Erfaringer med og uten bruk av

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Helgekurs Spill Bridge 1 på en helg Opplegg utviklet av: Sven-Olai Høyland.
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Support, nye funksjoner og tjenester fra Uni Pluss
TØYENSTANDARDEN.
Logg inn med ditt brukernavn og passord. Glemt passord?
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov 2011.
Kontoinnstillinger Slik kommer du til «Kontoinnstillinger»:
Pedagogiske krumspring med flervalgstester (multiple choice) NVU 2006 Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Flervalgsoppgaver – bedre kvalitet og mer effektiv undervisning?
eDialog24 Operator Nyheter og endringer i versjon Sentinel eDialog24 AS Ingvald Ystgaards vei 3A 7047 Trondheim Telefon: Faks:
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •Epost •PPS •Studentweb •Its learning.
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
Bruk av automatiserte tester på en kreativ måte i læringsprosessen
Evaluering som kvalitetsforsterker i undervisningen Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag.
1 Stort elæringsprosjekt ved AITeL SELP. 2 SELP = 5 delprosjekt  Erfaringsbasert e-læring  Læring på arbeidsplassen  Lærestoff  Kvalitetsreformen.
Truls Fretland - Seminar 29.november 2005 Flervalgsøvinger og tester I diskret matematikk og algoritmer høsten 2005.
Forbedringskunnskap kan læres gjennom personlig forbedringsarbeid
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •E-post •PPS •NEL •Studentweb •Its learning.
Drift av Vmware ESX Server for HiST
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
Hva er Fronter.
Systemforvaltning Faglærere: Bjørn Klefstad og Knut Arne Strand
Testverktøy for å forbedre kvaliteten på flervalgstester Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag.
AITeL erfaringer fra et alternativt LMS-system Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag Blogg:
Thomas Johan Eggum & Sindre Williksen
Kreativ bruk av testverktøy
Nyttige triks og erfaringer med Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag (HiST)
Nyttige triks og erfaringer med
AITeL Bruk av e-læring i undervisningssituasjonen for å øke læringseffekten Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Inspirasjonsdagen 2009 Veiledet oppgaveskriving og studentaktivisering via digitale tester i Blackboard Eirill Bø, Institutt for strategi.
Om eksamen Eget rom på Fronter det oppgaven ”hentes” og leveres Dere får e-post med eksamensnummer, i tillegg litt mer.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov 2008 (Klikk for å komme til neste side)
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet Epost PPS NEL Studentweb Its learning.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet august Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på ditt studium Epost Studentweb Its learning.
AITeL Bruk av e-læring i undervisningssituasjonen for å øke læringseffekten Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Integrering av SSS Kristin Hinna, Høgskolen i Bergen (leder) Morten Lindeland, Høgskolen i Agder Arne Langøen, Høgskolen Stord Haugesund Svend Andreas.
NKIs erfaring med Læringspartnere
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Evaluering ”Studentene har talt, men hva har de sagt?”
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Pedagogisk-psykologisk tjeneste på nett
RSS og Alerts JDD 21. mai Ting jeg skal si litt om RSS Alerts (TOC) Hvordan fungerer disse funksjonene? Hva kan de brukes til?
100 lure ord å lære.
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Steinar Hafto Myre 23. januar 2007 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN I PRAKSIS En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2002 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2001 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
Weblogg-Forum web-system. (PHP/MySQL) Hovedprosjektoppgave 46E (Egendefinert oppgave) Skoleåret 2003/2004 – AiTEL, HiST Student: Magnus Kopstad Veileder:
Se hvordan jeg smart bruker Outlook 2010
Velkommen til AITeL årsmøte 2012 Oppdal 16. – 17. mars 2012.
Videobasert materiale Atle Nes Quality Hotel Oppdal Fredag 13. mars 2009 Kunnskapen du glemmer.
Lenken til Fronter finnes nederst på mf.no. Logg inn med din MF-brukerkonto. Brukernavn og passord genereres etter første gangs semesterregistrering og.
Webinar - Prosjektarbeid og samhandling
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Plan for bruk av skoleplattformen
Office 356 kurs For både nybegynnere og erfarne. Håper alle finner noe å lære/bli inspirert av. Er beregnet for PC, ikke Mac. Et innføringskurs, dere kan.
Nett og kommunikasjon Flere studenter på utveksling
Utskrift av presentasjonen:

Erfaringer med og uten bruk av i ulike undervisningsopplegg Svend Andreas Horgen Høgskolelektor AITeL www.aitel.hist.no/~svendah/

Agenda Ulike typer undervisning ved AITeL BADR: Muligheter og begrensninger FU: Muligheter og begrensninger Ting du kanskje ikke har tenkt på? TIPS Fremtiden – hva har vi i vente?

