Et samarbeidsprosjekt i Grimstad kommune mellom renholdstjenesten, Kvalifiseringstjenesten og NAV-Grimstad.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Helgekurs Spill Bridge 1 på en helg Opplegg utviklet av: Sven-Olai Høyland.
Advertisements

Sandefjord kommune Omlegging av renhold til behovsrenhold og kvalitetssikring med Insta 800.
Forkurs for minoritetsspråklige
KONGSVINGER KOMMUNE Ledelse barnehage.
Høgskolen i Oslo Hvordan matcher studenters trening i kunnskapsbasert praksis med yrkeslivets krav? ved Anett Kristin Kolstad, 1. bibliotekarstipendiat.
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Voksenopplæringens overganger
Fra introduksjonsbedrift til språkpraksis
Deltaking, inkludering og velferd
Tvedestrand og Åmli Videregående Skole
Engebråten skole 2008/09 Skrevet av Cathrine Juul
Stenrød Barnehage i Halden
CV Curriculum Vitae.
Hva er Fretex ?.
Oslo kommune Utdanningsetaten Utviklingssamarbeidet i mellom bilbransjen og UDE •Rekruttering av elever og framskaffing av læreplasser •Utvikling av nye.
Velkommen til Minde skole
Bygg- og anleggsteknikk.
Rammeavtale BTV , Bilag 6 - Kursoversikt
Landskonferanse IKVO 2010 Bjørn Holden IMDi Analyse og tilskudd
Instruktør I-kurs i Basisopplæring Renhold 2009
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Organisering av flyktningarbeidet
Side 1 Sammen om en bedre kommune Mari Frogner Ruud – Prosjektleder Kongsberg kommune.
Gratulerer NSF Sør-Trøndelag 100 år Bårdshaug 23 mai 2013 Diabetessykepleier Anna Kristoffersen Frøya kommune.
KVALIFISERINGSPROGRAMMET Syretesten på samarbeid i NAV Ola Heen Strømmen, NAV Buskerud Samarbeidskonferanse Norefjell, 21 april 2009.
Bø hotell 4. desember 2012 Solveig Hals
Barnehageforum 25. april Kvalitetsutvikling barnehage Hva skjer i 2013? Læringsmiljø –Fortsette med tiltak for å implementere formålsparagrafen.
«Samarbeid for fremtiden» Presentasjon på nettverkskonferanse for psykisk helse og rusfeltet i Vest-Agder, Jan Ivar Ekberg og Ingunn Kvamme,
Noen momenter som dannet bakgrunn for prosjektet:
Videreutdanning i spesialrenhold Erfaringer fra UNN
Arbeid med bistand Rapportering.
Innføring av Hverdagsrehabilitering i Bodø kommune
Aktuelle temaer for skolens virksomhet
Barnevern – status pr Høsten 2009 Evaluering av daværende organisering av mottak og undersøkelse Mål for evalueringen: Å finne ny organiseringsmodell.
Studietur New Zealand LEDELSE: Voksne skal lede seg selv og barna Gi barna trening i å lede seg selv og andre. Egenledelse. De voksne støtter det positive.
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Borre ungdomsskole
Mestring gir trivsel og trygghet Avdelingssykepleier Cecilie L
Organisering og arbeidet i kommunene
Fortellinger fra India. Mursan i Uttar Pradesh, Nord- India. Mursan i Uttar Pradesh, Nord- India.
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
IKVOs landskonferanse oktober 2006 Voksenopplæringens plass i det kommunale integreringsarbeidet Statssekretær Libe Rieber-Mohn.
Opplæringskontorets hjørne Opplæringskontorets hjørne Vi har flyttet kontoret til: Sam Eyde vgs, Arendal Ny postadresse er: Sam Eyde vgs Postboks 1604.
NORSK ATTFØRINGSFORUM
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Opplæringskontorets hjørne
Spillteknologi som læringsarena
Kvalifiseringssenter for innvandrere INN
Kari Jølle TIDLIG INN I PROSJEKTET VÆRT MED I PROSJEKTGRUPPEN VÆRT MED I ARBEIDSGRUPPEN I NAMDAL «FAGBREV PÅ JOBB»
INTERKOMMUNALT SAMARBEID I VOKSENOPPLÆRINGEN Follo Kvalifiseringssenter IKS (FK) Opprettet kommuner (Frogn, Ski og Vestby) Antall deltakere 250/565.
Kongsberg norsksenter
Foto: Helén Eliassen oppfølging og opplæring på praksisplass Gode erfaringer fra Havstein og Rica INN og CHOICE.
Talenter for fremtida, Midt Telemark
EQuass iFokus Forankring Prosessen Erfaringer Resultat Veien videre ”Å dele er å forbedre” Trondheim Anita Saga, leder utvikling og kompetanse.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
BODØ VOKSENOPPLÆRING «Praksis – yrkesnorsk». Bodø voksenopplæring 15 minutter fra Bodø sentrum 350 deltakere ordinære norskkurs – formiddag/ettermiddag.
Veien til Norge Kan være veldig lang. Mål med introprogram Lovens formål: Å styrke nyankomne innvandreres mulighet for deltagelse i yrkes- og samfunnslivet,
FARVE-prosjektet: «Samarbeid i og etter introduksjonsprogrammet» NAV Oppland, NAV Hedmark, IMDI Indre Øst, Fylkesmannen i Oppland, NHO Innlandet, Gjøvik.
Fagkurs for inkludering av innvandrere i arbeidslivet - helse, renhold, barnehage og kjøkken.
NY VRI Nina og Ingvild.
Samarbeidsrutiner mellom videregåendeskoler, SMI-skolen, PP-tjenesten og Utdanningsavdelingen i forbindelse med innsøking til vgs. Rådgiversamling
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
FUTURE Fagseminar 23. mai 2017.
Ny vri Kany, Lene og Mona.
«Bare bok gjør ingen klok»
Funksjonsvurdering i renholdsavdelingen Hanne Jorun Aamodt
Vil du bli språkhjelper?
Utskrift av presentasjonen:

