I dag snakker vi om : zLitt om 3. oblig ztesting zsluttdokumentasjon zProduktdokumentasjon.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Trykk på mus eller tastatur for neste bilde…
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Undervisnings ressurs i «Form og volum gjennom bretteteknikker i papir
De dårige følelsene. Veiene ut..
Veien mot arbeidslivet Jobbsøking
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Bokanmeldelser..
Praktisk info til prosjektkunder
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
Høgskolen i Oslo - GM Vær metodisk  Definer og forstå problemet  Spesifiser hva du har av hardware  Lag en prototyp av brukersnittet  Design.
Høgskolen i Sør-TrøndelagAvansIT Hovedprosjektoppgave 1 ” Overv å kningskamera ”
8 Skumlesing.
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Behaviour Driven Development, Steg 1: - Ikke tenk som en utvikler Jan Fredrik Stoveland , Smidig 2009.
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
- Fast tilbud om brukertester som støtte til smidig – prosessen!
44 Hector om skikk og bruk I Norge
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Hva det handler om i dag Litt fremover Noen enkle regler for skriving
Forstudie og Kravspesifikasjon
23. januar 2004TDT4285 Planl&drift IT-syst1 Tjeneroppgraderinger TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
Grunnleggende testteori
Om å skrive om litterære tekster
Regneark II IN 102 Forelesning 4.
Prototyping In 140 Sommerville kap. 8. Mål Forstå hensikten med prototyping i forskjellige utviklingsprosjekt Forstå forskjellen mellom evolusjonær og.
Presentasjon Hovedprosjekt nr 43
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Kravanalyse og spesifikasjon
Hvordan skrive en god utredning?
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Muntlige presentasjoner
Menneske/datamaskin- interaksjon. Hva for slags fag? Hva handler det om? Mål og hvorfor Emner,lærestoff Opplegg Evaluering Krav som stilles.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
UML og grensesnitt UML er standard for modellering innen objekt-orientert programvare kan UML også brukes til modellering av grensesnitt? fordel: bedre.
Presentasjon  SW faults og failure/testing issues –Gruppe 1 Petter Therese Kjell Gunnar Christian Eva.
Testing av system Gruppe 6 Henrik Bækhus Morten A. Iversen Mathias Bondeson Gunnar K. Kulleseid Svein Ivar Kristiansen Ronny Hulthin.
Mandag 8. November Powerpoint..
Dynamiske nettsider PHP Del 2 – Kontrollstrukturer.
10 regler for å skrive for web
Oppgaver til kodegenerering etc. INF-5110, 2013 Oppgave 1: Vi skal se på koden generert av TA-instruksjonene til høyre i figur 9.10 i det utdelte notatet,
Programmering sif8005. Praktisk informasjon  Innleveringsfrist øvinger: mandag kl  Alle øvinger er obligatoriske  Studass tilgjengelig 6 timer.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Avd for klinisk kjemi Regionsykehuset i Trondheim
1 Prototyping: verktøy og teknikker u Årsaker til å lage en prototyp u Konsekvenser for prototypen u ”Lag og kast” vs. evolusjonær utvikling u Horisontale.
Intranettsider for ”Data Management Service Team” Oddny Klungtveit Anne-Solfrid Walløe.
Oppgaven: Lage 3D modell av temasted.
Forstudie Nå situasjonen: dagens situasjon med ulemper og fordeler
Microsoft System Center Operations Manager 2007
Presentasjon av hovedprosjekt 31E Microsoft Deployment Tools 2010.
Gamle systemer In 140 Forelesning Nr 19 Sommerville kap 26.
Prosjekt 52E Installasjon, konfigurasjon og bruk av System Management Server 2003.
Konstruksjon og Testing Torsdag 30. september 2004 Av Even Aasland Harald Ueland.
Forelesning 5 HSTAT1101 Ola Haug Norsk Regnesentral
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Kunst og Håndverk 9-Trinn Skoleåret PRODUKT DESIGN.
INSTRUKSJON Du lærer: Hvordan du bruker fagkunnskap fra ditt eget utdanningsprogram i norskfaget Hvordan du kan forberede og gjennomføre en god instruksjon.
Vitenskapelig usikkerhet Er det lett å se hva pH- verdien er? Hvilke andre metoder kan brukes til å måle pH? Foto: Cappelen Damm.
Produktnavn Tittel på presentasjon. Oversikt Gi en kort beskrivelse av produktet eller tjenesten, brukerproblemene som løses, og brukerne produktet eller.
Kom i gang med Python Pål Hellesnes SYSTEMUTVIKLER
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
Kom i gang med programmering!
Undertittel (type produkt)
Utskrift av presentasjonen:

I dag snakker vi om : zLitt om 3. oblig ztesting zsluttdokumentasjon zProduktdokumentasjon

Om 3.oblig zTesting skal beskrives nøyaktig,presist og som et vitenskapelig forsøk. Hver del av testen må kunne kontrolleres zDel opp i følgende deler yBeskrivelse av testpersonene yHvordan testpersonene ble intervjuet og mottatt yHvilke oppgaver de fikk yHvordan testen forløp yHvilke konklusjoner dere trakk

Testing med papirprototyp. PAPIRPROTOTYP fordi zKan brukes tidlig i prosessen zLettere å rette opp feil tidlig zUhøytidelig, skremmer ikke bruker

Ulemper zMindre realistisk zVanskelig å se hvordan ting fungerer når det blir så lite fart i programmet

Det som kan testes tidlig, er yPrinsipiell vindusdesign yBegreper som brukes yRekkefølge og flyt yOm brukerens mentale modell stemmer noenlunde med utviklerens ide

Vanskelig å teste zArbeidet BAK skjermbildet zOm alle funksjoner er med zFarger, fonter

Viktig i all testing zHensikten er å finne feil i designet, ikke å bevise at gruppa er feilfri zMan må aldri bruke gruppa selv som prøvepersoner zDet er nødvendig med flere testpersoner fordi folk reagerer forskjellig zNår noen påpeker et problem, bør dere forklare hvordan dere har forholdt dere til det og hvorfor dere retter opp/ikke retter opp

TESTING znødvendig zsjelden perfekt zkan ikke teste alt ztesting av programmer kan være en egen jobb zi Norge vanligvis en del av programmerers jobb zTidlig testing - billige endringer

Kan ikke teste alt zteste de riktige tingene zdokumentere hva som er testet zsikre overensstemmelse med kravspesifikasjonen

Testing i ulike faser. Formativ testing zGjennomgang av kyndige mennesker (systemeringsfasen) zTidlig testing av design(prototyp) zFunksjonell testing yblack box-testing yglassbox-testing zprestasjonstesting zbåde top down og bottom up-testing zTesting av brukergrensesnitt med prøvepersoner – kan brukes i alle faser

Summativ testing zfor ferdige produkter: sammenligninger

Hovedprosjekt-testing: zgjennomgang : sammen med oppdragsgiver/brukere zevt. tidlig testing med papirprototyp zFormative testinger - hele veien zTesting etter hvert zvanligvis bare funksjonell testing zkombinasjon av kontinuerlig bottom up og top down zViktig å klargjøre hva som er testet (dokumentering)

Testplan for funksjonell testing zFinn ut:hva skal testes zLag plan foran hver aktuell testbit, noter: yformålet med testen yhvilken del av systemet som testes ytid, sted og organisering av testen yhvilke inndata - hvilke resultater ventes-hvilke menyer/veier som skal testes yeventuelle testprosedyrer zTenk på at planen bør kunne delvis gjenbrukes som rapport!

