Intensjonsavtalen om et mer inkluderende arbeidsliv – 31

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Advertisements

Virkemidler fra NAV Dialogen som verktøy NAV som støttespiller
Nye krav til oppfølging av sykmeldte fra 1.mars 2007
LO Lovendring pr
IA avtalen - bakgrunn Om avtalen Parter i avtalen
Arbeidsplassvurdering på oppdrag fra NAV
Fagforeningens arbeid for mangfold
 Arbeidsgiver skal sørge for at BHT bistår med planlegging og gjennomføring av fysiske og organisatoriske endringer i virksomheten, herunder etablering,
NAV Arbeidslivssenter Akershus
Hvordan tillitsvalgte kan bidra til et mer inkluderende arbeidsliv
Trygdeetatens arbeidslivssenter Hans Henrik Andresen Rådgiver.
Samarbeidsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv
NY IA-AVTALE MED FOKUS PÅ NÆRVÆR
HMS – konferansen 2010 Lederne 29. april 2010
IA-verktøy. inkluderende.no Etter IA-avtalen som ble signert i 2010, var partene forpliktet til å utarbeide nytt opplæringsmateriell for å øke kunnskap.
Ny IA-avtale – hvor står vi? Tor Idar Halvorsen Rådgiver i LOs Forhandlings- og HMS avdeling.
Legens rolle ved sykmelding
Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005.
Erfaringskonferanse om Funksjonsvurdering i Attføringsbedrifter for IA bedrifter Elsa Sæbø, Rådgiver NAV arbeidslivssenter Akershus.
Videreføring / Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005 Tone.
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
NETTVERK TV BHG MARS 2011 Inkluderende arbeidsliv – IA avtale
IA- avtalen
Målet med IA-arbeidet Et arbeidsliv som gir plass til alle som vil og kan arbeide Snakk sammen! Et godt samarbeidsklima og åpenhet mellom partene er en.
Hvordan jobbe godt med IA!
PARTENE I ARBEIDSLIVET OG MYNDIGHETENE EIER IA-AVTALEN
Ny IA-avtale. Utdanningsforbundet Troms Noen viktige tiltak i protokollen – en gjennomgang Poetisk ordstilling Utdanningsforbundet Troms.
Norsk Industri – Inkluderende arbeidsliv i praksis
Hva skal vi snakke om? IA arbeid Ny IA avtale og tidsaksen
Funksjonsvurdering i arbeidslivet
Landsorganisasjonen i Norge Et mer inkluderende arbeidsliv: Det skal være godt å jobbe Inkluderende arbeidsliv.
HÅNDTERING AV SYKEMELDTE
Ny IA-avtale ”Aktiviserings og nærværsreformen”
Om regjeringens politikk for Inkludering av mennesker i utkanten av arbeidsmarkedet Spesialrådgiver Bjørn Halvorsen
Ola Heen Strømmen, oktober 03
NYHETSBREV nr. 3 FRA HMS-AVDELINGEN-BEDRIFTSHELSETJENESTEN JULI 2011 Til våre kunder i private barnehager. Innhold: Hera-kurs Dialogmøter Nærværsarbeid.
August 14 1 Presentasjon av Inkluderende Arbeidsliv Personalforum ved UiB, 26.mai 2004 Ved rådgiver Ingvild Eikeland Trygdeetatens Arbeidslivssenter.
Siren Risti, nestleder seksjon barnehage, Utdanningsforbundet Bergen
IA-avtale og IA-arbeid i Bergen kommune
Tilrettelegging med TG som virkemiddel gir mennesker muligheter!
Implementering av IA- avtalen Oppgavebeskrivelse
1 Losam utdanning og læringskvalitet Inkluderende arbeidsliv Anne Lise S. Larsen Personalavdelingen Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel.
IA-ledelse – 2 nye tilbud fra KS WORKSHOP
Meldemsmøte 11. november 2004 Inkluderende arbeidsliv Bakgrunn for arbeidet er et høyt og økende sykefravær, stadig lavere reell pensjonsalder, en avtakende.
Vigdis Solheim - Rikstrygdeverket Januar Attføringsmessa 2006 Det inkluderende arbeidsliv. Erfaringer og veien videre.
Inkluderende arbeidsliv sykefravær og legens rolle
Tariffkonferanse i Larvik 10. juni 2010 Nytt fra KS.
Sykefraværsoppfølging LAMU 17. april 2015
IA-avtalen IA, Side 2 Myndighetene Arbeidstakere Arbeidsgivere.
Fornyet IA-avtale i 2014 Hva er nytt?. Fornyet IA-avtale i 2014 Hva er nytt?
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
Tillitsvalgtes rolle i IA-arbeidet. Likeverdige parter Arbeidsgiver og tillitsvalgt er likeverdige avtaleparter i virksomheten Medbestemmelse etter Hovedavtalen.
IA-avtalen og HMS-arbeid i Halden kommune 10.januar 2014 – 31.desember 2018 ATV-kurs
Tillitsvalgtes rolle i IA- arbeidet 26.oktober 2009 Rådgivere Annelise Nilsen og Linda D.Andersen NAV Arbeidslivsenter.
NAV Arbeidslivssenter Oslo IA-avtalen for tillitsvalgt og verneombud bydel Østensjø, 4 des rådgiver Margrethe Herberg.
Hva er IA-avtalen? GRUNNOPPLÆRING NYE TILLITSVALGTE TRINN3 STAT: ARBEIDSRETT.
Inkluderende arbeidsliv Ny IA-avtale Sentrale og lokale handlingsplaner ved NTNU.
Ny IA - avtale Litt om IA, mye om annet Øyvind Steinklev, rådgiver NAV Arbeidslivssenter Aust-Agder.
Hva er IA-avtalen? Denne presentasjonen er oppdatert pr desember 2014.
Fornyet IA-avtale i 2014 Hva var nytt?
Tillitsvalgte har en sentral og viktig rolle i IA
Statusrapport for IA-handlingsplan
Overordnede HMS satsningsområder Overordnede IA mål
Oppfølging av langtidssykmeldte Tilretteleggings- og medvirkningsplikt
Oppfølging av langtidssykmeldte
Ny IA-avtale for Avtalen ble signert 18. desember 2018
Sykefravær / personalpolitikk
NY IA avtale Tove Istad, Rådgiver
Utskrift av presentasjonen:

