Kompetansebygging 2.0, 18.3.2010/ Bibliotekmøtet på Hamar 2010 Karen J. Buset, UBiT Kompetansebygging 2.0.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
Advertisements

Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Live|work nordic AS Utdanningsetaten 2010 Skoleutviklingsprosjektet på Risløkka KonseptretningerKonseptretninger Anders Kjeseth Valdersnes.
Laget av Embret Lund 1BAA. Hovedlærer når vi lærte det praktiske av ‘’gamle metoder’’ og var flink i det han viste oss. Det syntes også godt at han hadde.
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Naturfag Nasjonal digital læringsarena, Naturfag
- Hovedrolle eller birolle
UBiT 2010 lik UBiT next? Lene Bertheussen. Om prosjektet •Hvorfor UBiT 2010? •Hva vi jobber med og hvordan •Påvirkning på organisasjonen.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
«Læringslystplan» (PDSA) for klasse……………. ved………………………………………..skole "Læringslystplan" (PDSA)
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
SPIR Idélab Bodø.
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Nyhetsstrømmer #02 RSS ( RDF Site Summary ) gjør at man kan abonnere på nyhetsstrømmer. Atom er en standardisering av RSS formatet. Kan abonnere v.h.a.
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Prosjekt Kompetansebygging 2.0 Våren 2010
Evaluering av J&Ds kommunikasjon mot målgruppa. Problemstilling Gruppen skal evaluere dagens kommunikasjon mellom Jenter og Data og mulige søkere i den.
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Detopplæringsspillet «det beste opplæringsspillet jeg har brukt» « spillet var instruktivt, lett å forstå» Spill: «Barnesoldater». Om Joseph Kony/LRA/Uganda.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Line Nybakk Akerholt Astrofysisk bibliotek Erfaringer med kvalitative intervjuer.
Norgesuniversitetet:
Litteraturuke i et tverrfaglig perspektiv.
Avdeling for sosionomutdanning
O PPGAVE 20 Side Å KJENNE ( SEG ) IGJEN 1. Tror du de vil kjenne meg igjen etter at jeg har farget håret? 2. Han hadde gått seg vill. Han kjente.
MED KLUBBEN I SENTRUM SOSIALE MEDIER. Hva er sosiale medier Sosiale medier Betegnelse på alle nettsteder der brukerne selv skaper innholdet Blandt de.
Opprette Gmail-konto Lage iGoogle-side
1 2 Utgangspunkt Definere hvilke behov for kompetanse UBiT vil ha behov for i framtiden Når disse er kartlagt er det mye enklere.
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
Jeg heter Yasmin Meralli Jeg er invitert hit på grunn av mine erfaringer som Konsernsjef for mangfold og likestilling i et av Canadas største finanskonsern,
IKT Lesing og skriving med Web 2.0 WEB 2.0 BLOGG WIKI KILDEKRITIKK ETIKK LOVVERK LISENSIERING GOOGLE VERKTØY Modul 4.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
2 SK Arbeidsseminar om LMS 1 Erfaringer med bruk av LMS og noen spørsmål Jan-Arve Overland
12 Reflekterende lesing.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
1 Innhold Prosjektet ”Bygg ned barrierene !” - formål - hovedfunn Hva betyr dette ?
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
RSS og Alerts JDD 21. mai Ting jeg skal si litt om RSS Alerts (TOC) Hvordan fungerer disse funksjonene? Hva kan de brukes til?
 Kunnskapsmål: stille spørsmål, samtale og filosofere rundt naturopplevelser og menneskets plass i naturen  Vi ønsker å gjøre elevene bevisste på hva.
Forbedringspotensiale i nettbasert undervisning ved AiTel Et prosjekt utført av Greta Hjertø og Tomas Holt.
Hva er Fagbrev på jobb? Spredningssamling Prosjektleder Annikken Kjær Haraldsen.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Hvordan bruker ulike aldersgrupper sosiale medier?
NAP : norsk arkitekturportal Et spennende samarbeid Foredrag ved NFF/T-seminaret Kjersti Lie.
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Og.
Samarbeid mellom sykehus og kommune med fokus på brukeren Kurt Kleppe Josefsen Vestre Viken.
Lysekrone fra sykkelhjul til lysekrone
Sammensatte tekster ?.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Tor Andreas Kaasa Studieforberedende tekniske fag på Rud i 2008
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Invitasjon til samarbeid - om arbeidslivsrelevans i studieløpet.
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Livsstilsending - uke 5 -
Nettbasert Matematikk 2 for Fagseminar i regi av UDIR 13. april 2015 Marianne Maugesten, Vegard Meland og Johan Lie Marianne Maugesten1.
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Etterarbeid Balkongen
Kurs i bruk av karrierevalgverktøyet Work Interest Explorer (WIE)
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Kompetansebygging 2.0, / Bibliotekmøtet på Hamar 2010 Karen J. Buset, UBiT Kompetansebygging 2.0 Lær Web2.0 med Web2.0

Kompetansebygging 2.0, / KB 2.0 Opplegg Verktøy Oppgaver og aktiviteter Resultat

Kompetansebygging 2.0, / ta i bruk nye teknologier og omdanne dem til noe nyttig og relevant bli kjent med 2.0 begrepene kjenne igjen det som er relevant og det som er litt mindre relevant se behov hos sluttbruker, og foreslå løsninger utvikle teknologisk nysgjerrighet samarbeide og dele holde seg oppdatert KB mål

