Kompetansesamling - Vestfold 4. juni 2014

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Advertisements

Nytt fra NUTF 2012 Leder Terje Bogen. NUTF • Sammensetning • Bent Chr. Christoffersen Norges rederiforbund. Bent Chr. Christoffersen • Maritime arbeidsgiverorg.
Litt mer om PRIMTALL.
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
Markedsinfo fra Bergen kommune – vann- og avløpsetaten
Miljøverndepartementet Norsk mal: Startside Miljøverndepartementet HUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Klimapolitikken og biogass Politisk rådgiver.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Kandidater til styret i UNG
Furutangen Aktivitetssenter AS
ANALYSE AV DET REGIONALE POTENSIALE FOR
Tennistrener – en karrierevei
Energikrav i teori og praksis
60 tonn – Økonomiske konsekvenser & utfordringer Virkestransport Øst AS1.
Den ideelle kommunesammenslåing
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Bituminøse bærelag (og kontroll av bituminøse materialer)
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Reguleringsplan Vendespor Ski sør -del av Follobanen – nytt dobbeltspor Oslo – Ski Åpent møte
Valg av dekketype Norsk Asfaltforening
Dekan Jan Høiberg Tanumstrand, 8. mars 2012
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Matrikulering av veigrunn og gråsoneveier
TBA 4110 Geoteknikk, materialegenskaper Rutineundersøkelser
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
Utredningsgruppens forslag til endring av tapt tid under eksamensavvikling og alternative undervisingsdager.
Fylkes- og kommunale veger
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
Grunnskolelærerutdanning Struktur, mulig løsning og noen utfordringer.
Prosessen så langt, 1 Alternativer i dalføret utredet
Rapport VAR-Vestfold Orientering 21. juni mai Hvorfor? De tre selskapenes oppdrag er å levere viktige samfunnstjenester med høy kvalitet til.
Samarbeidsprosjekt Svømmeaksjonen..  GjensidigeStiftelsen er en uavhengig stiftelse, som har som formål å tildele midler som gagner Trygghet og Helse.
Sprøyteteknikk i Bringebær og jordbær
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Hemmingstad Gård Utvikling
Infiltrasjonsløsninger for avløpsvann
ASKØY KOMMUNE INVESTERINGER I BYGG OG ANLEGG 2011 – 2014
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Innovasjon Norge Bioenergiprogrammet 2011
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen VELG SJØVEIEN 2012 Bergen SJØVEIEN – NOE MER ENN OVERSJØ VIDAR KARLSEN ADM. DIREKTØR DFDS LOGISTICS.
Limaendringer i norsk Arktis – Knsekvenser for livet i nord 11. mai 2010.
Gode hver for oss, bedre sammen. Status og milepæler.
GJENBRUK AV ASFALT PÅ KOMMUNALE VEIER
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Dimensjonering av vegoverbygning etter 018
Videregående opplæring -NYE VEGER -NYE MULIGHETER NYE UTFORDRINGER.
Årsmøte Åland, Roar Telle
Mål og virkemidler i den nasjonale skogpolitikken Skogarealene brukes til mange formål og det er mange ulike interesser Skogloven, 1965, rev Grunntanke.
Sannheter og myter om tømmervogntog
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
100 lure ord å lære.
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Larvik Campingplassforening 22 medlemmer, fra 20 til 600 plasser Sesongplasser, døgnplasser, hytter, leiligheter, brygger, badestrender, kafe, aktiviteter,
Anbudsreglene er bedre enn sitt rykte Bruker vi mulighetene og hva må endres V/ Flemming Bo Hegerstrøm Administrerende direktør, Hospital IT.
Informasjonsmøte LSU 19. juni 2013
Et entreprenørsamarbeid som har skapt konkurransefortrinn.
Kommunale veger Oppgradering til 24 lengde og 60 tonn totalvekt Samarbeid Samling 21.mai 2014 Vikersund.
Universell utforming Fagsjef Toril Laberg Fagpolitisk konferanse
Ny Standard Samordning av ledninger i grunnen Del 1: Avstandskraving
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
BSK skiskyting : Tilbud til junior- og HL-løpere 2009/ skisse til diskusjon 2/3/2009 For styret: Jon Håvard Loge Mars 2009.
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Skogsveibygging og hensynet til INON - hvilke konklusjoner foreligger Skogfaglig samling, Sandnes, Rogaland september 2010 Jørn Lileng SLF Seksjon.
Skogbruksplanlegging - utvikling tilskudd
TEKNISK.
GEOPRO – En spesialavdeling i Ahlsell
Vi får Vestfold til å gro
Utskrift av presentasjonen:

Kompetansesamling - Vestfold 4. juni 2014 Nye veinormaler Kompetansesamling - Vestfold 4. juni 2014 Jørn Lileng SLF Seksjon Skog og kulturlandskap

Arbeidsgruppa Truls Erik Johnsrud Jan Bjerketvedt (UMB) Dag Skjølaas Nils Olav Kyllo Jørn Lileng OPPDRAG FRA LMD – TIL SKI

Bakgrunn Normalene fastsatt i 1997 ”Nye” kjøretøy Våtere/mildere klima GEOSYNTETER Normalene fastsatt i 1997 Normalene fastsatt i 1997 ”Nye” kjøretøy Våtere/mildere klima Ny kunnskap ”Nye” kjøretøy Våtere/mildere klima Ny kunnskap

Fremdriften Første møte til arbeidsgruppa: 22. august 2011 Siste møte: 15. mai 2012 Nye normaler klart for ”høring” Gjeldende fra 1 juni 2013 Første møte til arbeidsgruppa: 22. august 2011 Siste møte: 15. mai 2012 Normalene har vært på ”høring” Gjeldende fra 1 juni 2013 STARTET OPP I 2008 – REF. FRA ET ARBEIDSGRUPPEMØTE HOS LMD I 2008. ARBEIDET NÅ ER KUN OPPGRADERING AV TEKNISKE KRAV I NORMALENE IKKE: SKJEMAER, LØNNSOMHETSBEREGNINGER, ANNEN NYTTE AV VEIEN, KONTRAKTER INNSPILL: STIGNING SNUPLASSER VELTEPLASSER STANDPLASSER FOR TAUBANER STIKKRENNER/KULVERTER/BRUER GEOSYNTETER GROVE SLITELAG ENKLE VEIER HØRING: FAGSAMLING VEI, SKI, HONNE, 16-18 OKTIBER

Hvor? Hjemmesiden til Skogkurs

Tverrprofil – veiklasse 3

Trafikkbelastning i svake perioder Slitelagskvalitet, 10 cm tykkelse Høy Middels Lav Trafikkbelastning i svake perioder Bæreevnegruppe i underbygningen Slitelagskvalitet, 10 cm tykkelse Bærelags-kvalitet s-A s-B s-C 1. Fjellskjæring og 10 15 b-A   steinfylling 20 25 b-B 30 b-C 35 40 b-D 2. Velgradert grus og sand, grusig, sandig materiale 45 50 55 3. Ensgradert sand 60 65 4. Grus, sand og morene med lite finstoff 70 75 80 5a. med mye finstoff 5b. Feit fast leire og tørrskorpeleire 85 90 100 6. Silt og leire 95 105 110 7a. Bløt silt og leire 7b. Torvmark 115 120 125 135 140 145 Bærelagstykkelser Ut med lav trafikkbelastning

Rundkjøring uten lass (24 m) R=11 m

Vendehammer (Venstrerygging m/henger) GJØR FORSKJELL PÅ HØYRE- OG VENSTERYGGING. DVS ,DEN SIDEN SJÅFØREN SITTER PÅ TIDLIGERE: TEGNET I FEIL MÅLESTOKK TIDLIGERE: INGEN KRAV TIL LENGDEN PÅ INNKJØRINGEN TIDLIGERE: FOR KNAPP I INNRYGGINGEN, HHV 6,5 M (NÅ 8 M) OPP OG 5 M BORT (NÅ 8 M) NÅ 29 M OPP (TIDLIGERE 28 M) NÅ LETTERE MÅLBAR UTE I TERRENG (TIDLIGERE R=15 M)

