Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Advertisements

Studieforberedende utdanningsprogram
Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning ablu
Veien til læreryrket…….. Differensiering i de nye grunnskolelærerutdanningene Liv Reidun Grimstvedt dekan Avdeling for lærerutdanning og kulturfag.
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
UTDANNINGSTILBUD VED IMT 2010/2011
Institutt for pedagogikk, UiA, 2012 ! Ved professor
Høgskolen i Bergen Over 70 ulike studietilbud Yrkesrettede utdanninger til og med masternivå Utdanninger som er etterspurt i samfunnet.
KOMPETANSEKRAV Tilsettingskurs januar 2014
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen».
Personalmøte GFU 26. september 2012
FAGTOS (tidligere TOS) – hvor er vi og veien videre?
Program Fakta om NTNU NTNUs utdanningsområder *Studieprogram* Student i Trondheim.
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
Lærerrollen og lærerutdanning Statssekretær Jens Revold Statens råd for likestilling av funksjonshemmede Thon Hotel Opera 17.6.
N YE GRUNNSKOLELÆRERUTDANNINGER Laholmen 12. november.
Grunnskolelærerutdanning Struktur, mulig løsning og noen utfordringer.
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
AKS Foreldreinformasjon
STYRINGSDOKUMENTER Forskrifter Rammeplan Oslo standard Årsplan.
STYRINGSDOKUMENTER Forskrifter Rammeplan Oslo standard Årsplan.
Institutt for religion, filosofi og historie
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
Grunnskolelærer-utdanningene GLU 1-7 og GLU 5-10
Fra FLU til BLU Ny barnehagelærerutdanning
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen». Nye rammeplaner for fem lærerutdanninger Praktisk-pedagogisk utdanning for allmennfag (PPU-A, ennå ikke vedtatt)
Velkommen! Til Konferanse Tema: Kommunesektoren:Barne og ungdomsarbeiderfaget, barnehagelærer og lærerutdanninga.
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Religion, etikk, filosofi: Ny Rammeplan for barnehagen
Digital tools in kindergarten
Efl/Institutt for lærerutdanningsfag
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
UTDANNING MODUL 2 A - Grunnskolen 1. – 10. klasse
FLÅ SKOLE OMORGANISERING AV SKOLEDAGEN Gjeldende fra skoleåret 2014/2015.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
Kurs nye praksislærere 28. oktober 2014 Toril Hanssen 1.
Velkommen til Ski videregående skole. Program Generell orientering om skolen Presentasjon av rådgivere Fagvalg Vurdering Møte med kontaktlærerne.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
God rådgivning for veien videre i utdanning og arbeidsliv
Rekruttering av lærere Informasjon Noe å tenke på Noen ønsker – en drøm. Universitetet i Nordland Profesjonshøgskolen.
Velkommen til førskoledag
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
8000 STUDENTER CAMPUS KRISTIANSAND 3000 STUDENTER CAMPUS GRIMSTAD.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Rammeplan for barnehagen. Nytt på nytt eller noko heilt anna? Loen mars 2006.
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
NLS – Stockholm Februar 2012 Gun Aamodt Ny førskolelærerutdanning i Norge.
BARNE- OG UNGDOMSARBEIDERFAGET. Barne- og ungdomsarbeiderfaget er en fagutdanning innenfor videregående opplæring. Fagløpet er to år på videregående skole.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
Lærerutdanninger i endring Kristian Andersen, studieleder GLU Ingvild Ruhaven, studieleder 8-13 Rådgiversamling åpen dag, 16. mars 2016.
Praksisforum F1d 6 september 2006 Presentasjon av Natur og friluftslinjen 2006/2007.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Institutt for pedagogikk Praktisk informasjon om bachelorprogrammet i pedagogikk.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Opptakskrav til master i pedagogikk
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
Siste nytt om lærerutdanningene for trinn 8-13
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Tone Milde Seniorrådgiver
Studiespesialisering
Foreldremøte Odderøya barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul

2 Ulike lærerutdanninger ved UiA Barnehagelærerutdanning (0-6 år) 3 år Grunnskolelærerutdanning (1-7 trinn) 4 år Grunnskolelærerutdanning (5-10 trinn) 4 år Grunnskolelærer master 5 år Praktisk-pedagogisk utdanning allmennfag (8-10 trinn og videregående skole)1 eller 2 år Praktisk-pedagogisk utdanning yrkesfag 2 år deltid (videregående skole)

3 lærerutdanning ved UiA forts… Faglærerutdanning i musikk (1-10 trinn og videregående skole) Faglærerutdanning i drama (1-10 trinn og videregående skole) Lektorutdanning 8-13 (8-10 trinn og videregående)

4 Hva kjennetegner lærerutdanningene? Profesjonsutdanninger med tydelig sammenheng mellom teori og praksis Styrt av nasjonale rammeplaner/forskrifter Praksis, arbeidskrav, prosjekter og en stor del av undervisningen er obligatorisk Daglig tilstedeværelse i praksis er 6,5 – 8 timer Heltidsstudier med 37,5 t arbeidsuke Vanligvis e n studiedag i uka Undervisningstid mellom kl

5 Studentutfordringer Følge progresjonen.Praksis-eksamen-forsinkelse. Faglig nivå Samarbeid med medstudenter Varierte undervisningsformer God studiestrategi. Planlegging og struktur Studentenes ansvar å holde seg informert og holde frister osv. Urealistiske forventninger om tilrettelegging og fritak Ryddig privatliv ;)

6 Gla’ i barn? Lyst til å undervise! Holder det? Motivert for å lede barn, elever og ansatte Læring og omsorg Lederollen. Fysisk og psykisk krevende yrker Morsomme og krevende utfordringer hver dag! Høyt tempo God rollemodell; fra elev til student til ansvarlig yrkesutøver Teamarbeid Veileder for foreldre Være kreativ, uredd og lite selvhøytidelig

7 Barnehagelærerutdanning Bachelorgrad, 3 år heltid i Kristiansand og Grimstad. Generelle opptakskrav 100 dagers obligatorisk praksis 6 obligatoriske kunnskapsområder. Fordypning Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid. Kunst,kultur og kreativitet. Språk, tekst og matematikk. Barns utvikling, lek og læring. Samfunn, religion, livssyn og etikk. Natur, helse og bevegelse.

8 Arbeidsmuligheter Barnehagelærer i barnehage Pedagogisk leder i barnehage Styrer/leder i barnehage eller SFO Med videreutdanning: miljøterapeut, støttepedagog, saksbehandler i kommune, fylke osv Jobbe i grunnskolen? – mulig med videreutdanning Stor variasjon på arbeidsmarkedet

9 Grunnskolelærerutdanning trinn 4-årig studieprogram i Grimstad og Kristiansand. Spesielle opptakskrav 100 dagers obligatorisk praksis 3 obligatoriske emner (norsk, matematikk, pedagogikk og elevkunnskap + naturfag i Grimstad) Flere valg i 3. og 4. studieår

10 Grunnskolelærerutdanning trinn 4-årig studieprogram i Kristiansand 100 dagers obligatorisk praksis 1 obligatorisk emne Valgemner i 2., 3. og 4. studieår Alle lærerstudenter får tilbud om å ta ett semester i utlandet Progresjonskrav

11 Praktisk – pedagogisk utdanning (PPU) Opptakskrav: Bygger på fagstudier (minst 180 stp) Heltid (1år) og deltid (2 år) for allmennfaglærere i Kristiansand Deltid (2 år) for yrkesfaglærere i Kristiansand 60 dagers obligatorisk praksis Obligatoriske emner: 30 stp pedagogikk og 30 stp fagdidaktikk(2 fag) eller 30 stp yrkesdidaktikk Store endringer i opptakskrav