Ulike typer undervisning ved AITeL

En gåte Først en gåte Svaret er to ganger

Min undervisning Bachelor i Drift (BADR) Lære å drifte nettverk, praktisk rettet Høst 2004: IT1, 30 studiepoeng, 5-i-1 Vår 2005: Operativsystemer med Linux Fjernundervisning Enkeltfag (80) / deler av / hele studier Stor spredning blant studentene Utstrakt grad av tilsatte studentveiledere Hovedprosjekter Ingeniørutdanning 3 år Master i samarbeid med ITU og HiNT

Min undervisning Bachelor i Drift (BADR) Lære å drifte nettverk, praktisk rettet Høst 2004: IT1, 30 studiepoeng, 5-i-1 Vår 2005: Operativsystemer med Linux Fjernundervisning Enkeltfag (80) / deler av / hele studier Stor spredning blant studentene Utstrakt grad av tilsatte studentveiledere Hovedprosjekter Ingeniørutdanning 3 år Master i samarbeid med ITU og HiNT it’s:learning

BADR: Muligheter og begrensninger

Problembeskrivelse BADR, IT1 75 studenter 8 faglærere 5 emner à 6 sp. (vba, ppi, prs, dbs, iti) Hvordan formidle generell informasjon? Faglig formidling? Mye gruppearbeid Tverrfaglig prosjekt Øvinger – Kvalitetsreformen

Hvorfor bruk av it’s:learning? Brukte portal året før – tradisjonell måte Hemmelig kilde: HiST should go for it (’s) AITeL trengte kompetanse på LMS 8 faglærere = utfordring 8 faglærere = mange muligheter

Fast struktur Må unngå forvirring Opprettet mal på emne, mappestruktur Kopierte mappestrukturen til 5 emner Hver lærer administrerte sitt emne Må ikke drepe lærerens/studentens frihet 20 grupperom Samme brukernavn som ved AITeL

Kommunikasjon Distribusjon av Meldinger og oppslagstavle lærestoff og forelesningsnotater øvingsoppgaver og løsninger Meldinger og oppslagstavle videresende til e-post gruppemeldinger? Cc: til seg selv? E-post til andre? Hvorfor formidle timeplan mange steder? semesterplan en fagplan for hvert emne kalender

Studentenes bruk av it’s L Ingen eller liten opplæring nødvendig Dynamisk forside – informasjonen kommer fram Samarbeid gruppevis Mange jobber hjemme Vil studentene tilbake til tradisjonelt opplegg?

Kalender Må forstå oppbygningen, hvorfor det? Gruppekalender? Bestille rom? Frustrerende før en forstår oppbygningen av kalenderen Kan ikke bestille rom => hovedprosjekt har laget et eget rombestillingssystem for AITeL Ikke lett å vite om det er jeg som ikke kan teknikken eller om verktøyet har begrensninger. Jeg kan skrive under på: Verktøyet HAR KLARE begrensninger

Svakhet ved statistikk BADR vår 2005, 75 stud, 5 fag, ett rom Her er ikke lærerne samkjørte Noe så enkelt som navngiving spiller en rolle! Mer om statistikk senere, da fil vs oppgave

Hvorfor flervalgstester? Automatisert retting Umiddelbar tilbakemelding Skape kontekst / læremodus Kartlegging selvrefleksjon utgangspunkt for en bedre inndeling av grupper Repetisjon av pensum når som helst Statistikk for lærer Tilfeldig trekk mulig Inngå i vurdering? Det kan være lurt å kjøre slike tester jevnlig hele semesteret for å sikre at alle henger med til en hver tid

Erfaring flervalgstester Greit å gjennomføre tester rent praktisk Begrensninger på utformingen av en test Eksport og etterbehandling Meget begrenset grafisk oppsummering Anne Cath. Gotaas: 3 spm kan være nok! Riktignok mulig å sortere på navn og prosentvis riktig Det kan være lurt å kjøre slike tester jevnlig hele semesteret for å sikre at alle henger med til en hver tid

Er LMS en universell løsning? BADR: Ønsket å kjøre en større evaluering av fagopplegget Aksjonslæring Undersøkelser er bra, men... ... Hvordan er mulighetene for etterbehandling av data?

