Medlemsutviklings komiteen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Rekruttering og utvikling av klubben som nettverksarena.
« gir medlemmene en bedre hverdag». 2 Saker • Kort presentasjon av prosjekt og styringsgruppe • Innmeldingsskjema kvinnenettverk • Kommende seminar/kurs.
1 Klubbens lederplan Anbefalt administrativ struktur for rotaryklubber i D2260. Implementeres senest 1. juli 2007.
Strindheim Fotball Yngres avdeling Infomøte
Nye klubber - medlemsutvikling Hvorfor nye klubber ? •Det eneste som gir betydelig medlemsvekst •Vi må få Rotary ut til de yngre generasjoner.
Midtveismøtet 16/1-2010Rekruttering, klubb og medlemsutvikling Skedsmokorset 17. januar 2010 Hei Rotaryvenner, Takk for hyggelig møte i går med interessante.
3 års rullerende verveplan Skøyen Rotaryklubb 2009/ /2012.
Hvordan står det egentlig til? Medienettverket, 30. november 2010 Arne Jensen, Norsk Redaktørforening.
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
ROTARY mot år 2010 En mulighetenes organisasjon Grunnpilarer –Vennskap –Etikk –Utveksling av yrkeserfaring –Arbeide for internasjonal fred og forståelse.
Rotary International Midt-Norge og Nord-Norge Distrikt 2275 (Nordmøre, Sør-Trøndelag, Nord Trøndelag, Nordland, Troms, Finnmark, Svalbard) X Rotary
Medlemsutvikling D 2290 Presidenttreff januar 2008.
Medlemsutvikling i D Status i Distriktet er tilfredsstillende, men noen klubber sliter!
Guvernørens månedsbrev
IPDG Laila Lerum1 Medlemsutvikling PETS i D2290 Arendal 6.Mars 2009 Langesund 20.mars 2009 D 2290.
President – AG – DG PETS 2009 Distrikt President – AG – DG Skal i fellesskap sikre Aktive, godt fungerende klubber.
ROTARY mot år 2010 En mulighetenes organisasjon Grunnpilarer –Vennskap –Etikk –Utveksling av yrkeserfaring –Arbeide for internasjonal fred og forståelse.
Presidentsamling/PrePETS Momenter Første formelle samling for innkommende presidenter rotaryåret Formål med samlingen – –(For.
MEDLEMSUTVIKLING RRIMC Jan Willumsen SONE16. MEDLEMSUTVIKLING NYE KLUBBER REKRUTERING Beholde medlemmer.
Medlemsutvikling Har alltid vært satsingsområde i Rotary.
Medlemskap og mangfold
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Din klubb trenger deg - til rekrutteringen av nye medlemmer! B/ Presentasjon på DS.
Ungdomsutveksling. "Rotary International mener dette arbeidet er av stor betydning og oppfordrer Rotaryklubbene sterkt til å engasjere seg i ungdomsutveksling".
PREPETS Momenter Første formelle samling for innkommende presidenter rotaryåret Hensikt ORGANISASJON/PRESENTASJON Tanker om Rotary.
PDGI Sverre Bjønnes PETS, 14. mars Mangfold: Medlemskap og medlemskapsutvikling Hva ligger det i dette da? Mangfold?
PETS ROTARY INTERNATIONAL, DISTRIKT 2305 Ja, jeg aksepterer oppdraget som DG for !
1 Klubbens lederplan Anbefalt administrativ struktur for rotaryklubber,
1 Klubbens lederplan Anbefalt administrativ struktur for rotaryklubber.
Foredrag Rudshøgda 19. september 2009
Pets 2300 Lars Jørgen Kielland Haug
Klubb- og medlemsutvikling