Intensjonsavtalen om et mer inkluderende arbeidsliv 01. 03. 2010 – 31 Bente Adsen, Rådgiver NAV Arbeidslivssenter Sør-Trøndelag

Intensjonsavtales overordnede mål Å forebygge og redusere sykefravær, styrke jobbnærværet og bedre arbeidsmiljøet, samt hindre utstøting og frafall fra arbeidslivet. Intensjonsavtalen er gjeldende for hele det norske arbeidsliv. Nedfelt i AMK formåls§ at Norge skal ha et inkluderende arbeidsliv.

IA-avtalens tre delmålene. Reduksjon i sykefraværet med 20% i forhold til nivået i andre kvartal 2001. Dette innebærer at sykefraværet på nasjonalt nivå ikke skal overstige 5,6%. Økt sysselsetting av personer med redusert funksjons-evne. Yrkesaktivitet etter fylte 50 år forlenges med 6 mnd. Ved å inngå samarbeidsavtale om å bli IA-virksomhet stiller den enkelte virksomhet seg bak målene i IA-avtalen. Arbeidsgiver, tillitsvalgte, verneombud og øvrige ansatte i virksomheten skal da samarbeide om et mer inkluderende arbeidsplass. En viktig forutsetning for å nå målene er at virksomheten har et systematisk forebyggende HMS-arbeid og at IA-arbeidet implementeres i dette arbeidet. Virksomhetene som har tegnet IA-avtale skal utarbeide egne målsettinger og konkretisere aktivieteter for å oppnå det enkelte delmålet.