Testing av enkeltbiter - beregninger. Sett inn zen del «vanlige» verdier, + grenseverdier: ysærlig store verdier y0 -1 ydel med 0 ynegative verdier (-1) yulovlige/ugyldige verdier yblank yprøv ulike funksjonstaster

Testing av enkeltbiter zSjekk begge sider av if-else-setninger zPrøv ugyldig input - bl.a. ulike funksjonstaster zPrøv å fylle ut et felt med for mange tegn zSjekk æøå zStore og små bokstaver

Testing av helhet zSjekk overensstemmelse med kravspesifikasjonen zGå gjennom alle eventuelle veier i menyen zSjekk eventuelle grenseverdier for hele systemet zSjekk hva som skjer med «gale» eller ugyldige tastetrykk for hele systemet zSjekk for virus

I dag legges det stadig mer vekt på brukermedvirkning i tester

Vurder med prøvepersoner: zhvor lett å utføre oppgavene? yeffektivitet ybrukertilfredshet zFeilhåndteringen yblir det lett feil? ylett å rette opp feil? yhvor gode er feilmeldingene? zskjermhjelpen ysjekk stikkord yha helst både innholdsliste og stikkordliste (rokkert!)

Brukertesting kan inneholde zObservasjon av brukere zVideofilming zObservasjon mens bruker tenker høyt zSpørreskjemaer zTelling av feil zHurtighet

Test også brukerdokumentasjonen! zDen kan endres mye lengre ut i prosessen enn designet

Enhver retting medfører fare for nye feil zSjekk rettede deler etter rettingen

Testrapport= riktig oppsatt testplan med zresultater zdrøfting av resultater

Sluttdokumentasjonen består av zProsessdokumentasjon zKravspesifikasjon zProduktdokumentasjon zm. testdokumentasjon zBrukerdokumentasjon zKode – på diskett eller hjemmeside

Innbinding for papirversjon zFelles perm eller flere separate deler? zHvis felles perm: yfelles tittelside yfelles innholdsliste med hoveddeler ylett å finne de enkelte hoveddeler yegen innholdsliste, presentasjon og forord (evt. sammendrag) for hver hoveddel yNB! Innholdsliste, presentasjon og forord er forskjellige for hver del yNB! Pass på at hele utskriften er med

Produktdokumentasjon på papir zberegnet på 1) vedlikehold av program ymodifiseringer yutvidelser yfeilfinning og feilvurdering z2) faglærer og sensor yforståelse av programmet yvurdering av faglige kvaliteter

Leser av produktdokumentasjonen er zdatakyndig - men kjenner ikke alle detaljer i alle programmer – og slett ikke oppgaven zveileder har fått en del rapporter, men har neppe full oversikt zsensor kan møte problem og verktøy for første gang

Produktdokumentasjon på papir består av: zBeskrivelse av programmet z( Selve koden, på diskett eller hjemmeside - avtale med veileder ) zTestrapport zHUSK AT PRODUKT-DOKUMENTASJONEN SKAL KUNNE LESES SEPARAT!

Hoveddeler av produktbeskrivelsen zInnledende del zBeskrivelse av programmet zVurdering-drøfting

Innledende del zInnholdsliste zHva er hensikten med programmet, og hvem er det beregnet på?Forkunnskaper? zHvordan fungerer det i hovedtrekk

Beskrivelse av programmet zProgrammets virkemåte og prinsipielle oppbygging zDatastruktur - begrunnelse for valg zViktige trekk ved brukergrensesnittet zForholdet hovedprogram/ underprogrammer (ofte skjermbilder) zhver hoveddel presenteres kort zEVENTUELLE PROBLEMER SOM ER OPPDAGET VED KONSTRUKSJONEN

Andre sider ved programmet zforholdet til maskiner, lagerplass, operativsystemer zspesielle forhold ved implementasjonen zhvis aktuelt: om sikkerhet

Vurdering/drøfting (finn egne overskrifter) zBegrensninger (hva som ikke er med ) zUtviklings- og utvidelsesmuligheter zHva kunne vært gjort annerledes hvis - (NB! I prosessdokumentasjonen kan det også være aktuelt å si hva dere ville gjort annerledes, med den erfaring dere har. Hvis disse to punktene vil bli for like: vurder om stoffet hører hjemme i produktdokumentasjonen eller prosessdokumentasjonen)