt” Meget grundig kurs fra Riksbibliotekstjenesten i bruk av Internett!kurs fra Riksbibliotekstjenesten

Det er lett å bli lurt! Eksempel: Da svenske myndigheter lagde en side om Holocaust lagde nynazister en "konkurrerende" side med likt utseende og nesten lik url Eksempel 2: Elevene søker på ordet holocaust og finner: og og

Noen gode Internettsider Om Holocaustbenektelsen: The Nizkor Project Folkemord, Historie og Revisjonisme Holocaust Denial on Trial

Flere gode Internettsider En imponerende lenkesamlingEn imponerende lenkesamling. 418 historielenker!! LenkesamlingLenkesamling til Israel – Palestina – konflikten Cold War Hot Links Cappelens lenkesamling til eldre norsk historie Registreringssentral for historiske data

Noen flotte bildesider Plakater fra Nazisme og motstandskamp Plakate - Deutsches Historisches Museum, Berlin SOWJETISCHE PLAKATE AUS DEM STAATLICHEN HISTORISCHEN MUSEUM MOSKAU Revolution by Design: The Soviet Poster Fotos fra Sovjet-Unionen Pictures of the Past

Har du spørsmål, kommentarer eller ønsker liste over internettkildene? Send en e-post til Alf Sjuls Hansen, ILSAlf Sjuls HansenILS