Analyse og tolkning av datamaterialet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Advertisements

Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
Skedsmo 12. november 2009 Tonje Hilde Giæver
Statistikk og sannsynlighetsregning
Hvordan samle inn/produsere de data jeg trenger
 Bodil og Fin Ask Bearbeiding av innsamlet informasjon Bodil Ask Delvis basert på Patel & Davidson: Forskningsmetodikkens grunnlag.
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Enhalet og tohalet hypotesetest
STATISTISK GENERALISERING
Vitenskapelige arbeidsmåter En innføring
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Om semesteroppgaven Krav til den avhengige variabelen
HVA ER REGRESJONSANALYSE?
Uni-, bi- og multivariate analyser
Kvalitativ metode i markedsforskning
Velg Slide-Show fra PowerPoint-menyen og klikk med venstre museknapp!
Kap 03 Beskrivende statistikk
ANALYSE AV KVALITATIVE DATA
INDEKSER OG FORDELINGER
SAMMENHENGER MELLOM VARIABLER
DATAKVALITET, RELIABILITET OG VALIDITET
Oppgaver 1)Vi anser hvert av de seks utfallene på en terning for å være like sannsynlig og at to ulike terningkast er uavhengige. a)Hva er sannsynligheten.
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Metode.
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
Kvalitative og kvantitative metoder
Diskrete stokastiske variable
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Eksperimentelle design Ikke-eksperimentelle design
La oss begynne med begynnelsen (igjen)
Sammenhenger, problemstilling og forklaringer Forelesning 6/
Presentasjon av data: deskriptiv statistikk
Korrelasjonelle metoder
Regresjon Gjennom punktsvermer (scatter plots) kan en ofte (men ikke alltid) med rimelighet trekke en rett linje. En slik linje heter en regresjonslinje.
Kvalitative forskningsmetoder
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Mål for sentraltendens:
Testing, måling og forskningsdesign.  Hvor får vi vår informasjon om personligheten fra?  Hvordan evaluerer vi kvaliteten på disse målene?  Hvordan.
Siste forelesning er i morgen!
Forelesning 5 HSTAT1101 Ola Haug Norsk Regnesentral
Statistikk 2 M1 årskurs HVE 31. august 2009.
Analyse Hva slags analyse vi kan utføre, er avhengig av det materialet du har. Vi gjør analyser også kalt bearbeidelse underveis. Og vi benytter også som.
Samfunnsvitenskapelig forskningstradisjoner
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
M1 årskurs HVE 7. september 2009
Statistikk M4 Mandag 20. april 2009.
Stian Grønning Master i samfunnsøkonomi Daglig leder i Recogni.
Velkommen til begynnerkurs i NVivo 8!
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering Vi kan formulere:  Et tema – f.eks. ”Ungdom og bruk av data”  En hypotese – ”Gutter bruker.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
Utvalg og datainnsamling Typer av data: Data innhentet for å belyse en spesiell problemstilling (egne data)‏ Data frambrakt uavhengig av problemstillingen.
Statistikk Forkurs Hva er statistikk? undersøke registrere lage oversikt→ Presentasjon av informasjon formidle Arbeidet med statistikk kan vi dele.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
Sammenhenger, problemstillinger og forklaringer
Sammenhenger, problemstillinger og forklaringer
Kvalitative og kvantitative metoder
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Kapittel 3 Metode.
Kvalitativ analyse ved bruk av NVivo11 Computer-Assisted Qualitative Data Analyses Software (CAQDAS) Ph.D Kurs ISP Steinar Theie.
To bruksmåter av statistikk
Statistikk 2 Sentral- og spredningsmål
Korrelasjonelle metoder
Måling, målefeil Forskningsmetoder Frode Svartdal UiTø H-2006
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering
Måling, målefeil Forskningsmetoder Frode Svartdal UiTø V-2010
Kapittel 15: Valg av metode Kapittel 16: Stokastiske variabler
I dag Konfidensintervall og hypotesetesting – ukjent standardavvik (kap. 7.1) t-fordelingen.
Utskrift av presentasjonen:

Analyse og tolkning av datamaterialet Om å skaffe seg orden og oversikt

Likheter og forskjeller mellom kvantitativ og kvalitativ dataanalyse Formål: begge har som formål å skape orden og oversikt i datamaterialet (fra kaos til orden) Strategi: begge benytter seg av datareduksjon som strategi og begge benytter ”koding” som verktøy for å bidra til datareduksjonen

Forskjeller: Kvantitativ analyse baserer seg på at spørreskjemaet er kodet (koding før datainnsamling), dessuten er fasene analyse og tolkning atskilte Kvalitativ analyse baserer seg på koding av intervjuutskriftene (koding etter datainnsamling), fasene analyse og tolkning kan vanskelig holdes fra hverandre

Statistisk analyse Deskriptiv statistikk dreier seg om, ved hjelp av ulike teknikker og prosedyrer, å beskrive innholdet datamatrisen, d.v.s. fordelinger av verdier og sammenhenger mellom variable. Induktiv statistikk / generaliserende statistikk, dreier seg om å kunne trekke slutninger fra utvalg til univers (hypotesetesting). NB! Bør bare brukes dersom utvalget er et sannsynlighetsutvalg.