Kompetansebygging 2.0, / Praktisk opplegg Samlinger –Oppstartsmøte –2-3 statusmøter underveis –Second life møte –Evaluering Ferdighetslab –Samarbeidsverktøy –Skrivekurs Arbeid i PBL-grupper

Kompetansebygging 2.0, / Tidslinje Uke 1: Oppstart Spørreundersøkelse 1 Statusmøte 1 –Skrivekurs Statusmøte 2 –Second Life Spørreundersøkelse 1 Uke 10: Evaluering

Kompetansebygging 2.0, / Verktøy Wiki Blogg/RSS Google Docs GoogleTalk Survey Monkey Second Life Flickr YouTube

Kompetansebygging 2.0, /

Verktøy Wiki Blogg/RSS Google Docs GoogleTalk Survey Monkey Second Life Flickr YouTube

Kompetansebygging 2.0, /

Verktøy Wiki Blogg/RSS Google Docs GoogleTalk Survey Monkey Second Life Flickr YouTube

Kompetansebygging 2.0, /

Verktøy Wiki Blogg/RSS Google Docs GoogleTalk Survey Monkey Second Life Flickr YouTube

Kompetansebygging 2.0, /

Oppgaver Komme-igang-oppgaver –alle skal bli kjent med de viktigste arbeidsverktøyene Fellesoppgaver –Alle gruppene, hele perioden PBL-oppgaver

Kompetansebygging 2.0, /

Oppgaver Tagging Nyhetsstrømmer Brukerprofiler Toveis-kommunikasjon Personvern/opphavsrett

Kompetansebygging 2.0, /

Oppgaver Brukerstøtte 2.0 Markedsføring 2.0 Undervisning 2.0 Læringsrom 2.0 Spill

Kompetansebygging 2.0, /

Resultat: wiki-artikkel

Kompetansebygging 2.0, / Ideer fra ”Taggerne” Dersom fagmiljøene hadde kunnet tagget sine ressurser/sider etc. og delt dem med biblioteket hadde det vært nyttig - Vi må utvikle våre fagtermer videre. TagCare – et system som importerer tagger fra andre system – virker interessant, men er ikke ferdig utviklet ennå. Det er interessant å se på brukerens praksis til å legge på tagger – lager de egne systemer? - Tagger er veldig subjektivt.

Kompetansebygging 2.0, / Resultat: prosessen Individuell og gruppeevaluering Deltakerne har lært –hva mente deltakerne? UBiT har oppnådd –hva sa ledelsen? Og hva tenker UBiT 2010

Kompetansebygging 2.0, / har du tatt i bruk... vil du vite mer om... kommer du til å fortsette å bruke... bør UBiT ta i bruk Ta i bruk nye teknologier. Hvilke av disse teknologiene/verktøyene...

Kompetansebygging 2.0, / 1.Arbeidet jeg har gjort i KB 2.0 er viktig for UBiT 2.Jeg vil forsette å være nysgjerrig på nye ting 3.Det er viktig for mitt arbeid å ha kompetanse om web 2.0-ting 4.Det er greit sette igang med nye ting uten endelig godkjenning fra leder 5.Jeg er mer interessert i å holde meg oppdatert nå enn jeg var før KB KB 2.0 har hjulpet meg til å se hva som er relevant å holde seg oppdatert på Hva mener deltakerne?

Kompetansebygging 2.0, / Om samarbeid og deling 1.Jeg har funnet nye måter å samarbeide på 2.Jeg kommer til å fortsette å bruke disse samarbeidsformene 3.KB 2.0 har fått meg til å endre holdninger om samarbeid med kolleger 4.Dette vil gjøre det enklere for UBiT å jobbe prosjektbasert

Kompetansebygging 2.0, / Hvordan har dere jobbet? 1.Har du bidratt? 2.Har de andre i gruppa di bidratt? 3.Har alle deltatt på lik linje? 4.Har gruppa di hatt en tidsplan? 5.Har dere brukt samarbeidsverktøy (feks DLO)? 6.Har dere hatt tekniske problemer underveis?

Kompetansebygging 2.0, / Deltakerne sa Alle mener at jobbing med KB 2.0 er viktig for UBiT Alle vil forsette å være nysgjerrig på nye ting Oppmuntret til å jobbe med KB 2.0, men vanskelig å finne tid til å jobbe Burde hatt dobbelt så mye tid Prosessen er viktig – derfor er ikke artiklene nødvendigvis så bra. Har funnet nye samarbeidsformer, og vil fortsette å bruke det Jobbet uten samarbeidsverktøy og tidsplan

Kompetansebygging 2.0, / Ledergruppa: Imponert over innsatsen og hvor mye vi har fått til Morsomt prosjekt å følge fra utsiden - stort engasjement Kompetansespredning i hele UBiT Fleksibilitet og ”nye” arbeidsformer

Kompetansebygging 2.0, / UBiT 2010 Vi har vært gjennom samme prosess som deltakerne Utfordringer –Hvordan oppmuntre til videre jobbing –Vi var IKKE ansvarliggjort mht etterarbeid - vi hadde ikke noe mandat til å etablere og bemanne oppfølgingsprosjekt –hvordan kan KB 2.0 komme brukeren til gode?

Kompetansebygging 2.0, / Utfordringer Hvordan oppmuntre til videre jobbing Vi var IKKE ansvarliggjort mht etterarbeid - dvs vi hadde ikke noe mandat til å etablere og bemanne prosjekt hvordan kan KB 2.0 komme brukeren til gode?