KVALITET I FASTLEGEPRAKSIS

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Med hjerte i kommunehelsetjenesten
Advertisements

R OTARYS UTDANNINGSPROGRAM FOR UNGDOMSLEDERE. ÅRETS ARRANGEMENT.
Universell utforming Kirsten Ribu HiO Evaluering av datasystemer Analyse av systemegenskaper Kirsten Ribu
Nå skal jeg gjøre alvor av en drøm jeg har hatt lenge. Jeg skal leve ett år på Nordkalotten, det vil si alt land nord for polarsirkelen i Norge, Sverige.
Bedrifters samfunnsansvar Norge - sinke eller foregangsland NIF – Faggruppe for etikk og lederskap 10. november, 2003 Eli Bleie Munkelien & Ingebjørg Gravlien.
Leif Erik Nohr Juridiske rammer for utveksling av helseinformasjon - et nordisk overblikk Leif Erik Nohr
FORMATIV VURDERING.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Tilgjengeliggjøring av offentlig finansiert forskning Arvid Hallén, Tromsø 14.november 2007.
Allmennlegens rolle i en bedre primærhelsetjeneste Årsmøtekurs Norsam/LSA Bodø 31/ Trond Egil Hansen.
SHP – oppsummering fra siste utlysningsrunde Januar 2013.
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
SUKSESS ELLER FIASKO I PROSJEKTER TIDLIGE ”SYKDOMSTEGN”
Av Donald Norman. Normans hovedanliggende: Information appliances An appliance specializing in information: knowledge, facts, graphics, images, video,
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Forskningsetikk og premiering av deltakere i forskning: Hva sier NESHs retningslinjer og hvilke forskningsetiske spørsmål reises? Bergen, 27, februar 2009.
Økonomiske forutsetninger Gullfaks landsbyen 2007.
mai 2005 OPP! konferansen Stjørdal Faggruppe for pasientopplæring og brukermedvirkning ?
Se opp for halen!. Tenker vi på brukeren? Studie: Hvilke egenskaper (oppgaver) er viktigst? 93 valgmuligheter Uansett oppdeling «super task» – 12%
R OTARYS UTDANNINGSPROGRAM FOR UNGDOMSLEDERE. TEMA.
Referansegruppe for praktisk kvalitetsarbeid Network group for Quality Development.
“Skipper på egen skute" Pasienters erfaringer med bruk av metaforen ”Skipper på egen skute” i løsningsfokusert tilnærming. En kvalitativ studie. (Upublisert)
Problem set 2 By Thomas and Lars PS: Choose the environment, choose many pages per sheet. Problem set 2 Exercise 11/29 Laget av: Thomas Aanensen og Lars.
1 Måling: Metoder Nivåer Validering Churchill kap. 9 Troye & Grønhaug kap. 5 Reve: Validitet i økonomisk administrativ forskning Litteratur:
Online symbolske tjenester Pensum: Olsen, kap. 19 og 20 ”Case studier”
Presentasjon til NFR’s konferanse: CSR in the Petroleum Industry
Internprising F. Zimmer V06.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Sikkerhetsmomenter Konfidensialitet Integritet Tilgjengelighet Autentisering Non-Repudiation (Uomtvistelig) Sporbarhet.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Integrasjoner og 360°.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Lave oljepriser kan bremse utvinningen på norsk sokkel Thina Margrethe Saltvedt, Sjefanalytiker Makro/Olje (Ph. D.) Mars
COPD Chronic obstructive pulmonary disease By Espen Gavin and Zabihulla Mirzai.
Revisjon i Skolen.  Each Party shall ensure that:  1. the training and assessment of seafarers, as required under the Convention, are administered,
Referansegruppen for elektronisk pasientjournal (EPJ) og elektronisk samhandling (ES) Susanne Monica Prøsch fastlege i Sandefjord Leder for Referansegruppen.
© 2016 Rolls-Royce plc The information in this document is the property of Rolls-Royce plc and may not be copied or communicated to a third party, or used.
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Retningslinjer for klinisk praksis
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
«Å stå utenfor» Velkommen til fagdag Inkluderende praksiser i skolen
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Er ØHD eit godt tilbod til den gamle pasienten?
Hvordan lærer vi på bransjenivå? Hva gjør Norsk olje og gass?
Meta-analyser og systematiske oversikter
Altevatn-reguleringenTest: Changes in the flow of water: Effects on watercover and water velocity
Uplanlagte innleggelser i psykisk helsevern – artikkel under arbeid
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Relevant questions for the Reference Group
Ole Kristoffer Dybvik Apeland Nkom
CAKE Q1 Ledelsesansvar Ptil’s forventninger:
Økonomiske forutsetninger
Jan Erik Karlsen Professor
Projections of the disease burden
Status og prosess stipendiatutlysning Digital transformasjon
Halvparten av verden er underernært eller feilernært
Orbital Motion Simulator
SS-generasjonen HL-senteret,
Project Honolulu - An Island or a new way to manage servers ????????
The Nature Index for Norway - a new measure of biodiversity
Issue paper on biodiversity accounts and Indices- some comments on the difference between the Australian and Norwegian approach. UN Committee of Experts.
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Forvaltningsrevisjon
Discharge Data 2017 (data reported until )
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
A review of exploration activity and results on the NCS
Vaccine Delivery in Developing Countries
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
The Norwegian Centre for ICT in education
Utskrift av presentasjonen:

KVALITET I FASTLEGEPRAKSIS Ole E. Strand Spes. allmennmedisin Sentrum legesenter, Kristiansand