Noen viktige arbeidsoperasjoner i deskriptiv statistisk analyse Mål for sentraltendens: Statistiske mål som skal vise hva som er typisk verdi for enhetene i fordelingen: Modus – den verdien som forekommer oftest. Kan brukes uansett målenivå, men er eneste mål som kan brukes for nominalvariabler (Eks bosted) Median – verdien av enhetene som ligger midt i rekken av enheter når de er ordnet etter verdi. Forutsetter minst ordinalnivå. Brukes f.eks i forbindelse med inntektsundersøkelser Verdi 11112223334 Modus: 1 Median 2

Gjennomsnitt: summen av alle enheters verdi, dividert med antall enheter. Forutsetter høyt målenivå (intervall, forholdstall)

Mål for spredning Mål som skal vise hvor stor variasjon det er for verdiene til enhetene i fordelingen: Variasjonsbredde Kvartildifferanse Varians Standardavvik

Variasjonsbredde: differansen mellom høyeste og laveste verdi i fordelingen (eks aldersfordeling fra 50 – 71 gir Vb = 21 Kvartidifferanse: differansen mellom tredje og første kvartil i en fordeling (variasjonsbredden for de midterste 50%): Alder ordnet: 20,24,31,37,44,48,50,59,67,71 Q3 – Q1 = 59 – 31 = 28 år

Varians: gjennomsnittelig kvadrert differanse mellom enhetenes verdi og gjennomsnittet til variabelen. Alder – snittalder – differanse – diff i annen. Summen av diff. I annen deles på antall enheter. Standardavvik: kvadratroten av variansen.

Analyse av sammenhenger ved hjelp av korrelasjonskoeffisienter Korrelasjonskoeffisienter er symmetriske mål for sammenheng. De forteller oss om styrke og retning på sammenhenger. Styrke: angis ved en tallverdi, jo nærmere 1.0 jo sterkere sammenheng (r = .48 > r = . 39 Retning: angis ved fortegn, - betyr at sammenhengen er negativ, + at sammenhengen er positiv Vanlig korrelasjonskoeffisient er Pearsons r, som brukes på intervall- og forholdstallnivå.

Signifikante sammenhenger Signifikante sammenhenger skal sikre at sammenhengen ikke er resultat av tilfeldigheter Signifikante sammenhenger er ikke nødvendigvis meningsfulle Signifikans er avhengig av størrelse på utvalget Ved store utvalg vil selv meget svake sammenhenger være signifikante En signifikant sammenheng er altså ikke det samme som en sterk sammenheng og har derfor heller ikke alltid faglig, samfunnsmessig eller praktisk interesse.

Kort om kvalitativ analyse Kvalitativ analyse er analyse av tekster egne eller andres) Det finnes ulike analysestrategier, men felles for dem er at datamaterialet brytes ned og settes sammen igjen (”klipp-og-lim”, ”omelettmetaforen”). Dette kan gjøres v.h.a. saks og papir, eller v.h.a. programvare. Denne nedbrytings- og gjenoppbyggingsprosessen gjennomføres ofte ved hjelp av koding (i flere operasjoner). Noen ganger kalt ”åpen – aksial – selektiv”, andre ganger ”beskrivende – analytisk”. Kodingen eller klippingen skal gjøre oss i stand til å samle dataene (tekstursnittene) i kategorier som kan endres, utvides, avgrense etter hvert som nytt materiale kommer til. Fordi det ikke er klare regler og retningslinjer, blir det viktig, gjennom beskrivelse av prosessen, å overbevis leseren om at de prosedyrer man har fulgt er formålstjenelige og sikrer kvaliteten på analysen.

Litt om validitet og reliabilitet Validitet og reliabilitet er kvalitetskriterier undersøkelser blir mål opp mot. Begrepene validitet og reliabilitet er ”barn” av den kvantitative tilnærmingen. Reliabilitet: intrasubjektivitet og intersubjektivitet; testing av samsvar mellom målinger, kan stole på Validitet: har vi målt det vi hadde til hensikt å måle (undersøkt det vi hadde til hensikt å undersøke); testing av begrepsvaliditeten (hvor godt har vi operasjonalisert det teoretiske begrepet vi vil måle) eks ”Organisasjonsforpliktelse”

Hva med kvalitative studier? Validitet = troverdighet Reliabilitet = Pålitelighet Ingen formelle prosedyrer, forsker må godtgjøre/overbevise leseren om at det er tale om pålitelige og troverdige konklusjoner