IA-perspektivet i HMS-arbeidet IA som utvikling Organisasjonsutvikling Rekrutteringspolitikk Varer og tjenester HMS IA som forebygging Risikovurdering, Arbeidsmiljø- Undersøkelser Medarbeidersamtaler Plikten til å utøve systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid påhviler arbeidsgiver. AML § 3-1 Arbeidsgiver skal sørge for at det utføres systematisk HMS arbeid på alle plan i virksomheten Systematisk HMS arbeid innebærer at arbeidsgiver skal: Sørge for systematisk arbeid med forebygging og oppfølging av sykefravær - § 3-1 (2), bokstav f. Paragrafen presiserer at plikten til å utøve systematisk HMS-arbeid skal gjøres i samarbeid med arbeidstakerne og deres tillitsvalgte. Formålet er å få synliggjort behovet for et sterkere fokus på arbeidsplassen som arena for arbeidsmiljøarbeid, samt at dialog og samhandling mellom arbeidsgiver og arbeidstaker er avgjørende for å få til et inkluderende arbeidsliv med lavest mulig sykefravær. Det er derfor et behov for å klargjøre i arbeidsmiljøloven at arbeidsgivers ansvar for det generelle og systematiske arbeidsmiljø- og tilretteleggingsarbeidet i virksomheten også inkluderer det generelle og systematiske sykefraværsarbeidet. AML § 4-6 Tilretteleggingsplikten IA som utvikling: Myndiggjorte og ansvarlige medarbeidere, Inkluderende ledelse, Verdsetting av ulikhet og mangfold, Helsefremmende fokus Identifisere hva som gir utvikling og fremgang, Samarbeid om utvikling og fremgang IA som forebygging: HMS-perspektiv ”Man skal ikke bli syk av å gå på jobb”, Identifiserer faktorer som medfører risiko/uhelse, Fjerne faktorer som medfører risiko/uhelse Samarbeid om forebygging og vernetiltak IA som reparasjon/tilrettelegging: System for oppfølging av sykmeldte, Kompetente ledere med oppfølgingsansvar, Oppfølging av enkeltansatte som sliter, Riktig løsning til riktig tid Samarbeid om reaktivisering IA som reparasjon/tilrettelegging Rutiner, prosedyrer Misjon, visjon og verdier Grunnmuren 4

Forpliktelser i trepartssamarbeidet. Rette innsatsen mot områder med særlige utfordringer. Differensierte mål i bransjer/virksomheter skal støtte opp om de nasjonale målene. Bidra til at flest mulig virksomheter slutter seg til IA-avtalen Arbeide aktivt for at enkeltvirksomheter stiller opplærings- og arbeidstreningsplasser til rådighet for personer som ikke har et arbeidsforhold, og personer som har redusert arbeids- og funksjonsevne. Arbeide for et godt arbeidsmiljø med vekt på toleranse og mangfold. Bedre kunnskapsgrunnlaget, økt forståelse for drivkrefter bak utvikling av sykefravær, utstøting og manglende inkludering NAV kan frata virksomheten status som IA-virksomhet ved manglende oppfølging av forpliktelsene iht. samarbeidsavtalen.

Forpliktelser for partene i arbeidslivet. Utarbeide og bidra med informasjon til sine medlemmer, samt motivere til innsats. Utvikle skoleringsopplegg. Jobbe for at flest mulig arbeidsgivere, tillitsvalgte og verneombud gjennomfører IA-kurs. I fellesskap utvikle veiledningsverktøy til bruk i virksomhetene for tilrettelegging (innen 01.01.2011). Bidra til kunnskap om årsakssammenhenger til fravær, samt til å iverksette tiltak for å nå IA-målene, spesielt i bransjer med høyt fravær.

Myndighetenes forpliktelser, særskilte virkemidler. NAV arbeidslivssenter skal videreutvikles, og fortsatt være regjeringens virkemiddel overfor virksomheter med IA-avtale. Nasjonal koordineringsenhet for arbeidslivssentrene Utvidet egenmelding Det samlede nivå på økonomiske virkemidler videreføres. Tilretteleggingstilskudd, BHT-honorar Fast kontaktperson Nasjonal koordineringsenhet – arbeide med utviklingen av oppgaveporteføljen i sentrene, spre effektiv praksis, utveksle informasjon

Myndighetenes (NAV og Arbeidstilsynet) forpliktelser. Regjeringen vil ikke foreslå endringer i sykelønnsordningen, verken for arbeidstakere eller arbeidsgivere i avtaleperioden med mindre partene er enige om det. Rapportering på: Antall IA-virksomheter, inkl. sykefraværsstatistikk Status fra arbeidslivssentrene, deriblant kontaktpersoner for virks. Utvikling i omfang av yrkesrettet attføring. Utvikling og bruk av tiltaket ”Raskere tilbake”. Gjennomføring av dialogmøte 2. Oppfølging og utvikling av sykmeldingspraksis fra legene. Omfanget av tilsyn og reaksjoner rettet mot virksomheter og bransjer med høyt sykefravær. Tall på utviklingen i yrkesdeltakelse for personer over 50 år.