PRESENTASJON

HVA ER UTTRYKK FOR KVALITET I EN FASTLEGEPRAKSIS? Fagutøvelse Forutsigbart/standardisert tilbud Kvalitet på laboratoriet Tverrfaglig samarbeid Ventetid på time Ventetid på telefon Pasienten blir møtt vennlig og profesjonelt Internkontroll

VIKTIGE FORUTSETNINGER FOR KVALITET I FASTLEGEPRAKSIS Faglig oppdaterte leger Fungerende telefonanlegg Fungerende datasystem God kvalitetssikring av laboratorieprosedyrer Fungerende medisinsk utstyr Fungerende kontorrutiner Gode interne samarbeidsforhold

FASTLEGEFORSKRIFTEN OM KVALITET §16 Nasjonale faglige retningslinjer § 17 Oversikt §§ 19-29: Koordinering, forebygging, tilgjengelighet, ø.hjelp, hjemmebesøk, henvisningspraksis, legemiddelbehandling, sykefraværsoppfølging, elektronisk pasientjournal , tolk, rapportering

§16 – NASJONALE FAGLIGE RETNINGSLINJER ANETTE FOSSE, VÅRUKA 2013, BODØ: IONA HEATH ANALYSIS BMJ 2009; Quality in primary health care: a multidimensional approach to complexity Risiko ved for detaljerte kvalitetskrav: it seems likely that the management of some patients with conditions such as diabetes and heart failure will be improved. However, considerable and as yet unquantified perverse effects are also probable. These include the overtreatment of monitored conditions and reduced attention to unmonitored issues important to the patient. With so much of the agenda of each consultation now dictated from outside, there is a risk that the real concerns of patients will be marginalised or ignored. Quality measures are used increasingly as part of the bureaucratic control of professional activity. Although this may eliminate the worst practice, it leaves little room and no incentives for the exploration of excellence. Attention confined to the parts may damage the whole.

§16- NASJONALE FAGLIGE RETNINGSLINJER Anette Fosse våruka 2013. Ann Fam Med July 1, 2009 The Paradox of Primary Care Kurt C. Stange, MD, PhD, Editor and Robert L. Ferrer, MD, MPH, Associate Editor The primary care paradox is the observation that primary care physicians provide poorer quality care of specific diseases than do specialists yet primary care is associated with higher value health care at the level of the whole person, and better health, greater equity, lower costs, and better quality of care at the level of populations. This paradox shows that current disease-specific scientific evidence is inadequate for conceptualizing, measuring, and paying for health care performance. Research is needed to understand and support the complex and high-value but poorly comprehended generalist function.

§17 OVERSIKT Hva innebærer et slikt krav? Hva med den som om 10-13 år skal overta min praksis?

HELSEDIREKTORATETS VEILEDER «ORDEN I EGET HUS» 2004 – REV. 2009

DET ALLMENNMEDISINSKE FAGMILJØ Jan Emil Kristoffersen, våruka 2013 Høy systemkvalitet: Pasienter og samarbeidspartnere må kunne stole på at ALLE fastleger: •Kan påregnes å ha den rette kunnskapen •Kan påregnes å ha det rette utstyret •Prioriterer på en påregnelig måte •Er tilgjengelige på en påregnelig måte Kvamme, Sandvik og Hjortdahl: Praksisform, legekarakteristika og pasientvurdert kvalitet i norsk allmennpraksis. Tidsskr Nor Lægeforen 2000; 120:2499-502

DET ALLMENNMEDISINSKE FAGMILJØ-NFAs referansegruppe for praktisk kvalitetsarbeid 2012 - Audit på eigen sjukmeldingspraksis Artikler: TrinnVis Kvalitet Sluttrapport - Kvalitetsverktøyprosjektet (referansegruppa v/ Janecke Thesen) Lysbildeserie: Eliminer ventetiden med timesammedag Lysbildeserie: Hvor velorganisert er legekontoret ditt - Maturity Matrix Lysbildeserie: Brukerundersøkelse (3) - Vi har lyst, men orker vi? Lysbildeserie: Ventetid på venterommet Lysbildeserie: Brukerundersøkelse (2) - med NorPEP som hjelpemiddel Artikkel: Thesen J Trygg hos fastlegen og legevakta. Artikkel: Lyngstad I. Hvordan fungerer legekontoret for dine pasienter? Artikkel: Malterud K. Internkontroll på et allmennlegekontor. Artikkel: Malterud K. Forebygging av faglige feil på allmennlegekontoret. Lysbildeserie: Brukerundersøkelse ved fastlegekontor (1) Lysbildeserie: Den effektive pasientjournalen Lysbildeserie: Hvordan er ventetiden på legekontoret vårt? Lysbildeserie: Bedre flyt i hverdagen - hva kan vi gjøre med drop-ins? Lysbildeserie: NOKLUS-data - hvordan skaffer vi oss en enkel oversikt? Lysbildeserie: Hvordan redusere ventetiden på fastlegekontoret? Lysbildeserie: Telefontilgjengelighet

DET ALLMENNMEDISINSKE FAGMILJØ Trinnvis NOKLUS diabetesjournal

DET ALLMENNMEDISINSKE FAGMILJØ SAK/SKIL Senter for kvalitet i legekontor er stiftet - Dette er en stor dag - en historisk dag, sa leder i Norsk forening for allmennmedisin Marit Hermansen da Senter for kvalitet i legekontor (SKIL AS) ble stiftet som aksjeselskap 7. januar.

HVORDAN STÅR DET TIL PÅ FASTLEGEKONTORENE? Mye kvalitet Variasjon Liten forutsigbarhet Mye som ikke er formalisert.

FACILITERING AV KVALITET PÅ FASTLEGEKONTORET PASIENTEN?? FASTLEGEN!! KOMMUNEN/KOMMUNEOVERLEGEN SYKEHUSET