Prosjektoppgaver og veiledning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Brukerforum tirsdag 12. nov. 2013
Oppsummering kontrollaksjoner i 2010 Byggavfallskonferansen februar 2011 Qno Lundkvist /Klif og Astrid Holte/Fylkesmannen i Hordaland Klima-
Muntlig eksamen i historie
Abildsø skole - Eksamen 2014.
Avsluttende prosjekt-oppgave på 10. trinn
STUDIEARBEID Hva er en studieplan?
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Å forholde seg til lokale media Å jobbe med rolleforståelse og offentlighetsbehov.
Den Norske Skolen i London
Hvordan vi jobber på Bestum skole.
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Informasjonsmøte for 10. trinn 10. mars 2009 kl:18.30 – 19.30
Bokpresentasjon Bergen
Berit Bratholm : BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
VEIEN VIDERE FOR DIGITAL KOMPETANSE? 1.Kultur for læring 2. Forutsetninger for endring 3. Hva er oppnådd?
Muntlige presentasjoner
I dag: Kort repetisjon om faget webprosjekt Om gruppearbeid
Energi og miljø høgskolen i oslo Prosjektoppgaver og vurdering av Høgskolelektor Bente Hellum.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO-2010.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Høgskolen i Telemark Bachelorprogrammene ved IØI gir mulighet til å skrive bacheloroppgaver 15 studiepoeng Må kombineres med valgfag Gruppearbeid eller.
Kjære forskere! Dere er invitert til øya Engia i forbindelse med prosjektet IEA – Energi for framtida. Som dere kanskje skjønner har dere en viktig jobb.
Institutt for kjemisk prosessteknologi
1.Katalyse og petrokjemi 2. Kolloid- og Polymerkjemi 3.Prosess-systemteknikk 4.Reaktor- og strømningsteknologi 5.Separasjons- og miljøteknikk 6.Papir-
Oppgavens tema: Forandring med personanalyse av varme og kalde farger.
Sommerprosjektet 2003PBL-strengen Studieprogram for bygg- og miljøteknikk En helhet i helheten PBL-strengen Helhetlig vurdering av studentenes prestasjoner.
Berit Bratholm BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
”En likestilt barnehage” -
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Foreldremøte 10. trinn 24. april 2013.
Skriving av prosjektrapport
Stavanger – , Haugesund – , Hjemmeside : Epost : HVA Treningsleir i kreativitet og nytenkning.
انتہائی کشش اور حوصلہ افزائی تعلیمی پروگرام Undervisningsopplegg for 4. klasse Årstid :Høst Hva : samfunnsfag Tid: ca 5 timer Tema: avfall og avfallsbehandling.
Gutter som lekeressurser HOSLE BARNEHAGE
skriftlig eksamen i norsk
Vårsamling mai 2010, First Hotel Ambassadeur, Drammen ASSS-nettverk Barnevernstjenester Tina Skarheim, KS
Ny Lerkendal stadion – En moderne fotballarena Prosjektoppgave i SIF 8002 IT grunnkurs Høsten 2000.
Målgruppeanalyse av elektrikere og tømrere
- 25 år - Nyttårskonserten 2003 Nittedal og Hakadal Janitsjar
PROSJEKT VÅREN 2014 I løpet av våren 2014 skal samtlige studenter i 3DT, 3ELE, 3DTD, 3. master ikt og 3 master indøk, 3DTM, Programmering og Multimedia.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
MAS 1500 Vest-Europeisk historie
Forkurs, TRES og Y-veien
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
Av: Trygve, Richard, Thomas og Lasse
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
Å bruke og vurdere kilder  T: hvor troverdig er kilden?  O: Hvor objektiv er kilden?  N: Hvor nøyaktig er kilden?  E: Hvordan egner kilden seg til.
| Å argumentere å skrive argumenterende tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saken. Se en film, let på Internett, les i aviser, fagbøker.
Kjære forskere!   Dere er invitert til øya Engia i forbindelse med prosjektet IEA – Energi for framtida. Som dere kanskje skjønner har dere en viktig.
Rammer for presentasjon av FoU -arbeid
Program 1. Åpning 2. Bakgrunn for prosjektet 3. Helsevurdering
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Informasjon om eksamen
FYS2130 Svingninger og bølger
Ulike undervisningsformer - digitalisering av undervisning
Gratulerer med BESTE HOVEDPROSJEKT 2016!
Kap 9 Fordjupingsoppgåva
Overgang ungdomstrinn – videregående skole
MIF Bandy A-laget Spillerstatistikk MIF Bandy A-laget Spillerstatistikk
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Eksamensinformasjon Høst 2017
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Utskrift av presentasjonen:

Prosjektoppgaver og veiledning Hvorfor prosjektarbeid? Veiledning Grupper Oppgaven Presentasjon Hjelpemidler Vurdering Bente Hellum

Hvorfor prosjektarbeid? Samarbeide, bli kjent med hverandre Skrive rapport Presentere muntlig Bli kjent med et fagemne Viktig arbeidsform i arbeidslivet

Grupper Alic, Ehlimana 1 Aune, Jonas 1 Aulie, Petter Nilsen 1 Avni, Alili 1 Bernabe, Francisco 1 Brekke, Eivind 2 Bryn, Øyvind Røise 2 Båum, Thorbjørn 2 Delgado, Jan Erik 2 Eide, Jenny 2 Halse, Tom-Eirik 3 Hammerås, Jon Eldar 3 Holmberg, Jan Erik 3 Hovland, Joachim Ullerud 3 Torgersen, Hanne 3 Haakanes, Lasse Gromo 4 Jahrmann, Øystein Vold 4 Johnsen, Steven 4 Jørgensen, Hanne 4 Leachman, Christopher James 4

Grupper, fortsatt Moen, Trygve Mørch 5 Nguyen, Khac Duy 5 Pham, Ling Thao Quach 5 Valland, Velaug 5 Risøy, Alexander 6 Raanaas, Mai Lene 6 Solheim, Fredrik 6 Suvalic, Damir 6 Waatvik, Linn Seyfarth 7 Moen, Øystein Sveum 7 Wilhelmsen, Jim Rene 7 Øverli, Roar 7 Kristoffersen Richard Berg 7 Bugge, Elise Marie Bechholm 8 Halvorsen, Tonje Underdal 8 Skøyen, Lars Otto 8

Veiledning Gruppene møter ukentlig hos de respektive veiledere Heidi Liavåg er veileder for gruppe 2, 4, 6 og 8. Bente Hellum er veileder for gruppe 1, 3, 5 og 7. 8.00-8.40 8.50-9.30 9.40-10.20 10.30-11.10 NB: Det er møteplikt

Prosjektoppgaven Dere skal skrive en prosjektoppgave hvor dere velger et av temaene nedenfor. Velg leser/bruker av rapporten. Diskuter hvilke problemer som er aktuelle, videre bør dere definere og gjerne avgrense problemene, og så, i den grad det passer med oppgaven, finne: kilder og årsaker, hvor stort omfanget er, hvordan utviklingen har vært og ser ut til å bli fremover, hvilke tiltak bør settes i gang, hvilke tiltak er satt i gang samt hvilke lover og bestemmelser som finnes om dette. I besvarelsen skal dere følge mal for skriving av prosjektrapport så godt dere kan. Dere skal også bruke et samarbeidsverktøy for å få frem et best mulig resultat. Rapporten bør være på ca 20 sider pluss bilag! Tema, ( ett tema pr. gruppe):

Bør plast resirkuleres? Bør elektriske biler erstatte bensindrevne biler? Er det noen betenkeligheter med bruk av hydrogen som brensel i biler? Hva bør vi gjøre med avfallet? Hvorfor kan man ikke bare sette i gang å bygge gasskraftverk? Hvordan kan solens energi utnyttes til å produsere varme og elektrisitet? Hva bør vi gjøre for å få ned luftforurensingen i Norge? Hvordan skal Norge få dekket sitt økende behov for elektrisk energi?

Presentasjon Skriftlig rapport på ca 20 sider rettet mot en bruker Muntlig presentasjon på ca 25 minutter med faglærere og en annen gruppe som tilhørere.

Hjelpemidler Biblioteket Lærebøker Fagpersoner ved skolen, foreldre etc Telefonkatalogen, gule sider Internett Statens forurensningstilsyn (SFT) Norsk Institutt for Luftforskning (NILU) Etc.

Vurdering Vurderingskriterier Rapporten vil telle 75 % prosent, og den muntlige presentasjon vil telle 25 % prosent på denne første oppgaven. På de senere prosjekter vil også en vurdering av samarbeidsprosessen telle på karakteren. Vektingen vil da være 50 % på rapport, 30% på muntlig presentasjon og 20% for samarbeidsprosessen

Prosjektarbeidets andel på karakter i andre fag Prosj.arb og ledelse I Miljø og kjemi Energi og miljølære Fysikk Prosj. 1 10 20 Prosj.2 Prosj. 3 5 Sum 50 % 50% 15%