RYLA SEMINAR 2011 Arrangør: RYLA komiteen D 2260 Fredriksten, Halden, Rakkestad og Skjeberg Rotary klubber samt Ole-Ludvik Kleven D2260 Leder. Bjørnar.
HVORFOR er jeg Rotarianer ? Distriktssamling 20. mars 2010
Område C ved Hans Magnus Lie Fem klubber: Jeløy, Moss, Rygge, Råde, Våler Informasjonen vil bli presentert under tre overskrifter: –Rekruttering og medlemsutvikling.
Arbeids- og milepelsplan for rekruttering av nye medlemmer v/Arne Besseberg Skedsmo Nord Rotary Klubb.
Rotary Distrikt 2260 Noen tanker om: Hvordan kan vi best beholde de medlemmene vi allerede har? Åge Bjor August 2009 Medlemsseminar 26. og
OMRÅDE ”E” Ved Arne Pedersen Avholdt 1 møte for planlegging av Intercitymøter. Avholdt 1 møte for gjennomgang av ”Trivselen i Rotary” og klubbutvikling.
Distrikt DTTS Rotaryåret Prioriterte arbeidsoppgaver i kommende rotaryår: Aktive klubber Medlemsutvikling Støtte Rotary Foundation.
Svein-Erik Dippner 28/ Klubb- og medlemsutvikling Arbeidsmål og planer (1) Arbeide for å snu den negative trenden i medlemsutviklingen:  Systematisere.
RYLA SOM REKRUTTERINGSBASE Bjørnar Nyborg, Halden RK Leder RYLA
Mål og prioriteringer for rekrutteringsarbeidet Svein-Erik Dippner Klubb- og medlemsutvikling, D2260.
"Rotaryskolen i D2250"1 Velkommen til informasjon om Rotary Klubb Bilde av klubbens banner/vimpel.
PETS DISTRIKT 2290 ROTARY ÅRET MÅL OG STATEGIER.
PRESIDENT ROLLEN Innledning til gruppearbeid PETS 2009.
Medlemsutvikling PETS/Distriktssamling Langesund 28. mars – 29 mars D 2290 E. Omdal.
Dette velger Distrikt 2275 å satse på. Visjon Service Above Self Det betyr at vi skal tjene andre.
KLUBB- OG MEDLEMSUTVIKLING KLUBB- OG MEDLEMSUTVIKLING Per-Arne Davidson.
Velkommen til innkommende president sin time.
Litt statistikk Medlemsseminar sept.2014 MAL FOR MEDLEMSREKRUTTERING
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Medlemsutvikling Rakkestad Rotary
Informasjon og omdømme Kort innlegg på PETS 17. april 2010.
Medlemsutvikling PETS 2011
28. april 2007 Tillitsmannskonferansen 2007 Utfordringer knyttet til medlemsøkning, inntekter og ”faste kostnader”
KLP - DGE Sverre Bjønnes1 Klubb lederskapsplan (KLP) Klubbens lederskapsplan er det administrative rammeverk som anbefales for alle rotaryklubber.
TITLE STERKE KLUBBER: VÅR UTFORDRING PETS D2250 – Førde ARC Fred Schwabe-Hansen.
Til tjeneste Lions Norge Til tjeneste Lions Norge Til tjeneste NY GIV Lions Norge – D 104 H Synlighet, Samarbeid, Begeistring.
VERVETIPS. Verve nye medlemmer Fakta: Sosiale nettverk viktig, flest lar seg rekruttere gjennom bekjentskaper, ikke gjennom nære familie- og vennskapsbånd.
Handlingsplan 2017/2018 LC Notodden.
Medlemsverving 2016/2017 November 2016
Medlemskap og klubbutvikling i D 2310 v/ Bjørg Månum Andersson,PDG
Medlemskap og klubbutvikling i D 2310 v/ Bjørg Månum Andersson,PDG
Rekruttering/ Medlemsutvikling i D2250
Kari Løken, distriktstrener og leder av kommunikasjonskomiteen i D2305
Medlemskap og klubbutvikling (DMK) D2310: Rotaryåret v/PDG Bjørg Månum Andersson MÅL: DMK skal aktivt bidra til at mål og handlingsprogrammet.
Utskrift av presentasjonen:

Medlemsutviklings komiteen Bjørn Westfoss Larsen Øyane Rotary Svein Arne Medhaug Karmøy Vest Britt Frantzen Iversen

Medlemsverving i Rotary Pets og Distriksmøte Sola 2012

Medlemsskapsutvikling Et lite tilbakeblikk: 2006: ”Strategi for Rotary i Norge mot 2010” Mål: 15.000 medlemmer i Norge 1/7-2010 1/7-2002: 13.667 5/2-2006: 13.305 Øke med 1 medlem pr. klubb pr år 1 ny klubb pr. distrikt Er det noen som husker? Hvordan takler vi dette? Langtidsplaner….

Hva ble status i 2009? Nedgang i Norge Nedgang i vårt distrikt (2250) Liten nedgang i AG området (Nord Rogaland) Økning på Haugalandet Klar tendens til aldring Sauda RK eksisterer ikke mer! 30 medlemmer i 2002! Sauda hadde 30 medlemmer i 2002 med ca.62 år i snitt. I 2009 gav man opp. Da var man ca.68 år i snitt og 14 medlemmer.

Status Rotary mister medlemmer Klubber sliter med å rekruttere nye medlemmer Snittalderen øker Eksempler på at klubber må gi opp Det finnes også lyspunkter der nye klubber stiftes…men det er et stykke imellom. I flere klubber hvor det går veldig godt. De rekruttere og har kontroll på snittalderen. Noen ser mer på hvor stor % som er yrkesaktive. Stor andel pensjonister vil lett gi klubben et pensjonistpreg som gjør det vanskelig å få med yngre medlemmer.

Økning av medlemstallet For å øke medlemstallet er vi avhengige av to faktorer: Beholde de medlemmene som allerede er i klubben Rekruttere nye medlemmer Erfaring viser at vi mister medlemmer. Det letteste tiltaket er å beholde de vi har. Det å rekruttere nye medlemmer er en mye mere krevende jobb, men det er helt nødvendig å rekruttere nye.

Hvordan beholde eksisterende medlemmer? Rotaryopplæring De som kjenner godt til Rotary knyttes tettere opp mot bevegelsen enn de som ikke gjør det. God organisering og drift En klubb som drives godt og har orden på driften vil være attraktiv og får utført mere.. Det slurves med Rotary opplæring i mange klubber. Dette fører til at vi har mange som vet svært lite om den organisasjonen som de er en del av. Dette er problematisk av flere grunner: De som kjenner lite til organisasjonen er de som lettest faller av Det er vanskelig å engasjere seg dersom du vet lite om organisasjonen På motsatt side: De som vet mye vil lettere engasjere seg og knytte seg til klubben Trivselen vil sannsynligvis øke Om vi får inn nye medlemmer så vil en velfungerende organisasjon bidra til å knytte det nye medlemmet til klubben Det kan være et “salgsargument” Godt organiserte klubber får gjort mere og er bedre på å fordele oppgaver internt

Hvorfor nye medlemmer? Uten fornying dør Rotary! Nye medlemmer tenker annerledes Bedrer økonomien Yngre medlemmer virker vitaliserende Bredere erfaringsbakgrunn Flere å fordele arbeidet på Gir bedre møter… Å rekruttere nye medlemmer dreier seg først og fremst om å erkjenne at det er nødvendig å rekruttere! Flere klubber som jeg har hørt har satt et tall og sier at “det er passelig antall”. Klubben må øke i antall for å holde seg vital. En evt. “overtallighet” må ses på som en positive sak- Jeg innså tidlig at å øke med 1 medlem pr. År er altfor lite….. Uten fornying….Sauda

Rekruttere nye medlemer Dette vil aldri være lett! Man vil oppleve at mange takker nei Krever målrettet og kontinuerlig fokus. Lettere å finne nye kandidater dersom man vet hva man leter etter Vi søker samfunnsengasjerte personer med god vandel Disse personene er attraktive I alle mulige andre klubber og organisasjoner! En stor del av de man spør har rett og slett ikke anledning til å si ja! De har fullt I boken og må ofre noe for å kunne engasjere seg I noe nytt Rekruttering til Rotary krever at man har klubber/komiteer som arbeider målrettet og som gjør dette over lang tid. Salgsarbeid…. Hva er forskjellen mellom: Kan dere foreslå et nytt medlem? Kan dere foreslå en person mellom 40 og 50 som jobber i bedrift X?

Hvorfor er det så vanskelig? “Vi har det jo så gøy i Rotary og vi har så mange gode saker” Vi må forstå at vi ikke er alene! Det er mange andre som har mye å tilby folk! Det er ufattelig mange gode tilbud til folk “der ute” Det er ikke nok å vise til våre gode saker og tro at nye skal dukke opp! Medlemsverving er salgsarbeid. For å få til det så trenger man flere ting: Et godt produkt. Vi har et godt grunnlag I Rotarys idealer og gode prosjekter. Et godt produkt inkluderer imidlertid en veldrevet klubb og her har mange noe å strekke seg etter. Vi trenger markedsføring. Her er vi veldig dårlige Vi trenger selgere med stayerevne. Har vi det? Trolig ikke…. Vi har imidlertid et glimrende fellesskap I klubbene som er verd å bringe videre. En Rotaryklubb er noe spesiellt. Stian….RYLA

Informasjon Rotary er svært dårlig kjent Vi er dårlige til å markedsføre Rotary Alle i klubben har et ansvar for å markedsføre Rotary Informasjonskomiteen har en nøkkelrolle! Alle klubber bør ha en strategi for å informere nærmiljøet om sin virksomhet. Informasjon om Rotary vil gjøre rekrutteringsarbeidet mye lettere! Vi er svært dårlige til å markedsføre Rotary. Svært få kjenner til hva Rotary er og hva vi står for. Generellt gjør klubbene lite for å markedsføre seg I nærmiljøet. En aktiv innsats på dette feltet vil være et godt bidrag til rekrutteringsprosessen Tenk om vi kunne komme I den stilling at folk stod og banket på døren og ville inn fordi vi hadde informert så godt om vår virksomhet og våre gode saker!