NAV Arbeidslivssenter Sør-Trøndelag Rådgiveres rolle overfor Virksomheter med samarbeidsavtale Hver rådgiver har egen portefølje av virksomheter Store og små virksomheter, prioriterte virksomheter Stimulerer virksomhetene til å jobbe systematisk og målrettet med IA- og HMS-arbeidet Deltakelse i IA-grupper, Virksomhetsteam, AMU, SAMU, HMS-utvalg, ledermøter mv. Informasjon, prosessveiledning og kursvirksomhet Stimulere virksomhetene til å tegne avtale om IA-plass Bruk av økonomiske virkemidler for IA-virksomheter Tilretteleggingstilskudd og BHT-honorar + nav sine øvrig virkemidler ALS Sør-Trøndelag – 25 rådgivere – de fleste i Tr.heim. En på Røros, Oppdal, Frøya og Orkanger. Kompetanseområder: Arbeidsliv og samfunn, Inkludering og rekruttering, Arbeidsmiljø, Oppfølging og virkemidler, Senior/Livsfasepolitikk Antall IA-virksomheter i Sør-Trøndelag 465. Hvorav ca 382 har resignert sin avtale. Etterspør målsettinger for avtalen nå.

Organisering av bedriftens helsefremmende arbeid Viktige områder i IA-arbeidet Forankring hos ledelse og ansatte Leders oppfølging og tilrettelegging Sykefraværstatistikk, Fravæsrutiner og oppfølging Eksterne samarbeidspartnere Muligheter og holdninger til tilrettelegging Organisering av bedriftens IA-arbeid Rekrutterings- politikk Forebyggende og helsefremmende arbeid Hva ser vi etter når vi er ute i virksomehetene… FORANKRING LEDERES OPPFLØLGING OG TILRETTELEGGING SYKEFRAVÆRSSTATESTIKK, FRAVÆRSRUTINER KJENT BLANT ANSATTE STIMULERE TIL AT VIRKSOMHETENE SER MULIGHETER FOR TILRETTELEGGING OG INKLUDERING, JOBBE MED KULTUREN SE IA I SAMMENHENG MED HMS – JOBBE HELSEFREMMENDE IKKE BARE MED FYSISK MILJØ MEN OGSÅ PSYKOSOSIALT SYSTEM FOR HÅNDTERING AV FAKTORER SOM PÅVIRKER ARBEIDSMILJØ, gode samtaler, konflikthåndtering, arbeidsmiljøkartlegginger, tiltak ifht. resultat av miljøkartlegginger, ’ Tips: idebanken.org SENIORPOLITIKK – SE PÅ ALDERSSAMMENSETNING, STIMULERE TIL AT FLERE STÅR LENGER MANGFOLD - Bevisstgjøring av hva de faktisk gjør ifht. delmål 2, System for å sikre mangfold i arbeidsstokken System for håndtering av faktorer som påvirker arbeidsmiljø Seniorpolitiske virkemidler

Samarbeidspartnere for ALS NAV kontorene NAV Arbeidsrådgivning med Senter for jobbmestring NAV Hjelpemiddelsentral NAV Intro Arbeidstilsynet Bedriftshelsetjenestene Lege / behandlerapparatet

Arbeidsgivernes og arbeidstakernes forpliktelser på virksomhetsnivå Aktiv medvirkning i IA-arbeidet. Fastsette og følge opp konkrete aktivitets- og resultatmål i sykefraværsarbeidet. Minst to ganger årlig ha møter mellom ledelsen og tillitsvalgte hvor IA-arbeidet er eneste tema. Være åpne for at personer som NAV har avklart, og som har behov for utprøvning, får utprøvd sin arbeids- og funksjonsevne (forutsetter at NAV sikrer bistand (økonomi, kompetanse, tilrettelegging). Forutsetning: Sterkt ledelsesengasjement og systematisk samarbeid med tillitsvalgte og vernetjenesten.

