Bruk av midlertidige stillinger i forsknings- og utdanningssektoren

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
Advertisements

Vernetjenesten i Kristiansund
Saker hos LDO – et utvalg
Medlemsorganisasjonene: Medlemmer per oktober 2010.
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
Tilsettinger Felleskurs for rektorer og tillitsvalgte, våren 2008.
REKRUTTERING AV NY MEDARBEIDERE I FYLKESKOMMUNEN
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
Endringer i arbeidsmiljøloven
Det gode arbeidsmiljø; Arbeidsmiljøloven som rettesnor
Omstillingsprosesser i staten
Fagskoleutdanning for å sikre relevant arbeidskraft i virksomheten.
v/advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Heltid – hvorfor det? Det store heltidsvalget Stokmarknes 2.april.
Akershus, 16. januar 2014 Lene Stegarud Ryland advokatfullmektig
Omstilling og omorganisering-tillitsvalgtes rolle
Tilsettinger Utdanningsforbundet sin politikk Utdanningsforbundet Akershus Januar Kent Inge Waaler.
Eva Borhaug, advokat i Parat /
FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Arbeidstid. Definisjon Arbeidstid er den tiden du står til disposisjon for din arbeidsgiver. Arbeidsfri er den tid arbeidstaker.
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
I Sykepleien nummer 11, 2012, bestemte vi å ta opp sosiale medier som tema.
Egne ansatte eller innleie?
Frivilliges innsats og plass i fremtidig eldreomsorg
Midlertidige ansettelser i usikre tider
Stipendiaters rettigheter
Bakgrunn Kunnskapsdepartementet (KD) ba i brev av til universiteter og høyskoler om at det innen utgangen av 2009 var utviklet løsninger for,
1 Oslofjordkonferansen 18. juni 2012 Likebehandling av innleide – om de nye tariffbestemmelsene og forutsetningene for at de skal fungere forbundssekretær.
Forsøk med Utdanningspermisjoner/ Utdanningsvikariater Seniorrådgiver Kirsten Nieuwejaar, Arbeids- og velferdsdirektoratet 14. Oktober 2008.
Særavtalen – situasjonen etter 1. august 2007 – Fagpolitiske foreninger kunnskap gir vekst
Forskning på fagskole. NUFHS møte Arne Roar Lier Høgskolen i Oslo og Akershus
Samvirke innen offentlige tjenester Pleie- og omsorg FoU-prosjekt nr
Forholdsregler ved arbeidsnedleggelse. Regelverket Tjenestetvistloven Hovedavtalen i staten – del 3 Personalmelding (PM 2012:10)PM 2012:10 Hefte: ”Arbeidskonflikter.
Universitetet i Tromsø
PERMITTERING OG OPPSIGELSE – hvordan håndterer vi det?
Religion på arbeidsplassen
1 Jobb og omsorgsklemma for gamle foreldre Heidi Gautun Forskningsstiftelsen Fafo.
Rådmannens arbeidsrettslige stilling ved kommunesammenslåing
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Politisk streik den 28.januar Forsvar arbeidsmiljøloven!!
Arbeidslivet under press Regjeringens forslag til endringer av arbeidsmiljøloven.
EØS-utvidelsen og arbeidsinnvandring Tekna-konferansen 28. April 2004 Innlegg v/statssekretær Cathrin Bretzeg, KRD.
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Ue.no Spilleregler i arbeidslivet FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Politisk påvirkning.
Arbeidslivet under press Høyre, Fremskrittspartiets, Venstre og KrFs endringer av arbeidsmiljøloven.
Ansettelser. Privatskoleloven § 4-2. Kompetansekrav til undervisningspersonalet For undervisningspersonalet ved skolar som er godkjende etter lova her,
Arbeidslivet under press Regjeringens forslag til endringer av arbeidsmiljøloven.
AMLS BESTEMMELSER FASTE, HELE STILLINGER Kompteansesenter for Østlandet 2015.
Arbeidslivet under press Høyre, Fremskrittspartiets, Venstre og KrFs endringer av arbeidsmiljøloven.
Kristiania Advokat Praktisk arbeidsrett Gudleik H.Leir.
Tillitsvalgtes rolle under omstilling Individuelle konsekvenser? Sørmarka 2016.
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
Krav til rekrutteringsprosessen Må stillinger lyses ut? Hovedregel = JA Hjemmel: ikke lovfestet, men følger av hensyn til potensielle søkere og allmennheten.
1 Kaffekurs omarbeidsmiljøloven VALGKAMP FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Valgkamp Tema: Arbeidsmiljøloven og retten til heltid.
5.1 Innledning I arbeidsretten ser vi på ulike regler som regulerer ansettelsesforhold. Vi skiller mellom individuell og kollektiv arbeidsrett. I den.
Midlertidig ansettelse - inngåelse og opphør Seniorrådgiver Roger Markgraf-Bye, Personalstøtte.
Individuelle tilpasninger eller kollektive avtaler – står vi ved et veiskille? Advokat og direktør for arbeidsrett, Birgit Abrahamsen.
Arbeidsrett vs. elevrett Når lærernes arbeidsrettslige vern står mot elevenes rett til et godt skolemiljø Cecilie R. Sæther, KS Advokatene Lederkonferansen.
Arbeidsgivers styringsrett Grunnopplæring del 2. Historie Industriell revolusjon og salg av arbeidskraft Arbeidstakerne samlet seg om krav mot arbeidsgiver.
Samvirke innen offentlige tjenester
HTV-konferanse februar
Skranker i arbeidslivet
Kapittel 13 Lønn og lønnsforskjeller.
Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
Samvirke innen offentlige tjenester
TARIFFOMRÅDER SPEKTER, OSLO KOMMUNE, VIRKE, NHO
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Utskrift av presentasjonen:

Bruk av midlertidige stillinger i forsknings- og utdanningssektoren Innlegg på Teknas seminar ”Forskning & Utdanning” 14. – 15.10.09 v/Per Egeness, advokat i Tekna

Innledning - opplegg Litt om hvorfor temaet er aktuelt Lovgrunnlaget Hva ønsker lovgiver å regulere med dagens regler – i sektoren og i samfunnet generelt Hva ønsker arbeidstakerne og deres organisasjoner Viktige nyanser Hva tror man blir resultatet av mer eller mindre bruk av midlertidige stillinger Kan man tenke seg nye regler og/eller endring av praksis som ”løser alle problemer for alle tider”?

Hvorfor er denne diskusjonen aktuelt Bla aviser om eksempler på forskere med mer enn ti år i forskjellige midlertidige stillinger Holdes opp mot hovedreglene i AmL og Tjml Usikkerhet for midlertidig ansatte, særlig de med mange påfølgende kortvarige kontrakter Kamp om budsjetter og oppmerksomhet – politikk Andre grunner Har ført til mye svart – hvitt og ensporing

Lovgrunnlaget Utenom stat – Arbeidsmiljøloven § 14-9 I stat – Tjenestemannsloven § 3 I det følgende bruker jeg Tjml, men liten reell forskjell her mellom Aml og Tjml Lovens klare hovedregel er at midlertidig ansettelse ikke skal brukes – men unntak Unntaksgrupper: Bestemt tidsrom eller bestemt oppdrag Utdanningsstilling og åremål ”Politiske” stillinger Mer om disse unntakene i forskrifter til Tjml

Lovgrunnlaget fortsatt Bestemt tidsrom/bestemt oppdrag: Må adskille seg fra virksomhetens normale oppgaver – mange forsøk på omgåelser Åremålsstillinger – forskr. § 3nr 1 Bla øverste adm leder og undervisn og forskerstillinger ved U&h – skapende, vesentlig 6 år - en reoppnevning Utdanningsstillinger – forskr § 3nr 3 pkt D - bla Vit.ass., stipendiater, postdok. Forskr § 5 - midlertidighet der kvalifisert søker til fast vitenskapelig stilling er usannsynlig ved gjentatt utlysning Forskr §5 b, midlertidighet for ”professor 2” – inntil 20 % 4-årsregelen i Tjml §10 nr 1, jfr AML § I privat sektor gjelder Aml, men begrunnelser som holder i forhold til Tjml og dens forskifter vil nok holde også i forhold til Aml Brudd på vilkårene for midlertidighet = fast ansatt – problemer for etaten

