1 Bruk og egnethet av fire LMS-systemer Presentasjon på NFF-konferansen 17. november 2006 Olav Skundberg, Høgskolen i Sør-Trøndelag.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Lærer på nett? NFF Konferansen 2009 Astrid de Mora, Lærerveileder NKI Nettstudier.
Advertisements

NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
Fremtidens studenter og deres forventninger til IKT-støtte i utdanningen Gløshaugen
Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Prosjekt samordnet kommunikasjon
Vurdering for læring.
En sammenligning av to studier
Pedagogiske krumspring med flervalgstester (multiple choice) NVU 2006 Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Flervalgsoppgaver – bedre kvalitet og mer effektiv undervisning?
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
Stenrød Barnehage i Halden
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Det digitale læringsmiljø – for alle?
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
1 Stort elæringsprosjekt ved AITeL SELP. 2 SELP = 5 delprosjekt  Erfaringsbasert e-læring  Læring på arbeidsplassen  Lærestoff  Kvalitetsreformen.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G LMS som pådriver for digital.
Videreutdanning i Juss for vernepleiere IKT-støttet undervisning Praktisk gjennomføring 1.
Prosjekt: Presentasjon Av Elin Blikra
Drift av Vmware ESX Server for HiST
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Systemforvaltning Faglærere: Bjørn Klefstad og Knut Arne Strand
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Lag og foreninger Dynamisk nettløsning og kalendermodul for foreninger i Steinkjer Kommune, utviklet med PHP og MySQL. Hovedprosjekt HiST våren av.
AITeL Studentaktivitet, raske tilbakemeldinger og åpenhet - er WIKI løsningen? Øyvind Hallsteinsen Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring.
AITeL erfaringer fra et alternativt LMS-system Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag Blogg:
Nyttige triks og erfaringer med Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag (HiST)
AITeL Bruk av e-læring i undervisningssituasjonen for å øke læringseffekten Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Muntlige presentasjoner
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
Erfaring med bruk av åpen kildekode til støtte for læringsprosessene
Norgesuniversitetet:
Campus Helgeland og eCampus Nord UNINETT-konferansen 1. – 3. oktober 2013 Geir Hareide Hansen leder KOLT.
Java sertifisering - testern tester test
AITeL Bruk av e-læring i undervisningssituasjonen for å øke læringseffekten Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Presentasjon av ”Overhallaprosjektet” Bredbåndskrevende læringsmetoder i Namdalen NVU konferansen 2005 Håvard Sørli
Avdeling for sosionomutdanning
Integrering av SSS Kristin Hinna, Høgskolen i Bergen (leder) Morten Lindeland, Høgskolen i Agder Arne Langøen, Høgskolen Stord Haugesund Svend Andreas.
NKIs erfaring med Læringspartnere
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Blogg og publisering på nett
Standarder, innhold og ePortfolio Helge Hannisdal Product Manager it’s:learning
1 Hvordan lage websider Med Interkodex AS. 2 Innledende Å lage profesjonelle webløsninger kan gjøres veldig enkelt og rimelig. Du trenger ikke kunne webdesign.
RSS og Alerts JDD 21. mai Ting jeg skal si litt om RSS Alerts (TOC) Hvordan fungerer disse funksjonene? Hva kan de brukes til?
Valg og vurdering av elektroniske læremidler i matematikk A05 – våren 2007 Lærermanus Et samarbeid mellom matematikkseksjonen, praksisskolene/øvingslærerne.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
TIPS OM SØKING PÅ INTERNETT
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
SCIENCE SHOPS – Innlegg på studiekvalitetsdagene 6. oktober 2014 ved Anne Bregnballe, APS.
1 Universitetsbiblioteket i Trondheim Innlegg på Nordisk sommerskole for informasjonskompetanse Finland, Tusby, Gustavelund, 29. juni 2005 Anne L. Lorange,
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Nettbaserte multimediepresentasjoner Må en til Hollywood for å lage pedagogiske multimediabaserte presentasjoner? Arne B. Mikalsen 9. juni 2006
Forum for studentaktive læringsformer
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Pedagogikk 102 Våren 2009 Arbeidskrav og vurdering.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
IKT i læring - Verdensveven Samling 2 23.september.
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
Universellforum 2016.
Digital kunst, kultur og kommunikasjon Arbeidskrav 2b, Hioa høst 2016 WORKSHOP: FOTOGRAFI I SOSIALE MEDIER Elisabeth og Anne Gro.
Universellforum 2016.
Utskrift av presentasjonen:

1 Bruk og egnethet av fire LMS-systemer Presentasjon på NFF-konferansen 17. november 2006 Olav Skundberg, Høgskolen i Sør-Trøndelag

2 Agenda Om prosjektet Arbeidsmetode Erfaringer fra bruk i fag Utfordringer fremover

3 Om prosjektet Støttet av Norgesuniversitetet, varighet 1 år og ressursramme på kr ,- Deltakelse fra HIST, HINT, HIA og HIB 10 prosjektmedlemmer pluss 10 tilknyttede faglærere i ulike fag LMS vi tester på: Moodle It’s learning (ITSL) Fronter Microsoft Learning Gateway (MLG)

