Grunnskolelærer-utdanningene GLU 1-7 og GLU 5-10

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Aud Berggraf Sæbø, foredrag HiO
Advertisements

Studieforberedende utdanningsprogram
Veien til læreryrket…….. Differensiering i de nye grunnskolelærerutdanningene Liv Reidun Grimstvedt dekan Avdeling for lærerutdanning og kulturfag.
Heltene fra Telemark Studietilbud 2010/11
GFU Holmsbu 2.-3.februar 2012 HH Strategiplan HiOA - fra GFU.
Konferanse PPU 29. nov 2012 Innlegg: Svein Pedersen Rektor Grimstad ungdomsskole 5 «klasser» på hvert trinn. Ca 400 elever. PPU/SOT 2010, 2011, 2012 Ca.
Tvedestrand og Åmli Videregående Skole
Institutt for pedagogikk, UiA, 2012 ! Ved professor
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
Ca 1300 elever Ca 130 lærere Studiespesialiserende.
KOMPETANSEKRAV Tilsettingskurs januar 2014
Læreren Rollen og utdannningen St. meld. nr. 11 ( ) kunnskap gir vekst
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen».
Velkommen til Tanks.
Søknadsfrist 26. mai 2008 Studiested Stord Du kan finne mer informasjon om skolen og studiene på KONTAKTPERSONER Bjørg Sørfonden Bye -
Campus Kristiansand studenter Campus Grimstad studenter.
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
FAGTOS (tidligere TOS) – hvor er vi og veien videre?
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
Lærerrollen og lærerutdanning Statssekretær Jens Revold Statens råd for likestilling av funksjonshemmede Thon Hotel Opera 17.6.
Lokal arbeidstidsavtale
N YE GRUNNSKOLELÆRERUTDANNINGER Laholmen 12. november.
Grunnskolelærerutdanning Struktur, mulig løsning og noen utfordringer.
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Institutt for religion, filosofi og historie
Campus Kristiansand studenter Campus Grimstad studenter.
Fra FLU til BLU Ny barnehagelærerutdanning
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen». Nye rammeplaner for fem lærerutdanninger Praktisk-pedagogisk utdanning for allmennfag (PPU-A, ennå ikke vedtatt)
Lærerrollen og lærerutdanning NRLU 2. juni 2008 Hanna Marit Jahr.
Digital tools in kindergarten
Efl/Institutt for lærerutdanningsfag
Borre ungdomsskole
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
Valg av fag til Vg3 Foreldremøte Oslo kommune
”Kompetanseheving og utdanningsmuligheter for tospråklige lærere” Eidene 21. september 2010 Gro Svolsbru.
SAK Samarbeid – Arbeidsdeling- Konsentrasjon. SAK Mitt utgangspunkt Lærerutdanning. Fra allmennlærerutdanning til grunnskolelærerutdanninger Virkninger.
Valg av programområde og fag til Vg2
Velkommen til Hersleb vgs v/ Rektor Ann-Kristin Høgseth
Orientering om valg av programfag Et stort antall elever på VG1 ST/IDR/MDD opplever lavere nytteverdi av skolen enn YF-elever Hvordan velge slik.
Rekruttering av lærere Informasjon Noe å tenke på Noen ønsker – en drøm. Universitetet i Nordland Profesjonshøgskolen.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
En empirisk studie av allmennlærerstudenters studieforløp Berit Bratholm & Bjørn Damsgaard Høgskolen i Vestfold lu.hive.no/profesjonalisering/Forskningomprofesjonalisering.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
VALG AV SPRÅKFAG. FREMMEDSPRÅK :  SPANSK  TYSK SPRÅKLIG FORDYPNING:  NORSK  ENGELSK.
Polarsirkelen videregående skole. Utdanningsprogram Studieforberedende Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Medier og kommunikasjon Kunst,
Valg av programområde og fag til Vg2 Et viktig valg for tiden din her på Nadderud, og for veien videre.
Studiespesialisering Vg1 og Vg2 Fag – og timefordeling Krav til fagsammensetning.
Lærerutdanninger i endring Kristian Andersen, studieleder GLU Ingvild Ruhaven, studieleder 8-13 Rådgiversamling åpen dag, 16. mars 2016.
Studiespesialisering Vg1 og Vg2 Fag – og timefordeling Krav til fagsammensetning.
Valg av programfag Foreldremøte Vg1 10. februar 2016.
Idrettsfag Fag- og timefordeling Krav til fagsammensetning Opptakskrav til høyere utdanning mm.
Praksisforum F1d 6 september 2006 Presentasjon av Natur og friluftslinjen 2006/2007.
Sommerseminar 2015 IPEDs studieportefølje. IPEDs studier Bachelor i pedagogikk Master i pedagogikk med 4 studieretninger Internasjonalt masterprogram.
VALG AV SPRÅKFAG. FREMMEDSPRÅK :  SPANSK  TYSK SPRÅKLIG FORDYPNING:  NORSK  ENGELSK.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Innføringstilbudet for flerkulturelle elever med kort botid i Norge
Opptakskrav til master i pedagogikk
Trondheim Montessori Ungdomsskole
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
Informasjon til vg1 Valg for neste skoleår.
Siste nytt om lærerutdanningene for trinn 8-13
20.august 2015 Praksismøte Grunnskolelærerutdanningen 1-7
Velkommen til foreldremøte
Informasjon - rådgiversamling
Studiespesialisering
Utskrift av presentasjonen:

Grunnskolelærer-utdanningene GLU 1-7 og GLU 5-10

Fleip eller fakta? Å være lærer rangeres i Manpowers store undersøkelse fra 2012 (rangering av 130 yrker) blant topp 10 drømmeyrker… Å være lærer rangeres som mer attraktivt enn advokat… Læreryrket rangeres som Norges nest viktigste yrke… Åtte av ti lærere er fornøyd med yrkesvalget sitt…

Fra ALU til GLU… Drivkreftene bak endringen fra ALU til GLU: Internasjonale undersøkelser: PISA, Timms… Norsk skole er for dårlig. Lærerutdanningen er for dårlig. NOKUT 2006: Peker på mange svakheter hos utd.institusjonene Kompetanseforskrift for NO, MA, ENG på u-trinnet Hvilken tenkning ligger bak ny GLU? Mer kvalitet ved å spisse utdanningen på trinn og fag. Lærere med smalere, men dypere kunnskap Hvordan påvirker denne tenkningen studiemodellene? Krav til innhold og oppbygning fra departementet

Grunnskolelærerutdanning 1-7 og 5-10 – 4-årig GLU 1-7 (Kr.Sand – Grimstad) Kvalifiserer for å arbeide på grunnskolens små- og mellomskoletrinn Normalt minimum fire undervisningsfag, minst ett på 60 stp Obligatorisk: Pedagogikk og elevkunnskap 60 studiepoeng Matematikk 30 studiepoeng Norsk 30 studiepoeng Praksis minst 100 dager, praksis i alle år Mulighet: Internasjonalt sem. GLU 5-10 (Kr.Sand) Kvalifiserer for å arbeide på grunnskolens mellom- og ungdomsskoletrinn Normalt 3 undervisningsfag, hvert på 60 stp (bør være ett skriftlig NO, MA, ENG!) Obligatorisk: Pedagogikk og elevkunnskap 60 stuidepoeng Praksis minst 100 dager, praksis i alle år Mulighet: Internasjonalt semester

Grunnskolelærerutdanning 1-7 og 5-10 – 5-årig Fagdidaktisk master 1. – 7. trinn, Kr.Sand Norsk / Matematikk 3 første år likt med den 4-årige 2 år (masterpåbygg) i valgt fag Studenten får totalt tre fag Fagdidaktisk master 5. – 10. trinn, Kr.Sand Norsk /Matematikk /Engelsk /Kroppsøving /RLE Studenten får totalt to fag

NB! Studiemodellen gir muligheter/begrensninger Hvilke fag kan kombineres? Hvilke fagkombinasjoner går ikke? Se nærmere på studiemodellen: uia.no/lu

Undervisningsfag/skolefag og skolerelevante fag Undervisningsfag er lærerutdanningsfag som tilsvarer skolefag i gjeldende læreplan for grunnskolen, altså fag som elevene i grunnskolen skal ha undervisning i. Norsk, kroppsøving og kunst og håndverk er eksempler på skolefag i LK2006, og dermed undervisninsfag i lærerutdanningen. Skolerelevante fag Skolerelevante fag er fag som er relevante for undervisning i grunnskolen og som tilbys av lærerutdanningene, men som ikke tilsvarer skolefag. Skolerelevante fag må være rettet mot funksjoner og oppgaver som grunnskolen skal ivareta. Med utgangspunkt i LK2006 er for eksempel spesialpedagogikk, drama, IKT og utefag skolerelevante fag.

OPPTAKSKRAV GLU 1-7-K: 38,5 GLU 1-7-G: Alle GLU 5-10: 41,3 Poenggrenser 2012 GLU 1-7-K: 38,5 GLU 1-7-G: Alle GLU 5-10: 41,3 Generell studiekompetanse minimum 35 skolepoeng gjennomsnitt på minimum karakteren 3,0 i norsk og 3,0 i matematikk

Vi trenger ulike lærere for å treffe ulike elever… De som liker realfag - språkfag –humanistiske fag - praktiske og estetiske fag De som liker best mindre barn – og de som trives best med ungdom Vi trenger menn og kvinner – flere menn, spesielt på GLU 1-7! Vi trenger noen med flerkulturell bakgrunn Den gode lærer tosidig interesse: Fag - Elever

Ordinær fag- og timefordeling i grunnskolen 1.-4. 5.-7. 1.-7. SUM 8.-10. 1.-10. SUM Norsk 931 441 1372 398 (13,9) 1770 Matematikk 560 328 888 313 (11) 1201 Kroppsøving 478 223 (7,8) 701 Samfunnsfag 385 249 (8,7) 634 Kunst & Håndverk 477 146 (5,1) 623 Engelsk 138 228 366 222 (7,8) 588 RLE 427 153 (5,4) 580 Naturfag 577 Musikk 285 83 (2,9) 368 Fremmedspråk/ Spr. fordypning 222 Mat & Helse 114 197 Valgfag2 171 (6) 171 Utdanningsvalg 110 (3,9) 110 Fleksibel time 38 Fysisk aktivitet 76 Fag merket rødt = Skriftlige fag - Fag merket grønt = Praktisk- estetiske fag

Har du det i deg? http://www.hardudetideg.no

VIL DU BLI LÆRER? Avdeling for lærerutdanning www.uia.no/lu Initiativrik? Nysgjerrig? Lagspiller? Forteller? Kreativ? Leder?