Dialog og system på arbeidsplassen Lege BHT, fysio/ergo Rutiner Funksjons- vurdering Virkemidler Leder og medarbeider i dialog Oppfølgingsplan Hjelpemidler Tilrettelegging Kjernen – er ansvarlig for oppfølgingsarbeidet gjennom å få til en god dialog med arbeidsplassen som arena. Ta i bruk systemet rundt Få hjelp av eksterne hjelpere ved behov. Dialogen – klar agenda og et formål (mål/hensikt) – vær en god oppfølger! Arbeidsgiver og arbeidstaker er eksperten – dialogen er verktøyet! Spør sparringspartnere v/uklarheter. For å skape gode relasjoner og få til et inkluderende arbeidsliv, står dialogen på arbeidsplassen sentralt Hensikten er å finne fram til mulige løsninger og legge en plan for tilbakeføring til arbeid eller for videre avklaringer NAV Partssamarb i virksomhet Folketrygdlov Arbeidsmiljølov 13

Leders ansvar i IA-arbeidet å kjenne sine ansatte å være i jevnlig dialog, slik at en samtale som oppleves som vanskelig å ta ikke blir den første å være oppmerksom på endringer hos ansatte å sette arbeidsmiljø på agendaen å ha kompetanse å kjenne seg selv Dette kan bidra til at det oppleves lettere: Grunnlaget for dialog utvikles i arbeidsmiljøet. Skape trygt, åpent og raust miljø hvor det er lett å snakke med hverandre. Dialogen et naturlig redskap. Ulike roller som har et felles ansvar for å bidra til denne kulturen. Leder: For å skape en god dialog Vær interessert i mennesker, være til å stole på. Ha gode rutiner som er kjent for alle og som gjennomføres, vær tett på Observer i fellesarena, ha oversikt over utført arbeid, gi tilbakemeldinger på utført arbeid. Da vil du ha godt grunnlag for å snakke om endring, vær synlig. Jobbe kontinuerlig med arbeidsmiljøspørsmål og kommunikasjon Holde seg oppdatert,orientert Vær klar over egne holdninge.r70-80% av leders holdninger påvirker miljøet. Holdninger styrer adferd. 14

Kollegas ansvar å ta kontakt med en kollega en ser har vansker med å fungerer i arbeidet – bry deg å ta kontakt med leder å bidra til et godt arbeidsmiljø bevisstgjøring og holdningsskapende arbeidet i bedriften Kollega: Ikke alltid leder som ser – det kan være at du som kollega ser og bryr deg om en kollega som sliter. Hvis du som kollega er bekymret for en medkollega, ta initiativ til en samtale. Kan også tipse lederen til å ta en samtale hvis det er mest hensiktsmessig. Er det behov for mer oppfølging – oppfordre vedkommende til å snakke med lederen sin. Unngå å bli container – plasser ting der de skal være.

Verneomgud og tillitsvalgtes ansvar: I møter og samtaler – være støttespiller for kollega og for ledere. Være en pådriver til at planer og aktiviteter som blir bestemt, blir gjennomført. Medvirke til god dialog Medvirke til et inkluderende arbeidsmiljø. Bidra til å sette tema som f.eks. handlingsrommet for tilrettelegging, arbeidsmiljø, psykisk helse på agendaen Verneombud og tillitsvalgt har utvidet ansvar for følgje med at det jobbes med arbeidsmiljøutvikling. Dette fritar ikke de andre fra å følge med og ta ansvar. men må være klar over hvilken rolle du har når du tar initiativ til en samtale - . Gjør du det som kollega, som tillitsvalgt, som verneombud, eller som leder?

