Brukergrensesnitt og design av skjermbilder

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Hvor stor er en fisk? Yggdrasil Hvor stor er en fisk?  Vanlige kundetyper og prosjekter  Faktorer som påvirker.
Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Litt mer om PRIMTALL.
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
Bildekomposisjon.
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Layout - utforming - design i
Arbeidskrav 4 I min skisseprosess har jeg lånt dette bilde fra internett
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
1. Om postere Når vi her snakker om Postere mener vi vitenskapelige plansjer til bruk på seminarer, kongresser og i andre faglige sammenhenger. Vi snakker.
1.Om postere Postere er vitenskapelige plansjer til bruk på seminarer, kongresser og i andre faglige sammenhenger. Vi snakker altså ikke om plakater som.
Dette er en vitenskapelig plansje i størrelse A1 (594mm x 841mm) laget ved hjelp av PowerPoint. Skriften her er Arial 48pt og fargen er lik streken.
1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.
Egenskaper til stoff og tidsbegrep: En modell for aspekt i russisk Laura A. Janda UNC-Chapel Hill/University of Tromsø
Hobro februar 2010 Kurs om elektrokjemisk tæring
23 Finn ligningen for det planet  som inneholder linja
Sentrum og byutvikling: balansens dilemma
Trådløs telefon 7921G Nye Menyer
Dokumentasjon av en prosess
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
1. Om postere Postere er vitenskapelige plansjer til bruk på seminarer, kongresser og i andre faglige sammenhenger. Vi snakker altså ikke om plakater som.
MAL MEMORYOPPGAVER Eksempel fra kurset! 1.Rød 2.Svart 3.Black 4.Grønn 5.Green 6.Gul 7.Yellow 8.Hvit 9.White 10.Rosa 11.Pink 12.Lilla 13.Purple 14.Blå 15.Blue.
Presentasjonsteknikk Kursledere: Ram Gupta og Gro Elin Hansen
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Brukergrensesnitt og design av skjermbilder
Øvingsforelesning 9 Flytnettverk, maksimum flyt og
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Brukergrensesnitt og design av skjermbilder
Webpublisering - HiO - Kirsten Ribu Mer om stiler og stilark. Layout. Litt Design Webpublisering
Vokabular barneoppdragelse (m) bleie (f/m) blikk (n) bortskjemt (adj.)
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 4 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
11 IKT-baserte læremidler Arne Ketil Eidsvik Avd. for lærerutdanning.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Malverk intern produktopplæring
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
Bilder og bildespråk 123norsk.com.
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Anvendt statistisk dataanalyse i samfunnsvitenskap
PowerPoint-mal FLT. –mer en et fagforbund Forbundet for Ledelse og Teknikk.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Andre funksjoner. Her kommer en beskrivelse av søkefunksjoner, knapper og annen funksjonalitet. 2.
Kostratall for tjenester Overhalla kommune Av seniorrådgiver Helge Holthe Kristiansund
Lys-mørk kontrast Dersom vi bruker farger som er veldig lyse mot farger som er mørke, oppstår det en stor kontrast. Øyet trekkes mot de stedene der kontrastene.
Samdata 2012 Somatikk.
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 10 1 Arbeid på PC Fortrolighet i arbeidet med PC Skikk og bruk IT-kontrakten Spørsmål?
1. Om postere Når vi her snakker om Postere mener vi vitenskapelige plansjer til bruk på seminarer, kongresser og i andre faglige sammenhenger. Vi snakker.
Avlevering i praksis KDRS-samling
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Grafisk Design Visuell kommunikasjon Intorduksjonsbilde.
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
7. Typography, Readability & Legibility Lesbarhet.
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
Dagligbankundersøkelsen 2014
Kirsten Ribu Samfunnsinformatikk Mer om tilgjengelighet Kirsten Ribu HiO.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Sammensatte tekster. Mål: gjenkjenne, beskrive og analysere elementer fra egenlaget sammensatt tekst. Faguttrykk: Format Blikkfang Bildeutsnitt Leseretning.
KULTURTANKEN Visuell profil
Estetiske virkemidler
Fargelære.
Utskrift av presentasjonen:

Brukergrensesnitt og design av skjermbilder Kirsten Ribu 04.11.2005

I dag Litt om prosjektet og innleveringen i dag Om komposisjon og farger Kirsten Ribu HiO 2005 Kirsten Ribu HiO 2005

Noen ord om prosjektet Hvordan fungerer gruppene? Kom med spørsmål! Fungerer arbeidsfordelingen? Fungerer møtene? Hvordan gjør dere rapportering? Kom med spørsmål! Husk å logge alle problemer/løsninger = skal inn i prosessrapporten Samle alle filer i ett dokument etter hvert – endelige innleveringer på papir! Teksten til innholdet i prosessrapporten legges ut i midten av måneden – onsdag 16.11 Kirsten Ribu HiO 2005 Kirsten Ribu HiO 2005

God design er god kommunikasjon. Design handler om kommunikasjon. Kommunikasjon med kunder, leverandører og samarbeidspartnere. Forskjellige områder Grafisk design for blad og bøker Skjermdesign for digitale medier. Farger, bevegelser, lyd, interaktivitet gir andre bruksområder og opplevelser enn trykte medier Viktig å analysere målet med kommunikasjonen Kirsten Ribu HiO 2005 Kirsten Ribu HiO 2005

Bevisst design Grafisk design kan ikke skilles fra design av brukergrensesnittet Form og innhold hører sammen Bruk tekst og bilder for å understreke innholdet Bruk logoer, merkevare bevisst Kirsten Ribu HiO 2005 Kirsten Ribu HiO 2005

