Grunnskolelærer-utdanningene GLU 1-7 og GLU 5-10
Fleip eller fakta? Å være lærer rangeres i Manpowers store undersøkelse fra 2012 (rangering av 130 yrker) blant topp 10 drømmeyrker… Å være lærer rangeres som mer attraktivt enn advokat… Læreryrket rangeres som Norges nest viktigste yrke… Åtte av ti lærere er fornøyd med yrkesvalget sitt…
Fra ALU til GLU… Drivkreftene bak endringen fra ALU til GLU: Internasjonale undersøkelser: PISA, Timms… Norsk skole er for dårlig. Lærerutdanningen er for dårlig. NOKUT 2006: Peker på mange svakheter hos utd.institusjonene Kompetanseforskrift for NO, MA, ENG på u-trinnet Hvilken tenkning ligger bak ny GLU? Mer kvalitet ved å spisse utdanningen på trinn og fag. Lærere med smalere, men dypere kunnskap Hvordan påvirker denne tenkningen studiemodellene? Krav til innhold og oppbygning fra departementet
Grunnskolelærerutdanning 1-7 og 5-10 – 4-årig GLU 1-7 (Kr.Sand – Grimstad) Kvalifiserer for å arbeide på grunnskolens små- og mellomskoletrinn Normalt minimum fire undervisningsfag, minst ett på 60 stp Obligatorisk: Pedagogikk og elevkunnskap 60 studiepoeng Matematikk 30 studiepoeng Norsk 30 studiepoeng Praksis minst 100 dager, praksis i alle år Mulighet: Internasjonalt sem. GLU 5-10 (Kr.Sand) Kvalifiserer for å arbeide på grunnskolens mellom- og ungdomsskoletrinn Normalt 3 undervisningsfag, hvert på 60 stp (bør være ett skriftlig NO, MA, ENG!) Obligatorisk: Pedagogikk og elevkunnskap 60 stuidepoeng Praksis minst 100 dager, praksis i alle år Mulighet: Internasjonalt semester
Grunnskolelærerutdanning 1-7 og 5-10 – 5-årig Fagdidaktisk master 1. – 7. trinn, Kr.Sand Norsk / Matematikk 3 første år likt med den 4-årige 2 år (masterpåbygg) i valgt fag Studenten får totalt tre fag Fagdidaktisk master 5. – 10. trinn, Kr.Sand Norsk /Matematikk /Engelsk /Kroppsøving /RLE Studenten får totalt to fag
NB! Studiemodellen gir muligheter/begrensninger Hvilke fag kan kombineres? Hvilke fagkombinasjoner går ikke? Se nærmere på studiemodellen: uia.no/lu
Undervisningsfag/skolefag og skolerelevante fag Undervisningsfag er lærerutdanningsfag som tilsvarer skolefag i gjeldende læreplan for grunnskolen, altså fag som elevene i grunnskolen skal ha undervisning i. Norsk, kroppsøving og kunst og håndverk er eksempler på skolefag i LK2006, og dermed undervisninsfag i lærerutdanningen. Skolerelevante fag Skolerelevante fag er fag som er relevante for undervisning i grunnskolen og som tilbys av lærerutdanningene, men som ikke tilsvarer skolefag. Skolerelevante fag må være rettet mot funksjoner og oppgaver som grunnskolen skal ivareta. Med utgangspunkt i LK2006 er for eksempel spesialpedagogikk, drama, IKT og utefag skolerelevante fag.
OPPTAKSKRAV GLU 1-7-K: 38,5 GLU 1-7-G: Alle GLU 5-10: 41,3 Poenggrenser 2012 GLU 1-7-K: 38,5 GLU 1-7-G: Alle GLU 5-10: 41,3 Generell studiekompetanse minimum 35 skolepoeng gjennomsnitt på minimum karakteren 3,0 i norsk og 3,0 i matematikk
Vi trenger ulike lærere for å treffe ulike elever… De som liker realfag - språkfag –humanistiske fag - praktiske og estetiske fag De som liker best mindre barn – og de som trives best med ungdom Vi trenger menn og kvinner – flere menn, spesielt på GLU 1-7! Vi trenger noen med flerkulturell bakgrunn Den gode lærer tosidig interesse: Fag - Elever
Ordinær fag- og timefordeling i grunnskolen 1.-4. 5.-7. 1.-7. SUM 8.-10. 1.-10. SUM Norsk 931 441 1372 398 (13,9) 1770 Matematikk 560 328 888 313 (11) 1201 Kroppsøving 478 223 (7,8) 701 Samfunnsfag 385 249 (8,7) 634 Kunst & Håndverk 477 146 (5,1) 623 Engelsk 138 228 366 222 (7,8) 588 RLE 427 153 (5,4) 580 Naturfag 577 Musikk 285 83 (2,9) 368 Fremmedspråk/ Spr. fordypning 222 Mat & Helse 114 197 Valgfag2 171 (6) 171 Utdanningsvalg 110 (3,9) 110 Fleksibel time 38 Fysisk aktivitet 76 Fag merket rødt = Skriftlige fag - Fag merket grønt = Praktisk- estetiske fag
Har du det i deg? http://www.hardudetideg.no
VIL DU BLI LÆRER? Avdeling for lærerutdanning www.uia.no/lu Initiativrik? Nysgjerrig? Lagspiller? Forteller? Kreativ? Leder?