? Tidsaksen for oppfølging Fore- bygging 4 uker 7 uker 8 uker 9 uker Oppfølgings- Plan Arbeidsgiver/ Ansatt Skal innen 4 uker sendes til sykmelder. Uavhengig av sykmeldingsgrad Dialogmøte 1 Arbeidsgiver/ Ansatt/ BHT/ Sykmelder Skal innen 7 uker være avhold. Uavhengig av sykmeldingsgrad Informasjon til NAV Arbeidsgiver skal innen 9 uker sende rapportskjema (nytt) + oppfølgingsplan til NAV (kan sendes elektronisk via Altinn eventuelt hentes på NAV.no) Dialogmøte 2 (innen 26 uker) NAV/ Arbeidsgiver/ Ansatt/ Sykmelder Avholdes tidligere, ved krav fra en av partene. Arbeidsgiver skal sende oppfølgingsplan i forkant. Dialogmøte 3 NAV/ Arbeidsgiver/ Ansatt/ evt. Sykmelder Ingen fast ordning, men er et tilbud der det er hensiktsmessig. Samme regler som for dialogmøte 2. Fore- bygging 4 uker 7 uker 8 uker 9 uker 26 uker 1 år ? 39 uker Vurderes for eksterne tiltak Oppfølgings- planen er grunnlagsdok. Aktivitetsplikt (utvidet legeerklæring) Sykmelder/ NAV Det må innen 8 uker dokumenteres hvis det foreligger tungtveiende, medisinske grunner som hindrer aktivitet. Informasjonsbrev Fra NAV til ansatt Ved sykmelding i 39 uker. Tilbud om samtale Behov for tiltak? Arbeidsevne Vurdering + (AAP) NAV Arbeidsgiver må tilrettelegge arbeidet for den enkelte sykmeldte (Arbeidsgivers tilretteleggingsplikt, Aml § 4-6) Arbeidstaker må medvirke (Aml § 2-3) Aktivitetsplikt (Ftl § 8-7) Partene er enige om at det er et betydelig potensiale for bedre tilrettelegging i en god del virksomheter. Tilrettelegge for tilknytningsaktiviteter for å opprettholde god kontakt med arbeidstaker ved langtidsfravær Anvende arbeidsmuligheter i annen virksomhet der det ikke finnes grunnlag for tilrettelegging i egen virksomhet – IA-plasser Sykepengene kan graderes ned til 20% Kan gradere arbeidstid og / eller arbeidsmengde Eks.: Full arbeidsuke / 50% produksjon Arbeidsgiver har tilretteleggingsplikt. - Bedriftsinterne tiltak - Arbeidsrettede tiltak Tips: loggføring Egenmelding - Avventende sykmelding - Gradert sykmelding NAV skal sanksjonere overfor sykmeldte, arbeidsgivere og sykmeldere som ikke følger opp sitt ansvar i sykefraværsarbeidet. 17 17 17

Sykmelders rolle Større vekt på aktivitet, nærværsarbeid og oppfølging Vektlegge arbeidsevne og aktivitet – gradert sykmelding Faglig støtte/veiledning for sykmeldingsarbeidet. (Fom. ca. 010711) Tilbakemeldinger til sykmelder om egen sykmeldingspraksis, sammenlignet med andre. (utarbeides 2010/implementeres 2011). Opplegg for obligatorisk opplæring i sykmeldingsarbeid for alle som skal sykmelde. (utarbeides 2010 / implementeres 2011).

Oppsummering IA arbeid ikke ”bare” et sykefraværsprosjekt Forebyggende arbeid, og sykefraværs- og tilretteleggingsarbeid skal ha et større fokus enn det har i dag. Det skal samarbeides om utvikling og gjennomføring av regjeringens sysselsettingsstrategi for personer med nedsatt funksjonsevne. Det er enighet om å fortsette den seniorpolitiske innsatsen Større vekt på det konkret, virksomhetsnære arbeidet med forebygging og tilrettelegging Myndighetene og partene vil følge nøyere utviklingen i delmålene og virkemiddelbruken Endringer i tidsaksen for oppfølging av sykmeldte, økt vekt på gradert sykmelding Reglene om sanksjoner overfor alle aktører ved brudd på regelverket skal gjennomgås og styrkes som virkemiddel i det helhetlige sykefraværsarbeidet.

Ny IA-avtale, organisering og oppfølging, forts. Dersom resultatene av IA-arbeidet utvikler seg i feil retning, vil myndighetene ta initiativ til drøftinger med partene i avtalen om hvilke justeringer som er nødvendige. Dersom det åpenbart ikke er mulig å nå alle eller enkelte av de operative mål for avtaleperioden med de avtalte virkemidler, opphører avtalen, med mindre partene blir enige om noe annet.

Tips www.nav.no www.arbeidstilsynet.no www.idebanken.no www.seniorpolitikk.no www.regjeringen.no Arbeids- og velferdsetaten og arbeidstilsynet har en rekke virkemidler og annet materiale for å støtte opp under IA-arbeidet i den enkelte virksomeht.