Fotballkompetanse Treningsgjennomføring Oppdal, november 2005.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Trenerforum 17.desember 2007 Innhold i kveld:
Advertisements

Ski IL Innebandy Virksomhetsplan Ski IL Innebandy n3sport.no/bandy/ski facebook.com/SkiIlInnebandy Arbeidsdokument.
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
Foreldretrenerkurs for årskullene
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Velkommen til foreldremøte Håndball Jenter 2005
Dommerens oppgaver ved barnefotball
Fotball for ungdommen Høyreklikk for “full screen”. Bruk entertasten for å komme videre.
Stjerneskudd fra STK?. Presentasjon av de blå team Vi ønsker at flest mulig av våre medlemmer skal konkurrere gjennom lagtennis, ligaspill og turneringer.
Læring i fotball. Hva kjennetegner de beste og hvordan legge til rette for en optimal læringsprosess?
Å leve med ADHD i familien
Oppfølging og kvalitetssikring
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
NORDSTRAND IF FOTBALL Niffen
Treningsplanlegging Kompetansetiltak SFYA MG/MJ & LG/LJ C.Haugen
FOTBALL – GUTTER ÅSVANG FORELDREMØTE Sportslig status : Treninger vinteren 2009 Spillersamtaler Holdninger Treningsplan etter påske.
Kvalitetsklubb – NFF regi
FAIR PLAY CHARLOTTENLUND SPORTSKLUBB. FAIR PLAY – HVA ER DET? Fair play dreier seg om mer enn å unngå gule og røde kort! FAIR PLAY HANLDER OM HVORDAN.
AGENDA foreldremøte JENTER 2004
Spiller-/foreldremøte høst -14 Med blikk for de beste og rom for alle.
Foreldremøte Gutter ’99 Mandag Agenda / Saker: Spillere og foreldre Kort oppsummering fra trenermøte / sesongen ’08 Spiller / foreldres feedback.
Spillermøte 7 mai G2000. Agenda Spillestil i Nordstrand Fotball Personlig utvikling og lagquiz G2000 kultur Seriestart.
Der alle har glede av å være Referat Trenerforum 3. november November 2012.
1 Stavanger Tennisklubb Et av Rogalands største og sterkest voksende idrettslag Sportslig utvikling 2008.
Alle har lyst å utvikle seg Derfor må alle også prioriteres.
Første spillermøte fotball jenter 2001 om sesongen januar 2015.
SPILLERUTVIKLING VARHAUG, )Hva kan Varhaug`s trenere gjøre for å utvikle spillere best mulig (7-19år)? Hvilke ferdigheter bør vektlegges på treningene?
Arrangørmøte Agenda: Arrangørens plikter –Skal følges. Gjennomføring –Oppbygging av en god treningsøkt –Smålagsspill –Unngå kø –Differensiering.
BARNEFOTBALLKVELD Forberedelse til ungdoms- og voksenfotball Brovold, 19. april 2012.
Barnefotballseminar 2015 Trondheim 26.april 2015.
FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss.
1 Ha det kjekt med fotballen i sommer Det å spille og trene fotball skal stort sett alltid være kjekt. Noen dager har vi skikkelig flyt i det vi gjør,
Hasle/Lørens Fotball 5-åringer Jeg og ballen! Hasle-Løren skal lage gode fotballspillere som tar selvstendige valg! Aktivitet: 1 trening ute i uka fra.
Todelt mål for tilbudet: -Tilby de mest ivrige spillerne et ekstra tilbud med svært høy kvalitet i treningshverdagen - Gi spillerne gode forutsetninger.
Oppsartsmøte Byåsen IL. ALLSIDIG TRENING, HVA ER DET? Finnes ingen regler Treningen i seg selv er lite forutsigbar Må være motiverende og utfordrende.
Fossum Fotball jenter 2001 Sesongen Fossum Fotballs Føringer Sportsplan Retningslinjer for barnefotball Hospitering.
FAIR PLAY I BARNEFOTBALLEN ASKØY FOTBALLKLUBB 2016.
Egentrening i ferien Minde Storm. 2 Ha det kjekt med fotballen Det å spille og trene fotball skal stort sett alltid være kjekt. Noen dager har vi skikkelig.
Hasle-Løren skal lage gode fotballspillere som tar selvstendige valg! Aktivitet: 2 treninger ute hele året, og 1-2 treninger inne i vinterhalvåret. Deltagelse.
Stiftet 3. Mars 1920 En aktiv samfunnsdeltaker og samfunnsbygger i over 90 år Utdrag av presentasjon Trener- og lagledermøte Barnefotballen som.
Spillerundersøkelsen 2015 LKFK J2002. Delta på fotball?
Utvikle og beholde unge spillere i Fokus. Fire hovedområder Klubbens filosofi Organisering Trening Fokusleir.
HORDALAND FOTBALLKRETS Fair Play i Barnefotballen.
Barnefotballkvelden. Innhold Verdier og retningslinjer Klubben som sjef God fotballaktivitet – i økta og kampen God fotballaktivitet.
FAIR PLAY. Fair Play - et ansvar for hele fotballfamilien - spillere, trenere, ledere, foreldre, publikum og media Troms Fotballkrets er blant Nord-Norges.
SPILLERMØTE G13 TRG-1. AGENDA  Kolbotn 1 – Ambisjoner  Sesongen så langt  Formasjoner /4-3-1 (åpen diskusjon mellom trenere og spillere)  Regler.
Kick Off VASK 2000 Evaluering av 2011 sesongen Status Mål for 2012 sesongen Cuper 2012 Pizza og brus!!
Agenda Årets sesong Neste sesong – våre tanker Treninger i vinter Avslutningen for i år.
Hasle-Løren skal utvikle gode fotballspillere som tar selvstendige valg! Aktivitet: 3 treninger ute hele året. For de ivrigste kan en «ivrigtrening» forekomme.
Sportslig Plan Fossum Fotball 7er fotball. Sportslige mål Gi tilbud om om å spille og lære i et godt miljø Skape interesse for fotballspillet og la spillerne.
Valg av verdier bilde. Våren 2015 SSK fotball ønsket å bli mer bevisst på hva vi vil og hvordan vi vil ha det. Alle lag ble bedt om å diskutere verdier.
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
Løvenstad FK -på lag med lokalsamfunnet for et bedre oppvekst-og nærmiljø Spilleren i fokus – laget i sentrum - klubben i hjerte.
Sportslig forum - Ranheim håndball1 Rev 30/ Ranheims blå tråd.
Elverum Håndball Yngres - Visjon ”Ekte idrettsglede i et mestringsorientert læringsmiljø!”
Vestre Aker Fotball VESTRE AKER FOTBALL G2010 Plan for 2017.
Velkommen – presentasjon av deg selv
Sportslig Plan Fossum Fotball 11er fotball.
Klubben for alle.
Oppstart 2010-kullet Harald Kallevik
Spiller-/foreldremøte høst
Treninger 2017 G2006 Årsklassen G11/12 er fortsatt definert som barnefotball etter NFFs regler. Treningsinnholdet er ganske likt det som gjaldt for siste.
Helsesøsterkongressen 2017
G/J & 2005 Trenerforum 9feb..
Foreldrevettregler Som foresatte og foreldre kan du bidra til å gjøre barnefotballen til en opplevelse for barna. Her er noen huskeregler: Møt opp til.
”Flest mulig - lengst mulig - best mulig!”
R A U S H E T Gjennomføring av workshop (1)
Holdninger og verdier Kampen i fokus.
Modul 1.1 Utvikling av skiferdighet
Utskrift av presentasjonen:

Fotballkompetanse Treningsgjennomføring Oppdal, november 2005

2 Forutsetninger  skape gøy, moro, iver, entusiasme, lyst  skape trygghet, gi oppmerksomhet  legge til rette for mestring, utfordring, differensiering  skape stor aktivitet og tilrettelegge for læring  nivå og aldersgruppering

3 Forberedelse  små spill mot ett og to mål er sentrale hovedaktiviteter og bør benyttes mye  «Skudd-på-mål-spillene» bør også prioriteres  bruk forholdsvis få aktiviteter  inndelning i små grupper slik at alle er mest mulig i aktivitet hele tiden  minst halvparten av tiden (gjerne mer!) til små spill fra én mot én til fire mot fire pluss målvakter – fotballens grunnspill!  tematenking knyttet til ferdighet og delferdigheter  pasning-medtak må alltid være med!  andre delferdigheter rulleres ut fra en periodeplan

4 Forberedelse  flest mulig av aktivitetene bør ende opp i avslutning mot mål  målrett aktiviteten i størst mulig grad!  regler og betingelser i aktivitetene?  vær nøye med bane- og feltoppmerking – kjegler og eventuelle streker som er på banen  eventuelt inndeling i utøvergrupper etter visse kriterier  (ferdighet, sosiale bånd, type aktivitet)  nok baller – minimum én ball pr. to spillere  alltid tydelig laginndeling med drakter eller vester  lag en grov tidsramme for gjennomføringen, men vær fleksibel!  hvordan organisere, vise, lede? (husk at å vise er bedre enn å forklare!)  vis god utførelse (idealbilde!)  hvordan opptrer du under aktiviteten?  husk disiplin forbundet med f.eks. fløytesignal

5 Gjennomføring  oppfølging av punktene under «Forberedelse»  husk korte innføringer eller visning av øvelsen  klare regler for gjennomføringen av øvelsen  se etter gode gjennomføringseksempler og vis dem fram  vær positivt forsterkende ovenfor god utførelse  vær oppmuntrende og støttende ovenfor utøvere som strever  vær hele tiden oppmerksom på differensierings-aspektet knyttet til ferdighet – og bruk differensiering aktivt!  hvordan regulere aktiviteten for at alle skal få oppleve mestring?  registrer graden av aktivitet og ballinvolveringer hos den enkelte – unngå venting!  registrer graden av glede, konsentrasjon, entusiasme og mestring!  vurder tidsaspektet generelt og spesielt opp mot spillernes engasjement – hold på lengre om det er noe som virkelig engasjerer!  oppmuntring og stimulering til egenaktivitet og egentrening fram til neste trening – gi gjerne spillerne konkrete oppfølgings-, og utviklingsoppgaver om du føler interessen for det er til stede.

6 Evaluering  hvordan ble økta i forhold til den planlagte vektleggingen  viktig å vurdere graden av aktivitet, engasjement, moro og trivsel  var det noen utøvere som falt utenfor?  hvordan var kvaliteten i det som ble utført?  hva fungerte bra, hva fungerte mindre bra?  er det noe som bør gjentas fordi det fungerte bra?  er det noe som bør følges bedre opp?  hva bør du spesielt ta lærdom av til neste trening?