4 Metode Tar utgangspunkt i pedagogiske behov Velger ut sentrale aktiviteter Gir spesiell fokus på disse i noen utvalgte fag som institusjonene gjennomfører Innhenter erfaringer fra brukerne

5 Testmatrise LMSInstitusjonFagStudenter MoodleHISTWebprogrammering i PHP50 HISTWeb 2.0 med Ajax50 HISTInformatikk 140 HINTKreativ bruk av LMS (øving-LMS)45 HIAEt lærende nettverk35 It’slearningHISTInformatikk 140 HISTProgrammering i Visual Basic50 HINTKreativ bruk av LMS (øving-LMS)45 FronterHIASmåbarnspedagogikk og barnehageutvikling20 HINTKreativ bruk av LMS (Hjemme-LMS)45 MLGHISTDrift av Datasystemer30

6 Kommentarer til testmatrisen Fire tekniske og tre ikke-tekniske fag I ett fag bruker studentene tre plattformer I ett fag er studentene skilt på to plattformer Blanding av campus, FU, samlingsbasert I alt 450 studenter involvert

7 SÅ HVA KAN VI SI OM BRUK OG EGNETHET - På grunnlag av erfaringer hittil i prosjektet

8 Kort om selve LMS-ene ITSL og Fronter: Ferdig driftet tjeneste. Synkronisert med studieadministrasjonen. Moodle: Åpen kildekode, gode erfaringer fra installasjon og drift med egen linuxkompetanse i huset. Studentene registrerer seg selv (nøkkel), ingen synkronisering med studieadm. MLG: Var ikke et ferdig LMS-produkt da prosjektet startet. Krevde stor innsats fra eget personale og MS Norge. Etter 10 mnd. er nå de fleste funksjonene på plass, men har ikke grunnlag for å kunne rapportere noen erfaringer fra disse enda.

9 Basis funksjonalitet Omhandler publisering av lærestoff, øvingsadministrasjon og oppslagstavle i faget. Fungerer godt i de tre LMS vi har testet på Studentene svarer i undersøkelser at de faktisk er godt fornøyd med denne LMS-bruken. Lærere påpeker tungvint administrasjon av faginnholdet: Flytting av elementer i faget Kopiering av materiale fra ett semester til neste Barrierer mellom fag Konstaterer at dette er hovedanvendelsen av LMS

10 Forum Godt implementert i alle tre LMS Opplever svært forskjellig grad av aktivitet. Frivillig eller obligatorisk? Raske svar på spørsmål? Studentenes bakgrunn? Akkumulere over flere år? Eksempel: Felles forumtid Studentene er i enkelte fag foran hver sin PC, lærer tar avbrekk i undervisning for at alle skal argumentere i forum for en sak som nettopp er undervist. Stor aktivitet på innlegg

11 Automatiserte tester Implementert både i ITSL, Fronter og Moodle Moodle har noe rikere testmuligheter Eksempel: Test før og etter forelesning En test med spørsmål i tilknytning til læringsmål. Pre-test: bli kjent med agenda. Post-test: hva har jeg fått med meg av forelesningen

12 Universell utforming Vi har ikke hatt studenter med behov for individuell tilpasning, så funksjonene er ikke prøvd ut i fag. ITSL har støtte iht. WAI-krav: Hjelpemidler som leselist, talesynetese og forstørring av elementer på skjermen. Fronter lanserer slike funksjoner i sin nye distribusjon som kommer over nyttår. Moodle arbeider med tilpassing i v.1.7

13 Verktøy for entusiaster wiki-ordbok-blogg-samskriving-konferanse Sosiale verktøy er i liten grad implementert internt i LMS: Moodle: wiki ITSL, Fronter: Prosesskriving/samskriving Dilemma: Satse på internt, integrert eller frittstående verktøy?

14 Eksempler Wiki (Moodle): Lagt opp som obligatorisk del av øving å skrive artikler om eksempler fra faget. Fikk få kommentarer på andres innlegg. Ordbok (Moodle): Obligatorisk å forklare ulike begrep, og kommentere andres forklaring. Varierende kvalitet. Bloggsimulering/samskriving (Fronter): Kreativ bruk av LMS-fag

15 Utfordringer fremover Vi har de store tema i debatten om LMS: Åpen kildekode Lagring og gjenbruk av digitale ressurser Integrasjon med 3.parts verktøy Minst like viktig er spørsmålet om lærerens engasjement og tilrettelegging for studentenes bruk av sosiale verktøy Alle gode eksempler som deles med andre bringer oss fremover.

16 Og helt til slutt noen tips … Webkonferanse (lyd og bilde) Virtuelt kamera (vise desktop i MSN): Samskriving på web: Søk på Google Docs

17 Takk for oppmerksomheten