Hvorfor vil lovgiver begrense bruken av midlertidighet Ble brukt som skalkeskjul for usaklig oppsigelse, bla i sesongbetont virksomhet Utjevne makt mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, men noen arbeidstakere har sterk posisjon Sosialt uheldig med usikker jobb, eks mht lånemulighet til hus etc Rett mann på rett plass – svakere søkere til midlertidige stillinger? Begrense – ikke avskaffe Noen hevder at strenge saklighetskrav og 0 midlertidighet svekker muligheten for jobb, dynamisk arbeidsliv etc = bla færre jobber

Hvem er lovgivers adressater I hovedsak privat næringsliv Også en del offentlige arbeidsplasser og grupper, eks sykehus/syke-/aldershjem, samt grupper som står noe svakere i arbeidslivet Undervisnings- og forskningspersonal ved universiteter, høgskoler, off og private institutter var ikke dem man så størst vernebehov hos – derfor skaper reglene og anvendelsen av dem en del problemer her

Noen viktige nyanseringer Begrensningen av midlertidighet er satt inn for å verne arbeidstakerne. Hva med arbeidstakere som ikke trenger dette vernet? Regelen kan ikke avtales bort, men man kan jo akseptere midlertidig ansettelse ut over lovens/forskiftenes grenser, husk 4-årsregelen Kan man være sikre på at alle i bestemte grupper ikke trenger vernet? Noen mulige/sannsynlige forskjeller Stipendiat med permisjon fra fast stilling mens de tar dr.graden. Stipendiat som tar sikte på stilling utenfor akademia Forsker/underviser med gode kontakter og jobbmuligheter utenfor akademia/forskningsinstitusjon Motsatt den som gjennom mange midlertidige stillinger ved et universitet endelig får skrapt sammen til et stipendiat og deretter ”bare” har jobbmulighet ved dette universitetet Den som hvert år, på tampen, får ny midlertidig stilling, med nye oppgaver og finansieringskilder. Eneste håp er at prof X pensjoneres og at professoratet opprettholdes og at det ikke dukker opp bedre søkere Tekna har relativt mange innen forskning/utdanning i ”heldige gruppen”, men mange nok ”uheldige”, men disse er nok helst utenfor U-H-forskningssektor Derfor kan/må Tekna agere annerledes/mer nyansert enn en del andre grupper

Konsekvenser av mer eller mindre midlertidighet Mindre midlertidighet vil nok skape overgangsproblemer, mest for arbeidsgiver Antagelig flere positive enn negative konsekvenser for arbeidstakerne Oppgavene vil i hovedsak være der, altså vil man organisere seg fram med flere fastansatte Faste stillinger gir nok bedre/tryggere ansatte – fordel for arbeidsgiver også? Mer midlertidighet gir nok og en del overgangsproblemer, bla fordi rettstilstanden blir uklar Kanskje innstrammingskrav via tariffavtaler – konflikt? Mer ustadig arbeidskraft? Hvem får man ansatt i midlertidige stillinger – færre vil gå fra fast jobb Blir det færre eller flere jobber?

Kan man finne gode løsninger gjennom klok praksis Slik spørsmålet stilles blir man tvunget henimot et bekreftende svar En klok praksis krever gjennomtenking og at de berørte tas med Jeg tror arbeidsgiverne er tjent med flest mulig fast ansatte (fast ansatte som ikke fungerer kan det nesten alltid gjøres noe med) Forsvinner oppgavene kan man forflyttes, omskolers, sies opp Usikkerheten mange midlertidige føler er negativ for alle Det brukes mye tid på å holde midlertidige inne i årevis, eks mer enn 10 år Ofte vanskelig å forstå langvarig midlertidighet Også fastansatte skal styres/ledes til stadig bedre ytelse