Hvilke typer folk ser vi etter i Rotary? Samfunnsengasjerte God etisk framferd God representant for sitt yrke Alder rundt 40? … Eller 2-3 år yngre enn yngste medlem?

Hvorfor er det så vanskelig å få fatt I disse personene? De er rett og slett opptatt! De personene vi ønsker å få fatt i er “alle andre” også på jakt etter Denne typen personer er personer som lar seg engasjere både i egne aktiviteter og som støttespillere for sine barn De har rett og slett fullt i avtaleboken!

Erfaringer Dersom man forteller en person hvorfor han er foreslått som medlem I Rotary så vil personen oftest bli svært takknemlig! Det å bli foreslått som Rotarymedlem betyr at noen setter pris på den du er og det du står for! Likevel sier de fleste nei! Ikke send brev til potensielle nye medlemmer!!!! Ta personlig kontakt og fortell hvorfor personen er foreslått. Fortell om klubben og inviter personen på møte. Du er foreslått for at jeg setter pris på den du er eller det du står for.

Hva kan vi så gjøre? Noen nøkkelord: Kontinuitet og engasjement Målrettet leting Informasjon Utholdenhet NB! Utrolig viktig å ta imot besøkende potensielle på en god måte.

Karmøy Vest, Aldersfordeling 0-40 41-50 51-60 61-65 65+ Totalt 2001 4,9 29,3 46,3 7,3 12,2 41 2002 4,7 30,2 44,2 16,2 43 2003 41,4 2004 5,3 18,4 47,4 15,8 13,1 38 2005 2,5 25 42,5 15 40 2006 2,4 24,4 39,0 17,1 2007 6,8 34,1 15,9 18,2 44 2008 8,9 17,8 28,9 22,2 45 2009 6,5 13,0 32,6 21,7 26,1 46 2014 4,3 19,6 47,8 Et eksempel på en analyse av egen klubb. Rød linje viser hva som vil være tilfellet om 5 år dersom ingen rekruttering skjer…… Videre ble det gjort en analyser av : Yrker Bedrifter Geografi Kjønn Dette lettet arbeidet med å søke etter kvalifiserte kandidater. Problemet er ikke at det ikke finnes kvalifiserte kandidater, men å finne dem og få dem interessert. Videre kunne vi sett på f.eks tilflyttede personer. Kan noen av dere tenke dere en bedre måte å få et stort nettverk på enn å melde seg inn i en Rotaryklubb.

Kontinuitet og engasjement Medlemskomiteen har en nøkkelrolle Medlemskomiteen må ta styringen! Medlemskomiteen må bestå av fokuserte, engasjerte medlemmer som jobber sammen over flere år. Alle medlemmer kan foreslå nye medlemmer men medlemskomiteen må fasilitere prosessen Komiteen må legge til rette prosessen. Medlemmene bør være I medlemskomiteen mer enn 1 år. Gjerne med en rullerende utskifting.

Målrettet leting Hva er det vi har i klubben? Det må utarbeides en oversikt over klubbens medlemsmasse! Hva har vi i klubben? Hvilke yrker er representert Hvilke bedrifter er representert Hvordan er kjønnsfordelingen Er hele klubbens “nedslagsområde” representert I klubben Alderssammensetning Rotarys grunnlag er et fellesskap innenfor yrke og derfor er yrker sentralt. Flest mulig yrker gir stor variasjon og dynamikk Det vi først og fremst leter etter er egnede personer, men deretter er det viktig å søke mangfold. Hvilke bedrifter er representert I klubben? I enkelte klubber kan det være viktig å tenke geografi. Er alle deler av nedslagsområdet representert? Aldring representerer en utfordring. Finn ut hvordan det står til I din klubb!

Hva skal vi lete etter? Det må lages en rekrutteringsplan Yrkesgrupper som vi mangler Representanter for viktige bedrifter innen klubbens område Det kan være viktig å lete etter kvinner for å øke andelen Geografi kan være viktig (Er alle deler av området dekket) Erfaringen tilsier at det må være flere gjerne min 20%.

Utholdenhet Personer som av en eller annen grunn sier nei til medlemsskap kan spørres på ny! Livssituasjonen endrer seg hos folk og det som ikke passer nå kan være en utmerket løsning om 5 år! Webb sider ? Facebook? Speiler klubbens daglige liv, potensielle medlemmer. SMS ? Bruke denne presentasjonen?

Lykke til!