Jakten på kvaliteten.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagoppgave Justert formulering
Advertisements

Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Nytt regjeringskvartal Debatt Teknisk Ukeblad – 10 oktober 2013 Petter Eiken, styreleder Bygg21 1.
Risikostyring i staten
Praktisk info til prosjektkunder
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Endringsstyring Change Management.
Risikovurdering Systematisk HMS – arbeid dreier seg om mestring av risiko, for å unngå skader og sykdom Mestring av risiko- redusere eller fjerne.
NLF Motorflyseksjonen Fagseminar 9-10 nov 2013 Risikoanalyse
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Produkteier vs virksomhetsarkitekt
Re næringsforening og Re-Torvet 4.Februar 2014
<PROSJEKT NAVN OG NR.> <DATO>
Medisinsk tekniske tjenester Organisering Internhandelmodellen Stig Koteng, avd.sjef, MTA MTFL, 27. mai 2009.
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Mal: Risikoanalyse med veiledning
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Tromsø 10. okt Eva Henriksen, Eva Skipenes,
Grunnleggende testteori
Emner i faget Kvalitetsbegrepet Planlegging for kvalitet
Introduksjon til systemutvikling
Forstudiet + Analysefasen
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
IKP – basert på risiko- og sårbarhetsvurderinger i egen virksomhet
Universitetet i Oslo Det juridiske fakultet IT-kontrakter Innledning.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Rapport VAR-Vestfold Orientering 21. juni mai Hvorfor? De tre selskapenes oppdrag er å levere viktige samfunnstjenester med høy kvalitet til.
Fra virksomhetsmål til prioritert produktkø
 Utvikler eller arkitekt, du er også designer! Ketil Storvik.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Gruppe 3 Henning, Andre, Mats, Per A. og Vegard 1/73.
Teknikker for å bedre design- prosessen -Design by contract -Prototyping design -Fault-tree analyses.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
Frederic Ottesen 23. september 2011
Organisering av IKT området
Litt om håndtering av risiko
1 Innhold Prosjektet ”Bygg ned barrierene !” - formål - hovedfunn Hva betyr dette ?
Problemstyring Problem Management
Risikostyring i praksis
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Forstudiet + Analysefasen
Planlegge og prioritere tiltak
BUS240 1 Typer av prosessteknologi Teknologi (maskiner og utstyr) for å produsere og levere varer og tjenester Prosessteknologi for transformasjonen 
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
In Forelesning Sommerville kap 4 andre del
Beredskap Risikohåndtering, kontinuitets- og katastrofeplaner.
Helhetsbilde Fred Wenstøp 17/04/2017 Fred Wenstøp.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
ROS-analyse.
BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Rasmus Rasmussen 1 BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Kapittel 11 Prosjektvett.
Prosjekter i offentlig sektor – noen fallgruver Frede Wiberg Hermansen Politidirektoratet.
Rammestyrt forretningsdrift til selvkost St Olavs Hospital, Allmenn Teknikk Avdelingssjef Mats Hobber.
Ingen flere store offentlige IT- prosjekter? Magne Jørgensen Simula, UiO og Scienta.
Tema: endringsledelse Verktøykasse for ledere på NTNU.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
ROS-analyse.
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS)
STR 2400 Strategi Prosjekt og presentasjon
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Utskrift av presentasjonen:

Jakten på kvaliteten

Den generiske modellen og PUM og KIP Prosjektstyring Kvalitetsstyring Konfigurasjonsstyring Design Progr. Forstudiet Analyse Innføring Forvaltning Å planlegge for kvalitet

Å planlegge for kvalitet korrekt, pålitelig, robust vedlikeholdbart brukervennlig effektivt, god ytelse Systemet som passer for meg? Eller: er det egentlig noe mer å tenke på?

Å planlegge for kvalitet Hvilken verdi har systemet og for hvem? Står kostnadene i forhold til verdien? Hvor stor er muligheten for å lykkes? Og: Er det andre systemer som samlet sett har større verdi, mindre kostnad og større mulighet for å lykkes?

Tema Forankring – interesseparter - kunderollen Målformulering og kost/nytte-analyser Risikoanalyse Evaluering av alternativer

Behov for nytt IT-system?

Forankring – interesseparter - kunderollen

Det er alltid snakk om effektivisering Jobbe litt raskere Gjøre mindre feil Få mindre frustrasjon BPR Nye markeder og kunder ? ?