Logoer og farger Kirsten Ribu HiO 2005 Kirsten Ribu HiO 2005

Eksempel Kirsten Ribu HiO 2005 Kirsten Ribu HiO 2005

Øyet gjør sirkelbevegelser Rembrandt - The Music Party Kirsten Ribu HiO 2005 Kirsten Ribu HiO 2005

Grafisk design = Visuell informasjon Layout, typografi og illustrasjon brukes til å føre øyet over websiden Først ser man form og farge og forgrunn mot bakgrunn (kontrast) Dernest litt informasjon (grafikk dersom det er til stede) Til slutt ser man detaljene i teksten Kirsten Ribu HiO 2005 Kirsten Ribu HiO 2005

Hva vi ser Tiden…. Kirsten Ribu HiO 2005 Kirsten Ribu HiO 2005

Kontrast og balanse er viktig En side med bare tekst ser ut som en grå masse uten noen punkter å feste blikket på Man må lage balanse mellom visuell kontrast og organisering av elementene Kirsten Ribu HiO 2005 Kirsten Ribu HiO 2005

For mye…. En side som er overlesset med grafikk vil også virke frastøtende på en bruker på jakt etter informasjon Eksempel: Dagens Næringsliv http://www.dn.no/ Kirsten Ribu HiO 2005 Kirsten Ribu HiO 2005

Tilpass form og innhold til brukergruppen Det vanligste og mest effektive design for Internettbrukere: Nøye balanse mellom tekst og linker Forholdsvis små bilder Laster raskt, unngår forstyrrende elementer Eksempel: Kokkeside: http://www.williams-sonoma.com/ Kirsten Ribu HiO 2005 Kirsten Ribu HiO 2005

Ressurser Skjermdesign: http://www.lucas.no/Pages/skjerm.html Kirsten Ribu HiO 2005 Kirsten Ribu HiO 2005

Et eksempel på reklamens makt http://www.window95.com/ Kirsten Ribu HiO 2005 Kirsten Ribu HiO 2005

Gjennomgangsfarger Gi sidene én farge: en ’blå’, en ’rød’ Dvs: Hovedtyngden er på én del av fargeskalaen http://www.componentsoftware.no/ = blå http://www.banetele.com/ = rød Kirsten Ribu HiO 2005 Kirsten Ribu HiO 2005

Litt om komposisjon Kirsten Ribu HiO 2005 Kirsten Ribu HiO 2005

Oppdeling Kirsten Ribu HiO 2005 Kirsten Ribu HiO 2005

Det gylne snitt 1,618... Det gylne snitt bygger på en harmonisk deling av et linjestykke. Snittet deler linjestykket slik at forholdet mellom den lengste og den korteste delen er like stort som forholdet mellom hele linjestykket og den lengste delen av det. Matematisk kan dette uttrykkes slik: Hvis linjestykket AC er delt i et punkt B slik at (a+b)/a = a/b sies B å dele AC i det gylne snitt Kirsten Ribu HiO 2005 Kirsten Ribu HiO 2005

Oppdeling - intuitivt Kirsten Ribu HiO 2005 Kirsten Ribu HiO 2005

Optisk midtpunkt – her? Kirsten Ribu HiO 2005 Kirsten Ribu HiO 2005

Eller kanskje her? Kirsten Ribu HiO 2005 Kirsten Ribu HiO 2005

Flagget Kirsten Ribu HiO 2005 Kirsten Ribu HiO 2005

Plassering av elementer Kirsten Ribu HiO 2005 Kirsten Ribu HiO 2005

Påvirkning Kirsten Ribu HiO 2005 Kirsten Ribu HiO 2005

Forts. Kirsten Ribu HiO 2005 Kirsten Ribu HiO 2005

Kirsten Ribu HiO 2005 Kirsten Ribu HiO 2005

Kirsten Ribu HiO 2005 Kirsten Ribu HiO 2005

Fargeprøver Kirsten Ribu HiO 2005 Kirsten Ribu HiO 2005

Skrekkeksempler www.webpagesthatsuck.com http://www.nacd.org/ Kirsten Ribu HiO 2005 Kirsten Ribu HiO 2005

Fargesirkel/gråskala – ’Get it right in balck and white’. Kirsten Ribu HiO 2005 Kirsten Ribu HiO 2005

7 slags fargekontraster Kontrast betyr motsetning, og oppstår når en tydelig kan skille farger fra hverandre. Egenkontrast Kontrasten mellom de enkelte fargene Lys/mørk-kontrast Hvitt og svart er den sterkeste kontrasten. Kald/varm-kontrast Kirsten Ribu HiO 2005 Kirsten Ribu HiO 2005

Kontraster forts. Komplementærkontrast Kvantitetskontrast Fargenes lysstyrke er forskjellig. Rødt og grønt har samme lysstyrke og får lik oppmerksomhet. Gult sammen med fiolett har forholdet 1:3. Forholdet er: gult 3, orange 4, rødt 6, grønt 6, blått 8, fiolett 9. Kvalitetskontrast Motsetningen mellom rene og urene (dempede) farger er kvalitetskontrasten. Kirsten Ribu HiO 2005 Kirsten Ribu HiO 2005

Tekst/bakgrunnsfarger Kirsten Ribu HiO 2005 Kirsten Ribu HiO 2005

Kontraster: Mørk på lys og lys på mørk Kirsten Ribu HiO 2005 Kirsten Ribu HiO 2005

Tommelfingerregler Antall farger i et skjermbilde bør begrenses til 4 pr. skjermbilde 7 for et system som et hele. Farger kan utnyttes i informasjon: F.eks. farge på overtrukne konti Farger kan hjelpe til med å gruppere objekter som hører sammen Kirsten Ribu HiO 2005 Kirsten Ribu HiO 2005