Vendehammer (Venstrerygging m/henger) PROBLEMER MED BLINDSONER UNDER RYGGING

Bratt terreng (tømmerbil uten henger)

Det store bildet er at… … veinormalene fra 1997 var et godt arbeid… … men… …vi står (kanskje) overfor et permanent varmere og våtere klima… ..og hva kan det bety i praksis..? PRESENTERER NOEN HOVEDENDRINGER PRESENTERER IKKE ENDRINGER I: SPRÅK LAY-OUT Viktig endring er bruk av vedlegg som utdyper visse tema: Snuplasser Bruk av geosynteter Krav til legging av stikkrenner/kulverter Sprengtfjell-teknikk-veier Bruk av tabeller og diagrammer

økte krav til massene (knust masse) …jo, at kompetanse hos planleggerne blir viktig for å bestemme når minimumskravene ikke holder mål… økte krav til massene (knust masse) vurdering av ”bedre” bærelag og bruk av geosynteter dimensjonering av grøfter / stikkrenner / kulverter behov for grove slitelag og sprengtfjell-veier

S P Ø R S M Å L ?

Takk for oppmerksomheten!

Helårs landbruksbilvei Endringer Veiklasse 2 Eksisterende Forslag Hovedvei/grendevei Helårs landbruksbilvei Trafikkeres med lass hele året og brukes på grendeveier med blandet trafikkgrunnlag og på skogsbilveier, gardsveier og seterveier med stor trafikkbelastning INGEN ENRINGER I BESKRIVELSEN, KUN NAVNET

Veiklasse 7 Traktorvei Endringer Tung traktorvei Eksisterende Forslag Transport med lastetraktor og landbrukstraktor med henger. Generelt skal disse veiene kunne nyttes til transport hele året unntatt i teleløsningen. Svake partier i undergrunnen må forsterkes med bærelag. INGEN ENDRINGER I FORKLARINGEN

Veiklasse 8 Enkel traktorvei Endringer Veiklasse 8 Eksisterende Forslag Lett traktorvei Enkel traktorvei Transport av tømmer og landbruksprodukter med landbrukstraktor eller annet lettere transportutstyr. Standarden må i stor grad tilpasses det formål og transportutstyr veien bygges for. TIDLIGERE STO DET SLEPEKJØRING AV TØMMER, NÅ TRANSPORT

Veiklasse 3 Landbruksbilvei Endringer Helårs landbruksvei Eksisterende Forslag Helårs landbruksvei Landbruksbilvei Skogsbilveier, gards- og seterveier med moderat til lavt trafikkgrunnlag og lass hele året med begrensninger i teleløsningsperioden og i perioder med spesielt mye nedbør. HER STO DET TIDLIGERE - UNNTATT I TELELØSNINGEN OG ………

Gode erfaringer i praksis…… men…………… Hva med Grove slitelag? Gode erfaringer i praksis…… men…………… …mangler kornfordelingskurver og dokumentasjon Anbefaling: Gjennomføre oppfølging/studier av nye og gamle anlegg med grove slitelag. Åpne opp for å godkjenne disse ”studieveiene” selv om de ikke følger normalene? AKTUELT I BRATTE BAKKER OMRÅDER MED SPESIELT MYE NEDBØR/MILDE VINTERE

Skisse nyanlegg skogsbilvei sprengfjell-teknikk? Slitelag knust fjell 10 cm pukk/grovknust masse/finsprengt fjell Avrettingslag 10-25 cm grovknust masse/mindre blokk Bærelag 40-60 cm blokker av sprengt fjell på opp til 100 cm Bunnlag Underbygning

Hva med kunnskapen rundt sprengfjell-teknikken? ”Evigvarende” veier som er over minimumskravene i veinormalene Men er de så spesielle at de krever egen veiklasse…..? Nei, ikke egen klasse, men egen beskrivelse i vedlegg