Aksjonslæring Hvordan fungerer lærings-prosessen? Egen-evaluering 5 emner 4 ganger = 20 skjema Unngikk bruk av it’s:learning Manuell behandling 14 av 60 fylte ut alle skjema Minnepenn

FU: Muligheter og begrensninger

Problembeskrivelse FU Hvem er fjernstudenten? en ensom ulv? yrkesaktiv? enkeltfag, mange fag, helt studium? trenger fleksibilitet .... Reklame: 2 første leksjoner fritt tilgjengelig Effektivt opplegg for distribusjon per i dag

Erfaringer fra Prog.fag vår 2005 Innkjøringsfase import og frafall skapte problemer teste nye ting Veldig treg responstid fra systemet Alt på et sted Klasseromsmiljø, lavere terskel for å delta Litt simpelt forum, men fungerer greit nok Alt lukket. Positivt og negativt

Øvinger Legg ut øvinger som oppgave, ikke fil Jeg kan se hva veileder har svart Klage fra student Instruere veiledere om nivå Vanskelig å levere etter at frist er ute FU  fleksibilitet system må ikke sette begrensning for ped!

Øving som vanlig fil Øvinger som kan lastes ned ved et klikk Student svarer og laster opp svaret i sin innleveringsmappe Manuell opptelling

Øving som oppgave

Administrasjonens synspunkter Ser her hvor mange øvinger hver student har godkjent Slipper manuell opptelling

Håndtering av problemer

Neste semester Lærer av erfaringer Rekonstruerer faget Går til arkiv Kopierer struktur Deaktiverer alt  blir grått Aktiverer etterhvert Mer bruk av flervalgstester underveis!

Ting du kanskje ikke har tenkt på?

Konkrete mangler Kalenderen er global Sortere oversikten over personer i faget på ulikt vis? Med 100 personer er det nødvendig Hva er rapporten ”Progresjon?” Den viser en liste med alle studenter, der et stort flertall har 50%, to stk har 100% og noen få har 0%. Hva betyr det? Hvordan kan ikke-aktive studenter slettes på en enkel måte fra faget? Sortering på aktivitetsnivå er ønskelig!

Sikkerhet

Kontroll Administrasjonens rolle / FS Hvem har egentlig kontrollen? Hva skjedde meg sist jeg logget på Hvem eier informasjonen? Personvern? Arkiv-funksjonen Hvorfor fikk alle 40% første forsøk, og 100% på neste i en flervalgstest i fjor høst? Test med en studentbruker eller i stud.modus først

Informasjon Hvordan takler studentene informasjonsmengden? Hvordan formidler du informasjon? flere kanaler? all info i LMS-et? Hvorfor det? svar på meldinger per e-post eller internt? KISS = Keep It Simple Stupid RTFM = sensurert, men viktig

TIPS

Alternativ bruk av verktøyene Forum fri diskusjon om alt mulig (tradisjonelt) faglig hjelp oppgaveløsning grupperom i stedet for fellesrom, hvorfor? litt-på-kanten-ting ...

Automate that! Caseoppgave (eksamen): La ut automatisk den 14.januar kl 09.00 Flervalgstester og de gevinster dette gir Andre gang faget kjører: Sett på automatisk aktivering av fagstoff (ukentlig) Flervalgstester: Kan importere fra Excel Import av studenter skjer automagisk i dag

Tester Tester som er aktive kan ikke redigeres før alle testdeltakere slettes Ta backup av testene, kopier til en originalmappe. Dette må gjøres før testen aktiveres, ellers vil du ikke kunne endre i ettertid Kan kopiere spørsmål som er nesten like. Da sikrer du lik struktur og trenger ikke huske hvordan du gjorde det Studentene kan selv lage spørsmål! innsikt i at det kan være vanskelig å lage gode spørsmål kan inngå i en større test

Diverse Hjelp er kontekstsensitiv it’s:learning 3.0 kommer til høsten Gul lapp kommer fram dersom du holder musa over en kalender-oppføring Søk i kalender  finn dine avtaler! Opera, FireFox, Internet Explorer fungerer Informer studenter om statistikk! Bruk enkel teksteditor, om Active X

Fremtiden – hva har vi i vente?

LMS Hvilket LMS bruker du om 3 år? Hvorfor? Tenk gjenbrukbarhet! Skal systemet forme oss eller skal vi forme systemet? Hva om vi brukte mer aktivt et eget HiST-forum for utveksling av erfaringer?

Læringsobjekter Innholdsproduksjon IMS, SCORM, andre standarder Metadata Erfaringer NVU-konferansen import og eksport ikke smertefritt video er ikke trivielt intet søk etter metadata!

Takk for meg! Spørsmål? Ta gjerne kontakt. Adresse første foil