Dialog mellom kunde og systemutvikler Æ træng et rægneark Alt 1: Koffer det? Ka ska du bruk det te? Alt 2: Kossen ett? Lotus 1 2 3 eller Excel?

Typer mål Effektmål Resultatmål (prosessmål)

Kost/nytte Beregnbar nytte Ikke-beregnbar nytte Kapitalkostnader (utviklingskostnader) Løpende kostnader (vedlikeholdskostnader)

Oppstilling av kost/nytte

Kost/nytte er grunnlag for ROI – hva er utbyttet på det vi investerer? Pay-back – hvor lang tid tar det før vi får tilbake investeringene? Nåverdibetraktninger – sammenligning mellom dagens investeringer og beregnet verdi av fremtidig inntjening Lønnsomhetsindeks – beregnet ved å dividere nåverdien av fremtidig inntjening med investeringene

Risikoanalyse Finne frem til uønskede hendelser (risikofaktorer) som prosjektet må beskytte seg imot Bedømme sannsynligheten for at de skal inntreffe Analysere konsekvensene hvis de inntreffer Vurdere tiltak Prioritere

1. Uønskede hendelser

Uønskede hendelser - risikofaktorer Generelle – alle prosjekter har disse mister nøkkelkompetanse Prosjektspesifikke – gjelder dette prosjektet avhengighet av et annet prosjekt Frivillige tar i bruk nytt verktøy Ufrivillige dårlig datakvalitet Ufrivillige Frivillige Generelle Spesifikke

Boehms liste Personell – samarbeid og kvalifikasjoner Urealistiske planer og estimater Feil system (!) Feil brukergrensesnitt Gold-plating Hyppige endringer av krav Komponenter levert av andre – dårlig kvalitet og forsinkelser Innkjøpte komponenter – dårlig kvalitet og forsinkelser Kapasitetsproblemer Ny og uprøvd teknologi – feil teknologi

Eksempel på risikofaktorer fra et prosjekt SAP forsinket Påvirkning Y2K Utilgjengelige brukerressurser Tilgang til kritiske ressurser hos leverandør Datakvalitet ukjent Realisering av logistikkmodul

2 og 3. Sannsynlighet og konsekvenser

Analyse - Sannsynlighet og konsekvens Metode Skala Tolkning av resultatet

4. Virkemidler Fjerne Overføre Akseptere og kontrollere|||

Boehms liste Personell – samarbeid og kvalifikasjoner Urealistiske planer og estimater Feil system (!) Feil brukergrensesnitt Gold-plating Hyppige endringer av krav Komponenter levert av andre – dårlig kvalitet og forsinkelser Innkjøpte komponenter – dårlig kvalitet og forsinkelser Kapasitetsproblemer Ny og uprøvd teknologi – feil teknologi

5. Prioriter

5. Prioriter

Dokumentasjon Hva ligger i risikofaktoren Hva er avgjørende for om den inntreffer Hvilke konsekvenser forutser vi Planlagte tiltak Risiko 7 1 10 8 2 9 6 4 5 3 Konsekvenser

Risikoanalyser Husk: Kostnader forbundet med å hindre at en uønsket hendelse inntreffer skal ikke overstige de kostnadene som påløper hvis hendelsen inntreffer Risiko skal ikke alltid elimineres, men skal alltid kontrolleres Høy risiko og stort potensial kan henge sammen

Evaluering av alternativer Porteføljeanalyse Vurderingsmodeller

Porteføljeanalyse Portefølje av alternative systeminvesteringer Forretnings- strategi IT-strategi IT-plan

Kriterier for valg Risiko Hva får vi? Hva koster det? høy Hva koster det? Hvor stor er sjansene for å lykkes? lav lav høy Potensiell nytte

Vurderingsmodeller Bestemmer kriterier Vekter hvert kriterium Måleskala Hvert alternativ får en skår Kontroll av absolutte krav Summerer totalskår Velger det beste

Vanlige kriterier Oppfyller krav TCO Beregnbar nytte Ikke-beregnbar nytte Tid Fleksibilitet for utvidelser Behov for tilpasninger Bruk av felles datalager Driftsmiljø og teknisk løsning Leverandørens soliditet og omdømme Risiko Overensstemmelse med strategi og mål

Oppsummert Det er ikke tilstrekkelig å lage et vidunderlig system, det må også være det rette systemet Jo da, dette er absolutt en del av jobben din som systemutvikler Som systemutvikler må du kunne gjennomføre Kost/nytte-analyser Risikoanalyser Alternativvurderinger