Et samarbeidsprosjekt i Grimstad kommune mellom renholdstjenesten, Kvalifiseringstjenesten og NAV-Grimstad

Innhold Forankring Renhold før og nå Forprosjekt Nåværende prosjekt Organisering, undervisning

Forankring Introduksjonsloven § 4,a,b,c: norsk, samfunnsliv og forberede til yrkesliv. Læreplan i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere

Renhold før og nå

barnehage, skole, sykehus, kontor

Forprosjekt, vår 2013 -Veileder på NAV var prosjektleder. -Renholdsleder med fagbrev i renholdsfag underviste deltakerne og fulgte dem opp i praksis. -Fagleder hadde det pedagogiske ansvaret.

Forprosjekt, organisering -Annonsering internt med søknadsfrist -Skriftlig søknad -Alle innkalt til intervju -Alle fikk muntlig og skriftlig tilbakemelding -teori fire timer i uka, praksis med oppfølging, to dager i uka -Avsluttende prøve -Vitnemål

Resultater av forprosjektet Alle fikk betalt sommerjobb. Høst 2013: En har fått 50 % fast jobb som renholder. To har blitt faste tilkallingsvikarer som renholdere i Grimstad kommune. En er på kvalifiseringsprogram for å lære mer norsk, men hun har fått praksisplass på sykehuset i Arendal.

Kommunale innvandrertiltak, 2013 IMDI Sør informerte om en ny tilskuddordning for utviklingsmidler til integreringsfremmende prosjekter. Vi søkte om og fikk midler til å fortsette med og utvide forprosjektet.

Nåværende prosjekt styringsgruppe prosjektgruppe To veiledere i NAV Renholder med fagbrev Fagleder, lærer i norsk

Styringsgruppe Representant fra rådmannen Ledere i NAV Enhetsledere ved Kvalifiseringstjenesten i Grimstad kommune Enhetsleder i renholdstjenesten i Grimstad kommune

prosjektgruppe En prosjektleder som til vanlig er veileder i NAV Grimstad En veileder i NAV Grimstad Fagleder i renhold Fagleder i norsk ved Kvalifiseringstjenesten

Prosjekt renhold, høst, 2013 Annonsering internt 12 søkere Alle ble innkalt til intervju. Alle fikk skriftlig og muntlig tilbakemelding. 6 deltakere fikk plass, en av deltakerne er døv og avhengig av døvetolk.

Kriterier: Norskkunnskaper, egnethet, motivasjon og hvor langt de er kommet i introduksjonsprogrammet Alle må kunne ha en normal arbeidsdag og begynne på jobb klokka 07.00

Organisering Undervisning i renholdsteori, fire timer i uka med fagleder i renhold Praksis to dager i uka med tett oppfølging av fagleder i renhold og veileder på NAV Praksis på skole, sykehjem, kontor og i barnehage Tre i praksis i kommunen Tre i praksis på Ren Konsul AS i Arendal

undervisning Renholdsleder bruke iPad med bilder av ulike renholdsprodukter og maskiner. Vi holder på å utarbeide bildehefter fra barnehage, sykehjem, skole og kontorer med ordliste og oppskrift på hva du gjøre, hvor, hvordan og når.

Fagplan TEMA METODE Introduksjon dele ut perm med skilleark, t-skjorter med logo, ordlære, Muntlig, gruppearbeid, forelesing, data, ipad, samtale, oppgaver, Ord og fraselære i praksis, regler, tid, si i fra, intr av renhold i forskjellige bygg. Forelesning, Ipad og praksis Ord og fraselære, utstyr renholdsvogn og produkter. Forelesning, ipad og praksis Renholdsoppgaver i et kontor, klasserom etc. Metoder, utstyr, produkter og ergonomi Forelesning, ipad arbeidsoppgaver og praksis Høstferie Praksis Oppslagstavler på praksisplass forelesning ,ipad og praksis Hygiene og smitterenhold Forelesning, ipad, arbeidsoppgaver og praksis Vedlikehold av gulv, opplæring av High-Speed maskin, Vedlikehold av gulv opplæring av High-Speed maskin Hovedrengjøring, nedvask En gjennomgang av opplæringen Avslutning Avslutningsfest med inviterte gjester Skriftlig og muntlig prøve, utdeling av diplom,

Lekerom A)-Tørk støv på hyller og lignende. B)-Rist lekematter.    B)-Rist lekematter. C)-Rengjør gulvet med maskinfuktige mopper /gulvkluter. E) -Dynk med rent vann på fastsittende flekker og smuss. F)-Gulvet skal være rent. G )-Barna ligger på gulvet og leker.

framdrift Muntlig og skriftlig prøve i desember, 2013 Utdeling av kursbevis etter fullført kurs Kursbevis er ikke fagbrev, men et papir på at du kjenner til de viktigste og mest brukte renholdsprodukter og maskiner